• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 10 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

داداشِ “نتانیاهو” با کیف جادویی در تهران!!!

21 بهمن 1393
در گزارش
0 0
A A
0
داداشِ “نتانیاهو” با کیف جادویی در تهران!!!

بهروز افخمی

سینماژورنال/حــــامد مظفـــری: واقعا معلوم نیست وقتی کارگردانی مثل بهروز افخمی بناست بر روی سوژه ای حساس نظیر ترور شهدای هسته ای کار کند چرا این کار را با کمترین پیش تولید و از آن بدتر کمترین کار بر روی فیلمنامه اش انجام میدهد؟

تازه اصرار هم دارد که فیلم را به جشنواره برساند و از آن طرف دست اندرکاران جشنواره هم در بخش مسابقه برایش فرش قرمز پهن می کنند.

شاید اگر “روباه” را یک فیلم اولی می ساخت یا حتی علیرضا برادر بهروز آن را در فرمت تلفیلم برای پخش در سیما آماده می کرد این کیفیت نازل آن قدرها به چشم نمی آمد اما وقتی پای بهروز افخمی که تجربه های خوبی مانند “روز شیطان” و “عقرب” را در ژانر ماجرایی دارد به میان می آید و البته جشنواره فجر منتظر اتمام تولید “روباه” می ماند توقعتان یک تریلر ماجرایی درجه یک است.

البته که نیاز اصلی تریلرسازی هم داشتن فیلمنامه ای است که قبل از هر چیز بتواند هیجان را به مخاطب تزریق کند؛ هیجانی که در لحظه به لحظه فیلم وجود داشته باشد تا مخاطب را به وجد آورد و او را پیگیر ادامه داستان کند اما “روباه” فقط نام تریلر را عاریه گرفته است.

آقای افخمی! یعنی در اسرائیل فقط و فقط نتانیاهوست که با مشکل دارد؟

افخمی در پرداخت داستان فیلم چنان شعاری و گل درشت پیش رفته که کمترین نگرانی برای سرنوشت کاراکترها برای مخاطب شکل نمی گیرد. از ابتدای کار تلاش بر آن است که قدرت نیروهای امنیتی ایران به رخ کشیده شود اما برخلاف آثار شاخص جاسوسی که با تصویرگری قدرت بالای بدمنها پیش می رود تا بواسطه آن قدرت طرف مقابل دوچندان دیده شود در “روباه” مدام بلاهت جاسوس و البته حماقتهای پیاپی ای که از وی سرمیزند است که دیده می شود.

فارغ از عدم رعایت قواعد ژانر، “روباه” مشکلات متنی فراوان هم دارد. افخمی جاسوس اسرائیلی فیلم خود را برادر نتانیاهو معرفی کرده و مرتب در طول فیلم سعی دارد بر این مساله تاکید کند که این جاسوس هیچ ربطی به موساد ندارد و برنامه هایش را منفک از موساد پیش می برد.

این تاکید چه معنایی دارد جز آن که مشکل اصلی ما نه دستگاه جاسوسی اسرائیل که آدمهایی منفک از این دستگاه هستند؟ یعنی بهروز افخمی می خواهد بگوید در اسرائیل فقط و فقط نتانیاهوست که با ما مشکل دارد و بقیه، نه!

لمپنی که قهرمان فیلم شده است

آیا اینکه افخمی بجای اینکه قهرمان اصلی فیلم خود را یکی از نیروهای اطلاعاتی ایران قرار دهد جوانی لمپن که مرتب غر می زند و مدام فحش می دهد و بعضا لودگی هم می کند را به جوان اول فیلم خود بدل می کند و البته روایت را با تمرکز بر حضور او پیش می برد یک کم لطفی بزرگ در حق نیروهای اطلاعاتی ایران نیست؟

و آیا نمی شد با محوریت یکی از پرونده های واقعی که توسط نیروهای اطلاعاتی ایران به نتیجه رسیده و با محوریت یک نیروی اطلاعاتی حرفه ای ایرانی داستان پردازی کرد؟

ای کاش پرونده شهید علیمحمدی را مرور می کردید

راحتترین و در دسترس ترین پرونده میتوانست ماجرای ترور شهید مسعود علیمحمدی باشد؛ همان استاد دانشگاهی که پنج سال قبل توسط یک فریب خورده ایرانی که تحت نظر نیروهای موساد دوره دیده بود ترور شد و البته که اعترافات تروریست نیز بار داستانی خوبی برای یک تریلر داشت.

اما افخمی بجای رفتن به سراغ چنین نمونه های در دسترسی، یک جوان لمپن موتورسوار را کنار برادر نتانیاهو قرار داده و البته در حاشیه ماجرا نیز نیروهای امنیتی را قرار داده که به کنترل اینها بپردازند.

شاید اگر تصویرسازی برادر نتانیاهو هم رئالیستی تر بود فضای کار جذابیت برانگیزتر می شد اما عدم شناخت کارگردان از چنین شخصیتی و یا شاید هم بی حوصلگی برای پرداخت کاراکتر موجب شده این بدمن که با کیفی جادویی در تهران تردد میکند و دسته دسته دلار به این و آن میدهد بجای اینکه نمادی باشد از یک جنایتکار صهیونیستی به کاریکاتوری بدل میشود که به محض ورود به قصه، مخاطب آماده خندیدن می شود.

طعنه های شانه تخم مرغی

افخمی کمترین وقت را برای نگارش متن قرار داده و با سهل انگاری تمام فیلم را کارگردانی کرده و بجایش به سبک کمدیهای شانه تخم مرغی، اثرش را پر کرده از طعنه زنی به این و آن. این طعنه زنیها از احمدی نژاد گرفته تا سران پویافیلم را شامل می شود و به جماعت بازیگران رسیده و حتی فیلمی چون “شیار143” را هم دربرمیگیرد بدون اینکه کمترین نقشی در پیشبرد درام داشته باشد.

حرمت سردار را حفظ می کردید

از آن بدتر در جایی از فیلم که افخمی از زبان یکی از ماموران اطلاعات بناست از قدرت دفاعی ایران بگوید چنان دیالوگهای کلیشه ای و شعاری را مطرح میکند که حتی حرمت شخصیتی چون سردار سلیمانی که در اینجا از او نام برده شده هم زیر سوال می رود.

دی.وی.دی “روباه” را با خود به کانادا ببرید

عاجزانه از بهروز افخمی خواهشمندیم که پرونده اکران سینمایی “روباه” را با همین نمایشهای جشنواره ای اش ببندد چون اگر این فیلم به اکران عمومی درآید مطمئنا خاطره خوبی که مخاطبان از آثاری چون “عروس”، “شوکران” و “سن پطرزبورگ” دارند خدشه دار شد.

افخمی اگر به سخن ما اعتماد ندارد در سفر بعدی اش به کانادا دی.وی.دی “روباه” را با خود برده و برای چند کانادایی نشان دهد؛ نظر آنها حتما وی را مجاب خواهد کرد که این فیلم را برای همیشه در آرشیو قرار دهد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=707
image_print
برچسب ها: روباهافخمی
نوشته قبلی

تعلیق اکران “محمد(ص)” تا اواخر پاییز 94؟!

نوشته‌ی بعدی

بهروز افخمی: فیلمنامه “روباه” را با مشورت یک مأمور اطلاعات نوشتم/جنتی اصولی و شجاع است!!!

مطالب مرتبط

مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404

سینماروزان: برخلاف یکی دو سال گذشته که در بازپخش عاشورایی ترین محصول تلویزیون، حرف و حدیث پیش می‌آمد امسال آیفیلم...

عباس صالحی، رائد فریدزاده، محمدمهدی عسگرپور، علی دهکردی

ذکر خیر بدحجاب و بی‌حجاب توسط وزیر ارشاد

6 تیر 1404

سینماروزان: عباس صالحی وزیر ارشاد به تازگی و همراه با رائد فریدزاده رییس سینما، دیداری با روسای خانه سینما داشته...

جعفر پناهی-دستیار اسبق کیارستمی- نخل طلای جشنواره کن۲۰۲۵ را از بازیگر آثار کیارستمی گرفت!/فیلم روستایی؛ بازنده‌ی مطلق!

جعفر پناهی-دستیار اسبق کیارستمی- نخل طلای جشنواره کن۲۰۲۵ را از بازیگر آثار کیارستمی گرفت!/فیلم روستایی؛ بازنده‌ی مطلق!

3 خرداد 1404

سینماروزان: ساعاتی بعد از انتشار لیست کامل آرای منتقدان اسکرین‌دیلی که با صدرنشینی «تصادف ساده» همراه بود(اینجا را بخوانید) جعفر...

نوشته‌ی بعدی
بهروز افخمی: فیلمنامه “روباه” را با مشورت یک مأمور اطلاعات نوشتم/جنتی اصولی و شجاع است!!!

بهروز افخمی: فیلمنامه "روباه" را با مشورت یک مأمور اطلاعات نوشتم/جنتی اصولی و شجاع است!!!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • سیدضیاءالدین دری، همایون شهنواز و سریال سووشون

    از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    117 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 47 توئیت 29
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    46 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 12
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    34 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

اسرار عمارت نفرين شده!⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «شکارگاه» با بازی پرویز پرستویی، الهام پاوه نژاد، سوگل خلیق، مهدی حسینی نیا و…+فیلم

طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

داریوش خنجی؛ فیلمبرداری با دید برجسته هنری و تسلط فنی /در نشست نقد کتاب خنجی چه گذشت؟   

مرگ جمال اجلالی؛ بازیگری که فنی‌زاده را به وجد آورد!

جایزه بهترین بازیگر زن و مرد جشنواره والنسيا به «در انتهای شب» رسید

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم