• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 12 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

آیا فرهنگ‌سوزیِ “چهارشنبه سوری” نیاز به ثبت سینمایی ندارد؟

26 اسفند 1393
در یادداشت
0 0
A A
0
آیا فرهنگ‌سوزیِ “چهارشنبه سوری” نیاز به ثبت سینمایی ندارد؟

چهارشنبه سوری

سینماژورنال: مدتهاست که چهارشنبه سوری به عنوان یکی از سنتهای قدیمی ایرانیان تغییر ماهیت داده و رفتارها در این آیین به جای آن که در خدمت مفاهیم انسانی بجامانده از گذشتگان باشد کاملا علیه آن مفاهیم به کار می رود.

نیاکان ما آخرین سه‌شنبه شب سال را آتش روشن کرده و حین پریدن از روی آن با گفتن “زردی من از تو، سرخی تو از من” در جهت تطهیر و آلایش روحی حرکت می کردند و به این طریق می کوشیدند سال آینده را با گونه ای سرخ و بشاش و بی وامداری به رنگ پریدگی و زردی آغاز کنند.

اما آنچه در سالهای اخیر در چهارشنبه سوری می بینیم صرفا اصوات ناهنجار و بعضا نماهای پردودی است که شاید نظیرش را بتوان فقط در صحنه های جنگ یا در سکانسهایی از آثار جنگی مشاهده کرد.

شما و لبخند احمقانه آنها که با تولید اصوات مهیب شما را سورپرایز کرده اند

کافیست ساعت از 6 بعدازظهر سه‌شنبه شب آخر سال بگذرد که دیگر جرأت نکنید از خانه بیرون بروید؛ چون فقط پیمودن مسیری 500 متری کافیست تا انواع ابزار منفجره در کنار پا یا جلوی رویتان به زمین بخورد تا فقط و فقط لبخندی احمقانه را بر لبان آن کسانی بنشاند که از سورپرایز کردن شما، خرسند شده اند!

اینکه این ایجاد دلهره در ذهن یک همنوع چه ربطی دارد به مفهوم اصلی چهارشنبه سوری که تلاش برای دور ریختن بدیها و زردیها است، مشخص نیست.

اینکه تا بامداد چهارشنبه حتی اگر در خانه هم باشی مرتب باید صدای نارنجکهایی را بشنوی که با فرکانسهای صوتی مختلف در دور یا نزدیک منفجر می شوند و فقط و فقط آرامشت را مختل می کنند و ساعت خواب ات را به تأخیر می اندازند چقدر می تواند مرتبط باشد با معنای “سور” که یکی از دو واژه کلیدی “چهارشنبه سوری” است، معلوم نیست.

سور چه ربطی دارد به صداسازیهای عجیب؟

مگر نه اینکه “سور” به معنای جشن و پایکوبی است پس چرا در چهارشنبه سوری به جای جشن و سرور مدام اصوات دلهره آور است که به گوش می رسد؟

ما از یک طرف ترکاندن ترقه و نارنجک را جایگزین پریدن از روی آتش کرده ایم و از آن طرف بادکنک چینی(!!!) به آسمان فرستادن را جایگزین صرف آجیل مشکل گشا کرده ایم و البته که مرتب هم به این می بالیم که مردمانی فرهنگ دوست هستیم با هزاران سال تاریخ.

عجب است که در میان هجمه ای از سوژه های تکراری که سینما و تلویزیون ما را به خود اختصاص داده کارگردانی پیدا نمی شود که بیاید و درباره این تناقض فرهنگی فیلم بسازد.

یکی از روشنفکرنمایان حال این را ندارد که درباره این وارونگی تصویرسازی کند

حتی اگر درباره این تناقضات فیلم نمی سازید درباره آسیبهایی تصویرسازی کنید که قلب فرهنگ به روح که هیچ به جسم بخشی از هموطنان وارد می کند. برای شروع هم باید به آن دسته از هموطنانی پرداخت که به خاطر بلاهت دیگران از این دگرگونی آیینی آسیب می بینند.

جالب است که طیف فیلمسازان روشنفکرنمای ما تا می توانند درباره آسیبهای برآمده از فقر و گرسنگی و احیانا نبود آزادی بیان در کشور فیلمهایی در رو یا زیرزمین می سازند و به واسطه آنها از جشنواره های آن طرفی هم دلبری می کنند اما یکی از آنها حال این را ندارد که یک درام به سبک خودش پر از تیرگی درباره این وارونگی فرهنگی تولید کند!

از فیلمسازان بدنه هم نمیشود توقع داشت چون آنها عموما منطبق بر الگوهای امتحان پس داده فیلم می سازند و چنین سوژه ای اصلا امتحان نشده که بخواهیم درباره پس دادگی امتحانش صحبت کنیم.

زودتر دست به کار شوید

می ماند طیف فیلمسازان میانه و کم و بیش مستقل که حتما اگر بخواهند می توانند در این باره درام سازی کنند.

فقط زودتر دست به کار شوید و تا این دگرگونی آیینی بیش از این کار دستمان نداده درباره اثرات آن تصویرسازی کنید.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=1879
image_print
برچسب ها: چهارشنبه سوری
نوشته قبلی

بهروز افخمی: خرس طلای جعفر پناهی و خالی نگهداشتن صندلی‌اش در هیأت داوران یک بازی سیاسی است!!!

نوشته‌ی بعدی

کمک 7 میلیونی رادان به بچه‌های سوخته+عکس

مطالب مرتبط

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: گفتگوی بهروز افخمی مجری برنامه تلویزیونی «هفت» با رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، گفتگوی ویژه‌ای نبود چون درباره...

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

19 خرداد 1404

سینماروزان/محمد شاکری: فیلم کمدی «خانه ارواح» شاید به دلیل اینکه محصول یکی دو سال اخیر نیست بیش از آن که...

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در کشوری زندگی می کنیم که سرنخ همه امورات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی به دولت...

نوشته‌ی بعدی
کمک 7 میلیونی رادان به بچه‌های سوخته+عکس

کمک 7 میلیونی رادان به بچه‌های سوخته+عکس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    55 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم