• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

علیرضا خمسه منتقد محبوب گبرلو را بیسواد قلمداد کرد!؟

۹ تیر ۱۳۹۴
در گفتگو
0 0
A A
0
کاراکتر فانتزی “پایتخت” در مسابقه نوروزی شبکه دوم

پایتخت

سینماژورنال: چهارمین سری «پایتخت» این ‌شب‌ها روی آنتن سیما رفته و عده ای را پای تلویزیون کشانده است.

به گزارش سینماژورنال  در عین مخاطبانی که با شوق سریال را دنبال می کنند پاره ای انتقادات هم به سریال وارد شده است. از جمله این انتقادات گاف تاریخی بزرگ سریال بود که سینماژورنال به آن اشاره کرد.

دو روز قبل یکی از منتقدانی که در زمره منتقدان محبوب محمود گبرلو و برنامه “هفت” جای می گیرد با انتقاد از  این سریال به خبرآنلاین گفته بود: همان قصه و درام نیم‌بند «پایتخت» هم دیگر وجود ندارد و سازندگان کوشیده‌اند تا صرفا از طریق لودگی شخصیت‌ها یا مکررکردن برخی عبارات، سریال را سرپا نگه دارند.

این انتقاد، تمام و کمال در شماره دیروز روزنامه “شرق” منتشر شده و جالب اینجاست شماره امروز این روزنامه حاوی گفتگویی است با علیرضا خمسه که برخلاف همیشه با بیانی تند و صریح به انتقاداتی از این دست تاخته و آن را محصول ذهن منتقدانی دانسته که بیسوادند.

خمسه این حکم کلی را نیز صادر کرده است: آنها که از “پایتخت” انتقاد می‌کنند آدمهای بیسوادی هستند که حتی قدرت تشخیص کمدی و طنز و تراژدی را ندارند!!

سینماژورنال متن کامل گفتگوی خمسه را ارائه می دهد:

‌مخاطبان پس از چهار دوره پخش پیاپی سریال پایتخت همچنان طرفدار این سریال هستند. دلیل استقبال از این سریال چیست؟
سریال پایتخت با شخصیت‌ها و قصه‌های جذاب، جای خود را در دل مخاطبان باز کرده. خرده‌داستان‌های این سریال از زندگی مردم گرفته شد‌ه و قصه زندگی معمولی آدم‌هاست که نمونه‌اش را در زندگی واقعی و در اطرافمان زیاد دیده‌ایم. چون مردم این شخصیت‌ها را در زندگی خودشان دیده‌اند، بنابراین با آن ارتباط برقرار می‌کنند و طرفدارش هستند.
‌برخی منتقدان می‌گویند این سریال بیش از اینکه طنز باشد، حاوی لودگی است. شما چه فکر می‌کنید؟
بعضی منتقدان بی‌سواد هستند؛ بسیاری از کسانی که در کسوت مترجم در رسانه‌ها کاغذ سیاه می‌کنند، سواد دراماتیک ندارند. اول ببینیم اطرافمان چند منتقد باسواد وجود دارد، بعد اگر آنها نظری دادند، درباره‌شان صحبت کنیم. گفته شده اغلب منتقدان، سودازده‌های بازیگری یا کارگردانی هستند که می‌خواستند کارگردان شوند یا بازیگر، برخی در نمونه‌هایی هم تلاش کرده‌اند فیلمی بسازند و ناموفق بوده‌اند. در ١٠ سال گذشته در تلویزیون، چه سریالی مثل پایتخت را می‌شناسید که ساخته شده و این همه با اقبال مواجه شده باشد؟ آدم‌های بی‌سوادی که حتی قدرت تشخیص کمدی و طنز و تراژدی را ندارند، می‌گویند این سریال لودگی است یا از دیگر کارهای شبیه به این سریال که کمدی اجتماعی هستند با عنوان طنز و لودگی یاد می‌کنند. نوشته‌های این دست از افراد، مصارف روزانه دارد. آنها می‌خواهند صفحه‌ای را سیاه کنند، بنابراین هیچ دوست ندارم درباره این منتقدان بی‌سواد صحبت کنم.
‌وقتی نظر برخی منتقدان را درباره این سریال می‌پرسیدم، می‌گفتند اصلا تلویزیون نمی‌بینند، یا این سریال بخصوص را تماشا نمی‌کردند. این در حالی است که اغلب مردم پیگیر این سریال هستند و آن را پسندیده‌اند. این شکاف بین عملکرد منتقدان و مردم در مواجهه با یک سریال تلویزیونی، چطور حاصل شده است؟
اینکه منتقدان یا حتی عده‌ای از مردم تلویزیون نگاه نمی‌کنند به عملکرد تلویزیون برمی‌گردد که موقعیتی ندارد که همه اقشار، برنامه‌هایش را ببینند. درباره چرایی این اتفاق، مسئولان تلویزیون باید پاسخ بدهند، اما درباره سریال پایتخت باید بگویم اساسا این سریال برای منتقدان ساخته نمی‌شود که حالا بیاییم بابت اینکه نمی‌بینند، سؤال طرح کنیم. این سریال، برای مردمی ساخته می‌شود که تلویزیون می‌بینند و سریال‌های مختلف را با هم مقایسه می‌کنند و بین سریال‌هایی که دیده‌اند، پایتخت را سریالی موفق می‌دانند؛ از لحاظ قصه و ساختار و شخصیت‌پردازی. حالا با توجه به این، باید یادآوری کنم پایتخت ادعایی ندارد که می‌خواهد جهان را فتح کند یا فرمول‌های دراماتیک جهان را جابه‌جا کند یا جامعه هدفش منتقدان هستند. این سریال، برای یک‌سری مردم زحمتکش است که می‌خواهند شب پس از فعالیت سنگین روزانه استراحت کنند و با تماشای این سریال بخندند. پایتخت دنبال انقلاب رسانه‌ای نیست، همین که مردم بتوانند دقایقی لبخندی بزنند و خستگی روزشان را از تن به در کنند، ما به هدفمان رسیده‌ایم، اما چرا برخی جبهه می‌گیرند که ما نمی‌بینیم یا می‌گویند پایتخت لودگی است؟ شاید چون عادت ندارند ببینند یک سریال به مرحله چهارم برسد. سریالی که به مرحله چندم می‌رسد، یعنی سریالی است که برای مردم و مسئولان جذاب بوده و فیدبک قابل‌قبولی داشته و این را هرکسی برنمی‌تابد. گاهی برخوردهایی هست که ریشه علمی یا هنری ندارند و بیشتر باید در حوزه روان‌شناسی فردی آنها را ریشه‌یابی کرد.
آرزو می‌کنم بقیه سریال هم موردپسند مردم قرار گیرد و همچنین امیدوارم منتقدان سریال‌ها را ببینند و با انصاف و عدالت آنها را نقد کنند، نه با عداوت.
‌حفظ راکورد نقشتان در چهار سال پیاپی دشوار نبود؟
شخصیت‌ها در این سریال، شخصیت‌هایی نمایشی هستند که حفظ راکورد آنها برای بازیگران سخت نیست. سخت‌تر، این است که شخصیت‌هایی که چهار سال موردپسند قرار گرفته‌اند، در موقعیت‌های جدید، بتوانند همان شیرینی قبل را داشته باشند. برای بازیگر حرفه‌ای، حفظ راکورد یک نقش سخت نیست. امیدوارم توانسته باشیم جذابیت شخصیت‌ها را حفظ کنیم. ناب‌بودن شخصیت‌ها، در یکی، دو سری اول، شدنی است، اما وقتی به سری سه و چهار می‌رسد، شخصیت برای تماشاگر عادی می‌شود و برای حفظ جذابیت آن باید بسیار تلاش کرد.
‌به‌نظر می‌رسد نقش «باباپنجعلی» با بازی شما، در این سریال، نقشی خنثی است و همیشه زیر سایه دیگر کاراکترها از جمله «نقی» و «ارسطو» است. موافقید؟
اگر آینه‌ای مقابل زندگی بگذارید، می‌بینید در هر خانواده یکی می‌شود پدر، یکی مادر، یکی هم پدربزرگ و یکی هم فرزند. قرار نیست همه این افراد به یک اندازه در یک خانواده اثرگذار باشند. حتی پدر و مادر هم در یک خانه میزان تأثیراتشان متفاوت است. پدربزرگی که دچار کهولت است و آلزایمر دارد مسلما نمی‌تواند به اندازه پدر خانواده جنب‌وجوش داشته باشد، پس کاراکتری که بر این اساس طراحی شود رئال است. زندگی رئال این حجم از حضور پدربزرگ را در خانواده می‌خواهد که ما آن را در کاراکتر «باباپنجعلی» می‌بینیم.
‌در دوره چهارم «پایتخت» به‌نظر می‌رسد بیشتر تکیه سازندگان، بر همان نکات جذاب کاراکترهاست تا قصه. چرا؟
یک قضیه‌ای هست که فهمش دشوار نیست. تلویزیون ما، برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و میان‌مدت ندارد. برنامه‌ریزی‌هایش کوتاه‌مدت است. تازه ٢٠ فروردین تصمیم می‌گیرند برای ماه رمضان، «پایتخت٤» بسازند. برای همین فرصت برای ساخت و پرداخت قصه کم است. درحالی‌که مثلا اگر الان پس از اتمام این دوره به ما بگویند برای نوروز ٩٥ باید ادامه سریال را بسازیم، بسیار فرصت هست برای ساخت و پرداخت شخصیت‌ها و همین طور داستان. درحالی که ما بعد از اتمام این دوره می‌رویم و ممکن است تازه دی و بهمن به ما بگویند برای عید باید دوباره پایتخت بسازیم. آن‌وقت با آن فرصت کم دیگر نمی‌توان شاهکار خلق کرد و فقط می‌شود از شخصیت‌ها در زمان اندک استفاده بهینه داشت. اینکه چرا در این دوره خلاقیت‌های موردانتظار اتفاق نمی‌افتد، خب به این دلیل است که ما تازه اول اردیبهشت شروع به ‌کار کردیم. برای ساخت سریالی که پخش اولش ٢٨ خرداد است، کمتر از دو ماه وقت داشتیم. پس در این زمان اندک، چیزی که تابه‌حال دیده‌اید و پس از این خواهید دید شاهکار است.
‌آنچه در این سریال می‌بینیم، خواستِ صددرصد کارگردان است یا بداهه‌پردازی هم دارید؟
قصه‌ها که نوشته می‌شوند، توسط آقای تنابنده که مسئول گروه نویسندگان هستند بازخوانی می‌شود و وقتی تأیید شد، آقای تنابنده آن را توی گروه می‌آورد. همه جمع می‌شوند و متن تأییدشده را می‌خوانند و اگر اتفاقی قرار است بیفتد و بداهه‌ای اضافه شود با نظر جمع این اتفاق می‌افتد. یعنی بازیگری اگر خواست بداهه‌ای را به نقشش اضافه کند، در تمرینات، آن را مطرح می‌کند و اگر موردپسند جمع بود، آن بخش اضافه می‌شود. گاهی چیزهایی را پیشنهاد می‌دهیم که موردقبول قرار نمی‌گیرد، پس حذف می‌شود. در این گروه، افراد کاملا همدل هستند و به‌راحتی ‌نظراتشان را مطرح می‌کنند. در حضور آقای مقدم به‌عنوان کارگردان و آقای تنابنده به‌عنوان بازی‌گردان و سرپرست نویسندگان اگر پذیرفته شد، آن بداهه جزئی از کار ما می‌شود.
‌تبلیغات «تاژ» در این سریال گل‌درشت است. خودتان با حضور پررنگ این برند در داستان مشکلی ندارید؟
هم‌اکنون تلویزیون بحران جدی مالی‌ای را تجربه می‌کند. این یعنی تلویزیون به اندازه کافی بودجه ندارد برای ساخت سریال. از طرفی وظیفه‌اش ساخت سریال است. پس اسپانسر می‌گیرد. سال گذشته اسپانسر سریال «اطلس مال» بود و امسال هم «تاژ» است. مسلما وقتی شرکتی می‌آید و کل هزینه تولید یک سریال را می‌دهد، توقع ندارد گل‌های ریزی ببیند روی دامن این سریال. شما هم اگر پول یک سریال را بدهید، دوست دارید گل‌های درشتی روی دامنش باشد. پس این اصطلاح گل‌درشت، از آن اصطلاح‌هایی است که بی‌دلیل بار منفی به خود گرفته است. هرکس به اندازه‌ای که پول می‌دهد برای تبلیغ، دوست دارد گل‌هایی که می‌بیند، همان اندازه باشند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=5729
image_print
برچسب ها: باباپنجعلیپایتخت4سیروس مقفدمعلیرضا خمسهمحسن تنابنده
نوشته قبلی

چرا مریم حیدرزاده از خواننده “فقط بخاطر تو” شکایت نکرد؟ و چرا ترانه “نفرین” را برای چاووشی سرود؟

نوشته‌ی بعدی

علیرغم تغییر موضع شتابزده، بهرام رادان به ارشاد احضار شد

مطالب مرتبط

دیگر کسی حوصله‌ مطالعه ندارد!

دیگر کسی حوصله‌ مطالعه ندارد!

۶ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان/مجید فلاح شجاعی: ابتدا شیفته فلسفه بود و حتی به خاطر فلسفه ترک شهر و دیار کرد و در قم...

ماجرای همکاری سینماگر ایرانی با خالق فیلم اسکاری #انگل

ماجرای همکاری سینماگر ایرانی با خالق فیلم اسکاری #انگل

۵ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان/ساناز پورغفور: فیلم #پارازیت یا #انگل را کارگردان کره ای #بونگ_جون_هو ساخته بود؛ فيلمي که به خاطر دریافت اسکار در...

مجتبی امینی و مسعود نجفی

اولین داده‌های مجتبی امینی درباره #جشنواره_فیلم_فجر۴۲: بیش از صد فیلم ثبت‌نام کرده‌اند!/مسعود نجفی همچنان مدیر روابط عمومی است!/با افرادی کار می‌کنیم که در شرایط سخت پارسال، کنارمان بودند!!/زمان‌بندی جشنواره تغییر نخواهد کرد!/عین آیین‌نامه پیش می‌رویم!/بخشی مرتبط با فلسطین ایجاد خواهد شد

۳ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان/مسعود احمدی: مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر۴۲ در اولین اطلاع رسانی پیرامون این جشنواره بر این مسأله تاکید کرد...

نوشته‌ی بعدی
بهرام رادان: طرحهایی دارم برای ساخت فیلم در شلوغی و ازدحام!/ غم موسیقی سنتی به شدت مرا آزار می‌دهد

علیرغم تغییر موضع شتابزده، بهرام رادان به ارشاد احضار شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

بازگشت #فسیل به سبد اکران پایتخت
خبر وسط

بازگشت #فسیل به سبد اکران پایتخت

۱۲ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان/کیوان بهارلویی: مخالفت مخاطبان و بدنه سینماداران با حذف کمدی رکوردشکن فسیل از اکران پایتخت با بازگشت این کمدی به...

ادامه مطلب
پشت پرده احضار تهیه‌کنندگان به دادسرای فرهنگ و رسانه

صدور حکم اعدام برای کارگردانی متهم به آزار!

۱۲ آذر ۱۴۰۲
دستور اکران همزمان فیلم یک روحانی و فیلمی از عطاران!+اکران دو فیلم دیگر

دستور اکران همزمان فیلم یک روحانی و فیلمی از عطاران!+اکران دو فیلم دیگر

۱۲ آذر ۱۴۰۲
سینمای اجتماعی؟ نه! فقط نقد اجتماعی داریم/ چطور شد که کارگردان #پوپک_و_مش_ماشالله، بازیگر شد؟

سینمای اجتماعی؟ نه! فقط نقد اجتماعی داریم/ چطور شد که کارگردان #پوپک_و_مش_ماشالله، بازیگر شد؟

۱۲ آذر ۱۴۰۲
مرگ شاهرخ شاهید؛ خواننده‌ای که با سریال #غریبه مشهور شد و #لعبت‌ش از سینمای بعد از انقلاب سردرآورد!

مرگ شاهرخ شاهید؛ خواننده‌ای که با سریال #غریبه مشهور شد و #لعبت‌ش از سینمای بعد از انقلاب سردرآورد!

۱۲ آذر ۱۴۰۲
چطور شد که ابوالفضل پورعرب پذیرفت نقش یک هواپیماربا را بازی کند؟

چطور شد که ابوالفضل پورعرب پذیرفت نقش یک هواپیماربا را بازی کند؟

۱۱ آذر ۱۴۰۲
درگذشت رضا معینی؛ مجری مسابقه خاطره‌ساز دهه شصت تلویزیون

درگذشت رضا معینی؛ مجری مسابقه خاطره‌ساز دهه شصت تلویزیون

۱۰ آذر ۱۴۰۲

پربازدیدها

  • مرگ اکبر احمدی بازیگر #مختارنامه؛ بازیگری که همکلاسی سعید کنگرانی بود!

    مرگ اکبر احمدی بازیگر #مختارنامه؛ بازیگری که همکلاسی سعید کنگرانی بود!

    1402 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 561 توئیت 351
  • درگذشت رضا معینی؛ مجری مسابقه خاطره‌ساز دهه شصت تلویزیون

    230 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 92 توئیت 58
  • مرگ شاهرخ شاهید؛ خواننده‌ای که با سریال #غریبه مشهور شد و #لعبت‌ش از سینمای بعد از انقلاب سردرآورد!

    75 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 30 توئیت 19
  • مرگ بیتا فرهی؛ که از مدلینگ در آمریکا به نقش یک #هامون مهرجویی رسید

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • مرگ حمیدرضا مرادی؛ پسرک تپل سینمای دهه شصت!

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازیگر مقتدر #مختارنامه دیگر هیچ کس را نمی‌شناسد!/حسین خانی‌بیک گرفتار بیماری مهلک

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت پروانه معصومی؛ بازیگری که با #رگبار بیضایی شهره شد ولی تا سالها از او دلخور بود!!

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • کدام سینماگران، زندگی‌شان #کاباره‌ای است؟!/حسین فرحبخش تهیه‌کننده سینما مطرح کرد

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

رونمایی از پوستر فیلم “مسافری از گانورا”

فیلمبرداری «باور» به پایان رسید

«میراث سمی» به آنتن شبکه مستند رسید/ داستانِ حشره‌کشی مرگبارتر از بمب اتم

بازگشت #فسیل به سبد اکران پایتخت

«برف آخر» در ميان آثار سومین جشنواره فیلم «دریای سرخ جده»

صدور حکم اعدام برای کارگردانی متهم به آزار!

دستور اکران همزمان فیلم یک روحانی و فیلمی از عطاران!+اکران دو فیلم دیگر

سینمای اجتماعی؟ نه! فقط نقد اجتماعی داریم/ چطور شد که کارگردان #پوپک_و_مش_ماشالله، بازیگر شد؟

راز قاتل زنجیره‌ای در سریال «دفتر یادداشت»

«لئو» به نمایش خانگی آمد

تبلیغات

ویژه ها

بازگشت #فسیل به سبد اکران پایتخت
خبر وسط

بازگشت #فسیل به سبد اکران پایتخت

۱۲ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان/کیوان بهارلویی: مخالفت مخاطبان و بدنه سینماداران با حذف کمدی رکوردشکن فسیل از اکران پایتخت با بازگشت این کمدی به...

ادامه مطلب
پشت پرده احضار تهیه‌کنندگان به دادسرای فرهنگ و رسانه

صدور حکم اعدام برای کارگردانی متهم به آزار!

۱۲ آذر ۱۴۰۲
دستور اکران همزمان فیلم یک روحانی و فیلمی از عطاران!+اکران دو فیلم دیگر

دستور اکران همزمان فیلم یک روحانی و فیلمی از عطاران!+اکران دو فیلم دیگر

۱۲ آذر ۱۴۰۲
سینمای اجتماعی؟ نه! فقط نقد اجتماعی داریم/ چطور شد که کارگردان #پوپک_و_مش_ماشالله، بازیگر شد؟

سینمای اجتماعی؟ نه! فقط نقد اجتماعی داریم/ چطور شد که کارگردان #پوپک_و_مش_ماشالله، بازیگر شد؟

۱۲ آذر ۱۴۰۲
مرگ شاهرخ شاهید؛ خواننده‌ای که با سریال #غریبه مشهور شد و #لعبت‌ش از سینمای بعد از انقلاب سردرآورد!

مرگ شاهرخ شاهید؛ خواننده‌ای که با سریال #غریبه مشهور شد و #لعبت‌ش از سینمای بعد از انقلاب سردرآورد!

۱۲ آذر ۱۴۰۲
چطور شد که ابوالفضل پورعرب پذیرفت نقش یک هواپیماربا را بازی کند؟

چطور شد که ابوالفضل پورعرب پذیرفت نقش یک هواپیماربا را بازی کند؟

۱۱ آذر ۱۴۰۲
درگذشت رضا معینی؛ مجری مسابقه خاطره‌ساز دهه شصت تلویزیون

درگذشت رضا معینی؛ مجری مسابقه خاطره‌ساز دهه شصت تلویزیون

۱۰ آذر ۱۴۰۲
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم