• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 27 خرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

پرسش‌های قابل تأمل یک کارگردان و مدرس سینما⇐خروجی مدرسه عالی سینما چه بود؟/ آنهایی که دور و بر این مدرسه جمع شده‌اند چه کسانی هستند؟/تقویت بخش خصوصی چه ربطی دارد با راه‌اندازی یک مدرسه کاملا دولتی؟

30 مهر 1395
در گفتگو
0 0
A A
0
پرسش‌های قابل تأمل یک کارگردان و مدرس سینما⇐خروجی مدرسه عالی سینما چه بود؟/ آنهایی که دور و بر این مدرسه جمع شده‌اند چه کسانی هستند؟/تقویت بخش خصوصی چه ربطی دارد با راه‌اندازی یک مدرسه کاملا دولتی؟

بزرگمهر رفیعا

سینماروزان: بزرگمهر رفیعا سینماگر و مدرس سینمای ایران که دو دهه بعد از ساخت درام ماجرایی «دادستان» بیشتر وقتش را صرف تدریس جوانترها کرده است با اشاره به راه اندازی مدرسه عالی سینما و تبلیغاتی که برای این راه اندازی از سوی مدیران سینمایی دولت یازدهم به راه افتاد به “نسیم آنلاین” گفت: اینکه اخیرا هم یک مدرسه سینمایی کاملا دولتی راه انداخته اند ایرادی ندارد اما آیا واقعا مشکل سینمای ما نداشتن مدرسه و دانشگاه و دانشکده بود؟ مشکل ما نبودن پل ارتباطی میان مدارس سینمایی و صنعت سینما بود که هنوز هم این مشکل وجود دارد.

به گزارش سینماروزان وی ادامه داد: سوال اینجاست آنهایی که دور و بر این مدرسه جدید جمع شده اند چه کسانی هستند؟ خروجی کارشان چه بوده؟ حرف زدن از اهمیت مدرسه زمانی مهم است که نتیجه اش هم اهمیت داشته باشد اما وقتی نتیجه گرایی فدای راه اندازی یک مدرسه تازه شده معلوم است که مشکلی حل نمی شود.

کار تدریس را کنار گذاشتم چون…

این کارگردان با اشاره به تجربیات تدریس خود ادامه داد: یک دلیل اینکه کار فیلمسازی را کنار گذاشتم و به سراغ آموزش به جوانترها آمدم این بود که بتوانم برخی از تجربه های تدریسم آن هم به صورت کارگاهی و نه صرفا تئوریک را در اختیار جوانان قرار دهم اما مشکل آنجا بود که در ورود به سینما رابطه به جای ضابطه حکمفرما بود و بسیاری از این جوانان مستعد سرخورده می شدند. این شد که کار تدریس در ایران را کنار گذاشتم چون مدام با جوانانی روبرو می شدم که گلایه می کردند علیرغم توانایی چرا نمی توانند فیلم بسازند.

بزرگمهر رفیعا خاطرنشان ساخت: یادم می آید زمانی که می خواستند همین مدرسه عالی سینما را راه بیندازند سراغ من هم آمدند و در مسیر طراحی تا توانستم درباره همین خلأ موجود میان آموزشگاهها و بدنه سینما بهشان مشاوره دادم و گفتم تا این خلأ حل نشود هیچ آموزشگاهی نمی تواند مفیدفایده باشد اما به ناگاه دیدیم مدرسه را با کلی دبدبه و کبکبه راه انداختند و احتمالا باز آش همان آش است و کاسه همان کاسه ای که بود.

بهتر بود آموزشگاههای موجود را تقویت می کردند
رفیعا با اشاره به اینکه مدیریت سینمایی به ظاهر علاقمند است که از تجربیات پیشکسوتان استفاده کند اما در عمل ایده های خویش را بی توجه به مشاوره ها استفاده می کند خاطرنشان ساخت: اینکه سالانه در سینمای مان مواجه می شویم با حجم انبوهی از فیلمهای تکراری که بعضا لوکیشنهای شان هم اشتراک دارند چه سنخیتی دارد با این همه آموزشگاهی که در کشور هست و باز هم راه می افتد. باورتان نمی شود در همین جشنواره سال قبل که نمادی است از ظرفیت اکران امسال بخش عمده فیلمها را از نیمه به بعد رها می کردم چون می دانستم حرف خاصی برای گفتن نیست و در حال تماشای نسخه ای تازه از ایده ای هستم که ده یا بیست سال قبلتر دیده بودم.

این سینماگر پیشکسوت تأکید کرد: اگر واقعا مدیران ما برای بهبود اوضاع مدارس سینمایی برنامه ای دارند همین برنامه را برای ارتقای اوضاع همین مدارس موجود به کار می بردند و آن دسته از مدارس سینمایی که پیشکسوتان در بخش خصوصی راه انداخته اند را تقویت می کردند نه اینکه یک مدرسه سینمایی تازه آن هم با آبشخور کاملا دولتی راه بیندازند.

وی ادامه داد: مگر نه اینکه مرتب می گوییم باید تصدی گری دولت در سینما را کم کنیم و اجازه رشد بخش خصوصی را دهیم پس چطور است که مرتب در حال افزایش سیطره دولت هستیم.

جوانان ما بسیار مستعدتر از بچه های آن طرف هستند
بزرگمهر رفیعا با اشاره به وجود فراوان استعدادهای هنری و به ویژه سینمایی در کشور اظهار داشت: بچه های عشق سینمای باذوق و دردکشیده در نقاط مختلف ایران کم نیستند. این را به عنوان کسی می گویم که سابقه تدریس در دانشگاههای آمریکا را هم داشته ام؛ به جرأت می گویم جوانان ما بسیار باهوش تر و بااستعدادتر از بچه های آن طرف هستند و خیلی هم خوب از نظر آکادمیک بالا می آیند ولی به مرحله تجربه گرایی که می رسند به حال خود رها می شوند و همین می شود که سالها می گذرد تا یک نخبه وارد سیکل سینمایی شود.

رفیعا ادامه داد: هنوز هم دیر نشده؛ اگر واقعا مدیران سینمایی به فکر پرورش استعداد هستند این همه بودجه ای را که صرف موازی کاری ها و راه اندازی مدارس و جشنواره های مختلف می شود در خدمت نخبگان دانشکده های سینمایی بگذارند تا بتوانند ایده هایشان را عملیاتی کنند. شک نکنید که این مسیر، بهترین مسیر برای تربیت فیلمساز است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=29962
image_print
برچسب ها: بزرگمهر رفیعاحجت ا.. ایوبیسازمان سینماییمدرسه عالی سینما
نوشته قبلی

واکنش منتقد پیشکسوت سینما به یک استعفا⇐جنتی هم “اشتباهی” بود!

نوشته‌ی بعدی

مهران غفوریان سراغ “همسایه‌ها” رفت⇐”زیر آسمان شهر4″ متوقف شد

مطالب مرتبط

چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

16 خرداد 1404

سینماروزان: ایران تاریخ فرهنگی غنی دارد و از دل همان تاریخ است که کلی هنرمند درجه یک خلق شده و...

امیر غفارمنش+ساعت+خوش+رضا+عطاران+حمید+لولایی+نصرالله+رادش

امیر غفارمنش: تلویزیون سرمایه سوزی نکند!

12 خرداد 1404

سینماروزان: در روزگاری نه‌چندان دور، تلویزیون هر نوروز و رمضان با قصه‌هایی تازه و چهره‌هایی آشنا، لبخند بر لب مخاطبان...

حرفهای هادی اسماعیلی مدیر موسسه پخش بهمن‌سبز درباره اکران نسخه‌ی سینمایی "پایتخت"، وضعیت اکران نوروز۴۰۴ و...

حرفهای هادی اسماعیلی مدیر موسسه پخش بهمن‌سبز درباره اکران نسخه‌ی سینمایی “پایتخت”، وضعیت اکران نوروز۴۰۴ و…

18 فروردین 1404

سینماروزان: هادی اسماعیلی، مدیرعامل بهمن سبز با اظهار تأسف از عدم ساخت و اکران نسخه سینمایی مجموعه «پایتخت ۷» گفت:...

نوشته‌ی بعدی
جزییات تولید فصل چهارم “زیر آسمان شهر” از زبان تهیه‌کننده

مهران غفوریان سراغ "همسایه‌ها" رفت⇐"زیر آسمان شهر4" متوقف شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 
خبر وسط

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404

سینماروزان: در روزهای پرحادثه انتهای خرداد۴۰۴ بد نیست مروری کنیم بر اینکه چرا ناصر تقوایی سه سال بعد از «ناخدا...

ادامه مطلب
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

23 خرداد 1404
پردیس سینمایی ارگ تجریش

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

23 خرداد 1404
«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

23 خرداد 1404
“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

22 خرداد 1404
صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

21 خرداد 1404

پربازدیدها

  • از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    111 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 44 توئیت 28
  • نسخه‌ی زنانه مازیار(شهره) لرستانی روی پرده!+توضیحات کارگردان درباره حذف نامش از تیتراژ

    94 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 38 توئیت 24
  • رسانه انگلیسی منتشر کرد: داستان کامل فیلم «زن و بچه»سعید روستایی   

    83 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 33 توئیت 21
  • داود اشرفِ سریال «وحشی» در واقعیت کیست؟/ قاتلی که از زندان فرار می‌کند؟

    76 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 30 توئیت 19
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • انتشار آرای کامل اسکرین‌دیلی بر جشنواره کن۲۰۲۵/«تصادف ساده» با جعفر پناهی: اول/«زن و بچه»سعید روستایی: سوم از آخر!

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8

آخرین مطالب

صدای استوار در لحظه بحران/رادیو؛ سنگری برای دفاع از حقیقت و جبهه آگاهی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

جشن منتقدان خانه سینما به تعویق افتاد/ امروز زمان همدلی با دل‌های داغدار و جان‌های استوار است

صدور پروانه برای دو مدیر اسبق!

بیانیه شورای عالی خانه هنرمندان ایران در پی وقایع اخیر 

بازگشت نماوا به شبکه خانگی 

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

واکنش ابراهیم حاتمی‌کیا به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و دل‌نوشته‌ای برای سرداران شهید

تبلیغات

ویژه ها

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 
خبر وسط

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404

سینماروزان: در روزهای پرحادثه انتهای خرداد۴۰۴ بد نیست مروری کنیم بر اینکه چرا ناصر تقوایی سه سال بعد از «ناخدا...

ادامه مطلب
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

23 خرداد 1404
پردیس سینمایی ارگ تجریش

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

23 خرداد 1404
«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

23 خرداد 1404
“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

22 خرداد 1404
صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

21 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم