• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 2 مرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه ویژه

مرگ کامل موج نو! الفاتحه!

مرثیه پرویز نوری منتقد-کارگردان-نویسنده ۸۶ساله بر سینمای موسوم به موج نو

6 بهمن 1403
در ویژه, یادداشت
7 0
A A
0
پرویز نوری

پرویز نوری

سینماروزان: پرویز نوری منتقد باسابقه سینمای ایران که ازقضا سابقه کارگردانی هم دارد و فیلم‌هایی مثل “حکیم باشی” و “عیالوار” را ساخته در تحلیلی بر سیر سینمای موسوم به موج نو، کار این نوع سینما در ایران را “تمام شده” می‌داند.

 

متن تحلیل پرویز نوری را به نقل از اعتماد بخوانید:

 

مهم‌ترين دوره تغيير و تحول در تاريخ سينماي ايران در اواخر دهه 1340 از طريق پرداخت جديد در كارگرداني و فيلمسازي به وجود آمد. از اولين نشانه‌هاي آن با فيلم «قيصر» (مسعود كيميايي/1348) و «گاو» (داريوش مهرجويي/1348) آشكار گشت و بعد، «آرامش در حضور ديگران» (ناصر تقوايي/1349) كه پس از توقيف در سال 1351 به نمايش درآمد. اين فيلمسازهاي نوپا  -كه هنوز شهرتي نداشتند- با عرضه سبك و سياق خاص خود توانستند ديد تازه‌اي به سينماي آن زمان بدهند.

فيلمسازهاي منتسب به «موج نو» در آغاز دهه 1350، مثل موج نويي‌هاي هر كجاي ديگر دنيا -شايد شبيه‌تر به فرانسوي‌ها- آنها كه شيفته هنر سينما بودند و به گونه‌اي غريزي شيوه‌هاي خاص اين هنر را مي‌شناختند. گذشته از اين، آنها متأثر از دنياي دور و بر خويش، آدم‌ها، روابط و احساس‌هاي‌شان، به ترسيم آن پرداختند. گفتيم آنها به‌طور غريزي سينما را حس مي‌كردند، به همين لحاظ دوره‌هاي خاص سينما را در مدارس مختلف جهان طي نكرده بودند. بسياري از آنان (مانند كيميايي، تقوايي و نادري) از طريق ديدن فيلم، مطالعه مطالب تحليلي سينما، تجربه و كار با فيلمسازهاي ديگر و احيانا ساختن فيلم‌هاي كوتاه به اين حرفه جذب شدند. درحالي كه بعضي ديگر (از جمله كيمياوي، شهيد ثالث، هريتاش، فرمان‌آرا و داريوش) دوره مدارس سينمايي را پشت سر داشتند. در اين ميان، كساني مثل كيارستمي و مهرجويي رشته‌اي غير از سينما را تمام كرده بودند. يا بيضايي و حاتمي كه هر دو فارغ‌التحصيل مدرسه تئاتر و هنرهاي دراماتيك در كشور خودمان بودند.

آثار اين فيلمسازان را مي‌توان بر سه بخش تقسيم كرد: دسته اول آنها كه فيلم بر زمينه‌هاي تاريخي و گذشته مي‌ساختند بي‌آنكه به دنياي جديد فكر كنند. در عين حال فيلم‌هاي‌شان مبتني بر مسائلي بود كه احيانا با مسائل روز تطبيق پيدا مي‌كرد. دسته دوم كساني كه تقريبا آشكارتر دست روي موضوع‌هاي عصر حاضر مي‌گذاشتند و به شكلي استعاره‌اي نقطه نظرهايي در مورد مسائل اجتماعي ارايه مي‌دادند. دسته سوم، آنها كه به ظاهر قصد آن نداشتند تا فيلم‌هاي ضد اجتماعي و سياسي بسازند درحالي كه در بطن چنين افكار و نظرهايي را نهفته داشتند.

مرگ موج نو به روایت پرویز نوری
مرگ موج نو به روایت پرویز نوری

هم‌چنان كه پيش‌تر از اين هم اشاره شد، تاثير سينماي دهه‌30 و اوايل دهه‌40 در فيلمسازي نهضت سينماي نو تقريبا مشهود است. درست است كه فيلم «قيصر» در حال و هواي سينماي مدرن‌تر و غيرمتعارف‌تري به وجود آمد ليكن تم كلي و رنگ و ريخت آن بي‌تاثير از «جنوب‌شهر» يا «لات جوانمرد» نيست. همان‌گونه كه تاثير شخصيت اصلي «قيصر» را در آثار بعدي فيلمسازهاي سينماي نوي خودمان به وضوح مي‌بينيم؛ در «طوقي» حاتمي و در «سه قاپ» هاشمي. اين تاثير‌پذيري به مرور و با آثار بعدي و بعدتر اين فيلمسازها كم‌رنگ‌تر گشت طوري كه هريك بنا به نوع حرفي كه داشتند، سبك و استيل خويش را پيدا كردند. امير نادري به درون خاطره‌هاي دوران كودكي خويش خزيد و از آن ميان روياهاي تلخ و شكننده هم چون «ساز‌دهني» و «انتظار» را بيرون كشيد. ضد قهرمان «زار محمد» تنگسيري او، آنكه يك‌تنه درمقابل يك شهر ايستاد، در «مرثيه» بدل به آدمي مي‌شود كه وقتي از يافتن شغل و تامين مخارج زندگي عاجز مي‌ماند، دست به نوعي خودكشي مي‌زند. در «گوزن‌ها» ضد قهرماني چون قيصر بعد از گذشت از راه‌هاي پٌر پيچ و خم زندگي («رضا موتوري»، «داش آكل»، «خاك» و «بلوچ») سرانجام به جايي مي‌رسد كه در يكي از تئاترها پست پايين شهر، بليت فروش مي‌شود.

نه‌تنها كيميايي، بلكه ساير فيلمسازهاي ما نيز به «انسان» اين دوران، به چشم «شكست خورده» و اغلب «تنها» و «بي‌كس» نگاه كرده‌اند. مهرجويي در «گاو» مش‌حسن را موجودي مي‌نماياند كه وسيله اقتصادي‌اش را از دست مي‌دهد و بعد نشان مي‌دهد كه در شرايط يك اقتصاد بدوي اين آدم در چه وضعيت بدي قرار مي‌گيرد. بعد‌تر در «آقاي هالو» تاثير تمدن بر اخلاقيات و از بين رفتن عواطف انساني و پاك مردم براثر ماشينيزم و تمدن صنعتي و فساد زندگي شهري را ترسيم مي‌سازد. عاقبت هم در «دايره مينا»، همه‌چيز به انتها و بن‌بست خودش مي‌رسد. يك دايره بسته كه آدم‌ها در آن دست و پا مي‌زنند و براي آنكه زنده بمانند از خون ديگران تغذيه مي‌كنند.

شخصيت‌هاي مطروحه در فيلم‌هاي نهضت نو را -صرف‌نظر از بعد سياسي و اجتماعي-  مي‌توان بر دو گونه تقسيم كرد؛ يكي آنها كه به گذشته با دريغ و اندوه نگريسته‌اند و ديگر كساني كه نگاه‌شان به قبل و با خوش‌بيني و اميد همراه بوده است.

نوميدي و تلخي زندگي را بايد در «طبيعت بي‌جان» ديد، همين تم به صورت رقيق‌تري درآثار مهرجويي، تقوايي و نادري مطرح مي‌شود، اما حاتمي در «سوته‌دلان» تصوير جامع‌تري مقابل ما مي‌نهد، روياهاي ما در لحظه تحقق از هم پاشيده و محو مي‌گردد.

دو نمونه استثنايي كه بتوان به وسيله آنها به گذشته نگاهي حزن‌انگيز و غم‌آور داشت، دو فيلم گوزن‌ها و دايره مينا‌ست، هر دو فيلم كه به‌طور ناخودآگاه، يك دايره را تشكيل مي‌دهند، جامعه زمان خود را به خوبي مي‌كاوند، عريان مي‌كنند و مي‌لرزانند، گوزن‌هاي كيميايي بازگويي از يك جامعه كوچك‌تر در خانه‌اي است پر از اتاق كه خانوارهاي مختلفي، در هر يك از اين اتاق‌ها سكونت دارند، هريك از اين خانواده‌ها، نشانه قشري از يك جامعه رو به زوال است، شخصيت اصلي در داستان وجود ندارد، همه آدم‌ها در عدد اندازه خودشان اهميت دارند، روح فضا و آدم‌ها و رابطه‌ها ايراني خالص است.

مهرجويي قصه فيلم خود « دايره مينا » را مثل كيميايي در گوزن‌ها، بر تجسم تصوير تاريكي از انسان سرخورده جامعه عصر ما استوار كرده است، فيلم مهرجويي نيز مانند كيميايي نشان مي‌دهد كه انسان او هر چه مي‌خواهد نيرو و توان خود را حفظ كند معهذا نمي‌تواند به تنهايي به مقابله با ناملايمات و خطرات برخيزد و سرانجام از پا در مي‌آيد. دايره مينا آن‌قدر جزم و جامع كامل و زنده است كه بيننده را شديدا غافلگير مي‌كند، لحظه‌هايي از زندگي، مرگ، درد، مكاشفه و اندوه … لحظه‌هاي احساسي هراس‌انگيز، از رنج و غمي غيرقابل توصيف. مثل آن لحظه كه جوانك، (سعيد كنگراني) در فرصت اندك، درون يك تاكسي تا رسيدن به محل خون‌فروشي، شروع به كشيدن خون از يك مشتري مي‌كند. تمام معنا و حرف فيلم دراين صحنه كوتاه و گذرا در تاثيرگذارترين و تلخ‌ترين شكل ممكنه نهفته است.

فيلمسازهاي موج نو در دهه 50 تمي واحد را در فيلم‌هاي خود دنبال كرده‌اند، انسان‌هايي كه از شناخت خويشتن، در اينكه چه كسي هستند، عاجز مانده‌اند و در تفاوت خصوصيات ظاهري و باطني‌شان در اينكه كدام، به حقيقت نزديك‌تر است، دچار توهم شده‌اند، شايد كه در سينماي دهه‌هاي 30 و 40 كارگردان‌ها، آدم‌هايي را ترسيم كرده‌اند كه مي‌دانسته‌اند چه كسي بوده‌اند، اما اين آدم‌ها در اواخر دهه 1350 جاي خود را به شخصيت‌هايي با مشكلات هويت و اصليت داده‌اند كه نمي‌توانسته‌اند دريابند در جست‌وجوي چه چيزي هستند، اين شخصيت‌ها در حقيقت واكنش وضعيتي‌‌اند كه ايران عصرجديد با آن روبه‌رو شده است.

اما وضعيت در عصر جديد از سال 57 به بعد فصل تازه‌اي در سينماي ما به وجود آورد. هرچند فيلسازهاي موج نو توانستند به نحوي به كار خود ادامه دهند ليكن فعاليت آنان به مرور تاثير گذشته را از دست داد. مهرجويي با اجاره‌نشين‌ها و هامون، تلاش بسيار كرد تا راه قبل را همچنان ادامه دهد ولي نتوانست در اين راه به آنچه موج‌نويي‌‌ها مي‌انديشيدند دست يابد، به عينه كيميايي كه از خط هميشگي به دور افتاد و به سمت و سوي آثاري نامفهوم و نامتعادل كشانده شد، تقوايي هم به كلي قدرت و قوت گذشته را از كف داد و فيلم‌هاي بي‌خاصيتي چون «كاغذ بي‌خط» ساخت، دراين بين شايد ظهور عباس كيارستمي نويد مي‌داد كه سينماي نوپا پديد ‌آيد، او با خانه دوست كجاست و فيلم‌هاي ديگر در زمينه يك سينماي رئاليستي موقعيتي خاص به دست آورد كه البته ربطي به موج نوي گذشته نداشت. با ورود چهره‌هايي چون مجيد مجيدي و اصغر فرهادي نوعي سينماي ديگر ايجاد شد و به نظر چنين مي‌رسد كه عمر موج نو به سر آمده است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=86190
image_print
برچسب ها: پرویز نوریداریوش مهرجوییمسعود کیمیاییهژیر داریوش
نوشته قبلی

رقابت «علت مرگ: نامعلوم» در آمریکا

نوشته‌ی بعدی

موسی یعنی از آب گرفته شده/ رونمایی از لوگوموشن فیلم «موسی کلیم‌الله(ع)»

مطالب مرتبط

ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی

ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی

1 مرداد 1404

سینماروزان: معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی «اویس طوفانی اصل» نام دارد که در اولین اخبار، ارتباطاتش با خانواده حاتمی‌کیا و جانشینی...

معرفی معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی/جانشین تهیه‌ی فیلم آقازاده‌ی حاتمی‌کیا وارد شد

معرفی معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی/جانشین تهیه‌ی فیلم آقازاده‌ی حاتمی‌کیا وارد شد

31 تیر 1404

سینماروزان: بالاخره و بعد از مدتها مسعود احمدیان از معاونت فرهنگی فارابی حذف شد و یک نیروی تازه به جای...

شورای صنفی نمایش۱۴۰۴

ثبت یک رکورد برای سینمای ایران/معرفی شورای صنفی نمایش با چهار ماه تأخیر!

29 تیر 1404

سینماروزان: بالاخره و در حالی که حدود چهار ماه از سال(!) را پشت سر گذاشتیم و وارد ماه پنجم میشویم،...

نوشته‌ی بعدی
موسی یعنی از آب گرفته شده/ رونمایی از لوگوموشن فیلم «موسی کلیم‌الله(ع)»

موسی یعنی از آب گرفته شده/ رونمایی از لوگوموشن فیلم «موسی کلیم‌الله(ع)»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی
خبر وسط

ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی

1 مرداد 1404

سینماروزان: معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی «اویس طوفانی اصل» نام دارد که در اولین اخبار، ارتباطاتش با خانواده حاتمی‌کیا و جانشینی...

ادامه مطلب
معرفی معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی/جانشین تهیه‌ی فیلم آقازاده‌ی حاتمی‌کیا وارد شد

معرفی معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی/جانشین تهیه‌ی فیلم آقازاده‌ی حاتمی‌کیا وارد شد

31 تیر 1404
شورای صنفی نمایش۱۴۰۴

ثبت یک رکورد برای سینمای ایران/معرفی شورای صنفی نمایش با چهار ماه تأخیر!

29 تیر 1404
جایزه سی میلیون دلاری برای سر بهرام افشاری!؟⇐تیزر رسمی فیلم "مرد عینکی" منتشر شد+ویدیو 

جایزه سی میلیون دلاری برای سر بهرام افشاری!؟⇐تیزر رسمی فیلم “مرد عینکی” منتشر شد+ویدیو 

28 تیر 1404
اعطای گواهینامه‌ی درجه‌ی یک به سیروس الوند و ابوالفضل پورعرب

اعطای گواهینامه‌ی درجه‌ی یک برای یک مستمری نازل؟

28 تیر 1404
قتل سینما در روز روشن؟!

“دایناسور” در آستانه ۱۵۲میلیارد/”صددام” ۱۱۰/۵میلیارد/”پیرپسر” در مرز ۶۰میلیارد/”خانه ارواح” مماس با ۲۷ میلیارد/”سلام علیکم حاج‌آقا” ۲۶میلیارد/فروش سه فیلم‌ تازه‌اکران رویهم به یک میلیارد هم نرسید!+آمار کامل فروش

27 تیر 1404
همایون بازیگر سینمای‌فارسی در گفتگویی تفصیلی بیان داشت⇐اگر به بهروز اجازه دهند همین فردا به ایران می‌آید!/بگذارید بهروز وثوقی بیاید و در مملکت خودش بمیرد؛ این طوری لااقل در گورستان هم که شده کنار هم هستیم!/بعد از انقلاب به دادگاه اوین رفتیم تا ارشادمان کنند!!!/هر کارگردانی دنبال دختر نجیب بود سراغ پوری بنایی می‌رفت!/تمام دیالوگهای «دنیای آبی» با بازی بهروز و پوری بنایی را احمد شاملو نوشته بود

درگذشت همایون؛ بازیگر تپلی دوست‌داشتنی «سلطان قلبها»/ممنوع‌کار مرحوم شد!

27 تیر 1404

پربازدیدها

  • بازگشت بهرام افشاری به سینما با  فیلم «مرد عینکی»+رونمایی از پوستر بدون بازیگر زن!؟ 

    بازگشت بهرام افشاری به سینما با  فیلم «مرد عینکی»+رونمایی از پوستر بدون بازیگر زن!؟ 

    158 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 63 توئیت 40
  • درگذشت همایون؛ بازیگر تپلی دوست‌داشتنی «سلطان قلبها»/ممنوع‌کار مرحوم شد!

    93 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 37 توئیت 23
  • بازگشتِ کارگردانِ شکست‌خورده‌ی اکران نوروز⇐فیلم «جزایر قناری» در راه اکران+پوستر 

    87 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 35 توئیت 22
  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    82 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 33 توئیت 21
  • بهرام افشاری در حبس؟⇐رونمایی از اولین ویدیوی «مرد عینکی» +فیلم

    79 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 32 توئیت 20
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    46 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 12
  • تعویق اکران «زن و بچه»/«مرد عینکی» با خالق «فسیل» روی پرده میرود؟

    45 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 11
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    44 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 11

آخرین مطالب

آغاز نام‌نویسی باشگاه مخاطبان «انجمن سینمای جوانان ایران»

ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی

سلام بر یاوران همیشه نشئه!! تیزر تازه‌ی فیلم «پیر پسر» منتشر شد+ویدئو 

اکران مستند «مک‌کالین» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران 

«میان رویا و امید» با نوید محمدزاده و فرشته حسینی در بخش مسابقه جشنواره تورنتو ۲۰۲۵

 «پیرپسر» در بازار سیاه چه میکند؟

«زن و بچه» یک روز قبل از اکران عمومی، میلیاردی شد!

معرفی معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی/جانشین تهیه‌ی فیلم آقازاده‌ی حاتمی‌کیا وارد شد

دومین نمایش بین‌المللی ساخته محمدرضا رحمانی/ حضور «آن‌ها مرا دوست داشتند» در جشنواره بین‌المللی فیلم شیملا هند

رادیو اربعین از اول ماه صفر راه‌اندازی می‌شود/رادیو اربعین؛ صدای شعور حسینی و طنین راه قدس شریف

تبلیغات

ویژه ها

ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی
خبر وسط

ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی

1 مرداد 1404

سینماروزان: معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی «اویس طوفانی اصل» نام دارد که در اولین اخبار، ارتباطاتش با خانواده حاتمی‌کیا و جانشینی...

ادامه مطلب
معرفی معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی/جانشین تهیه‌ی فیلم آقازاده‌ی حاتمی‌کیا وارد شد

معرفی معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی/جانشین تهیه‌ی فیلم آقازاده‌ی حاتمی‌کیا وارد شد

31 تیر 1404
شورای صنفی نمایش۱۴۰۴

ثبت یک رکورد برای سینمای ایران/معرفی شورای صنفی نمایش با چهار ماه تأخیر!

29 تیر 1404
جایزه سی میلیون دلاری برای سر بهرام افشاری!؟⇐تیزر رسمی فیلم "مرد عینکی" منتشر شد+ویدیو 

جایزه سی میلیون دلاری برای سر بهرام افشاری!؟⇐تیزر رسمی فیلم “مرد عینکی” منتشر شد+ویدیو 

28 تیر 1404
اعطای گواهینامه‌ی درجه‌ی یک به سیروس الوند و ابوالفضل پورعرب

اعطای گواهینامه‌ی درجه‌ی یک برای یک مستمری نازل؟

28 تیر 1404
قتل سینما در روز روشن؟!

“دایناسور” در آستانه ۱۵۲میلیارد/”صددام” ۱۱۰/۵میلیارد/”پیرپسر” در مرز ۶۰میلیارد/”خانه ارواح” مماس با ۲۷ میلیارد/”سلام علیکم حاج‌آقا” ۲۶میلیارد/فروش سه فیلم‌ تازه‌اکران رویهم به یک میلیارد هم نرسید!+آمار کامل فروش

27 تیر 1404
همایون بازیگر سینمای‌فارسی در گفتگویی تفصیلی بیان داشت⇐اگر به بهروز اجازه دهند همین فردا به ایران می‌آید!/بگذارید بهروز وثوقی بیاید و در مملکت خودش بمیرد؛ این طوری لااقل در گورستان هم که شده کنار هم هستیم!/بعد از انقلاب به دادگاه اوین رفتیم تا ارشادمان کنند!!!/هر کارگردانی دنبال دختر نجیب بود سراغ پوری بنایی می‌رفت!/تمام دیالوگهای «دنیای آبی» با بازی بهروز و پوری بنایی را احمد شاملو نوشته بود

درگذشت همایون؛ بازیگر تپلی دوست‌داشتنی «سلطان قلبها»/ممنوع‌کار مرحوم شد!

27 تیر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم