• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 14 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

لزوم شفاف‌سازی در خروجی 450 کارت جشنواره‌ای که طی این سالها برای “منتقدان خانه‌سینما” صادر شده‌ است

20 دی 1394
در یادداشت
0 0
A A
1
لزوم شفاف‌سازی در خروجی 450 کارت جشنواره‌ای که طی این سالها برای “منتقدان خانه‌سینما” صادر شده‌ است

کاخ جشنواره فجر

سینماژورنال: در فاصله کمتر از یک ماه به برگزاری جشنواره فیلم فجر و در شرایطی که دبیرخانه جشنواره برنامه اش را کاستن از حجم افراد غیرمرتبط با هنر و رسانه در کاخ جشنواره قرار داده است یک اتفاق تازه هم رخ داده است.

به گزارش سینماژورنال این اتفاق تازه آن است که برخلاف سالهای قبل که خبرنگاران و اعضای انجمنی موسوم به منتقدان خانه سینما همزمان با هم برای دریافت کارت ورود به کاخ جشنواره ثبت‌نام می‌کردند امسال برای ثبت نام نوعی تفکیک میان اهالی رسانه و منتقدان وابسته به این انجمن به وجود آمده است.

این تفکیک اگر با بررسی دقیق فعالیتهای حرفه ای اعضای این انجمن صورت گیرد قطعا خواهد توانست در پالودگی کاخ جشنواره از حضور افراد غیرمرتبط موثر باشد.

ارزیابی فعالیت آنها که سال قبل هم از طریق انجمن، کارت کاخ جشنواره را گرفتند

البته که یک راه برای این بررسی مرور فعالیتهای آن دسته از اعضای انجمن است که در سالهای گذشته هم کارت حضور در کاخ جشنواره را دریافت کرده بودند.

این یک واقعیت است که در همه سالهای اخیر بخشی از چهره‌های غیرمرتبط حاضر در کاخ جشنواره از کانال انجمنی موسوم به انجمن منتقدان و نویسندگان خانه سینما کارت ورود به کاخ جشنواره را دریافت می کردند.

حجم کارت گیرندگان انجمن به 450 نفر رسیده بود

در سالهای گذشته این انجمن که البته فقط بخشهایی از جامعه رسانه ای مرتبط با سینما را تشکیل می‌دهد به لطف انحصاری که در موجودیتش وجود دارد نزدیک جشنواره که می‌شد لیستی بلندبالا از اعضای خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کرده و تقاضای کارت ورود به کاخ جشنواره را می‌کرد.

جالب است که در سه سال اخیر حجم آنها که از طریق این انجمن کارت ورود به کاخ جشنواره را گرفته اند به حدود 450 نفر رسیده بود!!!

تمامی این 450 نفر هم با کارتهایی که عنوان منتقد روی آن به چشم می‌خورد وارد کاخ جشنواره می‌شدند اما آیا واقعا این 450 نفر منتقد واقعی سینما بودند؟

شما در نظر بگیرید که در بازه زمانی ده روزه برگزاری جشنواره لااقل روزی 5 تا 6 فیلم به نمایش درمی‌آمد یعنی در مجموع 50 تا 60 فیلم. درصد پایین را هم درنظر بگیریم و فرض کنیم که هر کدام از اینها که کارت منتقد گرفته اند فقط روزی 3 نقد هم که نه 3 یادداشت یا 3 ریویو، تولید می کردند باید در انتهای جشنواره حداقل با 13 هزار مطلب تولیدی از نقد گرفته تا یادداشت و ریویو مواجه باشیم.

آیا در قبال 450 کارت 10 هزار مطلب تولید شده است؟

حتی اگر 3 هزار مطلب هم تخفیف بدهیم آیا این انجمن در قبال 450 کارتی که گرفته 10 هزار مطلب تولید کرده است؟

دقت کنید که ابدا با کیفیت مطالب تولیدی که میتواند سطوح مختلفی از ضعیف گرفته تا متوسط و قوی را شامل شود کاری نداریم. نگاهمان در اینجا فقط نگاه کمیت گرا است.

آیا دست اندرکاران انجمن بیلانی از فعالیت جشنواره ای سالیان گذشته اعضای خود را دارند؟

آیا دست اندرکاران این انجمن وابسته به خانه سینما هیچ گاه به فکر افتاده‌اند که فقط بیلانی کمی از فعالیت اعضای خود در جشنواره های سالیان گذشته را پیش روی دبیرخانه فعلی قرار دهند. البته که این بیلان باید مستند هم باشد و مطالب تولید شده و البته منبع مطالب هم مشخص گردد.

ای کاش مدیران این انجمن وابسته به خانه سینما، خودشان زودتر از اینها به غربال‌گری اعضایشان پرداخته و بی‌تعارف آنها را که سالهاست فقط حق عضویت می‌دهند و نه فقط در طول سال که هنگام جشنواره هم محتوایی تولید نمی‌کنند را از حساب منتقدان و نویسندگان اصیل جدا می‌کردند تا دبیرخانه جشنواره هم به ناگاه مواجه نشود با حجم انبوهی از چهره‌هایی که به لطف پرداخت حق عضویت سالانه و نه فعالیت نوشتاری در عرصه سینما، حق خود را حضور در کاخ جشنواره می‌دانند.

دبیرخانه جشنواره، منتقدان فعال را از منتقدنمایان جدا کند

اگر چنین بیلانی حتی به صورت کمی هم وجود داشت آن گاه دبیرخانه جشنواره می‌توانست در صدور کارت برای اعضای انجمن انعطاف بیشتری به خرج دهد ولی حالا که این بیلان وجود ندارد این حق دبیرخانه است که به غربال گری اعضای انجمن بپردازد و حساب آنهایی که سالهاست فقط عضویت در انجمن را با خود یدک می‌کشند از آنها که منتقدان و نویسندگان فعال هستند جدا کند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=14519
image_print
برچسب ها: انجمن منتقدان خانه سینمادبیرخانه جشنواره فجرمنتقدان فعالمنتقدنما
نوشته قبلی

همکار بی.بی.سی؛ عامل توقیف یکی از فیلمهای بخش مسابقه جشنواره؟

نوشته‌ی بعدی

گوش شیطان کر⇐”نقش نگار” ناصر ملک‌مطیعی چهارشنبه می‌آید

مطالب مرتبط

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: گفتگوی بهروز افخمی مجری برنامه تلویزیونی «هفت» با رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، گفتگوی ویژه‌ای نبود چون درباره...

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

19 خرداد 1404

سینماروزان/محمد شاکری: فیلم کمدی «خانه ارواح» شاید به دلیل اینکه محصول یکی دو سال اخیر نیست بیش از آن که...

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در کشوری زندگی می کنیم که سرنخ همه امورات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی به دولت...

نوشته‌ی بعدی
کارگردان فیلم بازگشت ناصر ملک‌مطیعی به سینما: شایعات را جدی نگیرید؛”نقش نگار” هیچ مشکلی برای اکران ندارد/انشاءا.. نسخه اصلی فیلم بدون کمترین سانسور روی پرده می‌رود

گوش شیطان کر⇐"نقش نگار" ناصر ملک‌مطیعی چهارشنبه می‌آید

دیدگاه‌ها 1

  1. یک عضو قدیمی می‌گوید:
    قبل 9 سال

    اگربخواهند اعضا را غربال گری کنند ان وقت قرارست چه کسی انها را بر مسند کرسی های شورای انجمن بنشاند. شما فکر می کنید انها از این اعضای بدون هویت که نشانی ومحلی از اعراب در رسانه ها ندارند واصلا این کاره نیستند بی اطاع وبی خبرند. حاشا وکذا. اگر با سو استفاده از جشنواره برای این افراد کارت صادرنمی کردنداینها نه عضو انجمن بودند ونه ملزم به پرداخت حق عضویت بودند.. البته اگر دبیرخانه جشنواره این بار با شناسایی این افراد وشما که وظیفه دارید به دبیرخانه فشار بیاورید که افراد ی که از طریق سایت جشنواره ثابت نام کرده اند در رسانه های مجازی ونوشتار ی اسامی انها را رد گیری کنند ببینند که واقعا این افراد نویسنده ویا خبرنگار ومنتقد هستند. و وجود خارجی دارند به این ترتیب وبا تذکر به مدیریت روابط عمومی وپالایش افرادی که با کارت انجمن در سایت ثب نام کرده اند. مشخص خواهد شد. ضمن اینکه ریس اسبق انج من امسال گویا به بازی گرفته نشده است. ودر کاخ جشنواره تشریف ندارند. امیدورام سید صادق موسوی ومحمد حیدری قاطعانه همانطور که قول دادند برخورد کنند. بنده از شما هم می خواهم این موضوع را جدی دنبال کنید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!
خبر وسط

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

14 تیر 1404

سینماروزان: مهدی مصیبی تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران، مدیر سیرافیلم، از مدیران سینما گلریز(یوسف آباد) سابقه تولید حدود سی فیلم و...

ادامه مطلب
گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

12 تیر 1404
مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    68 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 27 توئیت 17
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    49 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 20 توئیت 12
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    41 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    39 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    34 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8

آخرین مطالب

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

اعلام بودجه جشنواره‌های فجر استارت خورد/ارزان‌ترین بودجه برای کدام جشنواره‌ بوده؟

“دایناسور” ۱۵۰میلیارد/”صددام” در آستانه‌ی صد میلیارد/”پیرپسر” ۲۵میلیارد/عبور”خانه ارواح” از ۲۳میلیارد/”سلام علیکم حاج آقا” ۲۲میلیارد/”رویاشهر” از ۱۶میلیارد گذشت/”زیبا صدایم کن” در مرز ۱۴میلیارد/”بی سروصدا” ۵/۵میلیارد+آمار کامل فروش 

تعویق اکران «زن و بچه»/«مرد عینکی» با خالق «فسیل» روی پرده میرود؟

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

تبلیغات

ویژه ها

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!
خبر وسط

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

14 تیر 1404

سینماروزان: مهدی مصیبی تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران، مدیر سیرافیلم، از مدیران سینما گلریز(یوسف آباد) سابقه تولید حدود سی فیلم و...

ادامه مطلب
گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

12 تیر 1404
مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم