• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 23 مرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

مجید جوانمرد؛ از فرصت تجربه‌گرایی آزاد تا رسیدن به یک ساختار حرفه‌ای

22 مرداد 1404
در خبر
0 0
A A
0
مجید جوانمرد؛ از فرصت تجربه‌گرایی آزاد تا رسیدن به یک ساختار حرفه‌ای

سینماروزان: سومین جلسه از فصل دهم پاتوق فیلم‌کوتاه، با اکران و بررسی فیلم‌های کوتاه «شطرنج آتش»، «جنگل»، «مینو»، «خودکشی به سبک نیچه» و «یه کاریش بکن» و قدردانی از مجید جوانمرد فیلم‌ساز پیشکسوت سینمای آزاد اهواز در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان برگزار شد.

سومین جلسه از دهمین فصل پاتوق فیلم‌کوتاه، عصر سه شنبه 21 مرداد ۱۴۰۴ با نمایش ۴ فیلم‌کوتاه ایرانی و یک فیلم کوتاه خارجی در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این جلسه که به همت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، فیلم‌های‌ کوتاه «شطرنج آتش» به کارگردانی امیررضا دهقان، «جنگل» به کارگردانی محمدرضا مرادی، «مینو» به کارگردانی محمد باقری، «خودکشی به سبک نیچه» به کارگردانی پیام کردستانی و فیلم کوتاه «یه کاریش بکن» به کارگردانی دنیل سوئاروس روی پرده رفت و در ادامه آنتونیا شرکا منتقد سینمایی همراه با سعید نجاتی به‌عنوان کارشناس و میزبان برنامه با کارگردانان این آثار به گفت‌وگو نشستند.

پس از نمایش فیلم‌های کوتاه سومین برنامه از فصل تازه پاتوق فیلم کوتاه، کتاب «کشف فیلم کوتاه» نوشته سینتیا فلاندو که به کوشش پیمان فلاحی ترجمه شده است، توسط پونه ظفرنیا (مجری پاتوق) به مخاطبان معرفی شد. در این کتاب که توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران و انتشارت آبان به چاپ رسیده، تاریخ و سبک فیلم‌های کوتاه داستانی واقع‌نما را بررسی کرده است. این کتاب به بحث راجع‌به اهمیت تاریخی فیلم کوتاه و به طور کلی تبیین و شناسایی خصایص زیبایی‌شناختی فیلم کوتاه داستانی پرداخته است.

شعیبی: مهم‌تر از سینما، اخلاق را از «مجید جوانمرد» یاد گرفتم / او یکی از صادق‌ترین، سالم‌ترین و بااخلاق‌ترین سینماگران است

بهروز شعیبی در آغاز برنامه، با دعوت از مجید جوانمرد اظهار داشت: بیست‌وپنج سال پیش افتخار داشتم مقابل دوربین آقای جوانمرد بازی کنم. بدون اغراق، از ایشان نکات بسیاری در کار آموختم، اما مهم‌تر از آن، اخلاق را یاد گرفتم. کار را می‌توان از طریق مشاهده و تجربه فرا گرفت، اما آقای جوانمرد یکی از صادق‌ترین، سالم‌ترین و بااخلاق‌ترین سینماگرانی هستند که در طول این سال‌ها با آنان همکاری داشته‌ام. امروز بسیار خوشحالم که ایشان دعوت ما را پذیرفته و در جمع ما حضور دارند.

جوانمرد: ما عاشق سینما شده بودیم/ «خراش» و «خیابان» غریزی و تجربی بودند

در ادامه، مجید جوانمرد، فیلمساز پیشکسوت، در ابتدای سخنان خود گفت: در آن زمان، اولین فیلم هشت میلی‌متری خود را با نام «عشق پوچ» ساختم. این اثر داستانی برگرفته از مسائل شخصی نوجوانان هم‌سن‌وسال خودم بود؛ موضوعی که برایم کاملاً ملموس و قابل تحلیل بود. با توجه به شناخت و لمس این تجربه‌ها، تصمیم گرفتم آن را در قالب فیلم ارائه کنم.

وی افزود: یکی از همکلاسی‌هایم در دوره دبیرستان نیز دوربین هشت میلی‌متری داشت. پس از فیلم‌برداری، آن‌ها را از طریق پست به آلمان یا فرانسه ارسال می‌کردیم تا در لابراتوار چاپ شوند و حدود دو ماه بعد به ما بازگردانده می‌شدند.

کارگردان فیلم «شکار» در ادامه گفت: پس از دریافت فیلم، با اشتیاق آن را بر روی پروژکتور یا آپارات تماشا می‌کردیم و سپس طبق فیلمنامه دکوپاژ شده، مونتاژ انجام می‌دادیم. این کار با استفاده از دستگاه اسپلایسر و چسب مخصوص صورت می‌گرفت. با این حال، حتی با دقت فراوان، هنگام عبور از گیت آپارات گاهی صدای تقه شنیده می‌شد و تصویر می‌لرزید… تنها راه جلوگیری از این مشکل، فیلم‌برداری دقیق بر اساس دکوپاژ نهایی و حذف نیاز به مونتاژ بود.

وی با یادآوری فضای آن سال‌ها افزود: واقعا از این کار لذت می‌بردیم، ما مجذوب سینما، کارگردانی، فیلم‌برداری، کادر‌بندی و دکوپاژ شده بودیم. زمانی که آقای عیاری از وجود فیلم‌سازی دیگر در اهواز مطلع شد، به دیدارم آمد و پس از دیدن فیلم، مرا بسیار تشویق کرد. دوستی ما از همان زمان شکل گرفت و ادامه یافت.

کارگردان فیلم «دستمزد» اظهار داشت: فعالیت من با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز شد؛ از فیلم ۷ دقیقه‌ای تا آثار بلندتر که حتی به ۵۵ دقیقه رسید. متأسفانه دو فیلم آخرم با نام‌های ملاقاتی‌ها و زمزمه، که چکیده تجربه‌های سینمای ۸ میلی‌متری‌ام بودند، در اوایل انقلاب و به دلیل اعتماد به یکی از آشنایان برای شرکت در یک جشنواره از بین رفتند و هرگز بازنگشتند.

در ادامه پس از اکران چهار فیلم کوتاه ایرانی و یک فیلم کوتاه خارجی، نشست نقد و بررسی فیلم‌های جلسه سوم فصل دهم پاتوق با حضور «آنتونیا شرکا» و به میزبانی «سعید نجاتی» در انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد. پنج فیلم کوتاه «شطرنج آتش» (امیررضا دهقانی)، «جنگل» (محمدرضا مرادی), «مینو» (محمد باقری), «خودکشی به سبک نیچه» (پیام کردستانی) و «یه کاریش می‌کنم» (دنیل سوئاروس) نمایش داده شد و سپس نقد و گفت‌وگو انجام گرفت.

فرصتی برای تجربه‌گرایی آزادانه

امیررضا دهقانی کارگردان فیلم تجربی «شطرنج آتش» اظهار داشت: این فیلم ارجاعی به «شطرنج باد» و ماجرای گم‌شدن و ترمیم نگاتیو آن است و سعی کردم با نگاهی اکسپریمنتال داستان را بازخوانی کنم.

وی افزود: قالب مستند یا داستانی انتخابی شخصی است و برتری ذاتی ندارد.

آنتونیا شرکا نیز درباره این فیلم عنوان کرد: «شطرنج آتش» از نظر تکنیک، صدا و تصویر تجربه‌ای فکرشده است. گذار از سیاه‌وسفید به رنگی حس خوبی داشت، هرچند برخی ارجاعات نیازمند توضیح است. فیلم‌های اکسپریمنتال باید بدون توضیح هم حس منتقل کنند.

سعید نجاتی گفت: تفاوتی میان «تجربه» و «سینمای اکسپریمنتال» وجود دارد. این ژانر امروز مخاطب کمتری دارد و بسیاری از تکنیک‌های آن در سینمای دیجیتال تکرارشونده شده است.

فیلمی که شوک‌آور بود!

محمدرضا مرادی کارگردان «جنگل» توضیح داد: «جنگل» ترکیبی از افسانه‌های بومی و ژاپنی و اقتباسی از داستان صمد طاهری است. خروجی تنها ۳۰ درصد ایده اولیه بود و مشکلات تولیدی متعدد داشتیم. در داستان، به‌جای شخصیت اصلی کتاب، میرزا کوچک‌خان را قرار دادم.

آنتونیا شرکا نیز عنوان کرد: فیلم شوک‌آور بود و جمله آغازین آن نگاه انتقادی به تاریخ رسمی دارد. روایت با زاویه دیدی فانتزی و مدرن شخصیت تاریخی را بازآفرینی کرده است.

از تغییرات و تجربیات ساخت «مینو» تا حلقه‌های خالی در روایت

آنتونیا شرکا گفت: «مینو» در برخی بخش‌ها قانع‌کننده نیست و پایان‌بندی ابهام دارد. جزئیاتی مثل دندان شخصیت و زمان‌بندی رویدادها یکدست نیست و تأکید بیش از حد بر مشکلات زن، جنبه ترحم‌برانگیز ایجاد کرده است.

محمد باقری گفت: هدفم نمایش مادری بود که برای حفظ آبرو حتی درمان خود را رها می‌کند. ابهام در سرنوشت کیک برای ایجاد التهاب طراحی شد. در مسیر تولید تغییرات زیادی اعمال شد و برخی عناصر حذف شدند. این فیلم برایم تجربه‌ای ارزشمند بود.

ساختار و سبک یک اثر حرفه‌ای

آنتونیا شرکا گفت: «خودکشی به سبک نیچه» اثری حرفه‌ای با فیلمبرداری و طراحی صحنه دقیق است. اقتباس از «مغازه خودکشی» ژان تولی و استفاده از زبان کردی هویت ویژه‌ای به فیلم داده است. ایده داروسازی که به‌جای درمان، مرگ می‌فروشد جذاب و فلسفی است.

پیام کردستانی گفت: دانش معماری و طراحی فضا به خلق جهان فیلم کمک کرد. طرح صحنه‌ها را خودم مشخص کردم تا خروجی نزدیک به ذهنیتم باشد. نگاه کلی فیلم امیدوارانه است و پایان آن ابهامی درباره تغییر احتمالی دکتر باقی می‌گذارد.

سعید نجاتی گفت: این رویکرد یادآور روش آموزشی طراحی فضا پیش از دکوپاژ است.

یک اثر مینیمال جذاب

آنتونیا شرکا گفت: «یه کاریش می‌کنم» مینیمال و دراماتیک است و داستان مهاجرت را بدون اغراق روایت می‌کند. استفاده از نماهای دور، تضاد زن مهاجر با مناظر آلپ و حذف عناصر فرعی تمرکز فیلم را حفظ کرده است. فیلم کم‌هزینه اما ماندگار است و مناظر عظیم کوهستان در برابر درام کوچک، تضادی چشمگیر ایجاد کرده‌اند.

گفتنی است پاتوق فیلم کوتاه تهران به همت انجمن سینمای جوانان ایران، سه‌شنبه هر هفته ساعت ۱۸ در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=89614
image_print
برچسب ها: پاتوق فیلم کوتاه تهران
نوشته قبلی

نمایش تابلوهای نقاشی «نور و گندم» رام خفاجی در عمان

نوشته‌ی بعدی

فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

مطالب مرتبط

فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

22 مرداد 1404

سینماروزان: فیلم سینمایی «غریزه»، محصول مشترک ایران و ترکیه و تازه‌ترین ساخته سیاوش اسعدی که توسط کمپانی معتبر ترکیه‌ای «تقسیم...

معرفی نامزدهای بخش فیلمنامه پانزدهمین جشن منتقدان خانه سینما

معرفی نامزدهای بخش فیلمنامه پانزدهمین جشن منتقدان خانه سینما

21 مرداد 1404

سینماروزان: نامزدهای بهترین فیلمنامه پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران معرفی شدند. اسامی نامزدهای بخش بهترین فیلمنامه برای...

اخلاق، سرگرمی و پیچیدگی قضاوت در «شیرینی شانس» بیلی وایلدر / نگاهی ارسطویی به یک کمدی سیاه

اخلاق، سرگرمی و پیچیدگی قضاوت در «شیرینی شانس» بیلی وایلدر / نگاهی ارسطویی به یک کمدی سیاه

21 مرداد 1404

سینماروزان: ششصد و سی‌امین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران، دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۴، به نمایش فیلم «شیرینی...

نوشته‌ی بعدی
فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

به‌خاطر «شوگر مامی»؟؟/چهار شورا عوض شد تا این فیلم، پروانه بگیرد!
خبر وسط

به‌خاطر «شوگر مامی»؟؟/چهار شورا عوض شد تا این فیلم، پروانه بگیرد!

22 مرداد 1404

سینماروزان: فیلم «غیبت موجه» ار جمله فيلم‌های توقیفی است که بعد از پنج سال تازه بعد از جنگ دوازده روزه...

ادامه مطلب
فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

22 مرداد 1404
برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در کیش!

برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در کیش!

21 مرداد 1404
کریم امینی پروانه قسطنطنیه را گرفت

صدور پروانه برای پروژه دوملیتی کارگردان “فسیل”+صدور پروانه برای محصول سه سال قبل(!) فارابی!  

20 مرداد 1404
انتقاد یک روزنامه اصولگرا از امتداد اکران فیلم کم‌فروش رییس شورای صنفی نمایش⇐بوی بی‌عدالتی به مشام می‌رسد

بعد از مرضیه برومند، حالا استعفای علی دهکردی از مدیریت خانه‌ی سینما⇐اسعدیان همیشه‌حاضر به‌جایش آمد

19 مرداد 1404
آغاز فراخوان تیزرسازی برای “هفت ماهگی” با حضور باران کوثری و حامد بهداد+فیلم

حامد بهداد: باران کوثری از دو سر باخت!+اظهارنظر درباره مهناز افشار   

19 مرداد 1404
پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله

پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله

18 مرداد 1404

پربازدیدها

  • بازگشتِ کارگردانِ شکست‌خورده‌ی اکران نوروز⇐فیلم «جزایر قناری» در راه اکران+پوستر 

    بازگشتِ کارگردانِ شکست‌خورده‌ی اکران نوروز⇐فیلم «جزایر قناری» در راه اکران+پوستر 

    128 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 51 توئیت 32
  • درگذشت همایون؛ بازیگر تپلی دوست‌داشتنی «سلطان قلبها»/ممنوع‌کار مرحوم شد!

    108 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 43 توئیت 27
  • بهرام افشاری در حبس؟⇐رونمایی از اولین ویدیوی «مرد عینکی» +فیلم

    86 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 34 توئیت 22
  • پول تو فاضلابه؟/ رونمایی از تیزر فیلم «غیبت موجه» با بازی ابوالفضل پورعرب، میترا حجار، امیررضا دلاوری و…+فیلم

    59 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • مشکلات صدای فرهاد و داریوش و فریدون فروغی چه بود؟/کدام خواننده‌های لس‌آنجلسی، پولکی نیستند؟/داریوش در اوج اعتیاد پدری از ما درآورد که نگو…/چرا ابی زن دلیل شد؟/شادمهر نصف ویژگی‌های یک هنرمند را ندارد/برای امیرقاسمی زن گرفتم و حالا دشمنم شده!/سندی و گروهش یخچال خانه مرا خالی کردند!+عذرخواهی پنجاه درصد‌‌ی از سیاوش قمیشی+ماجرای درگیری با گوگوش+کیفیت رپ خوانی تتلو+ماجرای پیتزا دلیوری در ابتدای ورود به آمریکا؟+جریان یک‌ شب بازداشت به‌خاطر بیتلز 

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • جایزه سی میلیون دلاری برای سر بهرام افشاری!؟⇐تیزر رسمی فیلم “مرد عینکی” منتشر شد+ویدیو 

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • حامد بهداد: باران کوثری از دو سر باخت!+اظهارنظر درباره مهناز افشار   

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

به‌خاطر «شوگر مامی»؟؟/چهار شورا عوض شد تا این فیلم، پروانه بگیرد!

فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

مجید جوانمرد؛ از فرصت تجربه‌گرایی آزاد تا رسیدن به یک ساختار حرفه‌ای

نمایش تابلوهای نقاشی «نور و گندم» رام خفاجی در عمان

تیزر نمایش «خرچنگ» رونمایی شد/ بلیت‌فروشی در فیدیبو

معرفی نامزدهای بخش فیلمنامه پانزدهمین جشن منتقدان خانه سینما

اخلاق، سرگرمی و پیچیدگی قضاوت در «شیرینی شانس» بیلی وایلدر / نگاهی ارسطویی به یک کمدی سیاه

برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در کیش!

میراث نظری و تجربی یک هنرمند در ” استانیسلاوسکی و گرامر بازیگری” 

برای حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم اصفهان/ «کاکتوس» مقابل دوربین می‌رود

تبلیغات

ویژه ها

به‌خاطر «شوگر مامی»؟؟/چهار شورا عوض شد تا این فیلم، پروانه بگیرد!
خبر وسط

به‌خاطر «شوگر مامی»؟؟/چهار شورا عوض شد تا این فیلم، پروانه بگیرد!

22 مرداد 1404

سینماروزان: فیلم «غیبت موجه» ار جمله فيلم‌های توقیفی است که بعد از پنج سال تازه بعد از جنگ دوازده روزه...

ادامه مطلب
فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

فیلم «غریزه»؛ محصول مشترک ایران و ترکیه با پخش‌کننده آمریکایی راهی بازار جهانی شد+رونمایی از تکه‌‌ی تین‌ایجرپسند افتتاحیه+ویدئو 

22 مرداد 1404
برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در کیش!

برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در کیش!

21 مرداد 1404
کریم امینی پروانه قسطنطنیه را گرفت

صدور پروانه برای پروژه دوملیتی کارگردان “فسیل”+صدور پروانه برای محصول سه سال قبل(!) فارابی!  

20 مرداد 1404
انتقاد یک روزنامه اصولگرا از امتداد اکران فیلم کم‌فروش رییس شورای صنفی نمایش⇐بوی بی‌عدالتی به مشام می‌رسد

بعد از مرضیه برومند، حالا استعفای علی دهکردی از مدیریت خانه‌ی سینما⇐اسعدیان همیشه‌حاضر به‌جایش آمد

19 مرداد 1404
آغاز فراخوان تیزرسازی برای “هفت ماهگی” با حضور باران کوثری و حامد بهداد+فیلم

حامد بهداد: باران کوثری از دو سر باخت!+اظهارنظر درباره مهناز افشار   

19 مرداد 1404
پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله

پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله

18 مرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم