• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 12 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

درگذشت منتقدی که کنتراتچی نبود!+ماجرای چرت زدن “زاون” به هنگام اکران فیلم موتمن

1 اسفند 1393
در یادداشت
0 0
A A
1
درگذشت منتقدی که کنتراتچی نبود!+ماجرای چرت زدن “زاون” به هنگام اکران فیلم موتمن

زاون قوکاسیان

سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: خبر درگذشت زاون قوکاسیان از این جهت می‌تواند تاسف برانگیز باشد که با رفتن او یکی از منتقدانی را از دست دادیم که بجای استفاده ابزاری از عنوان منتقد به دنبال این بود که واقعا منتقد باشد.

زاون بجای اینکه بکوشد با قرار دادن خود در هیات رییسه یکی از تشکلات دولتی یا شبه‌دولتی مرتبط با سینماگران یا منتقدان شرایط افزایش صفرهای حساب بانکی خویش را فراهم کند سعی کرد منتقد مستقل و آزادی باشد که می نویسد، تحلیل می کند و به مکتوب کردن آرا و نظرات فیلمسازان برجسته ایرانی می پردازد.

زاون قوکاسیان بجای کنترات کردن جلسات نقد و بررسی این جشنواره یا در اختیار گرفتن ستاد خبری آن جشنواره، تمام تلاش خود را کرد که به زعم خود بر دامنه مطالعاتی مرتبط با سینمای ایران بیفزاید.

کتابهایی که وی درباره سینماگران بزرگی چون بهرام بیضایی‌، مسعود کیمیایی‌، عباس کیارستمی‌، بهمن فرمان‌آرا‌، خسرو سینایی‌، گلاب آدینه‌، فاطمه معتمد آریا‌، مجید انتظامی‌ و البته کمدین همشهری اش رضا ارحام صدر تهیه کرد از جمله منابع مطالعاتی مفید سینمای ایران درباره غولهای سینمایش است.

قوکاسیان که متولد 1329 اصفهان بود در سالهای اخیر دبیر هنری جشنواره فیلم کوتاه “حسنات” را برعهده داشت؛ جشنواره ای که بجای مرکزگرایی، با کمک موسسه های خیریه فعال در حوزه فرهنگی استان اصفهان به منظور گسترش هرچه بیشتر فرهنگ احسان و نیکوکاری و سنّت خیراندیشی برگزار می شود.

سینمای معناگرا مورد توجه مردم قرار نگرفت

زاون قوکاسیان تحلیلهای جالبی درباره سینمای ایران داشت و بخصوص درباره سینمای شبه روشنفکرانه ای که تحت تاثیر سینمای اروپای شرقی ایجاد شد. قوکاسیان درباره این سینما گفته بود: تاکیدی که سینمای بعد از انقلاب روی سینمای معناگرا داشت مورد توجه مردم قرار نگرفت. یکی دو تا فیلم از این نوع، مانند “نار و نی” بودند که توانستند موفق بشوند. اما حتا سازنده‌ی آن، سعید ابراهیمی‌فر، هم دیگر نتوانست موفقیت آن فیلم را تجدید کند. که نتیجه‌اش در حال حاضر همین فیلم‌هایی می‌شود که روی پرده سینماهاست؛ “نار و نی” کجا و مثلا “دو دلداده” کجا؟ یعنی آن سینما در یکی دو فیلم متوقف شد.

اگر سالی 10 فیلم خوب داشته باشیم یعنی موفقیت

قوکاسیان درباره دورنمایش از آینده سینمای ایران هم بیان داشته بود: اگر برای کارگردانانی که حاصل کارشان می‌تواند موفقیت سینمای ایران را از نظر فرهنگی و سطح کار هنری تضمین کندِ یک مقدار شرایط را آماده و در حقیقت شوق‌انگیز کنند من نگاه مثبتی به آینده سینما دارم. اصولا من همیشه سعی می‌کنم نگاهی که دارم با آرزوهایم یک جور باشد و دوست ندارم حقیقت‌های تلخ را بپذیرم. اگر بتوانیم از بین چهل پنجاه فیلمی که هر سال ساخته می‌شود لااقل ده فیلم متفاوت و خوب داشته باشیم، من فکر می‌کنم این برای سینمای ایران یک موفقیت خواهد بود.

چرت زدنهای زاون حین نمایش فیلمهای بی بو و خاصیت جشنواره

قوکاسیان تا همین چند سال قبل از جمله منتقدان حاضر در جشنواره فجر بود و سعی می کرد با حضور در سینمای رسانه ها که در سالهای قبلتر سینما فلسطین و سینما صحرا بود به تماشای آثار جشنواره بپردازد و البته ابایی هم نداشت از اینکه اگر از فیلمی خوشش نیاید راحت عینکش را روی پیشانی اش گذاشته از نیمه های فیلم چرت بزند.

یادم می آید در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر که سینما فلسطین سینمای رسانه ها بود و هنگام اکران “جعبه موسیقی” فرزاد موتمن در ردیف کناری او نشسته بودم. فیلم هنوز به دقیقه 30 نرسیده بود که از شدت یکنواختی داستان، زاون به خواب عمیقی فرورفت و البته صدای خروپفش هم بلند شد و جالب اینکه هیچ کس از اهالی رسانه که کنار دستش بودند جرأت گلایه نداشتند؛ چرا که به هر حال او پیکشسوت بود و احترامش واجب.

نسل زاون چرت می زد و نسل ما کف و سوت!!!

چرت زدن زاون می تواند قرین کف و سوتهایی باشد که در سالهای اخیر در کاخ جشنواره در اعتراض به صاحبان آثار بی کیفیت صورت می گیرد. زاون چرت می زد و بی حاشیه از کنار آثار بی کیفیت می گذشت؛ نسل جدید اما نمی تواند بی تفاوت باشد و حتما باید با کف و سوت اعتراض خود را اعلام کند!

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=1027
image_print
برچسب ها: زاون قوکاسیان،فرزاد موتمن،جعبه موسیقی
نوشته قبلی

آیا جایزه گرفتن از یک جشنواره گمنام هندی خوشحالی دارد؟ آن هم جشنواره ای که فیلم ضدنظام “رز سرخ” را پذیرا بود؟

نوشته‌ی بعدی

همکار سالهای دور بنی‌اعتماد درگیریهای زوجی میانسال را مصور می‌کند+عکس

مطالب مرتبط

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: گفتگوی بهروز افخمی مجری برنامه تلویزیونی «هفت» با رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، گفتگوی ویژه‌ای نبود چون درباره...

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

19 خرداد 1404

سینماروزان/محمد شاکری: فیلم کمدی «خانه ارواح» شاید به دلیل اینکه محصول یکی دو سال اخیر نیست بیش از آن که...

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در کشوری زندگی می کنیم که سرنخ همه امورات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی به دولت...

نوشته‌ی بعدی
همکار سالهای دور بنی‌اعتماد درگیریهای زوجی میانسال را مصور می‌کند+عکس

همکار سالهای دور بنی‌اعتماد درگیریهای زوجی میانسال را مصور می‌کند+عکس

دیدگاه‌ها 1

  1. امراه می‌گوید:
    قبل 10 سال

    کاش شما بیدارش میکردی اقای مظفری
    طفلک حتما حواسش نبود که خوااابش برد
    بیدارش میکرد براش یه کافی میگرفتی سرحااال بیاااد

    پاسخ

پاسخ دادن به امراه لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    55 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم