• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 10 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

پرسش سینماژورنال از عموها و خاله‌های رانده شده از رسانه ملی: چرا به بازار آزاد رقابت نسبی رسانه‌هایی چون “شبکه خانگی” وارد نمی‌شوید؟

23 آبان 1394
در یادداشت
0 0
A A
4
پرسش سینماژورنال از عموها و خاله‌های رانده شده از رسانه ملی: چرا به بازار آزاد رقابت نسبی رسانه‌هایی چون “شبکه خانگی” وارد نمی‌شوید؟

فیتیله

سینماژورنال/حامد مظفری: لایه ظاهری اتفاقات پیش آمده در ماجرای توقیف برنامه هایی مانند “فتیله” اعتراضات به تمسخر گویش یا قومیت خاص است.
به گزارش سینماژورنال همین لایه ظاهریست که باعث میشود ناگهان صفحات اجتماعی حتی چهره هایی که از جزییات گافهای منتج به توقیف خبر ندارند نیز پر شود از مرثیه سرایی بر آنها که محصول دیداری شان توقیف شده است.
اما این فقط لایه بیرونی و پرسپکتیوی است که از این اتفاقات می بینیم.

یک دهه فعالیت بی چشمداشت؟؟

به عمق که بزنیم و وارد جزییات شویم قطعا داده های بیشتر و جامعتری نصیبمان می شود. در موردی مانند “فتیله” مرثیه سرایان از این می گویند که نباید یک دهه فعالیت مستمر و بی چشمداشت(!) برای کودکان این مرز و بوم در سایه یک گاف قرار گیرد.
درست هم هست؛ یک دهه فعالیت حرفه ای و خلاقانه و به روز نباید هم به این راحتی تحت الشعاع یک گاف قرار گیرد اما شمایی که در قامتی فرهیخته مرثیه می سرایی مگر همان نیستی که در موعدی دیگر از نبود خلاقیت در برنامه سازی رسانه ملی برای کودکان و سپردن همه ظرفیتها به عموها و خاله هایی سخن می گفتی که همه هنرشان بالا و پایین پریدن و دعوت مخاطبان به کف زدن است؟!
حالا چه شده که فقط یکی از مسببان خلق دایره ای بسته و محدود در برنامه سازی کودکان این طور مورد حمایت تان واقع شده اند؟

مشکل فقدان خلاقیت است و نه فقط یک گاف

اینکه چند ماه قبل یکی از دو نخبه تولید برنامه های پرمخاطب برای کودکان دهه شصت که اتفاقا در سالهای اخیر نیز موفقیت خود را تکرار کرده اند، آینده سپردن فاقد منطق و بی دورنمای آنتن کودکان به عمو و خاله های فاقد خلاقیت را بسیار خطرناک توصیف می کرد جدی گرفته نشد اما آن نخبه درست می گفت و بدجوری هم درست می گفت.
مشکل اخیری که برای یکی از این عموها پیش آمد نه فقط ناشی از شوخی با یک گویش که ناشی از فقدان خلاقیت و نبوغ در تولید محتوا برای کودکان است.
اینکه یک جوک دست چندم و البته تاریخ مصرف گذشته زمینه ای می شود برای خلق آیتمی آموزشی(!) در برنامه ای کودکانه معنایی ندارد جز آن که برنامه سازان کودک ما حتی استانداردهای زمانی تولید متن را هم درک نمی کنند زیرا فارغ از گویش متاثر از منبع خلق(!!!) آیتم، مگر امکان دارد کودک روزگار ما فرق فرچه و مسواک را نداند؟؟
پس قبول کنید که یا خلاقیت این عموها ته گرفته و یا اینکه از شدت تکرار مکررات وقتی برای تامل بر خوراکی که به کودکان می دهند ندارند.

اتاق فکرتان کجاست؟

اگر در جاهای دیگر دنیا می بینید که یک برنامه سالها و در فصول مختلف تولید شده و البته پرمخاطب می ماند به اتاق فکر تولید محتوا برای برنامه برمیگردد که مرتب چهره ها و مغزهای تازه به آن وارد می شوند اما در اینجا همین که تهیه کننده اسپانسرخورش ملس باشد و بتواند فقط بخشی از بودجه را به پروژه تزریق کند کافیست تا سالها آنتن زنده در اختیارش باشد و البته بر مدار تکرار مکررات حرکت کند.

واقعا بدون رانتهای برآمده از انحصار رسانه ای امکان حیات تان وجود دارد؟

اینها همه دلیلی بر آن نیست که برای حذفهای یک شبه و بخشنامه ای توجیه بتراشیم.
نه! فقط می خواهیم بگوییم شمایی که به واسطه یک دهه برنامه سازی برای کودک، در انظار خود را محق می دانی که به واسطه یک اشتباه، اخراج نشوی با خودت خلوت که می کنی فقط به این بیندیشی که در این یک دهه فقط چند کلمه به دایره واژگانی مخاطبانت افزوده ای و البته چقدر مخاطب خاص داری و نه مخاطب سرگردانی که باید میان سبد تکراری رسانه ملی یکی را بالاجبار انتخاب کند.
اگر خروجی ات مثبت بوده و در این همه سال برندسازی لازم را داشته ای که نباید نگران خارج شدن موقت یا دایم از دایره رسانه ملی باشی چون با تنوع رسانه ای موجود باز هم فرصت تولید محتوا را در رسانه های دیگر خواهی داشت.
اما اگر ته دلت امیدی نداری که بتوانی در بازار آزاد رقابت نسبی رسانه های غیررانتی مانند شبکه خانگی و همین فضای سایبری به حیات ادامه دهی و امتداد حضورت گره خورده به انحصار رسانه ملی که حتما باید به خیریت فراوان اتفاق اخیر در توقفی که برایت ایجاد کرده، بیندیشی و بنشینی ساعتها فکر کنی بر اینکه چه کنی تا در حضور دوباره در عرصه برنامه سازی برای کودک، به جای پر کردن آنتن، خلاقیتی را چاشنی کار کنی که در مدیومهای دیگر هم خریدار داشته باشد.

پرسشی از شما که از تهدید به حذفت دلخوری
حتی اگر حال و حوصله تعمق بر این موضوع را نداری جوابی برای این سوال پیدا کن که چرا نسخه تکراری محصولی به نام “کلاه قرمزی” که با احتساب تکرار در شبکه های مختلف، هر قسمتش لااقل پنج باری روی آنتن رفته به هنگام عرضه در شبکه خانگی هم با اقبال مخاطبان مواجه می شود و البته همه ساله سازندگانش، تهدید به حضور در شبکه خانگی بجای تلویزیون را مجالی می کنند برای دریافت بودجه بیشتر اما شما یک شبه و با یک امضاء، همه داشته و نداشته تان زیر سوال می رود.

پی نوشت: چند سال قبل آرش معیریان که در همه سالهای اخیر بخاطر تولید آثاری از سینمای بدنه و نمونه های متاخری مانند “کالسکه” و “شانس عشق تصادف” می شناسیمش با استفاده از همین عموهایی که گافشان خبرساز شده فیلمی کودکانه ساخت به نام “فیتیله و ماه پیشونی”؛ فیلمی که البته نیوشا ضیغمی را هم به عنوان بازیگر داشت.
“فیتیله و ماه پیشونی” در سال 91 روی پرده رفت و بعد از 47 روز نمایش عایدی اش به 150 میلیون تومان هم نرسید! آن هم در شرایطی که صدرنشین جدول فروش این سال “کلاه قرمزی و بچه ننه” بود با فروشی نزدیک به 3 میلیارد و نیم!!!
مقایسه رقم فروش همین دو محصول که ریشه شکل گیری هر دو رسانه ملی بوده، می تواند اله مانی باشد برای سنجش محبوبیت عموها و خاله های امروزی در فضای غیرانحصاری عرضه محصولات فرهنگی.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=13241
image_print
برچسب ها: آرش معیریانایرج طهماسبحمید جبلیفیتیلهفیتیله ایهافیتیله و ماه پیشونیکلاه قرمزی و بچه ننهگاف فیتیله ایهامحمد مسلمیمسواک و فرچه
نوشته قبلی

ادعاهای مستندساز ارزشی درباره چماق‌به‌دستی ده‌نمکی(!!) و ارتباط حامد زمانی با تتلو…

نوشته‌ی بعدی

موافقت مهران مدیری برای دنباله‌روی مسیر مجری اخراجی!!!

مطالب مرتبط

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: گفتگوی بهروز افخمی مجری برنامه تلویزیونی «هفت» با رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، گفتگوی ویژه‌ای نبود چون درباره...

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

19 خرداد 1404

سینماروزان/محمد شاکری: فیلم کمدی «خانه ارواح» شاید به دلیل اینکه محصول یکی دو سال اخیر نیست بیش از آن که...

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در کشوری زندگی می کنیم که سرنخ همه امورات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی به دولت...

نوشته‌ی بعدی
آیا”عطسه” مهران مدیری همان قسمتهای باقیمانده “شوخی کردم” است؟ یکی از بازیگران: نه، چنین نیست!/ “عطسه” نه با “شوخی کردم” مرتبط است و نه با “در حاشیه”/تولید کار در زمان توقیف موقت “در حاشیه” انجام شد+ماجرای کنایه “عطسه” به پزشکانی که نادیده به “در حاشیه” تاختند

موافقت مهران مدیری برای دنباله‌روی مسیر مجری اخراجی!!!

دیدگاه‌ها 4

  1. بهنام می‌گوید:
    قبل 10 سال

    گنده گویی های …
    در ضمن در همون به قول شما فضای غیر رانتی نمایش خانگی سریالی ساخته می شود با کلی ادعا و تبلیغات با سرایه گذاری جوانی که بد جور بوی رانت و پول شویی می دهد ( که غیر از این بود با تیراژ نهایتا 400 هزار ،به سراغ فاخر سازی نمی رفت )

    پاسخ
    • محمد حاتمی می‌گوید:
      قبل 10 سال

      اتفاقا اون ماجرا رو هم همین سایت زودتر از بقیه رسانه ای کرد برادر..
      https://www.cinemajournal.ir/%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%9B-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-1/

      حسد بد دردیه والله

      پاسخ
  2. بیژن می‌گوید:
    قبل 10 سال

    زیادی شلوغش کردن چطور وقتی جناب خان ادای جنوبیها رو در می آورد کسی حرفی نزد با این اداها ترکها به عزتشان افزوده نخواهد شد ایران دارای قومیتهای مختلف که زود رنجی ترکها یک سوژه لوس و مسخره شده

    پاسخ
  3. لاله می‌گوید:
    قبل 10 سال

    دقیقا همینه
    اینا اگه هنرمندن چرا فیلم سینمایی شون نفروووخت؟؟؟
    بعدشم الانم هنوز دیر نیست بیان یه طرح بدن به شبکه خانگی و برنامه تولید کنن براشون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • سیدضیاءالدین دری، همایون شهنواز و سریال سووشون

    از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    117 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 47 توئیت 29
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    46 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 12
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    34 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9

آخرین مطالب

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

اسرار عمارت نفرين شده!⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «شکارگاه» با بازی پرویز پرستویی، الهام پاوه نژاد، سوگل خلیق، مهدی حسینی نیا و…+فیلم

طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

داریوش خنجی؛ فیلمبرداری با دید برجسته هنری و تسلط فنی /در نشست نقد کتاب خنجی چه گذشت؟   

مرگ جمال اجلالی؛ بازیگری که فنی‌زاده را به وجد آورد!

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم