• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه 24 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

چرا «دورهمی» در فرود تمام شد؟⇐از متن‌های تکراری تا وزن پایین مهمانان/از سوالات تکراری مجری تا سیامکی که کار خاصی نمیکرد و فقط بود که باشد!!!

6 شهریور 1396
در یادداشت
0 0
A A
7
بالاخره مهران مدیری در کوزه افتاد+شرح بدون سانسور اتفاقی که یک هفته بعد خواهید دید

مهران مدیری دورهمی

سینماروزان/احمد رنجبر: خبر پايان توليد «دورهمي» خيلي وفت است به رسانه ها راه يافته اما تمام شدن پخش فصل دوم را پنج شنبه شب متوجه شديم. جايي كه شبكه نسيم در زيرنويسي اعلام كرد مسابقه «ادا بازي» شنبه ساعت 23 پخش مي شود.

به گزارش سینماروزان و به نقل از «هفت صبح» هنوز خبري متقن درباره ادامه همكاري مهران مديري با تلويزيون رسانه اي نشده و همه چيز در حد گمان است؛‌ او در سينما مي ماند؟ به شبكه سه مي رود؟ «دورهمي» را ادامه مي دهد؟ سال پيش در برنامه «هفت» گفته بود برنامه هايي از جنس «دورهمي» را دوست دارد؛‌منتها آن زمان برنامه در اوج بود و با صلابت به پايان رسيد. نوروز فصل دوم آغاز شد؛‌ تنها تغييرات چشمگير آن كاهش بازيگران بود. دكور تغيير نكرد و خط سير اصلي «دورهمي» دست نخورد. پس طبيعي است كه آرام آرام رنگ تكرار بگيرد تا حالا در پايان فصل دوم از آن به عنوان برنامه اي ناموفق ياد كنيم.

در ادامه برخی از دلایل عدم موفقیت «دورهمی» مرور شده است:

آيتم هاي نمايشي

به دو دليل اصلي آيتم هاي نمايشي فصل دوم «دورهمي» موفقيت سري قبل را تكرار نكردند. علت اول كم شدن بازيگران است كه برغم برخي ايرادها كم كم به فهم و زبان مشترك رسيده بودند و هر كدام يك ويژگي براي جذاب كردن نمايش داشتند. در سري دوم ، فقط سيامك انصاري و سروش جمشيدي باقي ماندند و مه لقا باقري به اين جمع افزوده شد. انصاري كه كار خاصي نمي كرد و فقط بود؛‌ خانم باقري هم بعد از چند قسمت روي دور تكرار افتاد و اكت و بيانش به بار طنز آيتم ها كمك نمي كرد. وظيفه جذاب كردن آيتم هاي نمايشي در فصل دوم هم بر عهده جمشيدي (كاراكتر قيمت) بود. اين شخصيت در فصل اول گل كرد و تكيه كلامش «گل من» سر زبان ها افتاد. در سري دوم اين موفقيت به اندازه قبل تكرار نشد اما باز هم نتيجه تلاش جمشيدي به كار «دورهمي» آمد. حالات چهره و نوع بيان و نيز مختصات ذاتي اين كاراكتر پتاسيل گرفتن خنده را در هر قسمت داشت و وقتي متن هاي نمايشي خوب بودند او هم خوب بود.

متن ها

بخش عمده اي از موفقيت برنامه اي از جنس «دورهمي» مرهون متن آن است. آيتم هاي نمايشي،پلاتوها و گفت و گو با مهمان ها متن محور هستند و آن طور كه امير وفايي سرپرست نويسندگان گفته بود همه تلاش اين است كه از بداهه پرهيز شود. در فصل اول برگ برنده «دورهمي» سوژه ها و پرورش آن ها توسط نويسندگان بود. از وقتي اميرمهدي ژوله رفت و وفايي جاي او را گرفت، اصالت متن ها خيلي زود به چشم آمد. او و همكارانش تلاش مي كردند دنباله رو اتفاقات و شوخي هاي فضاي مجازي نباشند و خودشان پيشرو باشند. اين مهم اما رخ نداد. دليل اول را بايد در تكرار دانست؛‌بالا رفتن تعداد قسمت هاي برنامه باعث ته كشيدن سوژه ها و نيز متن هاي جذاب شد. پلاتوهاي مهران مديري جايي به چشم مي آمدند كه حاوي كنايه هاي سياسي بودند و آيتم هاي نمايشي غالبا توان خنداندن نداشتند. سوال هاي گفت و گو با مهمان ها هم يكنواخت شد و اگر مهمان در برابر سوال ها مقاومت مي كرد،‌مجري خلع سلاح مي شد.

مهمان ها

معضل اصلي برنامه هاي تلويزيون حضور چهره هاي تكراري است. تا جايي كه امكان دارد يك شب يك نفر را در دو برنامه متفاوت ديد. كم بوده اند برنامه هايي كه از چهره هاي تراز اول ميزباني كنند و يا پلن شان براي مواجه با مهمان ها متمايز باشد(مثل خندوانه).

برنامه «دورهمي» در بدو شروع مي خواست چالشي متفاوت با مهمان ها داشته باشد؛‌مثل زدن سبيل و تراشيدن موي سر و … اعتراض ها اما مانع شد. مديري رو به گفت و گوهاي روتين آورد و با عاريت از گفته هاي پيشين مهمان و نيز سوال هايي درباره خوشبختي و … سعي داشت مصاحبه هايي جذاب تحويل بيننده دهد. در اين راه موفق بود؛ منتها در فصل دوم اشتباه سري اول پررنگ تر تكرار شد و مهماني برابر او قرار گرفتند كه وزن برنامه را پايين مي آوردند.

مديري چه بايد مي كرد كه مصاحبه با مهمان هايي مثل مژده لواساني، پدرام كريمي، مجيد اخشابي،مريم معصومي، نگين معتضدي و … جذاب شود؟ او در برنامه هاي آخر هم دوستانش را از ياد نبرد و ميزبان نصرالله رادش، رضا نيكخواه و نادر سليماني شد.

استندآپ ها

از ابتداي آغاز برنامه «دورهمي» يكي از برگ برنده هاي آن پلاتوهايي است كه مهران مديري اجرا مي كند. بارها به اين مساله اشاره كرده و گفته ايم او جزو پيشگامان اجراي استندآپ در تلويزيون است و خيلي خوب مي تواند تماشاچي و مخاطب را سرگرم كند، به فكر وادارد و بخنداند. از نظر كيفيت اجرا، در فصل دوم هم او موفق بود و نمي توان از اين بابت خرده اي به اجرايش وارد كرد. لطمه اصلي از ناحيه متن ها به استندآپ هاي مهران مديري وارد شد. همان طور كه اشاره كرديم متن ها در فصل جديد رنگ تكرار گرفته بودند و به همين نسبت پلاتوهاي مديري هم تكراري شدند. منوال از فصل اول اين بود كه يك مساله محور شود و مديري به اين و آن طعنه بزند. او با طنازي، رفتار مردم را زير سوال مي برد و بلد است طوري نيش بزند كه به كسي برنخورد. پلاتوها جايي به چشم آمدند كه حاوي كنايه سياسي بودند و در باكس آخر به شكل مجزا درباره اش نوشته ايم.

حاشيه ها

اشاره كرديم استندآپ هاي مهران مديري وقتي به چشم مي آمدند كه نيش سياسي داشتند. او در فصل اول كم كنايه نزد اما در سري دوم تصميم داشت زبان مردم باشد. اولين حاشيه «دورهمي» فروردين رقم خورد كه مهران مديري به مسولان كنايه زد:« تحقیقات نشان داده است که پروسه تنبلی در سطوح بالا معمولا در یک بازه زمانی چهار ساله اتفاق می‌افتد، یعنی در دوره تبلیغات همه به شدت فعال و پر انرژی هستند و هر وقت تلویزیون را روشن می‌کنی مدام می‌گویند همه چیز درست می‌شود.» او چند شب مساله حقوق‌های نجومی را به چالش كشيد: «هیچی نداشتند، میلیونر شدند. » اين گفته ها حمله به دولت تعبير شد تا جايي كه چند ماه بعد توضيح داد: «چیزی که می گویم خصومت شخصی نیست. من زبان مردم هستم. » و در همين شب پاي مطالبات مردم را پيش كشيد: «هر کسی که یک رای داده شخصا مطالبه دارد. می خواهد که به آنچه گفتید عمل کنید.» آخرين حاشيه مديري دعوت از بازيگران فيلمش در دو شب پشت سر هم بود.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=42100
image_print
برچسب ها: دورهمیمهران مدیری، سیامک انصاری، امیرمهدی ژوله، امیر وفایی،
نوشته قبلی

توسط کارگردانی قمی که با معاون و رییس معزول سینما شاخ‌به‌شاخ شده بود⇐ نخستین پروژه فیلمسازی مستقل قم کلید خورد!⇔پروژه‌ای با محوریت جنون دختری چشم رنگی!+عکس

نوشته‌ی بعدی

معمای واکنش حلقه اول خویشاوندان بهاره رهنما نسبت به ازدواج دوم این بازیگر زن

مطالب مرتبط

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404

سینماروزان/ احمد محمداسماعیلی: مستند «لاماسو» محصول نماوا جزو مستندهای پرتره است که براساس زندگی شخصیت های معروف هنری ، سیاسی...

فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

نوشته‌ی بعدی
معمای واکنش حلقه اول خویشاوندان بهاره رهنما نسبت به ازدواج دوم این بازیگر زن

معمای واکنش حلقه اول خویشاوندان بهاره رهنما نسبت به ازدواج دوم این بازیگر زن

دیدگاه‌ها 7

  1. حسيني می‌گوید:
    قبل 8 سال

    برنامه اي كه خانم لواساني مهمان بودند يكي از بهترين و دلچسب ترين برنامه ها بود
    و اتفاقاً گفتگو با ايشون خيلي جذاب بود!

    پاسخ
    • محمد می‌گوید:
      قبل 8 سال

      برای شبکه نسیم موفقیت بزرگی بود آوردن مهران مدیری ؛ ستاره ایی که مردم باهاش راحتند ؛ همه ازسیاسیون گرفته تا هنرمندان و خانم ها وآقایون وجوونای امروزی ؛ همه از مصاحبت با این آدم طناز و شوخ طب و گاهی غمگین لذت میبرن و بهش راه شوخی کردن میدن اونم درزمانه ای که فصل رابطه ها از همیشه سرد تره

      پاسخ
  2. Reza می‌گوید:
    قبل 8 سال

    برنامه ای که اوج تنوع و خلاقیتش عوض کردن رنگ مبل های دکور عارتیش بود

    پاسخ
  3. کیا می‌گوید:
    قبل 8 سال

    من نمی دانم این اصرار آقای مهران مدیری مبنی بر اینکه ایشان متولد سال 1346 است در برنامه دورهمی برای چه بود. ایشان فرزندان حدود سی ساله دارند و در زمان سریال ساعت خوش از همه بازیگران بغیر از حمید لولایی بزرگتر بودند. آقای مدیری همه ما می دانیم شما متولد سال 1340 هستید اینقدر اصرار بر سال 1346 نکنید.

    پاسخ
  4. علي می‌گوید:
    قبل 8 سال

    شما كاملن تابلو با مديري خصومت شخصي داريد!فقط داريد عقده گشايي ميكنيد!

    پاسخ
  5. محمد می‌گوید:
    قبل 8 سال

    طراحی صحنه این کنار باهمه حرف و حدیث ها یکی از نقاط قوت این کار بود چونکه با اینکه دورهمی از اول تا آخر دریک لوکیشن بود و وله هم نداشت که به هر دلیلی فضای دیگه و آدمای دیگه رو تجربه کنیم ؛ خسته نشدیم چند جور استفاده داشت ؛خانه ؛صحنه بازیگران ؛ مجری ؛ مهمان ها ؛ استیج و چشم انداز زیبا و خیلی چیزهای دیگه که هرکدوم با ابتکاری جدید ونو عرضه شدند با دکوپاژ و تصویربرداری عالی وووو موفق شد مخاطب ملیونی جذب کنه
    اما اینکه ازسبک دیگه ایی اونم از فرهنگ دیگه ایی که نزدیک ما هست استفاده شده ؛ اینکار علمی و حرفه ایی بوده ما که نباید چرخ و دوباره اختراع کنیم؛ خالق اینکار درسشو خونده و سنجیده عمل کرده و جوابم گرفته
    خلاقیت بدون عقلانیت اونم در یک منطقه استراتژیک با ملیون ها انسان خطرش خیلی زیاده چه بسا برعکس تاثیرمنفی و مخرب بزاره
    یادمه اوایل دهه شصت برنامه برای کودکان اجرا میشد به نام محله برو بیا الان که نگاه میکنم می بینم این برنامه چقد مثبت بوده برای من ؛ چقد ذهن مارو برای سوال کردن درباره جهان پیرامون تحریک کرد
    یه بار خندوانه آقای بیژن بیرنگ و دعوت کردند و ایشون گفتند که از یک برنامه آمریکایی که کلی مطالعه و پژوهش پشتش بوده الگو گرفته ـ
    البته میشه همینطوری هم کاری رو تقلید کرد اونم به شکل دلخواه مثل برنامه مناظراتی کشور فرانسه با اون عقبه مدنیت و علوم اجتماعی…
    به هم سادگی … نتیجه برعکس گرفت

    پاسخ
    • محمد می‌گوید:
      قبل 8 سال

      متشکرم

      پاسخ

پاسخ دادن به محمد لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم‌-کنسرت «بازی تاج و تخت»

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

کنسرت بزرگ جواد زکی شمس‌آبادی با ارکستر کامل؛ ۲۷ آذر در اریکه ایرانیان

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

تبلیغات

ویژه ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟
خبر وسط

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404

سینماروزان: دو فیلم ایرانی داریم که مهمترین نماینده‌های ما در اسکار غیر انگلیسی زبان هستند؛ یکی "علت مرگ‌ نامعلوم" که...

ادامه مطلب
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم