• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 28 خرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه رک و راست

مخالفت صد سینماگر شناخته‌شده با نشو و نمای رانت‌خواری مطبوعاتی(!) در سینما

19 اردیبهشت 1399
در رک و راست
0 0
A A
0
حسین+انتظامی

حسین+انتظامی

سینماروزان: انتشار پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی بیش از هر چیز یادآور همان نظام درجه‌بندی مطبوعات بود؛ نظامی مبتنی بر درجه‌بندی رسانه‌ها که در دوران حضور حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی بنیان گذاشته شد و به‌جای آن که به روزنامه‌نگار و خبرنگار مستقلا از رسانه، بها دهد تسهیلات را به مدیران مسئولی ارزانی داشت که بسیاری از آنها در تمام عمر خود حتی ده سرمقاله هم ننوشته بودند!

فقط درنظر بگیرید که‌ قبل از حضور انتظامی در معاونت مطبوعاتی، تمام خبرنگاران بعد از احراز صلاحیت کاملا الکترونیک از طریق سامانه‌ای آنلاین قادر بودند به‌راحتی هم بیمه شوند و هم از تسهیلاتی مثل عیدی یا هدیه روز خبرنگار برخوردار شوند ولی درنتیجه نظام درجه‌بندی انتظامی حتی بیمه شدن خبرنگاران هم گره خورد به خواسته مدیران مسئولی که از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند تا خبرنگاران را بیمه نکنند!

بماند که درنتیجه این نظام مطبوعاتی تقریبا هیچ تسهیلات مستقیمی به سمت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نیامد و هرچه یارانه بود به مدیران مسئولی رسید که حائز درجه بالا در نظام درجه‌بندی شده بودند!
یعنی انتظامی حتی به این فکر نیفتاد که کفی از تسهیلات را به تمام رسانه‌های مجاز دهد و فقط درجه‌دارها(!!) بودند که انبوه یارانه‌ها را بردند و رسانه‌های بی‌درجه علیرغم کیفیت بالا هیچ سهمی از یارانه‌ها نداشتند.

آنچه پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی که توسط سازمان سینمایی تحت امر انتظامی ابلاغ شده را پرخطر می‌کند باز همین روند درجه‌بندی است!
در این نظام‌نامه باز امتیازدهی است که ملاک صدور مجوز تهیه‌کنندگی است و در این امتیازدهی هم اموری بی‌ربط همچون سابقه مدیریت(!) و سرمایه‌گذاری هم درشمول کسب امتیاز است!
از این پرخطرتر مستثنا کردن دفاتر تولید درجه یک از دریافت پروانه ساخت است و قرار دادن این دفاتر درجه یک در صدر الویت‌های حمایت دولتی است.

ناگفته پیداست همان طور که درجه‌بندی مطبوعات بخش عمده یارانه را به سمت رسانه‌های ارگانی سرازیر کرد و رسانه‌های مستقل را به محاق برد، این نظام‌نامه تهیه‌کنندگی هم باز بخش عمده رانت‌ها را نصیب دفاتری ارگانی می‌کند که درجه یک قلمداد می‌شوند و درنهایت سینماگران مستقل چنان له خواهند شد که نگو و نپرس.

همین روال غلط بوده که با واکنش صد سینماگر برجسته مواجه شده است. این صد سینماگر در نامه‌ای به حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی نسبت به پیش‌نویس منتشرشده از نظامنامه تهیه‌کنندگی سینما اعتراض کرده‌اند. این صد سینماگر با اعلام اینکه این نظامنامه درخدمت سرمایه‌داران رانتی و دولتی و در راستای محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید مستقل است، خواستار بازنگری در آن شده‌اند.

متن نامه این صد سینماگر به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسین انتظامی
رییس محترم سازمان سینمایی

ما سینماگران ایرانی اعتراض خود را نسبت به پیش نویس «نظامنامه تهیه‌کنندگی فیلم» اعلام می‌داریم.
متاسفانه این نظامنامه بر پایه امکانات و اقتضائات روزآمد سینما طراحی نشده و با نگاهی کهنه نه تنها خارج شدن فناوری‌های تولید و توزیع و نمایش را از انحصارهای مالی و سیاسی در نظر ندارد بلکه برعکس افقی را که پیش روی نسل جدید سینماگران گشوده شده و می‌تواند آن‌ها را در ارتباطی آسان و گسترده با مخاطبان قرار دهد و مردم را به سفارش‌دهندگان و تامین‌کنندگان اصلی سرمایه برای سینمای ایران بدل کند، نادیده گرفته است.
مبنای این نظامنامه حفظ و ایجاد انحصار و رانت برای عده‌ای خاص تحت عنوان راه‌اندازی موسسات فیلمسازی و بسترسازی برای ورود سرمایه‌های مشکوک است.
ما سینماگران معتقدیم سازمان سینمایی وظیفه دارد برخوردی روزآمد، آینده‌نگر و عادلانه با سینما و تمامی تهیه‌کنندگان و فیلمسازان داشته باشد و تقسیم‌بندی آنان بر اساس ثروت و رابطه و قدرت، موجب زوال ویژگی‌های فرهنگی و هنری و سینمایی فیلم‌های ایرانی می‌گردد که این رویکرد عملا به تقویت و بازتولید کلیشه‌های سیاسی و تجاری و حذف فیلمسازان و تهیه‌کنندگان مستقل و بخش خصوصی می‌انجامد. چنین مسیری قطعاً تضعیف و در نهایت سقوط سینمای ایران را در پی خواهد داشت.
ما از شما تقاضا داریم پشتیبان ذوق و تخصص و خلاقیت هنرمندان سینما باشید و نه حامی سرمایه‌داران رانتی و دولتی و محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید.
با سپاس

امضای سینماگران زیر، پای این نامه آمده است:

ابراهیم ابراهیمیان، طهورا ابوالقاسمی، علی ابراهیمی، شاهد احمدلو، احمد احمدی، حبیب اسماعیلی، دانش اقباشاوی، سیروس الوند، خسرو امیرصادقی، محسن امیریوسفی، عباس امینی، روح الله برادری، سمیرا برادری، مجید برزگر، امید بنکدار، بهنام بهزادی، حبیب الله بهمنی، کیومرث پوراحمد، حسن توکل‌نیا، علی توکل نیا، امیرحسین ترابی، مصطفی تقی زاده، علی‌اکبر ثقفی، محسن جاهد، مقصود جباری، مسعود جعفری جوزانی، منیژه حکمت، عزیزالله حمیدنژاد، سعید خانی، ادوین خاچیکیان، اکبر خامین، محسن دامادی، ابوالحسن داودی، علیرضا داوودنژاد، پوران درخشنده، سیدجلال الدین‌دری، رضا درمیشیان، کاظم راست‌گفتار، عباس رافعی، مهدی رحمانی، مسعود ردایی، سیروس رنجبر، علی زمانی عصمتی، علی ژکان، سامان سالور، ساسان سالور، رضا سبحانی، محمدعلی سجادی، کاوه سجادی حسینی، سیدامیر سیدزاده، حجت سیفی، مهدی صباغ زاده، کاوه صباغ زاده، ابوالفضل صفاری، یوسف صمدزاده، بهتاش صناعی‌ها، مرتضی علی عباس میرزایی، محمدرضا عرب، محمد عرب، پدرام علیزاده، سلیمان علی محمد، کیوان علیمحمدی، مهدی فخیم زاده، مهرداد فرید، بایرام فضلی، مجید قاری‌زاده، حجت قاسم‌زاده اصل، کامران قدکچیان، رهبر قنبری، مهرشاد کارخانی، بهرام کاظمی، بهمن کامیار، علی کریم، محمدهادی کریمی، بهمن گودرزی، منصور لشکری قوچانی، محمد متوسلانی، قربان محمدپور، علی مصفا، علیرضا معتمدی، خسرو معصومی، نادر مقدس، علی ملاقلی پور، وحید موسائیان، فرزاد موتمن، داود موثقی، فرهاد مهرانفر، تهمینه میلانی، اسماعیل میهن دوست، مهدی نادری، حسن نجفی، محمدعلی نجفی، محمد نشاط، حمید نعمت الله، عباس نظام دوست، نقی نعمتی، اصغر نعیمی، برزو نیک نژاد، سعید هاشمی و افشین هاشمی.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=60309
image_print
برچسب ها: حسین انتظامیسینماروزانسینماژورنالنظام‌نامه تهیه‌کنندگی سینما
نوشته قبلی

ای کاش هیات مدیره دائم‌الاختلاف خانه سینما از جامعه صنفی تهیه‌کنندگان یا کانون کارگردانان بیاموزند

نوشته‌ی بعدی

روایت کارگردان “مسخره‌باز” از رفتن به کالبد حسین پناهی و دروغ‌گویی(!) درمحضر نجف دریابندری!

مطالب مرتبط

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404

سینماروزان: در روزهای پرحادثه انتهای خرداد۴۰۴ بد نیست مروری کنیم بر اینکه چرا ناصر تقوایی سه سال بعد از «ناخدا...

“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

22 خرداد 1404

سینماروزان: فروش بالای فیلم "پیرپسر" قابل پیش بینی و متاثر از دو عنصر است؛ یکی فضای تبلیغاتی موثری که در...

از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

11 خرداد 1404

سینماروزان/حامد مظفری: سالها پیش و در برخوردهایی معدود که با همایون شهنواز داشتم وقتی درباره چرایی کم‌کاری بعد از گل...

نوشته‌ی بعدی
نجف+دریابندری

روایت کارگردان "مسخره‌باز" از رفتن به کالبد حسین پناهی و دروغ‌گویی(!) درمحضر نجف دریابندری!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 
خبر وسط

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404

سینماروزان: در روزهای پرحادثه انتهای خرداد۴۰۴ بد نیست مروری کنیم بر اینکه چرا ناصر تقوایی سه سال بعد از «ناخدا...

ادامه مطلب
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

23 خرداد 1404
پردیس سینمایی ارگ تجریش

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

23 خرداد 1404
«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

23 خرداد 1404
“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

22 خرداد 1404
صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

21 خرداد 1404

پربازدیدها

  • از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    111 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 44 توئیت 28
  • رسانه انگلیسی منتشر کرد: داستان کامل فیلم «زن و بچه»سعید روستایی   

    83 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 33 توئیت 21
  • نسخه‌ی زنانه مازیار(شهره) لرستانی روی پرده!+توضیحات کارگردان درباره حذف نامش از تیتراژ

    94 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 38 توئیت 24
  • داود اشرفِ سریال «وحشی» در واقعیت کیست؟/ قاتلی که از زندان فرار می‌کند؟

    76 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 30 توئیت 19
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • انتشار آرای کامل اسکرین‌دیلی بر جشنواره کن۲۰۲۵/«تصادف ساده» با جعفر پناهی: اول/«زن و بچه»سعید روستایی: سوم از آخر!

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8

آخرین مطالب

صدای استوار در لحظه بحران/رادیو؛ سنگری برای دفاع از حقیقت و جبهه آگاهی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

جشن منتقدان خانه سینما به تعویق افتاد/ امروز زمان همدلی با دل‌های داغدار و جان‌های استوار است

صدور پروانه برای دو مدیر اسبق!

بیانیه شورای عالی خانه هنرمندان ایران در پی وقایع اخیر 

بازگشت نماوا به شبکه خانگی 

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

واکنش ابراهیم حاتمی‌کیا به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و دل‌نوشته‌ای برای سرداران شهید

تبلیغات

ویژه ها

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 
خبر وسط

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404

سینماروزان: در روزهای پرحادثه انتهای خرداد۴۰۴ بد نیست مروری کنیم بر اینکه چرا ناصر تقوایی سه سال بعد از «ناخدا...

ادامه مطلب
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

23 خرداد 1404
پردیس سینمایی ارگ تجریش

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

23 خرداد 1404
«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

23 خرداد 1404
“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

22 خرداد 1404
صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

21 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم