• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه 24 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

شائبه‌های رکوردزنی به کنار⇐فروش کدام فیلم در شرایط طبیعی رخ داده؟ “فروشنده”، “محمد…” یا “سالوادور…”؟

25 آبان 1395
در یادداشت
0 0
A A
3
حامد مظفری

حامد مظفری

سینماروزان/حامد مظفری: ماجراي ركوردزني فروش فيلم‌ها در سينماهاي ايران هم ماهيت جالب و در عين حال شبهه‌برانگيزي پيدا كرده است. مشكل اينجاست كه هيچ مرجع بيرون از دايره سينمادار يا پخش‌كنندگان يا تهيه‌كنندگان سينما وجود ندارد كه به ارائه آماري دقيق از وضعيت فروش فيلم‌ها در سينماها بپردازد و همين باعث می‌شود كه نتوان با خيال جمع به اخباري كه درباره ركوردزني فروش منتشر مي‌شود، اعتماد كرد.

به گزارش سینماروزان درباره رقابتي كه ميان «فروشنده» و رقبايي همچون «من سالوادور نيستم» و «محمد رسول‌الله(ص)» شكل گرفته نيز وضعيتي شبهه‌برانگيز روي داده است. ماجرا اين است كه دست‌اندركاران شركت پخش فيلم فرهادي براي آنكه از ركوردزني اين فيلم سخن گويند به آمار سايت سينماتيكت استناد كرده و منطبق با آمار اين سايت «فروشنده» را پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينما مي‌دانند.
اما نكته اينجاست كه از همان بدو راه‌اندازي اين سامانه فروش بليت توصيه اكيد شده كه استناد به آمار فروش اين سايت فقط و فقط زماني قابل‌اعتماد است كه بخواهيم ميزان فروش فيلم‌ها در سينماهاي مكانيزه يعني سينماهاي متصل به سيستم خريد اينترنتي بليت را داشته باشيم چون اغلب ميان آمار كلي فروش فيلم‌ها در تمامي سينماها با آمار سينماتيكت اختلافي 10تا 20درصدي وجود داشته است.

منابع ديگر چيز ديگري مي‌گويند
سينماتيكت مي‌گويد «فروشنده» ركورد‌زده اما آمار ارائه شده در سايت‌هايي مانند «سي نت» و البته آمار كلي فروشي كه پخش‌كننده فيلم‌ها ارائه مي‌دهند حكايت از چيزي ديگر دارد.  آمار «سي نت» حكايت از آن دارد كه «من‌سالوادور نيستم» با فروش 15‌ميليارد و 770 ميليون تومان بالاتر از «محمدرسول‌الله(ص)» با فروش 15‌ميليارد و 700 ميليون و «فروشنده» با فروش 14‌ميليارد و 880 ميليون قرار دارد.

در آمار ارائه شده از سوي پخش‌كنندگان اما اين «محمد رسول‌الله(ص)» مجيد مجيدي است كه با داشتن دو سرگروه سينمايي و حدود شش ماه روي پرده ماندن توانسته بود رقم فروش كلي 17 ميليارد را رد كند، بعد از آن كمدي «من سالوادور نيستم» قرار دارد كه حدود 17‌ميليارد تومان فروش كرد. «فروشنده» نيز با فروش حدود 15‌ميلياردي فيلم سوم فروش است.

وراي اينكه تا همين چند سال پيش و قبل از راه افتادن سامانه فروش اينترنتي بليت مهم‌ترين مرجع ارائه آمار فروش پخش‌كنندگان بودند و جدا از آنكه در هر دو آمار ارائه شده از سوي سي‌نت و پخش‌كنندگان، «فروشنده» در جايگاه سوم فروش قرار دارد بررسي شرايط اكران هم ملاك مهمي در سنجش فروش است. «محمدرسول‌الله» سال قبل با بيشتر از 100 سالن سينما روی پرده رفت!
وضعيت اكران «فروشنده» اصغر فرهادي هم كاملاً ويژه بوده است. اين فيلم هم اگرچه به ظاهر در گروه آزاد روي پرده رفت اما تقريباً از همان روزهاي ابتدايي اكرانش بيشتر از 100 سالن در اختيارش بوده و در كنار آن چينش اكران هم طوري پيش رفت كه همزمان با اين فيلم آثاري متوسط و حتي ضعيف روي پرده باشند تا به ميزان فروش اين فيلم آسيب نزند. «فروشنده» نيز در روزهاي ابتدايي اكران با افزايش غيرمعقول قيمت بليت توانست ركوردي حاشيه‌ساز در افتتاحيه بزند!

فروش کدام فیلم در شرایط طبیعی رخ داده؟

كمدي تجاري «من سالوادور نيستم» نه با افزايش قيمت بليت روي پرده رفت و نه شش ماه روي پرده ماند؛ اين فيلم رقبايي مانند «ابد و يك روز» و «50 كيلو آلبالو» را هم در گيشه داشت و اتفاقاً شرايط طوري پيش رفت كه فروش فيلم افت كند اما اين فيلم فروش بالايي را تجربه كرد كه البته در اين ميان نقش تيزرهاي ماهواره‌اي در اين فروش محسوس بود؛ البته هر دو رقيب «من سالوادور نيستم» يعني «ابد و يك روز» و «50كيلو آلبالو» هم از اين تيزرها بهره‌مند بودند. با اين اوصاف و اصلاً منهاي آمارهاي سه‌گانه كدام فيلم پرفروش‌تر بوده است؟
فيلم‌هايي كه تسهيلات ويژه‌اي در اكران داشته‌اند يا فيلمي كه با پايبندي به مقررات شوراي صنفي نمايش در محدوديت تعداد روزهاي اكران و البته تغييرناپذيري قيمت بليت روي پرده رفته است؟ اين را تاريخ قضاوت خواهد كرد.

سینما آیکون مخاطب
سینما 
پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=31046
image_print
برچسب ها: آمار فروشرسانه فیلمسازانرکورد فروشفروشندهفیلمیرانمحمد رسول ا..(ص)من سالوادور نیستمنورتابان
نوشته قبلی

رهایی از گریمهای تیپیکال تاریخی در “کمدی انسانی”+7 عکس جدید

نوشته‌ی بعدی

انتقاد علی معلم از کپی‌کاری یک جشنواره دولتی از جشن حافظ⇐حداقل کمی به سلول‌های خاکستری مغزتان فشار می‌آوردید…

مطالب مرتبط

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404

سینماروزان/ احمد محمداسماعیلی: مستند «لاماسو» محصول نماوا جزو مستندهای پرتره است که براساس زندگی شخصیت های معروف هنری ، سیاسی...

فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

نوشته‌ی بعدی
تهیه کننده “گاوخونی”،”آل” و “شوکران” عزادار شد

انتقاد علی معلم از کپی‌کاری یک جشنواره دولتی از جشن حافظ⇐حداقل کمی به سلول‌های خاکستری مغزتان فشار می‌آوردید...

دیدگاه‌ها 3

  1. حامد محسنیان راد می‌گوید:
    قبل 9 سال

    امیدوارم قرارداد… سال های سال تداوم یابد تا همگان با مفهوم فروش طبیعی و غیرطبیعی آشنا شوند! البته که تاریخ… قضاوت خواهد کرد.

    پاسخ
  2. محمد باغستانی می‌گوید:
    قبل 9 سال

    فروش محمد توی شش ماه ملاکه اونم با 200 تا سالن
    یا فروش فروشنده توی سه ماه با 140 تا سالن
    یا فروش سالوادور توی دو ماه با 70 سالن
    کدوم ملاک فروش بیشتره؟
    چرا وقتی در امار فروشو بحث رکوردزنی پیش میاد کمتر کسیه که فروش و با تعداد روزاکران و از اون مهمتر درنطرگرفتن تعدااد سینما سرند کنه؟

    پاسخ
    • ترانه می‌گوید:
      قبل 9 سال

      بیگ لااااااااااااااااااااایک

      پاسخ

پاسخ دادن به ترانه لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم‌-کنسرت «بازی تاج و تخت»

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

کنسرت بزرگ جواد زکی شمس‌آبادی با ارکستر کامل؛ ۲۷ آذر در اریکه ایرانیان

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

تبلیغات

ویژه ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟
خبر وسط

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404

سینماروزان: دو فیلم ایرانی داریم که مهمترین نماینده‌های ما در اسکار غیر انگلیسی زبان هستند؛ یکی "علت مرگ‌ نامعلوم" که...

ادامه مطلب
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم