• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 12 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

“مومنتو”ی ایرانی را کم داشتیم که آن هم تولید شد

16 بهمن 1393
در یادداشت
0 0
A A
0
اعترافات ذهن خطرناک من

اعترافات ذهن خطرناک من

فارغ از شباهتهای داستانی، رنگ بندی میزانسنها، شیوه فیلمبرداری، قطع تصویر و از آن مهمتر ریتم تند و ضرباهنگ سریع، ویژگیهایی هستند که “اعترافات ذهن خطرناک من” را کاملا شبیه به “مومنتو”ی کریستوفر نولان می کند.

سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: همه فیلمها با یک بار دیدن درک نمی شوند. برخی فیلمها را باید چند بار دید تا جزییاتی که در سلول به سلول فیلم وجود دارد درک شود. البته که حساب آن دسته از آثاری که در فضایی شبه روشنفکرانه و بی هدف طی میشوند تا مخاطب از آنها چیزی نفهمد با آثاری که به دلیل ارائه جزییات فراوان در یک بازه زمانی کوتاه مدت نیاز دارند به تامل بیشتر، تفاوت دارد.

“اعترافات ذهن خطرناک من” در دسته دوم جای می گیرد؛ فیلمی که مملو بودن آن از خرده داستانکها باعث می شود که با یک بار دیدن درک نشود.

در ظاهر داستان فیلم مشخص است؛ مردی که هیچ چیز به خاطر نمی آورد در 24 ساعت باید بکوشد بفهمد کیست و چه بر سرش آمده است اما پر بودن ماده داستانی فیلم باعث می شود حتی بعد از پایان فیلم که می تواند آغازی باشد بر سیکل معیوبی که کاراکتر اصلی دچارش شده همچنان حجمی از سوالات کلیدی درباره هویت شخصیت اصلی و چرایی سرنوشت کنونی اش باشد که دامن مخاطب را بگیرد.

شیوه روایت و بخصوص تزریق حساب شده اطلاعات و پرهیز از تکرار مضامین در کنار شیوه تصویربرداری اغواکننده اثر و رنگ آمیزی آن با دامنه رنگی تیره نیز به نوبه خود عاملی است در خدمت بالا رفتن دامنه پرسشهای پیش روی مخاطب در پایان فیلم.

کاراکتر همان مخاطب است و مخاطب همان کاراکتر!

در “اعترافات…” کاراکتر اصلی در جایگاه مخاطب نشسته و البته مخاطب در جایگاه کاراکتر اصلی. نه کاراکتر اصلی میداند چه بر سرش آمده و چه سرنوشتی دارد و نه مخاطب میداند او کیست و چه روندی را طی خواهد کرد. هومن سیدی اساس فیلمش را بر محوریتِ قرار دادن مخاطب در جایگاه کاراکتر اول و سپس حل پازل فیلم توسط مخاطب است که پیش برده. البته که حل این پازل هم گیجی را به دنبال دارد و هم جذابیت کشف و شهود را!

مخاطب هم مانند کاراکتر گیج می شود

“اعترافات…” مخاطب را گیج می کند؛ البته که این گیجی حربه ای است کاملا تعمدی از سوی کارگردان تا مخاطب را وادار کند که همزمان با تماشای فیلم مرتب به ذهنش رجوع کند و داده های جدیدی که درباره کاراکتر اصلی ارائه میشود را با داده های قبلی تطبیق دهد و البته که در این مسیر مخاطب واقعا نمی داند به کدام داده ها اعتماد کند و به کدام، نه!

درست شبیه همان وضعیتی که برای کاراکتر اصلی رخ داده! کاراکتر اصلی فیلم هم به دلیل از دست دادن حافظه اش نمی داند به چه کسی اعتماد کند و به چه کسی نه.

اعترافات ذهن خطرناک من
اعترافات ذهن خطرناک من

نه مخاطب خسته میشود و نه کاراکتر اصلی

“اعترافات…” مخاطب را گیج می کند اما او را خسته نمی کند چون از یک طرف تنوع تصویری فراوانی در فیلم وجود دارد و از طرف دیگر موقعیتهای فراوانی پیش روی کاراکتر اصلی قرار می گیرد؛ موقعیتهایی که از کمدی گرفته تا تراژدی را شامل می شوند.

باز هم شبیه به زندگی کاراکتر اول که هرچند به ظاهر هم که شده اوضاع بغرنجی را دارد اما جذابیت دانستن اینکه کیست و چرا سرنوشتی چنین سیاه را تجربه میکند باعث میشود تن خسته و زخم خورده خویش را از چاله ای به چاله دیگر ببرد.

یک “مومنتو”ی ایرانی

“اعترافات…” از همان دقایق ابتدایی و زمان به هوش آمدن کاراکتر اصلی، یادآور یکی از بحث برانگیزترین آثار کریستوفر نولان آمریکایی تبار است؛ فیلمی به نام “مومنتو” یا “یادآوری” که حدودا یک دهه و نیم پیش تولید شد. در “مومنتو” نیز با مردی مواجه بودیم که حافظه کوتاه مدتش را از دست می دهد و البته با کمک یادداشتها، عکسها و خالکوبیهایش به دنبال این می رود که هویتش را بازیابد.

فارغ از شباهت داستانی، رنگ بندی میزانسنها و البته پالایش حساب شده رنگها، شیوه فیلمبرداری، قطع تصویر و از آن مهمتر ریتم تند و ضرباهنگ سریع، ویژگیهایی هستند که “اعترافات…” را کاملا شبیه به “مومنتو” می کنند.

کپی برداری از جنس اصل

برای سینمایی که پر شده از کارگردانانی که یا از روی فیلمفارسیها کپی می کنند یا از روی آثار آوانگارد دهه شصت کانون، این کپی کاری نمی تواند چندان بد باشد. به هر حال کپی برداری از روی جنس اصل خیلی بهتر است از کپی برداری از جنس بدل!

هومن سیدی با هوشمندی تمام از اثری یکتا در سینمای هالیوود کپی می کند و ابایی هم ندارد از اینکه تعلق خاطرش به سینمای مبدأ را بیان کند و این نوع کپی برداری، ارزش که نباشد ضدارزش هم نیست.

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=521
image_print
برچسب ها: اعترافاتذهنخطرناکمن
نوشته قبلی

رامبدجان!‌ تیزرتان ترغیب‌مان کرد به پُک زدن قلیان…

نوشته‌ی بعدی

با مُخ رو یخ یـــا “عصر یخبندان2” با حضور معتمدآریا

مطالب مرتبط

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: گفتگوی بهروز افخمی مجری برنامه تلویزیونی «هفت» با رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، گفتگوی ویژه‌ای نبود چون درباره...

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

19 خرداد 1404

سینماروزان/محمد شاکری: فیلم کمدی «خانه ارواح» شاید به دلیل اینکه محصول یکی دو سال اخیر نیست بیش از آن که...

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در کشوری زندگی می کنیم که سرنخ همه امورات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی به دولت...

نوشته‌ی بعدی
با مُخ رو یخ یـــا “عصر یخبندان2” با حضور معتمدآریا

با مُخ رو یخ یـــا "عصر یخبندان2" با حضور معتمدآریا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    56 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم