• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 25 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

محسن رضايي، عطاءا.. مهاجرانی ،”براد پيت” و همه ماجراي “شهید آمریکایی”+عکس

14 خرداد 1395
در گزارش
0 1
A A
2
محسن رضايي، عطاءا.. مهاجرانی ،”براد پيت” و همه ماجراي “شهید آمریکایی”+عکس

محسن رضایی

سینماژورنال: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  پنجشنبه شب سیزدهم خردادماه، با حضور در برنامه  گفتگومحور “تیتر امشب” شبكه خبر رسانه ملی ضمن بیان اظهارنظراتی درباره پروژه “نفوذ” به طرح مسأله‌ای پرداخت درباره  كشف توطئه ساخت فیلمی با عنوان “شهید آمریکایی” که قرار بوده به جهت تطهير آمريكا، در  دوره نفوذ نرم يعني سالهاي اخير در ایران ساخته شود.

به گزارش سینماژورنال “شهید آمریکایی” بنا به گفته رضایی فیلمی است در امتداد پروژه نفوذ که داستانش درباره یک آمریکایی است که در زمان مشروطه به ایران می‌آید و در جریان وقایع مشروطه کشته می‌شود.

آنچه از فحوای کلام رضایی برمی‌آید این سوال را ایجاد می کند که آیا اشاره او به فیلمنامه “باسکرویل” است که مسعود جعفری جوزانی آن را نگاشته بود و بعد از انتشار فیلمنامه “باسکرویل” بنا داشت آن را تولید هم کند؟

جدا از اينكه سازنده  “شيرسنگي” و “در چشم باد” در اكثر ساخته هاي تاريخي‌اش به غرب تاخته و بعید است چنین چهره ای به دنبال تولید پروژه‌ای برای تطهیر آمریکا بوده باشد، سابقه ساخت “باسكرويل” به دو دهه قبل و سالها پیش از ساخت سريال “در چشم باد ” باز مي‌گردد.

  اما باسکرویل که بود؟

فیلمنامه “باسکرویل” داستان زندگی “هاوارد باسکرویل” آموزگاری آمریکایی را روایت می‌کرد که در جریان انقلاب مشروطه برای تدریس به ایران آمده و آگاهانه درگیر تلاش برای شکستن محاصره تبریز توسط قوای محمدعلی شاه می شود.

“هاوارد کانکلین باسکرویل” که فارغ التحصیل دانشگاه پرینستون بود، در پاییز ۱۹۰۷ برای تدریس تاریخ به تبریز آمد. ورود او به ایران مقارن با دوره‌ای بود که محمدعلی‌شاه در تهران مجلس را به توپ بسته و اساس مشروطه را برچیده و دوره استبداد صغیر را در ایران حاکم کرد.

در همان دوران، مردم تبریز به رهبری ستارخان و باقرخان برای اعاده مشروطیت به پا خاسته و به دنبال آن، نیروهای طرفدار شاه، اقدام به محاصره تبریز کردند.

پس از ۱۱ ماه محاصره و بر اثر کمبود دارو و غذا، دسته‌ای در تبریز به نام “فوج نجات” به رهبری باسکرویل، برای شکستن محاصره تشکیل شد. باسکرویل، که دوره سربازی را در آمریکا دیده بود، به قول خودش به‌جای نقالیِ تاریخِ مُردگان، تصمیم گرفت مشق نظامی به جوانان بیاموزد.

در همین ایام، مرگ سیدحسن شریف‌زاده، دوست و یار نزدیک باسکرویل، چنان او را منقلب کرد که در جواب همسر کنسول آمریکا در تبریز، که از او خواسته بود از صف مشروطه‌خواهان جدا شود، ضمن پس‌دادن پاسپورتش گفت: تنها فرق من با این مردم، زادگاهم است، و این فرق بزرگی نیست.

هاوارد باسکرویل
هاوارد باسکرویل

در جریان نبردی که در شام غازانِ تبریز بین گروه فوج نجات به رهبری باسکرویل و محاصره‌کنندگان به وقوع پیوست، باسکرویل بر اثر گلوله‌ای که به سینه‌اش اصابت کرد، کشته شد.

پس از مرگ وی، مراسم تشییع جنازه‌ای با حضور مردم در گورستان ارامنه تبریز برگزار شد که به گفته “آلبرت چارلز راتیسلاو” کنسول وقتِ انگلیس در تبریز، مراسمی بسیار تأثیرگذار بود.

چندی بعد، ستارخان، تفنگ باسکرویل را که در هنگام کشته‌شدن در دست داشت، با حک‌کردن نام و تاریخ کشته‌شدنش در پرچم ایران پیچیده و برای خانواده‌اش در آمریکا فرستاد.

تاریخچه تولید پروژه سینمایی “باسکرویل”

فیلمنامه “باسکرویل” را مسعود جعفری جوزانی در ابتدای دهه هفتاد و بعد از برخورد با این شخصیت در خلال یکی از تحقیقات تاریخی خود نگاشت.

پیش از جوزانی آخرین متنی که درباره باسکرویل نوشته شده بود توسط یکی از دانش آموزان باسكرويل بود که آن هم متعلق به دهه 50 میلادی بود.

این دانش آموز “صادق رضازاده شفق” نام داشت که در ماجرای “فوج نجات” در کنار باسکرویل به مبارزه پرداخت. رضازاده شفق یک جزوه 4 صفحه‌ای درباره باسکرویل نوشته بود و شاید تکان دهنده ترین بخش این جزوه هم کشته شدن باسکرویل بود.

جعفری جوزانی امتیاز ساخت فیلمنامه “باسکرویل” را در سال 73 به قیمت 800 هزار تومان به حوزه هنری واگذار می‌کند اما در سال 76 و در دوران دولت اصلاحات وقتی شرکتی آمریکایی برای تولید این فیلمنامه ابراز علاقه می‌کند جوزانی مجبور می‌شود فیلمنامه را به دو برابر رقم فروش یعنی 1 میلیون و 600 هزار تومان بخرد.

در همین زمان فیلمنامه توسط نشر ابتکار به چاپ رسید و در چاپ دوم برگردان انگلیسی آن هم قرار داده شد.

شروط تهیه کننده آمریکایی از سوی وزیر ارشاد اصلاحات پذیرفته نشد

قبل از کلید خوردن “باسکرویل” تهیه کننده آمریکایی که بودجه‌ای ویژه هم برای این کار درنظر گرفته بود چند شرط برای جوزانی می‌گذارد و از جمله اینکه برای بالا بردن کیفیت محصول نهایی، شستشوی نگاتیوها و مونتاژ در استودیویی در هالیوود انجام شود.

جوزانی این شرایط را برای سیف‌ا.. داد معاونت سینمایی وقت بیان می کند و داد نیز جلسه‌ای مشترک با حضور عطاءا.. مهاجرانی وزیر ارشاد وقت برگزار می‌کند.

در آن جلسه اما وزیر ارشاد دولت اصلاحات امکان خروج نگاتیو و مونتاژ در خارج از کشور را منتفی دانسته و به این ترتیب تهیه کننده آمریکایی هم قید کار را زد.

بعدتر شرکتی کانادایی برای تولید این فیلمنامه ابراز تمایل نشان داد که در نهایت این همکاری هم به دلایل مختلف میسر نشد.

مسعود جعفری جوزانی
مسعود جعفری جوزانی

حضور براد پیت در نقش باسکرویل

به گزارش سینماژورنال جالب است در همان دورانی که جعفری جوزانی در حال مذاکره با طرف آمریکایی بود، روزنامه “فیگارو” گزارشی منتشر کرد در این باره که تهیه کننده آمریکایی “باسکرویل” قصد دارد از “براد پیت” در نقش اصلی فیلم که نقش “هاوارد باسکرویل” باشد استفاده کند.

“باسکرویل” در نهایت به تولید نرسید اما انتشار فیلمنامه اش سبب ساز آن شد که چهره‌های گمنامی در خارج از ایران و از جمله آمریکا با گرته برداری از آن متونی را نوشته و به نام خود منتشر کنند.

از جمله این گمنامان فیلمنامه نویسی درجه دو در هالیوود بود که با اضافه کردن یک سکانس به ابتدای فیلمنامه جوزانی آن را برای ساخت در اختیار “مل گیبسون” کارگردان “تمام مصائب مسیح” قرار داد که البته مل گیبسون بعد از اندکی بررسی متوجه ماجرا شد.

یکی دیگر از سارقان فیلمنامه “باسکرویل” یک ایرانی مقیم کانادا بود که با حضور در شبکه معاند “صدای آمریکا” از متعلق بودن این فیلمنامه به خود سخن گفت؛ ادعایی که با واکنش برخی از کارشناسان ادبیات کشور به چالش کشیده شد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=23606
image_print
برچسب ها: baskervilleBRAD PITTHoward Conklin Baskervillemasoud jafari jozaniانقلاب مشروطهباسکرویلدر چشم بادشهید آمریکاییفیلمنامه باسکرویلمحسن رضاییمسعود جعفری جوزانیهاوارد باسکرویل
نوشته قبلی

موافقت ناجا با اجرای طرح “افطار تا سحر”

نوشته‌ی بعدی

عصبانیت غرمترقبه کارگردان “کلاه پهلوی”!

مطالب مرتبط

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404

سینماروزان: هنرمند برخلاف جهان علم از دل کوچک‌ترین جزئیات به روایت‌های بزرگ می‌رسد و همین موضوع‌محوری است که مسیر سینما...

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

1 آبان 1404

سینماروزان: در کمال تعجب مجددا محدودیت نمایش فیلم‌های مجوزدار در برخی شهرستان ها استارت خورده است... سینماهای قم مجوز پخش...

نوشته‌ی بعدی
روایت کارگردان “کلاه پهلوی” از رقاصی در فیلم فرمان‌آرا، “لمپن” خوانده شدن شورای پروانه نمایش توسط محمد رحمانیان، اصرار بر حضور روحانی در شورا و…

عصبانیت غرمترقبه کارگردان "کلاه پهلوی"!

دیدگاه‌ها 2

  1. لاریان می‌گوید:
    قبل 10 سال

    داستان زندگی باسکرویل بسیار دراماتیک
    ای کاش تولید بشه
    حالا با شریک امریکایی هم نشد با شریک ایرانی

    پاسخ
  2. فرهادی می‌گوید:
    قبل 10 سال

    فارابی خودمون چرا سرمایه نمیزاره برای تولید این پروژه؟
    پروژه از این میهنی تر؟

    پاسخ

پاسخ دادن به لاریان لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

«شیفت گورستان» به بازار کتاب آمد/ دلهره در دیدارهای شبانه

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم‌-کنسرت «بازی تاج و تخت»

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

تبلیغات

ویژه ها

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی
خبر وسط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

ادامه مطلب
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم