• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 12 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

با “کوچه بی‌نام” پای ناصر ملک‌مطیعی هم به جشنواره باز شد!

17 بهمن 1393
در یادداشت
0 0
A A
1
کوچه بی نام

کوچه بی نام

“کوچه بی نام” از یک فیلمفارسی کپی شده است؛ یک فیلمفارسی به نام “پل” محصول دهه 50 و با بازیگری ناصر ملک مطیعی. البته که کارگردان کوشیده با الصاق داستانکهای مختلف به قصه کپی شده، ورسیونی تازه از “پل” ارائه کند اما تک تک این داستانکها هم به نوبه خود کپی‌برداری از کلیشه های متداول فیلمفارسی به شمار می روند و همین است که کار را خراب می کند.

سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: هاتف علیمردانی کارگردان محجوبی است؛ محجوب و البته خوش شانس چون در هیاهوی نابسامانیهای اقتصادی مملکت ما این فرصت را می یابد که همه ساله سرمایه گذاری برای ساخت آثارش انتخاب کند.

حتی اگر فیلم قبلیش “مردن به وقت شهریور” اکران نشود و فیلم قبلترش “بخاطر پونه” اکران خوبی نداشته باشد باز هم شانس و اقبال هاتف همراه اوست که باعث میشود بتواند سالی یک فیلم بسازد.

درباره اینکه آیا تدوام کار فیلمسازی باعث رشد او شده هم باید گفت البته که در اجرا کارش رشد محسوسی داشته است اما امان از متن که بدجوری به کارنامه علیمردانی ضربه زده است.

“بخاطر پونه” بخاطر کلیشه های موجود در فیلمنامه و “مردن به وقت شهریور” بواسطه تشتت در شخصیت پردازی چنان که باید دیده نشدند و حالا “کوچه بی نام” هم اثری است که نه تنها دو نقطه ضعف اصلی آثار پیشین وی را دارد که به واسطه بنیانش که کپی برداری است بدجوری توی ذوق می زند.

کپی برداری از یک فیلمفارسی

“کوچه بی نام” از یک فیلمفارسی کپی شده است؛ بله درست شنیدید! یک فیلمفارسی به نام “پل” محصول دهه 50 و ساخته کارگردان-خبرنگاری به نام خسرو پرویزی. داستان “پل” که ناصر ملک مطیعی و آفرین عبیسی نقشهای اصلی آن را بازی میکردند درباره راننده قطاری بود که بعد از آشنایی با دخترکی ساده دل با او قول و قرار ازدواج می گذارد اما در یکی از سفرهایش تصادف سختی کرده و البته خبر مرگ اوست که به معشوقه اش می رسد.

مرکزیت حوادث “کوچه بی نام” هم عشقی است که میان یک پسر جوان و دختری که در همسایگی آنها زندگی میکند شکل می گیرد. عشقی که بناست بعد از بازگشت پسر از مسافرت کاری به ازدواج ختم شود اما پسر جوان قصه ما در این سفر دچار سانحه شده و خبر مرگ اوست که به خانواده می رسد. البته که در اینجا برخلاف “پل” جوان اول فیلم با هواپیما عازم سفر می شود و سقوط هواپیماست که خبر مرگ او را متبادر می کند.

داستانکهایی که به اصل الصاق شده اند

علیمردانی کوشیده با الصاق داستانکهای مختلف از رابطه پنهان دختری متعلق به خانواده ای مذهبی با مردی متاهل و دارای فرزند و روابط خارج از حد متعارف و مشکوک داماد این خانواده مذهبی با زنان بیگانه، شرایطی را فراهم کند که کشش داستان منبع بیشتر هم شود.

البته که یک به ظاهر گره افکنی فیلمفارسی‌وار هم با محوریت این موضوع که عاشق و معشوق، خواهر و برادر هستند(!!!) و به همین دلیل ازدواج آنها ناشدنی است نیز صورت می گیرد.

اما متاسفانه بر مدار کلیشه گشتن داستانکها باعث جدی نگرفتن آنها از سوی مخاطب شده و سطحی بودن و در لایه رویین ارائه شدن گره نیز موجبات حدس زدن روند ماجراهای برآمده از این گره را فراهم میکند.

با یادی از “درباره الی”

هاتف علیمردانی سعی زیادی کرده که پایان بندی اثرش را به سبک پایان باز سالهای اخیر و البته الگویی چون “درباره الی” قرار دهد. شاید برای همین است که نه سرنوشت پسر ناپدید شده مشخص میشود و نه سرنوشت دختر محبوب وی و نه حتی سرنوشت مردی که ستون خانواده است و رفتار سالیان پیش او بوده که زندگی امروز دو جوان را تحت الشعاع قرار داده است.

دو بازی خوب و دیگر هیچ

کپی برداری را که کنار بگذاریم “کوچه بی نام” دو بازی خیلی خوب دارد؛ یکی بازی فرهاد اصلانی که در قالب میوه فروشی مذهبی از طبقه کارگری اجتماع به شدت باورپذیر ظاهر شده و دیگری بازی باران کوثری که در نقش دختر ولنگار این میوه فروش به شدت به نمایان شدن تناقضات موجود در طبقات کارگری جامعه کمک کرده است.

اصلانی و کوثری هر جای فیلم که حضور یافته اند کوشیده اند به کمک عشق و علاقه وافرشان به زندگی با کاراکتر، بار درام را پیش ببرند و البته کمک کنند به جذابیتهای داستانی اثر.

ای کاش این متن بازنویسی می شد

اما حیف که تلاش این دو بازیگر برای برون فکنی هر آنچه در چنته دارند در خدمت متنی ضعیف قرار گرفته و همین باعث شده “کوچه بی نام” جایگاهی بالاتر از “مردن به وقت شهریور” و تقریبا معادل “بخاطر پونه” پیدا کند.

علیمردانی اگر متن “کوچه بی نام” را در اختیار یک سناریست حرفه ای قرار می داد قطعا نتیجه ای بهتر از اینی که هست می گرفت؛ برای درک بیشتر ضعف درام کافیست فرض کنیم اگر نگارنده خلاقتری کنار هاتف قرار میگرفت و خودکشی جوان را بجای ناپدید شدن وی در دل روایت قرار میداد تازه آن موقع بود که می فهمیدیم چقدر شخصیتها مجال شکوفایی پیدا می کنند و چقدر داستان با خرق عادت پیش می رود.

اما متاسفانه اغلب جوانان روزگار ما بدجوری دوست دارند مولف نام گیرند و برای همین علاوه بر تهیه کنندگی و کارگردانی که خودشان از عهده اش برمی آیند(!) محال است که حتی بازنویسی متن شان را در اختیار خبره های این کار قرار دهند و نتیجه اش هم میشود سیاهه ای از آثار متوسط و زیر حد متوسط که هر سال تولید میشوند و حتی نیم دوجین از آنها نیز در تاریخ سینما ماندگار نمیشود.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=566
image_print
برچسب ها: کوچه بینامهاتفعلمیردانیناصرملکمطیعی
نوشته قبلی

چرا از “ماهی سیاه کوچولو” مراقبت نکردید خانم زارعی؟!

نوشته‌ی بعدی

شلوغی آخر هفته و تکرار دیالوگ “مامان بیا اینجا پیش من بشین”…

مطالب مرتبط

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: گفتگوی بهروز افخمی مجری برنامه تلویزیونی «هفت» با رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، گفتگوی ویژه‌ای نبود چون درباره...

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

19 خرداد 1404

سینماروزان/محمد شاکری: فیلم کمدی «خانه ارواح» شاید به دلیل اینکه محصول یکی دو سال اخیر نیست بیش از آن که...

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در کشوری زندگی می کنیم که سرنخ همه امورات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی به دولت...

نوشته‌ی بعدی
شلوغی آخر هفته و تکرار دیالوگ “مامان بیا اینجا پیش من بشین”…

شلوغی آخر هفته و تکرار دیالوگ "مامان بیا اینجا پیش من بشین"...

دیدگاه‌ها 1

  1. شهروز می‌گوید:
    قبل 10 سال

    اینا همه نتیجه اینکه حق مولف و نادیدن میگیریم
    هی فحش میدیم به فیلمفارسی اما عاشقشیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    54 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم