• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 12 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

دو گروه کمر سینما را شکستند؛ روشنفکرنمایان وابسته و ارزشی‌نمایان متظاهر…

7 اردیبهشت 1394
در یادداشت
0 0
A A
0
صاحبان سینمایی در زاهدان: یک سال است به دنبال مکالمه با رییس سازمان سینمایی هستیم اما نتیجه ای حاصل نشده!

سینما

سینماژورنال/حمید لازمی: فیلم خوب داریم و فیلم بد که خود همین مقوله نیز تعریفی است نسبی و بستگی به دیدگاه نظردهنده دارد.

با این حال در ادبیات سینمایی ما دو جریان که کاملا ریشه های سیاسی دارند می کوشند بی توجه به کیفیت فیلمها و صرفا براساس وابستگیهای سیاسی یا شبه سیاسی تولیدکنندگان آثار به اظهارنظر درباره آنها بپردازند.

برای متفاوت جلوه کردن عجیب و غریب ترین فیلمها را مطرح می کنند

آنها که در روزگار ما به نام منتقد پیشکسوت شناخته میشوند و البته چند نفری از آنها کنار هم قرار گرفته و گعده ای را هم برای امتیازگیری به نفع کل منتقدان راه انداخته اند(!) سعی می کنند خلاف آنچه که عموم می گویند نظر دهند تا خاص و متفاوت و برجسته جلوه کنند.

سعی می کنند در بین علائق خود اسم عجیب و غریب ترین فیلمها را از گوشه گوشه دنیا نام ببرند که بگویند ما فیلمهای معمولی و پروپاگاندا و تبلیغات شده نمی بینیم.

اصطلاح “سینمای مستقل” را به ادبیات سینمایی اضافه کرده و به هر آنچه با نگاه سیاسی حامی شان نزدیک تر باشد لقب مستقل می دهند.

روشنفکرنمایانی که اظهار فضل می کنند

البته که این گروه از منتقدین اصولا به جریانی که خودشان باید به آن اظهار ارادت کنند و در چارچوب آن حرکت کنند جریان روشنفکری می گویند! و البته به واسطه حمایتهای دولتی و شبه دولتی سالیان سال است این جریان در بخشی از سینما از آموزش تا تولید هم رخنه کرده است و منافع مالی کلانی هم عایدش شده!

استفاده متظاهرانه از امور ارزشی

در برابر این روشنفکرنمایان، عده ای راه دیگری انتخاب کرده اند که طی آن ظواهری از امور ارزشی را رعایت می کنند و جریان متظاهرانه بدون دین را ملاک قرار داده اند و سعی می کنند از جنبه سیاسی خود را قدرتمند نموده و با لابی و روابط پشت پرده و یک سری حمایت شدن های غیرسینمایی مفاهیم ارزشی را نان‌دانی خود قرار دهند و در چارچوب اسلوبی خاص حرکت کنند تا بتوانند ارتباطات خود را حفظ کنند.

به زور سرمایه و حمایت سیاسی و دیگر مسلکهای ریاکارانه، فیلمسازی ارزشی را دستمایه قرار می دهند و بودجه های هنگفت هزینه می کنند تا شاید اثری قابل قبول ارگانهای متبوع بسازند که اغلب نمی توانند بسازند. چون سینماگری مراحلی دارد که هر کس برای فتح قله آن و فیلمساز نامیده شدن باید از آنها عبور کند.

جنگ زرگری هم راه می اندازند تا مخاطب را تحمیق کنند

هر دو طیف ارزشی‌نما و روشنفکرنما طیفهای وابسته و غیرمستقل هستند که بدون یادگیری اصول ابتدایی سینما، وارد گود شده اند و با شانتاژ و حمایتهای پشت پرده، خودشان را مطرح می کنند و اغلب نیز اسم بزرگان حقیقی هم طیف خود را خراب می کنند.

هر چند وقت یک بار جنگی هم بین خودشان راه می اندازند و همدیگر را مثلا کتک می زنند تا بتوانند عمرشان را با این جنجال ها استمرار ببخشند و در صدر تیتر ها و رسانه ها باشند!

سینما زمانی نجات می یابد که سینماگرانش برای مردم محصول تولید کنند

سینما تنها زمانی نجات می یابد و از دست این قبایل نجات خواهد یافت که فقط و فقط برای مردم محصول تولید کند. در جهت رعایت این مقوله هر فکر و ایده ای مجاز است هنرمندانه ارزش ها را فریاد بزند، هنرمندانه روشنفکرانه فیلم بسازد، هنرمندانه اعتراض کند، هنرمندانه انتقاد کند، هنرمندانه معضلات اجتماعی را به تصویر بکشد و بداند قبل از هر چیز باید هنرمند باشد ولاغیر.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=3372
image_print
برچسب ها: سینما
نوشته قبلی

پیراهن مارادونا بر تن سعید آقاخانی!+عکس

نوشته‌ی بعدی

این شاعر خواب “آرنولد” را می‌بیند و از جمشید هاشم‌پور تشکر می‌کند!

مطالب مرتبط

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: گفتگوی بهروز افخمی مجری برنامه تلویزیونی «هفت» با رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، گفتگوی ویژه‌ای نبود چون درباره...

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

19 خرداد 1404

سینماروزان/محمد شاکری: فیلم کمدی «خانه ارواح» شاید به دلیل اینکه محصول یکی دو سال اخیر نیست بیش از آن که...

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در کشوری زندگی می کنیم که سرنخ همه امورات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی به دولت...

نوشته‌ی بعدی
این شاعر خواب “آرنولد” را می‌بیند و از جمشید هاشم‌پور تشکر می‌کند!

این شاعر خواب "آرنولد" را می‌بیند و از جمشید هاشم‌پور تشکر می‌کند!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    55 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم