• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 25 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

با “کوچه بی‌نام” پای ناصر ملک‌مطیعی هم به جشنواره باز شد!

17 بهمن 1393
در یادداشت
0 1
A A
1
کوچه بی نام

کوچه بی نام

“کوچه بی نام” از یک فیلمفارسی کپی شده است؛ یک فیلمفارسی به نام “پل” محصول دهه 50 و با بازیگری ناصر ملک مطیعی. البته که کارگردان کوشیده با الصاق داستانکهای مختلف به قصه کپی شده، ورسیونی تازه از “پل” ارائه کند اما تک تک این داستانکها هم به نوبه خود کپی‌برداری از کلیشه های متداول فیلمفارسی به شمار می روند و همین است که کار را خراب می کند.

سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: هاتف علیمردانی کارگردان محجوبی است؛ محجوب و البته خوش شانس چون در هیاهوی نابسامانیهای اقتصادی مملکت ما این فرصت را می یابد که همه ساله سرمایه گذاری برای ساخت آثارش انتخاب کند.

حتی اگر فیلم قبلیش “مردن به وقت شهریور” اکران نشود و فیلم قبلترش “بخاطر پونه” اکران خوبی نداشته باشد باز هم شانس و اقبال هاتف همراه اوست که باعث میشود بتواند سالی یک فیلم بسازد.

درباره اینکه آیا تدوام کار فیلمسازی باعث رشد او شده هم باید گفت البته که در اجرا کارش رشد محسوسی داشته است اما امان از متن که بدجوری به کارنامه علیمردانی ضربه زده است.

“بخاطر پونه” بخاطر کلیشه های موجود در فیلمنامه و “مردن به وقت شهریور” بواسطه تشتت در شخصیت پردازی چنان که باید دیده نشدند و حالا “کوچه بی نام” هم اثری است که نه تنها دو نقطه ضعف اصلی آثار پیشین وی را دارد که به واسطه بنیانش که کپی برداری است بدجوری توی ذوق می زند.

کپی برداری از یک فیلمفارسی

“کوچه بی نام” از یک فیلمفارسی کپی شده است؛ بله درست شنیدید! یک فیلمفارسی به نام “پل” محصول دهه 50 و ساخته کارگردان-خبرنگاری به نام خسرو پرویزی. داستان “پل” که ناصر ملک مطیعی و آفرین عبیسی نقشهای اصلی آن را بازی میکردند درباره راننده قطاری بود که بعد از آشنایی با دخترکی ساده دل با او قول و قرار ازدواج می گذارد اما در یکی از سفرهایش تصادف سختی کرده و البته خبر مرگ اوست که به معشوقه اش می رسد.

مرکزیت حوادث “کوچه بی نام” هم عشقی است که میان یک پسر جوان و دختری که در همسایگی آنها زندگی میکند شکل می گیرد. عشقی که بناست بعد از بازگشت پسر از مسافرت کاری به ازدواج ختم شود اما پسر جوان قصه ما در این سفر دچار سانحه شده و خبر مرگ اوست که به خانواده می رسد. البته که در اینجا برخلاف “پل” جوان اول فیلم با هواپیما عازم سفر می شود و سقوط هواپیماست که خبر مرگ او را متبادر می کند.

داستانکهایی که به اصل الصاق شده اند

علیمردانی کوشیده با الصاق داستانکهای مختلف از رابطه پنهان دختری متعلق به خانواده ای مذهبی با مردی متاهل و دارای فرزند و روابط خارج از حد متعارف و مشکوک داماد این خانواده مذهبی با زنان بیگانه، شرایطی را فراهم کند که کشش داستان منبع بیشتر هم شود.

البته که یک به ظاهر گره افکنی فیلمفارسی‌وار هم با محوریت این موضوع که عاشق و معشوق، خواهر و برادر هستند(!!!) و به همین دلیل ازدواج آنها ناشدنی است نیز صورت می گیرد.

اما متاسفانه بر مدار کلیشه گشتن داستانکها باعث جدی نگرفتن آنها از سوی مخاطب شده و سطحی بودن و در لایه رویین ارائه شدن گره نیز موجبات حدس زدن روند ماجراهای برآمده از این گره را فراهم میکند.

با یادی از “درباره الی”

هاتف علیمردانی سعی زیادی کرده که پایان بندی اثرش را به سبک پایان باز سالهای اخیر و البته الگویی چون “درباره الی” قرار دهد. شاید برای همین است که نه سرنوشت پسر ناپدید شده مشخص میشود و نه سرنوشت دختر محبوب وی و نه حتی سرنوشت مردی که ستون خانواده است و رفتار سالیان پیش او بوده که زندگی امروز دو جوان را تحت الشعاع قرار داده است.

دو بازی خوب و دیگر هیچ

کپی برداری را که کنار بگذاریم “کوچه بی نام” دو بازی خیلی خوب دارد؛ یکی بازی فرهاد اصلانی که در قالب میوه فروشی مذهبی از طبقه کارگری اجتماع به شدت باورپذیر ظاهر شده و دیگری بازی باران کوثری که در نقش دختر ولنگار این میوه فروش به شدت به نمایان شدن تناقضات موجود در طبقات کارگری جامعه کمک کرده است.

اصلانی و کوثری هر جای فیلم که حضور یافته اند کوشیده اند به کمک عشق و علاقه وافرشان به زندگی با کاراکتر، بار درام را پیش ببرند و البته کمک کنند به جذابیتهای داستانی اثر.

ای کاش این متن بازنویسی می شد

اما حیف که تلاش این دو بازیگر برای برون فکنی هر آنچه در چنته دارند در خدمت متنی ضعیف قرار گرفته و همین باعث شده “کوچه بی نام” جایگاهی بالاتر از “مردن به وقت شهریور” و تقریبا معادل “بخاطر پونه” پیدا کند.

علیمردانی اگر متن “کوچه بی نام” را در اختیار یک سناریست حرفه ای قرار می داد قطعا نتیجه ای بهتر از اینی که هست می گرفت؛ برای درک بیشتر ضعف درام کافیست فرض کنیم اگر نگارنده خلاقتری کنار هاتف قرار میگرفت و خودکشی جوان را بجای ناپدید شدن وی در دل روایت قرار میداد تازه آن موقع بود که می فهمیدیم چقدر شخصیتها مجال شکوفایی پیدا می کنند و چقدر داستان با خرق عادت پیش می رود.

اما متاسفانه اغلب جوانان روزگار ما بدجوری دوست دارند مولف نام گیرند و برای همین علاوه بر تهیه کنندگی و کارگردانی که خودشان از عهده اش برمی آیند(!) محال است که حتی بازنویسی متن شان را در اختیار خبره های این کار قرار دهند و نتیجه اش هم میشود سیاهه ای از آثار متوسط و زیر حد متوسط که هر سال تولید میشوند و حتی نیم دوجین از آنها نیز در تاریخ سینما ماندگار نمیشود.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=566
image_print
برچسب ها: کوچه بینامهاتفعلمیردانیناصرملکمطیعی
نوشته قبلی

چرا از “ماهی سیاه کوچولو” مراقبت نکردید خانم زارعی؟!

نوشته‌ی بعدی

شلوغی آخر هفته و تکرار دیالوگ “مامان بیا اینجا پیش من بشین”…

مطالب مرتبط

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404

سینماروزان/حامد مظفری: جشن خانه‌ی سینمای امسال- که اول بنا بود برگزار نشود و بعد در موزه‌ی سینما برگزار شد!-چنان پارادوکسیکال...

منتقد جشنواره تورنتو درباره «وحشی» نوشت/جواد عزتی در «وحشی»؛ قهرمان بدشانس یا فرد بدون خودآگاهی؟

منتقد جشنواره تورنتو درباره «وحشی» نوشت/جواد عزتی در «وحشی»؛ قهرمان بدشانس یا فرد بدون خودآگاهی؟

22 شهریور 1404

سینماروزان: ادیسون لاوه منتقد جشنواره تورنتو در نقدی درباره سریال «وحشی» به شخصیت داود با بازی جواد عزتی پرداخته است....

مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

2 شهریور 1404

سینماروزان/حامد مظفری: مهرداد فلاحتگر بازیگر تلویزیون و سینما در ۶۶سالگی مرحوم شد.   مهرداد فلاحتگر زاده ۱۳۳۸ بابل بود و از هشت...

نوشته‌ی بعدی
شلوغی آخر هفته و تکرار دیالوگ “مامان بیا اینجا پیش من بشین”…

شلوغی آخر هفته و تکرار دیالوگ "مامان بیا اینجا پیش من بشین"...

دیدگاه‌ها 1

  1. شهروز می‌گوید:
    قبل 11 سال

    اینا همه نتیجه اینکه حق مولف و نادیدن میگیریم
    هی فحش میدیم به فیلمفارسی اما عاشقشیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 
خبر

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404

سینماروزان: شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود قرارداد اکران دو فیلم را ثبت کرد.   شورای صنفی نمایش قرارداد...

ادامه مطلب
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404
فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

22 شهریور 1404
روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    956 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 382 توئیت 239
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    664 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 266 توئیت 166
  • مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

    472 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 189 توئیت 118
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    382 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 153 توئیت 96
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    372 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 149 توئیت 93
  • صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

    388 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 155 توئیت 97
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    228 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 91 توئیت 57
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    189 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 47

آخرین مطالب

عباس جمشیدی‌فر دادستان سریال «کوری» شد

عمارت نوفل لوشاتو با ۵ نمایش تابستان را به پایان می‌رساند

زن‌های دیگر حذف شدند تا من بمانم/بخشی از پشت صحنه‌ی «کارناوال» به روایت رویا میرعلمی

آغاز اجرای «سمسار» در سالن استاد انتظامی

«الیو» با دوبله اختصاصی به نمایش خانگی رسید  

تورکنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی به یزد می‌رود/ اجرا در فضای باز

«پیرپسر»؛ پیشنهادی برای اسکار/تاکیدِ یک روزنامه اصلاح‌طلب

رشد چشمگیر ثبت‌نام فعالان رسانه و منتقدان در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران  

گزارشی از حضور سریال “وحشی” در پنجاهمین فستیوال تورنتو/ استقبال خریداران و صاحبان جشنواره‌ها/ اولین حضور سریال‌های ایرانی در تورنتو

سعید کنگرانی و مرگ در ۲۴ سالگی!

تبلیغات

ویژه ها

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 
خبر

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404

سینماروزان: شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود قرارداد اکران دو فیلم را ثبت کرد.   شورای صنفی نمایش قرارداد...

ادامه مطلب
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404
فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

22 شهریور 1404
روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم