• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 11 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

مهدی صباغ‌زاده: جشنواره پر شده بود از کُپی‌کاران فرهادی!/لطف مجیدی شامل حالم نشد که به تماشای “محمد(ص)” دعوت شوم!

5 اسفند 1393
در گفتگو
0 0
A A
0
مهدی صباغ‌زاده: جشنواره پر شده بود از کُپی‌کاران فرهادی!/لطف مجیدی شامل حالم نشد که به تماشای “محمد(ص)” دعوت شوم!

مهدی صباغ زاده

سینماژورنال/ورتا چمانی: مهدی صباغ زاده را باید جزو نسل اول کارگردان سینمای بعد از انقلاب قلمداد کرد. چهره ای که در روزگاری با ساخته هایی چون “خانه خلوت”، “مارال” و “تصویر آخر” تلاش می‌کرد پلی بزند میان خواسته‌های مخاطبان عام و منتقدان.

صباغ زاده که در چند سال اخیر بیشتر وقتش را صرف دفتر پخش نیمروز کرده است درباره اوضاع و احوال جشنواره سی و سوم فیلم فجر و کیفیت فیلمها به سینماژورنال گفت: فکر میکنم فیلمهای جشنواره امسال به غیر از چند مورد در ارتباط با مخاطب موفق نبودند. تعدادی فیلم ضعیف داشتیم و تعدادی ضعیفتر و البته بلحاظ سوژه نیز اغلب ایده های سطحی دستمایه تولید قرار گرفته بودند.

جشنواره پر شده از فیلمنامه های کوتاهی که به فیلم بلند بدل شده بودند

وی ادامه داد: مشکل، نگاه آماتوری فیلمسازان بود که انگار فقط برای تجربه کردن فیلم ساخته بودند و متاسفم بگویم جشنواره پر شده بود از فیلمنامه های کوتاهی که با توسعه کمی و نه کیفی به فیلم بلند بدل شده بودند.

این کارگردان که از دهه شصت به این سو در سینمای ایران حضور داشته با اشاره به معضل کپی کاری در جشنواره امسال بیان داشت: متاسفانه برخی از فیلمسازان ما گمان می کنند اگر دنبال خط و خطوط قبلی حرکت کنند و از نمونه های تحسین شده کپی برداری کنند موفقترند در صورتی که فیلمساز باید راه خودش را برود.

کپی برداری از الگوی اسکاری فرهادی تعجب برانگیز بود

صباغ زاده افزود: اینکه جشنواره پر شده بود از فیلمهایی که با کپی برداری از الگوی اسکاری فرهادی ساخته شده اند واقعا تعجب برانگیز بود. فرهادی اگر اسکار هم گرفت بخاطر این بود که به سراغ کپی برداری نرفت.

برخی جوانان دست و پا زده بودند برای ساخت فیلمهای متفاوت

کارگردان آثاری چون “مهاجران” و “بازی تمام شد” با اشاره به یکی دیگر از مشکلات فیلمهای جشنواره به سینماژورنال گفت: یک سری از جوانان در جشنواره بودند که هدفشان نه فیلمسازی که تلاش و دست و پازدن برای متفاوت جلوه کردن بود و فیلمهایی ساخته بودند که نه ریتم داشت نه ساختار و نه حتی یک شخصیت پردازی نصفه و نیمه.

فیلمهایی که خمیازه مخاطب را موجب می شوند

مهدی صباغ زاده ادامه داد: سینما نیاز دارد به قصه گویی و فیلمی که نتواند درست قصه بگوبد فقط باعث خمیازه مخاطب می شود. سینمای ما قصه گویی را کنار گذاشته و به کلیشه ای ترین شکل ممکن به سمت کپی کاری میرود و نتیجه اش هم میشود سینمایی که نه به درد جشنواره می خورد و نه به درد مخاطب عام.

محمد(ٌص)
محمد(ص)

لطف مجیدی شامل حال ما نشد

صباغ زاده در پاسخ به این سوال سینماژورنال که “محمد(ص)” مجیدی را دیده است یا نه بیان داشت: متاسفانه لطف جناب مجیدی شامل حال ما نشد و ما را قابل ندانستند که برای تماشای فیلم دعوتمان کنند. البته که ایشان برای ساخت این فیلم زحمت زیادی کشیدند و رسانه های خاص خود را هم دارند که از ساخته شان حمایت کنند.

برای “راه بهشت” به من 1 میلیارد دادند و برای “محمد(ص)” مجیدی 100 میلیارد

این کارگردان که آخرین ساخته سینمایی خودش “راه بهشت” هم یک درام تاریخی-مذهبی بود درباره سختیهای کار خود در قیاس با کار مجیدی گفت: به من هم بودجه فاخر دادند اما بودجه فاخر یک میلیاردی. یک میلیارد را مقایسه کنید با بودجه 100 میلیاردی “محمد(ص)” و سپس به مقایسه بپردازید.

وی ادامه داد: مهمترین مشکلی که من در “راه بهشت” با آن روبرو بودم کمبود سیاهی لشکر و هنرور بود. من بودجه لازم برای استخدام حداقل سیاهی لشگر برای نماهای جنگ و درگیری که میشد حدود 2 تا 3 هزارنفر را نداشتم و مجبور شدم تعدادی از دانشجویان علاقمند رشته های بازیگری را به خدمت بگیرم که البته تعداد آنها به 100 نفر هم نرسید. با این حال سعی کردم در درام و شخصیت پردازی و خلق نقاط عطف اصلی داستان همه تجربیاتم را به کار ببندم تا فیلم مقبولی خلق کنم.

وقتی تکنیسین داخلی داریم رفتن به سراغ فرنگیان، اتلاف منابع است

صباغ زاده با اشاره به اینکه تصویرسازی تاریخی در سینما یا تلویزیون در حیطه پشت صحنه کم ندارد افزود: شخصا چه بلحاظ فیلمبرداری که به بهترین شکل توسط حسن پویا انجام شد چه طراح صحنه و لباس که پیام سوری و فرانک حمزه ای بودند و چه موسیقی که بهزاد عبدی برای کار ساخت هیچ کمبودی نداشتم. برای ساخت جلوه های ویژه نیز یک گروه مجرب داخلی را به خدمت گرفتیم که اتفاقا خیلی خوب هم تصویرسازیهای رایانه ای را انجام دادند. دلیلی هم نمی دیدم که برای حیطه ای که تکنیسین کاربلد داخلی داریم به سراغ فرنگیان بروم چون آن را فقط اتلاف منابع می دانستم.

مخاطبان علاقه دارند آثار تاریخی را در تلویزیون ببینند و نه در سینما

مهدی صباغ زاده در پاسخ به این سوال که چقدر میتوان بر روی استقبال مخاطبان در اکران “محمد(ص)” حساب باز کرد به سینماژورنال گفت: تجربه تاریخی سازی نشان میدهد که بهترین رسانه برای پخش این آثار، تلویزیون است و مردم ما علاقه ای به تماشای آثار تاریخی در سینما ندارند.

وی ادامه داد: قطعا که مجیدی تلاش خود را کرده تا فیلمش در اکران سینمایی هم دیده شود و من هم جز این برایش آرزویی ندارم اما به هرحال تجربه تاریخی سازی موید کم اقبالی مخاطبان به آثار تاریخی سینمایی است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=1143
image_print
برچسب ها: مهدی صباغ زاده، جشنواره سی و سوم، محمد، مجیدی، راه بهشت، فرهادی
نوشته قبلی

توصیف کیفیت برنامه نوروزی “من و تو” در روزنامه صبح ایران

نوشته‌ی بعدی

سخنگوی ارشاد: جعفر پناهی خودش باید مشکلاتش را حل کند

مطالب مرتبط

امیرحسین شریفی

چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

16 خرداد 1404

سینماروزان: ایران تاریخ فرهنگی غنی دارد و از دل همان تاریخ است که کلی هنرمند درجه یک خلق شده و...

امیر غفارمنش+ساعت+خوش+رضا+عطاران+حمید+لولایی+نصرالله+رادش

امیر غفارمنش: تلویزیون سرمایه سوزی نکند!

12 خرداد 1404

سینماروزان: در روزگاری نه‌چندان دور، تلویزیون هر نوروز و رمضان با قصه‌هایی تازه و چهره‌هایی آشنا، لبخند بر لب مخاطبان...

حرفهای هادی اسماعیلی مدیر موسسه پخش بهمن‌سبز درباره اکران نسخه‌ی سینمایی "پایتخت"، وضعیت اکران نوروز۴۰۴ و...

حرفهای هادی اسماعیلی مدیر موسسه پخش بهمن‌سبز درباره اکران نسخه‌ی سینمایی “پایتخت”، وضعیت اکران نوروز۴۰۴ و…

18 فروردین 1404

سینماروزان: هادی اسماعیلی، مدیرعامل بهمن سبز با اظهار تأسف از عدم ساخت و اکران نسخه سینمایی مجموعه «پایتخت ۷» گفت:...

نوشته‌ی بعدی
حجت‌ا.. ایوبی: جعفر پناهی از همه مواهب زندگی آزادانه برخوردار است

سخنگوی ارشاد: جعفر پناهی خودش باید مشکلاتش را حل کند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    50 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 20 توئیت 13
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    34 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

اسرار عمارت نفرين شده!⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «شکارگاه» با بازی پرویز پرستویی، الهام پاوه نژاد، سوگل خلیق، مهدی حسینی نیا و…+فیلم

طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

داریوش خنجی؛ فیلمبرداری با دید برجسته هنری و تسلط فنی /در نشست نقد کتاب خنجی چه گذشت؟   

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم