• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 29 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

پرسش‌های قابل تأمل یک کارگردان و مدرس سینما⇐خروجی مدرسه عالی سینما چه بود؟/ آنهایی که دور و بر این مدرسه جمع شده‌اند چه کسانی هستند؟/تقویت بخش خصوصی چه ربطی دارد با راه‌اندازی یک مدرسه کاملا دولتی؟

30 مهر 1395
در گفتگو
0 0
A A
0
پرسش‌های قابل تأمل یک کارگردان و مدرس سینما⇐خروجی مدرسه عالی سینما چه بود؟/ آنهایی که دور و بر این مدرسه جمع شده‌اند چه کسانی هستند؟/تقویت بخش خصوصی چه ربطی دارد با راه‌اندازی یک مدرسه کاملا دولتی؟

بزرگمهر رفیعا

سینماروزان: بزرگمهر رفیعا سینماگر و مدرس سینمای ایران که دو دهه بعد از ساخت درام ماجرایی «دادستان» بیشتر وقتش را صرف تدریس جوانترها کرده است با اشاره به راه اندازی مدرسه عالی سینما و تبلیغاتی که برای این راه اندازی از سوی مدیران سینمایی دولت یازدهم به راه افتاد به “نسیم آنلاین” گفت: اینکه اخیرا هم یک مدرسه سینمایی کاملا دولتی راه انداخته اند ایرادی ندارد اما آیا واقعا مشکل سینمای ما نداشتن مدرسه و دانشگاه و دانشکده بود؟ مشکل ما نبودن پل ارتباطی میان مدارس سینمایی و صنعت سینما بود که هنوز هم این مشکل وجود دارد.

به گزارش سینماروزان وی ادامه داد: سوال اینجاست آنهایی که دور و بر این مدرسه جدید جمع شده اند چه کسانی هستند؟ خروجی کارشان چه بوده؟ حرف زدن از اهمیت مدرسه زمانی مهم است که نتیجه اش هم اهمیت داشته باشد اما وقتی نتیجه گرایی فدای راه اندازی یک مدرسه تازه شده معلوم است که مشکلی حل نمی شود.

کار تدریس را کنار گذاشتم چون…

این کارگردان با اشاره به تجربیات تدریس خود ادامه داد: یک دلیل اینکه کار فیلمسازی را کنار گذاشتم و به سراغ آموزش به جوانترها آمدم این بود که بتوانم برخی از تجربه های تدریسم آن هم به صورت کارگاهی و نه صرفا تئوریک را در اختیار جوانان قرار دهم اما مشکل آنجا بود که در ورود به سینما رابطه به جای ضابطه حکمفرما بود و بسیاری از این جوانان مستعد سرخورده می شدند. این شد که کار تدریس در ایران را کنار گذاشتم چون مدام با جوانانی روبرو می شدم که گلایه می کردند علیرغم توانایی چرا نمی توانند فیلم بسازند.

بزرگمهر رفیعا خاطرنشان ساخت: یادم می آید زمانی که می خواستند همین مدرسه عالی سینما را راه بیندازند سراغ من هم آمدند و در مسیر طراحی تا توانستم درباره همین خلأ موجود میان آموزشگاهها و بدنه سینما بهشان مشاوره دادم و گفتم تا این خلأ حل نشود هیچ آموزشگاهی نمی تواند مفیدفایده باشد اما به ناگاه دیدیم مدرسه را با کلی دبدبه و کبکبه راه انداختند و احتمالا باز آش همان آش است و کاسه همان کاسه ای که بود.

بهتر بود آموزشگاههای موجود را تقویت می کردند
رفیعا با اشاره به اینکه مدیریت سینمایی به ظاهر علاقمند است که از تجربیات پیشکسوتان استفاده کند اما در عمل ایده های خویش را بی توجه به مشاوره ها استفاده می کند خاطرنشان ساخت: اینکه سالانه در سینمای مان مواجه می شویم با حجم انبوهی از فیلمهای تکراری که بعضا لوکیشنهای شان هم اشتراک دارند چه سنخیتی دارد با این همه آموزشگاهی که در کشور هست و باز هم راه می افتد. باورتان نمی شود در همین جشنواره سال قبل که نمادی است از ظرفیت اکران امسال بخش عمده فیلمها را از نیمه به بعد رها می کردم چون می دانستم حرف خاصی برای گفتن نیست و در حال تماشای نسخه ای تازه از ایده ای هستم که ده یا بیست سال قبلتر دیده بودم.

این سینماگر پیشکسوت تأکید کرد: اگر واقعا مدیران ما برای بهبود اوضاع مدارس سینمایی برنامه ای دارند همین برنامه را برای ارتقای اوضاع همین مدارس موجود به کار می بردند و آن دسته از مدارس سینمایی که پیشکسوتان در بخش خصوصی راه انداخته اند را تقویت می کردند نه اینکه یک مدرسه سینمایی تازه آن هم با آبشخور کاملا دولتی راه بیندازند.

وی ادامه داد: مگر نه اینکه مرتب می گوییم باید تصدی گری دولت در سینما را کم کنیم و اجازه رشد بخش خصوصی را دهیم پس چطور است که مرتب در حال افزایش سیطره دولت هستیم.

جوانان ما بسیار مستعدتر از بچه های آن طرف هستند
بزرگمهر رفیعا با اشاره به وجود فراوان استعدادهای هنری و به ویژه سینمایی در کشور اظهار داشت: بچه های عشق سینمای باذوق و دردکشیده در نقاط مختلف ایران کم نیستند. این را به عنوان کسی می گویم که سابقه تدریس در دانشگاههای آمریکا را هم داشته ام؛ به جرأت می گویم جوانان ما بسیار باهوش تر و بااستعدادتر از بچه های آن طرف هستند و خیلی هم خوب از نظر آکادمیک بالا می آیند ولی به مرحله تجربه گرایی که می رسند به حال خود رها می شوند و همین می شود که سالها می گذرد تا یک نخبه وارد سیکل سینمایی شود.

رفیعا ادامه داد: هنوز هم دیر نشده؛ اگر واقعا مدیران سینمایی به فکر پرورش استعداد هستند این همه بودجه ای را که صرف موازی کاری ها و راه اندازی مدارس و جشنواره های مختلف می شود در خدمت نخبگان دانشکده های سینمایی بگذارند تا بتوانند ایده هایشان را عملیاتی کنند. شک نکنید که این مسیر، بهترین مسیر برای تربیت فیلمساز است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=29962
image_print
برچسب ها: بزرگمهر رفیعاحجت ا.. ایوبیسازمان سینماییمدرسه عالی سینما
نوشته قبلی

واکنش منتقد پیشکسوت سینما به یک استعفا⇐جنتی هم “اشتباهی” بود!

نوشته‌ی بعدی

مهران غفوریان سراغ “همسایه‌ها” رفت⇐”زیر آسمان شهر4″ متوقف شد

مطالب مرتبط

پاسخ کوبنده رائد فریدزاده به روسای خانه سینما+اعلام برنامه‌ی انتقال جشنواره جهانی فجر به شهرستان

پاسخ کوبنده رائد فریدزاده به روسای خانه سینما+اعلام برنامه‌ی انتقال جشنواره جهانی فجر به شهرستان

13 شهریور 1404

سینماروزان: در حالی که رئوس خانه سینما در بیانیه‌ای متناقض در عین جدایی از کمیته اسکار، خواستار حضور نمایندگان خود...

فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و...

فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

9 شهریور 1404

سینماروزان/حامد مظفری: در دهه پنجاه در سینمای ایران ستاره‌ای متولد شد به نام فرزان دلجو محبوب مخاطبان جوان سینما. محمد(فرزان)...

سختی‌های سریال «شکارگاه» به روایت مهدی حسینی‌نیا

سختی‌های سریال «شکارگاه» به روایت مهدی حسینی‌نیا

9 شهریور 1404

سینماروزان: مهدی حسینی‌نیا ـ بازیگر نقش «بهادر» در سریال «شکارگاه» ـ درباره دشواری نزدیک شدن به فضای تاریخی، شیوه مواجهه...

نوشته‌ی بعدی
جزییات تولید فصل چهارم “زیر آسمان شهر” از زبان تهیه‌کننده

مهران غفوریان سراغ "همسایه‌ها" رفت⇐"زیر آسمان شهر4" متوقف شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    1200 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 480 توئیت 300
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    766 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 306 توئیت 192
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    386 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 154 توئیت 97
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    373 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 149 توئیت 93
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    229 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 92 توئیت 57
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    190 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 48
  • مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

    189 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 47
  • برگزاری فیلم-کنسرت هری پاتر در هتل اسپیناس

    185 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 74 توئیت 46

آخرین مطالب

نقد و بررسی سریال «دکستر: رستاخیز» – بازگشت پرهیجان یک قاتل افسانه‌ای

معرفی گروه انتخاب بخش مسابقه نخستین جشنواره ملی فیلم های کمدی سینمای ایران

علیرضا قربانی در شب آخر «ایرانم» در تهران: دوری از شما غمی است بر دل ما

اسامی فیلم‌های بخش پویانمایی ملی جشنواره فیلم کوتاه ۴۲ اعلام شد

تاریخ «بدون تاریخ» در عمان معلوم شد/ اعلام تاریخ برگزاری «بدون تاریخ» در عمان

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

پیرپسر” ۱۷۰میلیارد و “مرد عینکی” ۱۳۸میلیارد/”صددام” ۱۳۵میلیارد/”زن و بچه” ۸۶/۵میلیارد/”ناجورها” ۳۱/۵میلیارد/”گوزنهای اتوبان” دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

«تنها کنار هم» برنده دو جایزه کارگردانی و بازیگری از فستیوال الجزایر 

علی کفراش در آستانه چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران نوشت/فیلم کوتاه خالص‌ترین اشکال بیان در سینماست

نمایش فیلم‌تئاتر «دایی‌وانیا» در خانه هنرمندان ایران

تبلیغات

ویژه ها

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 
خبر وسط

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

28 شهریور 1404

سینماروزان: قبل از پیشنهاد فیلم «سرخپوست» قرار بود من و نیما جاویدی فیلم «جنتلمن» را با هم کار کنیم و...

ادامه مطلب
رقابت با علی سرتیپی و پردیس کورش؟⇐تهیه‌کننده «مارمولک» با پردیس 10سالنه مجهز به IMAX می‌آید+عکس

پیرپسر” ۱۷۰میلیارد و “مرد عینکی” ۱۳۸میلیارد/”صددام” ۱۳۵میلیارد/”زن و بچه” ۸۶/۵میلیارد/”ناجورها” ۳۱/۵میلیارد/”گوزنهای اتوبان” دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

28 شهریور 1404
مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

28 شهریور 1404
مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

27 شهریور 1404
فیلم «گوزن‌های اتوبان»

ماجرای یک قمار غریب؟!⇐رونمایی از آنونس فیلم «گوزن‌های اتوبان» با بازی نوید پورفرج، الناز شاکردوست، سامان صفاری و…+فیلم

26 شهریور 1404
پیرپسر+علت مرگ نامعلوم+مجید برزگر

حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

26 شهریور 1404
پوستر فیلم لاک پشت

اسرار یک خیانت؟/ رونمایی از پوستر فیلم «لاک پشت» با بازی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی و صابر ابر+عکس

25 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم