سینماروزان: عبدالله علیخانی، با تأکید بر اینکه فضای جشنوارههای تخصصی فیلم، زمینهساز رقابت سالم میان فیلمسازان است، گفت: برگزاری جشنوارههایی همچون جشنواره ملی فیلمهای کمدی سینمای ایران، باعث میشود فیلمسازان برای جبران کاستیهای گذشته و ساخت آثار بهتر تلاش مضاعف داشته باشند.
عبدالله علیخانی، تهیهکننده سینمای ایران که فیلم های کمدی پرفروشی را نیز در طول سالیان روی پرده سینما داشته و اینروزها نیز فیلم ناجورها به تهیه کنندگی او در حال اکران است درباره اهمیت برگزاری جشنوارههای تخصصی مثل جشنواره فیلمهای کمدی گفت: وقتی در یک جشنواره کارگردانهای مختلف کنار هم قرار میگیرند، آثار همدیگر را میبینند و حتی نقد میکنند، نتیجه این میشود که فیلمها مسیر رشد بهتری پیدا میکنند. فضای جشنواره ذاتاً رقابتی است؛ هر گروه تلاش میکند فیلم بهتری نسبت به دیگری ارائه دهد. همین موضوع باعث میشود اگر در کارهای قبلی ضعف یا کمبودی وجود داشته، در دورههای بعدی جبران شود و فیلمسازها خروجی قویتری داشته باشند.
او اضافه کرد: همه فیلمسازها دوست دارند هم در فرم و هم در محتوا بهترین باشند و از همکارانشان سبقت بگیرند. به همین خاطر برگزاری جشنوارههایی مثل جشنواره فیلمهای کمدی، انگیزه فیلمسازها را برای کار جدیتر و تلاش بیشتر بالا میبرد و در نهایت به پیشرفت سینما کمک میکند.
علیخانی با اشاره به نامگذاری جایزه بزرگ جشنواره به نام زندهیاد رضا ژیان گفت: این کار خیلی ارزشمند است. رضا ژیان در حوزه فیلمهای کمدی جایگاه ویژهای داشت و بعد از فوت او چنین اقدامی حکم یک بزرگداشت دارد. واقعاً حرکت زیبایی است برای قدردانی از تلاشهای هنرمندی که در این عرصه زحمت زیادی کشید.
او درباره نقش استعدادهای جوان هم توضیح داد: خیلی از کارگردانهای مطرح امروز کارشان را از فیلم کوتاه شروع کردهاند. این جشنوارهها بهترین فرصت برای دیده شدن و شکوفایی همین استعدادهاست. وقتی جوانها در چنین فضایی کارشان را به نمایش میگذارند، هم خودشـان را محک میزنند و هم تشویق میشوند مسیر را تا ساخت فیلمهای بلند ادامه بدهند. جشنواره کمدی هم باید چنین فرصتی را به نسل جدید بدهد.
علیخانی در ادامه به وضعیت سینمای کمدی اشاره کرد و گفت: سینمای کمدی همیشه مخاطب دارد چون تاریخ انقضا ندارد. فیلمهای سیاسی یا اجتماعی ممکن است بعد از مدتی جذابیتشان کم شود، اما یک فیلم کمدی خوب همیشه تماشاگر پیدا میکند. برای مثال، فیلم «اجارهنشینها» ساخته داریوش مهرجویی را اگر ده بار هم ببینید باز هم خستهکننده نمیشود. اما فیلمی مثل «لیلا» را شاید دو بار که ببینید، دیگر انگیزهای برای بار سوم نداشته باشید. این بزرگترین حُسن کمدی است؛ هیچ وقت کهنه نمیشود.
تهیهکننده فیلمهای «کما» و «مردی که موش شد» همچنین درباره کیفیت آثار کمدی توضیح داد: با اینکه امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری نیاز به خنده و شادی دارد و دست فیلمسازان برای ساخت کمدی باز است، متأسفانه بیشتر فیلمها در این حوزه پسرفت کردهاند. البته هنوز هم میان آنها آثار خوب و باکیفیت دیده میشود، اما در مجموع باید وضعیت بهتر از این باشد.
او در مرور آثار ماندگار دهههای گذشته گفت: فیلمهایی مثل «اجارهنشینها» یا «دزد عروسکها» هنوز هم برای مخاطب جذاب هستند، چون قصه خوب، کارگردانی دقیق و بازیهای حسابشده دارند. همین کیفیت بالا باعث شده بعد از سالها همچنان دیده شوند و مخاطب را به وجد بیاورند.
علیخانی در بخش دیگری از صحبتهایش به جایگاه مردم در جشنوارهها اشاره کرد و گفت: در نهایت، مخاطب اصلی مردم هستند. آنها سالنها را پر میکنند و نشان میدهند که سینما برایشان یک تفریح سالم و در دسترس است. به همین دلیل گرایش مردم به سینما بالاست، اما در این میان باید حتماً ذائقه تماشاگر را شناخت و موضوع فیلمها را بر اساس آن انتخاب کرد.
او ادامه داد: نباید تصور کنیم مردم صرفاً به خاطر جشنواره به تماشای فیلمها میآیند. آنها انتخابگرند. اگر فیلمی خوب باشد، بازیگر و کارگردانی قوی داشته باشد، مطمئناً جذب مخاطب میشود. اما اگر سلیقه و ذائقه تماشاگر در نظر گرفته نشده باشد، طبیعی است که فیلم با استقبال روبهرو نمیشود.
این تهیهکننده سینما و تلویزیون در پایان با جمعبندی صحبتهایش گفت: در یکی دو سال اخیر جامعه بیش از همیشه نیازمند خنده و شادی بوده، اما متأسفانه بخشی از فیلمسازان به جای پیشرفت، عقبگرد داشتهاند. امیدواریم برگزاری جشنوارههایی مثل جشنواره فیلمهای کمدی باعث شود این روند تغییر کند و سینمای کمدی دوباره مسیر رو به رشد خود را پیدا کند.
گفتنی است نخستین جشنواره ملی فیلم های کمدی سینمای ایران با هدف کشف و حمایت از استعدادهای جوان و خلاق در حوزه فیلمسازی کمدی و ایجاد فضایی برای رقابت سالم بین فیلمسازان از تاریخ ۲۱ تا ۲۴ مهرماه امسال با دبیری ساسان قجر در زنجان برگزار می شود.