• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 16 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

مهدی صباغ‌زاده: جشنواره پر شده بود از کُپی‌کاران فرهادی!/لطف مجیدی شامل حالم نشد که به تماشای “محمد(ص)” دعوت شوم!

5 اسفند 1393
در گفتگو
0 0
A A
0
مهدی صباغ‌زاده: جشنواره پر شده بود از کُپی‌کاران فرهادی!/لطف مجیدی شامل حالم نشد که به تماشای “محمد(ص)” دعوت شوم!

مهدی صباغ زاده

سینماژورنال/ورتا چمانی: مهدی صباغ زاده را باید جزو نسل اول کارگردان سینمای بعد از انقلاب قلمداد کرد. چهره ای که در روزگاری با ساخته هایی چون “خانه خلوت”، “مارال” و “تصویر آخر” تلاش می‌کرد پلی بزند میان خواسته‌های مخاطبان عام و منتقدان.

صباغ زاده که در چند سال اخیر بیشتر وقتش را صرف دفتر پخش نیمروز کرده است درباره اوضاع و احوال جشنواره سی و سوم فیلم فجر و کیفیت فیلمها به سینماژورنال گفت: فکر میکنم فیلمهای جشنواره امسال به غیر از چند مورد در ارتباط با مخاطب موفق نبودند. تعدادی فیلم ضعیف داشتیم و تعدادی ضعیفتر و البته بلحاظ سوژه نیز اغلب ایده های سطحی دستمایه تولید قرار گرفته بودند.

جشنواره پر شده از فیلمنامه های کوتاهی که به فیلم بلند بدل شده بودند

وی ادامه داد: مشکل، نگاه آماتوری فیلمسازان بود که انگار فقط برای تجربه کردن فیلم ساخته بودند و متاسفم بگویم جشنواره پر شده بود از فیلمنامه های کوتاهی که با توسعه کمی و نه کیفی به فیلم بلند بدل شده بودند.

این کارگردان که از دهه شصت به این سو در سینمای ایران حضور داشته با اشاره به معضل کپی کاری در جشنواره امسال بیان داشت: متاسفانه برخی از فیلمسازان ما گمان می کنند اگر دنبال خط و خطوط قبلی حرکت کنند و از نمونه های تحسین شده کپی برداری کنند موفقترند در صورتی که فیلمساز باید راه خودش را برود.

کپی برداری از الگوی اسکاری فرهادی تعجب برانگیز بود

صباغ زاده افزود: اینکه جشنواره پر شده بود از فیلمهایی که با کپی برداری از الگوی اسکاری فرهادی ساخته شده اند واقعا تعجب برانگیز بود. فرهادی اگر اسکار هم گرفت بخاطر این بود که به سراغ کپی برداری نرفت.

برخی جوانان دست و پا زده بودند برای ساخت فیلمهای متفاوت

کارگردان آثاری چون “مهاجران” و “بازی تمام شد” با اشاره به یکی دیگر از مشکلات فیلمهای جشنواره به سینماژورنال گفت: یک سری از جوانان در جشنواره بودند که هدفشان نه فیلمسازی که تلاش و دست و پازدن برای متفاوت جلوه کردن بود و فیلمهایی ساخته بودند که نه ریتم داشت نه ساختار و نه حتی یک شخصیت پردازی نصفه و نیمه.

فیلمهایی که خمیازه مخاطب را موجب می شوند

مهدی صباغ زاده ادامه داد: سینما نیاز دارد به قصه گویی و فیلمی که نتواند درست قصه بگوبد فقط باعث خمیازه مخاطب می شود. سینمای ما قصه گویی را کنار گذاشته و به کلیشه ای ترین شکل ممکن به سمت کپی کاری میرود و نتیجه اش هم میشود سینمایی که نه به درد جشنواره می خورد و نه به درد مخاطب عام.

محمد(ٌص)
محمد(ص)

لطف مجیدی شامل حال ما نشد

صباغ زاده در پاسخ به این سوال سینماژورنال که “محمد(ص)” مجیدی را دیده است یا نه بیان داشت: متاسفانه لطف جناب مجیدی شامل حال ما نشد و ما را قابل ندانستند که برای تماشای فیلم دعوتمان کنند. البته که ایشان برای ساخت این فیلم زحمت زیادی کشیدند و رسانه های خاص خود را هم دارند که از ساخته شان حمایت کنند.

برای “راه بهشت” به من 1 میلیارد دادند و برای “محمد(ص)” مجیدی 100 میلیارد

این کارگردان که آخرین ساخته سینمایی خودش “راه بهشت” هم یک درام تاریخی-مذهبی بود درباره سختیهای کار خود در قیاس با کار مجیدی گفت: به من هم بودجه فاخر دادند اما بودجه فاخر یک میلیاردی. یک میلیارد را مقایسه کنید با بودجه 100 میلیاردی “محمد(ص)” و سپس به مقایسه بپردازید.

وی ادامه داد: مهمترین مشکلی که من در “راه بهشت” با آن روبرو بودم کمبود سیاهی لشکر و هنرور بود. من بودجه لازم برای استخدام حداقل سیاهی لشگر برای نماهای جنگ و درگیری که میشد حدود 2 تا 3 هزارنفر را نداشتم و مجبور شدم تعدادی از دانشجویان علاقمند رشته های بازیگری را به خدمت بگیرم که البته تعداد آنها به 100 نفر هم نرسید. با این حال سعی کردم در درام و شخصیت پردازی و خلق نقاط عطف اصلی داستان همه تجربیاتم را به کار ببندم تا فیلم مقبولی خلق کنم.

وقتی تکنیسین داخلی داریم رفتن به سراغ فرنگیان، اتلاف منابع است

صباغ زاده با اشاره به اینکه تصویرسازی تاریخی در سینما یا تلویزیون در حیطه پشت صحنه کم ندارد افزود: شخصا چه بلحاظ فیلمبرداری که به بهترین شکل توسط حسن پویا انجام شد چه طراح صحنه و لباس که پیام سوری و فرانک حمزه ای بودند و چه موسیقی که بهزاد عبدی برای کار ساخت هیچ کمبودی نداشتم. برای ساخت جلوه های ویژه نیز یک گروه مجرب داخلی را به خدمت گرفتیم که اتفاقا خیلی خوب هم تصویرسازیهای رایانه ای را انجام دادند. دلیلی هم نمی دیدم که برای حیطه ای که تکنیسین کاربلد داخلی داریم به سراغ فرنگیان بروم چون آن را فقط اتلاف منابع می دانستم.

مخاطبان علاقه دارند آثار تاریخی را در تلویزیون ببینند و نه در سینما

مهدی صباغ زاده در پاسخ به این سوال که چقدر میتوان بر روی استقبال مخاطبان در اکران “محمد(ص)” حساب باز کرد به سینماژورنال گفت: تجربه تاریخی سازی نشان میدهد که بهترین رسانه برای پخش این آثار، تلویزیون است و مردم ما علاقه ای به تماشای آثار تاریخی در سینما ندارند.

وی ادامه داد: قطعا که مجیدی تلاش خود را کرده تا فیلمش در اکران سینمایی هم دیده شود و من هم جز این برایش آرزویی ندارم اما به هرحال تجربه تاریخی سازی موید کم اقبالی مخاطبان به آثار تاریخی سینمایی است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=1143
image_print
برچسب ها: مهدی صباغ زاده، جشنواره سی و سوم، محمد، مجیدی، راه بهشت، فرهادی
نوشته قبلی

توصیف کیفیت برنامه نوروزی “من و تو” در روزنامه صبح ایران

نوشته‌ی بعدی

سخنگوی ارشاد: جعفر پناهی خودش باید مشکلاتش را حل کند

مطالب مرتبط

پاسخ کوبنده رائد فریدزاده به روسای خانه سینما+اعلام برنامه‌ی انتقال جشنواره جهانی فجر به شهرستان

پاسخ کوبنده رائد فریدزاده به روسای خانه سینما+اعلام برنامه‌ی انتقال جشنواره جهانی فجر به شهرستان

13 شهریور 1404

سینماروزان: در حالی که رئوس خانه سینما در بیانیه‌ای متناقض در عین جدایی از کمیته اسکار، خواستار حضور نمایندگان خود...

فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

9 شهریور 1404

سینماروزان/حامد مظفری: در دهه پنجاه در سینمای ایران ستاره‌ای متولد شد به نام فرزان دلجو محبوب مخاطبان جوان سینما. محمد(فرزان)...

سختی‌های سریال «شکارگاه» به روایت مهدی حسینی‌نیا

سختی‌های سریال «شکارگاه» به روایت مهدی حسینی‌نیا

9 شهریور 1404

سینماروزان: مهدی حسینی‌نیا ـ بازیگر نقش «بهادر» در سریال «شکارگاه» ـ درباره دشواری نزدیک شدن به فضای تاریخی، شیوه مواجهه...

نوشته‌ی بعدی
حجت‌ا.. ایوبی: جعفر پناهی از همه مواهب زندگی آزادانه برخوردار است

سخنگوی ارشاد: جعفر پناهی خودش باید مشکلاتش را حل کند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ هوشمند عقیلی؛ خواننده‌ی “فردا تو میایی”/ایرانگرا و مخالف جنگ! 
خبر وسط

مرگ هوشمند عقیلی؛ خواننده‌ی “فردا تو میایی”/ایرانگرا و مخالف جنگ! 

15 شهریور 1404

سینماروزان: هوشمند عقیلی‌ خواننده و آهنگساز ایرانی در ۸۸ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت.   هوشمند عقیلی‌مهر متولد ۱۳۱۶ در اصفهان بود. وی در دبیرستان...

ادامه مطلب
قتل سینما در روز روشن؟!

“پیرپسر” مماس با ۱۶۰میلیارد/”صددام” ۱۳۳میلیارد/”مرد عینکی” ۱۱۰میلیارد/”زن و بچه” ۷۵میلیارد/”ناجورها” در مرز ۱۳میلیارد!/”ناتوردشت” دوروزه ۱/۵میلیاردی شد/افتتاحیه مأیوس‌کننده فیلم مهران مدیری!+آمار کامل فروش

14 شهریور 1404
پاسخ کوبنده رائد فریدزاده به روسای خانه سینما+اعلام برنامه‌ی انتقال جشنواره جهانی فجر به شهرستان

پاسخ کوبنده رائد فریدزاده به روسای خانه سینما+اعلام برنامه‌ی انتقال جشنواره جهانی فجر به شهرستان

13 شهریور 1404
یه آپاراتچی دَر رفته؛ یه سینما هم توی محاصره باز شده⇐رونمایی از تیزر فیلم «سینمامتروپل» با بازی مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، رضا کیانیان و…+فیلم

یه آپاراتچی دَر رفته؛ یه سینما هم توی محاصره باز شده⇐رونمایی از تیزر فیلم «سینمامتروپل» با بازی مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، رضا کیانیان و…+فیلم

11 شهریور 1404
آنونس رسمی فیلم «ناتوردشت» با بازی هادی حجازی‌فر، میرسعید مولویان، شبنم قربانی و… رونمایی شد!+فیلم/برمبنای پرونده‌ی واقعی فقدان دخترک چهارساله

آنونس رسمی فیلم «ناتوردشت» با بازی هادی حجازی‌فر، میرسعید مولویان، شبنم قربانی و… رونمایی شد!+فیلم/برمبنای پرونده‌ی واقعی فقدان دخترک چهارساله

11 شهریور 1404
مرگ ایرج صغیری؛ ابوذرِ شریعتی و سازنده‌ی نسخه‌ی توقیفی “ناخدا خورشید”! ؟

مرگ ایرج صغیری؛ ابوذرِ شریعتی و سازنده‌ی نسخه‌ی توقیفی “ناخدا خورشید”! ؟

11 شهریور 1404
درگذشت وحید سلطانی؛ صدابردار تلویزیون و سینما/کارگردانِ «ستایش» عزادار شد!

درگذشت وحید سلطانی؛ صدابردار تلویزیون و سینما/کارگردانِ «ستایش» عزادار شد!

10 شهریور 1404

پربازدیدها

  • مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

    مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

    448 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 179 توئیت 112
  • صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

    380 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 152 توئیت 95
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    320 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 128 توئیت 80
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    220 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 88 توئیت 55
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    181 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • برگزاری فیلم-کنسرت هری پاتر در هتل اسپیناس

    171 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 68 توئیت 43
  • اعتراف دربرابر دوربین/فیلم ایرانی «اتاقک گلی» ، اشک فراستی را درآورد!/اشکم درآمد و سیگار روشن کردم!+فیلم

    62 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 25 توئیت 16
  • درگذشت وحید سلطانی؛ صدابردار تلویزیون و سینما/کارگردانِ «ستایش» عزادار شد!

    61 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15

آخرین مطالب

روایت‌هایی از تنهایی، امید، کشف و تاریخ؛ در هفتمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه

اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه مردمی «آرش میراحمدی» 

ثبت‌نام اولیه اصحاب رسانه برای حضور در خانه جشنواره «تهران» آغاز شد

با ۱۴ شب اجرا؛ علیرضا قربانی برای ۱۰۰ هزار نفر می‌خواند  

میزبانی جشنواره اشلینگل آلمان از «ماهی در قلاب»

به‌ابتکار شبکه آی‌فیلم/زنگ آغاز رویدادی برای پیچینگ فیلم کوتاه نواخته شد

راهیابی فیلم «در سایه» به جشنواره بین‌المللی Othimos ایتالیا

مرگ هوشمند عقیلی؛ خواننده‌ی “فردا تو میایی”/ایرانگرا و مخالف جنگ! 

«منم مثل توام»؛ تازه‌ترین قطعه گروه بیمرز

“پیرپسر” مماس با ۱۶۰میلیارد/”صددام” ۱۳۳میلیارد/”مرد عینکی” ۱۱۰میلیارد/”زن و بچه” ۷۵میلیارد/”ناجورها” در مرز ۱۳میلیارد!/”ناتوردشت” دوروزه ۱/۵میلیاردی شد/افتتاحیه مأیوس‌کننده فیلم مهران مدیری!+آمار کامل فروش

تبلیغات

ویژه ها

مرگ هوشمند عقیلی؛ خواننده‌ی “فردا تو میایی”/ایرانگرا و مخالف جنگ! 
خبر وسط

مرگ هوشمند عقیلی؛ خواننده‌ی “فردا تو میایی”/ایرانگرا و مخالف جنگ! 

15 شهریور 1404

سینماروزان: هوشمند عقیلی‌ خواننده و آهنگساز ایرانی در ۸۸ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت.   هوشمند عقیلی‌مهر متولد ۱۳۱۶ در اصفهان بود. وی در دبیرستان...

ادامه مطلب
قتل سینما در روز روشن؟!

“پیرپسر” مماس با ۱۶۰میلیارد/”صددام” ۱۳۳میلیارد/”مرد عینکی” ۱۱۰میلیارد/”زن و بچه” ۷۵میلیارد/”ناجورها” در مرز ۱۳میلیارد!/”ناتوردشت” دوروزه ۱/۵میلیاردی شد/افتتاحیه مأیوس‌کننده فیلم مهران مدیری!+آمار کامل فروش

14 شهریور 1404
پاسخ کوبنده رائد فریدزاده به روسای خانه سینما+اعلام برنامه‌ی انتقال جشنواره جهانی فجر به شهرستان

پاسخ کوبنده رائد فریدزاده به روسای خانه سینما+اعلام برنامه‌ی انتقال جشنواره جهانی فجر به شهرستان

13 شهریور 1404
یه آپاراتچی دَر رفته؛ یه سینما هم توی محاصره باز شده⇐رونمایی از تیزر فیلم «سینمامتروپل» با بازی مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، رضا کیانیان و…+فیلم

یه آپاراتچی دَر رفته؛ یه سینما هم توی محاصره باز شده⇐رونمایی از تیزر فیلم «سینمامتروپل» با بازی مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، رضا کیانیان و…+فیلم

11 شهریور 1404
آنونس رسمی فیلم «ناتوردشت» با بازی هادی حجازی‌فر، میرسعید مولویان، شبنم قربانی و… رونمایی شد!+فیلم/برمبنای پرونده‌ی واقعی فقدان دخترک چهارساله

آنونس رسمی فیلم «ناتوردشت» با بازی هادی حجازی‌فر، میرسعید مولویان، شبنم قربانی و… رونمایی شد!+فیلم/برمبنای پرونده‌ی واقعی فقدان دخترک چهارساله

11 شهریور 1404
مرگ ایرج صغیری؛ ابوذرِ شریعتی و سازنده‌ی نسخه‌ی توقیفی “ناخدا خورشید”! ؟

مرگ ایرج صغیری؛ ابوذرِ شریعتی و سازنده‌ی نسخه‌ی توقیفی “ناخدا خورشید”! ؟

11 شهریور 1404
درگذشت وحید سلطانی؛ صدابردار تلویزیون و سینما/کارگردانِ «ستایش» عزادار شد!

درگذشت وحید سلطانی؛ صدابردار تلویزیون و سینما/کارگردانِ «ستایش» عزادار شد!

10 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم