• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 12 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

پرسش یک رسانه دولتی: آیا روی آنتن رفتن شجریان، قرار است پاتکی به هشدار ایوبی باشد؟

10 شهریور 1394
در یادداشت
0 0
A A
0
رئیس سازمان سینمایی خطاب به رئیس رسانه ملی: گزارش سراسر کذب و نادرست بخش خبری “بیست و سی” {درباره تغییر نام جشنواره فجر} را تصحیح کنید!

حجت ا.. ایوبی

سینماژورنال: در حالی دو شب قبل به ناگاه تصویر محمدرضا شجریان از بخش خبری “20.3” روی آنتن رفت(اینجا را بخوانید) که بسیاری گمان می کردند حالا حالاها شجریان را در رسانه ملی نمی بینند.

به گزارش سینماژورنال این اتفاق که به بهانه بستری شدن این خواننده در بیمارستان صورت گرفت زمینه ای شده است برای نگارش یادداشتی به قلم محمدصادق شایسته در روزنامه “شهروند” که از جمله رسانه های دولتی محسوب می شود.

در این یادداشت با کنار هم قرار دادن ماجرای انتقاد حجت ا.. ایوبی از این بخش خبری و سپس روی آنتن رفتن شجریان از این بخش، پرسشهایی درباره این دو اتفاق طرح شده است.

سینماژورنال متن کامل این یادداشت را ارائه می دهد.

یک بام و دقیقا چند هوا؟!

کمتر از یک هفته پیش بود که حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در اقدامی بی‌سابقه دو بار بی‌پرده بر بخش خبری همیشه حاشیه‌ساز ٢٠:٣٠ تاخت. آن هم به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست و مغرضانه درخصوص حذف نام «فجر» و نامگذاری بخش بین‌الملل جشنواره فجر به «جشنواره بین‌الملل ایران».
در اولین اقدام نامه‌ای سرگشاده به محمد سرافراز نوشت و در آن هشدار داد که این گونه اتفاقات اعتماد مردم به رسانه ملی را از بین می‌برد و در اقدام دوم با روایت برخوردش با خبرنگار ٢٠:٣٠ و سوءاستفاده این بخش خبری از فرصتی که برای اصلاح اشتباه قبلی‌شان در اختیار آنها قرار داده بود سخن گفت و این‌بار مردم را خطاب قرار داد و گفت به دوربین ٢٠:٣٠ اعتماد نکنند. این دو برخورد رئیس سازمان سینمایی به اندازه‌ای تند و تیز بود که اگر ذره‌ای حق با ایوبی نبود بی‌شک او آماج انتقادات تند و تیز رسانه ملی قرار می‌گرفت با این حال سکوت عجیب این بخش خبری و کل مدیران صداوسیما درخصوص صحبت‌های ایوبی صدق گفتار ایوبی را ثابت کرد.

اتفاق عجیب و منحصربفرد
اما اتفاق عجیب و منحصر به فردی که یکشنبه شب در این بخش خبری رخ داد همه را غافلگیر کرد. از ٥‌سال پیش محمدرضا شجریان از طرف صداوسیما در بایکوت کامل خبری است و حتی مدیران این سازمان حاضر نشده‌اند در ٥‌سال اخیر «ربنا»ی ماندگار او را در شب‌های ماه رمضان پخش کنند و از طرفی طبق شنیده‌ها برنامه «دستان» تنها برنامه تخصصی موسیقی اصیل ایرانی هم به علت حمایت مجری برنامه‌اش از شجریان تعطیل شده. در چنین وضعیتی ناگهان ٢٠:٣٠ خبر بستری شدن محمدرضا شجریان در بیمارستان را منعکس می‌کند.

چهار بار از لفظ استاد استفاده شد
این اتفاق از آن جهت تعجب‌آور است که در متنی که مجری ٢٠:٣٠ در این خصوص خواند چهار بار از لفظ استاد و یک بار از ترکیب «استاد آواز ایران»  استفاده شد. بی‌شک آنها که اخبار را پیگیری می‌کنند به خوبی به خاطر دارند که در سال‌های اخیر هنرمندانی که سیاست‌های تلویزیون چندان با فعالیت آنها همخوانی نداشته مورد آماج بدترین تفسیرها و برخوردها از طریق همین بخش خبری قرار گرفته‌اند. رخشان بنی‌اعتماد و کیانوش عیاری بارزترین نمونه‌های این برخوردهای مغرضانه ٢٠:٣٠ هستند. حالا چه شده که خبر بستری شدن محمدرضا شجریان در بیمارستان آن هم با چنین ادبیاتی که درخصوص هیچ‌کدام از هنرمندان هم‌رده و همفکر شجریان به کار برده نشده تنها در بخش خبری ٢٠:٣٠ پخش می‌شود؟

هنوز مجوز کنسرت نمی دهند
درحالی‌که شجریان هنوز هم مجوز ندارد که در ایران کنسرت برگزار کند و برخی رسانه‌های همسو با صداوسیما حتی مریضی او را هم دغل‌بازی خوانده‌اند این‌که تلویزیون آن هم در حاشیه‌سازترین بخش خبری‌اش اقدام به خبررسانی درخصوص بیماری شجریان می‌کند جای سوال
فراوان دارد.

سوال مهم اینجاست…
قطعا رویکرد صداوسیما درخصوص چهره‌های مغضوبش با بستری شدن شخص در بیمارستان تغییر نمی‌کند. که اگر قرار بود رویکردهای تلویزیون این‌قدر احساساتی‌گونه عوض شود، الان نصف هنرمندان قهر کرده از تلویزیون در این رسانه مشغول فعالیت بودند. سوال مهم هم دقیقا این‌جاست که آیا پخش این خبر از ٢٠:٣٠ که حتی سابقه انتقاد به خبرسازی‌های آن به دولتمردان و شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی هم رسیده است ربطی به افشاگری‌های یک هفته گذشته سازمان سینمایی دارد؟

حرکتی موقت برای نشان دادن حسن نیت یا پاتکی به هشدار ایوبی؟

آیا خبر بستری شدن یکی از ممنوع‌الکار‌ترین چهره‌های چند‌سال اخیر عرصه فرهنگ‌وهنر حرکت موقتی از سوی ٢٠:٣٠ برای نشان دادن حسن‌نیت خود است؟ آیا این یک نوع فرار از واقعیت برای توجیه تمام برخوردهای قبلی‌شان است؟ آیا این اتفاق قرار است پاتکی به هشدار ایوبی باشد؟ و آیا این گاف بزرگی بوده و همین الان مسببان آن در سکوت خبری درحال مواخذه شدن هستند؟ دلیل این اتفاق {واقعا} بی‌سابقه و شگفت‌انگیز هرچه باشد نمی‌توان این مسأله را فراموش کرد که تلویزیون و به‌خصوص ٢٠:٣٠ خیلی بیشتر از اینها به جامعه فرهنگ و هنر بدهکارند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=9281
image_print
برچسب ها: 20:30حجت ا.. ایوبیسازمان سینماییمحمد سرافرازمحمدرضا شجریان
نوشته قبلی

حضور معتاد خيابان‌خواب در استوديوي شبكه خبر!+عکس

نوشته‌ی بعدی

هدیه تهرانی در جاده شمال جلوی دوربین می‌رود

مطالب مرتبط

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: گفتگوی بهروز افخمی مجری برنامه تلویزیونی «هفت» با رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، گفتگوی ویژه‌ای نبود چون درباره...

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

19 خرداد 1404

سینماروزان/محمد شاکری: فیلم کمدی «خانه ارواح» شاید به دلیل اینکه محصول یکی دو سال اخیر نیست بیش از آن که...

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در کشوری زندگی می کنیم که سرنخ همه امورات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی به دولت...

نوشته‌ی بعدی
آیا هدیه تهرانی ممنوع‌التصویر شده؟

هدیه تهرانی در جاده شمال جلوی دوربین می‌رود

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    55 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم