• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 22 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گوناگون

«خیبولا»؛ برداشتی ناسیونالیستی از یک واقعیت تاریخی

7 اردیبهشت 1397
در گوناگون
3 0
A A
1
«خیبولا»؛ برداشتی ناسیونالیستی از یک واقعیت تاریخی

امید عشیری

سینماروزان/امید عشیری(عشریه): «خیبولا» فیلمی گرجیست که در ماجرای آخرین روزهای زندگی زویاد گامساخوردیا نخستین رئیس جمهور کشور گرجستان بعد از انحلال اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را روایت می‌کند.
این فیلم در به زبان گرجی و در گرجستان تولید شده و سرمایه‌‌گذاران آن از کشورهای آلمان، فرانسه و گرجستان بوده‌اند.

در خصوص پیشینه قصه، باید گفت که این اثر بر اساس یک روایت تاریخی ساخته شده است. در حقیقت باید گفت بر اساس برداشت فیلمساز از کودتای دسامبر ۱۹۹۱ گرجستان که این کشور را چندین سال درگیر جنگ داخلی کرد. زویاد گامساخوردیا فعال سیاسی ملی‌گرای گرجستانی بود که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی نسبت به سیاست‌های اتحاد جماهیر شوروی در خصوص حقوق ملیت‌ها، تحصیل به زبان مادری و ارزش‌های فرهنگی گرجستانی انتقادات شدید داشت و در این مسیر به مرور به همراه مراب کوستاوا تبدیل به یکی از رهبران جنبش استقلال گرجستان شد. فعالیت‌های گامساخوردیا بر علیه حکومت مسکو، در شرایط سیاسی جنگ سرد به مزاج امریکایی‌ها هم خوش می‌آمد و به زودی از فعالیتی مدنی تبدیل به جنبشی جدایی طلبانه شد.
در آستانه انحلال اتحاد شوروی، گامساخوردیا حکومت را در دست گرفت و در شرایطی که حدود ۳۰ درصد از جمعیت گرج‌تبار نبودند، سیاست‌های او موجب نارضایتی شدید در میان اقلیت‌های مختلف کشور شد. درگیری میان ساکنین استان‌های اوستیای جنوبی که عمدتا روس‌تبار و خواهان ماندن در اتحاد شوروی بودند و گرجی‌های جدایی‌طلب اوج گرفت و به مرور خشن و خشن‌تر شد.کار به جایی رسید که صدای نهادهای حقوق بشری غربی هم درآمد و حکومت گامساخوردیا به دلیل سرکوب آزادی بیان، آزادی مطبوعات و بازداشت منتقدین مورد انتقاد این سازمان‌ها واقع شد.
این سیاست‌ها به مرور بر تعداد منتقدین آقای رئیس جمهور افزود و نهایتا در دسامبر ۱۹۹۱ گروهی از مخالفین با حمله به تعدادی از ساختمان‌های دولتی حکومت را در دست گرفتند. او به ارمنستان و سپس به چچن واقع در روسیه گریخت و پس از آنکه شایعه شد نیروهای نظامی روسیه با کودتاچیان همکاری داشته اند، تصمیم گرفت روسیه را ترک کند. به فنلاند و اتریش رفت و در نشست‌های مختلف رسانه‌ای خود را رئیس جمهور قانونی گرجستان معرفی کرد. آتش جنگ داخلی در سال ۱۹۹۳ از همیشه شدیدتر شد. دولت در تبعید گامساخوردیا که در مجامع بین‌المللی از «مبارزه صلح‌آمیز در برابر شورای نظامی غیرقانونی» سخن می‌گفت با تشکیل نیروهای چریکی و نظامی توانست بخش‌هایی از مناطق شمال غربی گرجستان را تصرف کند اما تصرف بندر پاتی خشم کشورهای روسیه، گرجستان و آذربایجان که منافع استراتژیک زیادی در آن ناحیه را داشتند بر انگیخت و شورای حکومتی گرجستان  با حمایت تسلیحاتی و ارسال ۲۰۰۰ نیرو از طرف روسیه توانست به زودی جنبش گامساخوردیا را سرکوب کرده و حکومت را در دست گیرد.
در دسامبر ۱۹۹۳ گامساخوردیا در شرایطی که هنوز دلیلش مشخص نیست در روستای خیبولا واقع در غرب گرجستان درگذشت. گروهی مرگ او را نتیجه خودکشی می‌دانند، عده ای ترور و تعدادی دیگر کشته شدن در حین نبرد…
به سینما که برگردیم،  نکته قابل توجه درام تاریخی-سیاسی خیبولا حضور حسین محجوب بازیگر ایرانی به عنوان نقش اصلی داستان یعنی رئیس جمهور است. کاراکتری که گویا همه دوستش دارند اما قدرتی در دست ندارد.

کاراکتر رئیس جمهور شخصیتی درون‌گراست، زیاد سخن نمی‌گوید (که این می‌تواند هم به دلیل عدم تسلط بازیگر ایرانی بر زبان گرجی باشد و هم دلایل شخصی کارگردان)، دائما گروهی از محافظان که به نظر افراد وفادار به او هستند او را همراهی می‌کنند. محافظانی که از مرد مسن گرفته تا پسر جوان ۱۸ ساله در میان آنهاست. شخصیت نخست وزیر هم وجود دارد که هم به لحاظ جسمی و هم ظاهرا روحی ضعیف تر از رئیس جمهور است و امید بازگشت به قدرت را از دست رفته می‌بیند.
با آغاز فیلم سفر رئیس جمهور و یارانش در کوه‌ها و جنگل‌های گرجستان آغاز می‌شود. فیلمبرداری حرفه‌ای و نماهای زیبا از طبیعت بکر و کوهستانی کشور گرجستان، از خانه‌ای به خانه دیگر، رئیس جمهور و همراهانش هرکجا که می‌روند با استقبال و تایید ساکنین روبرو می‌شوند و می‌نوشند و فردی از ساکنین آن خانه برایشان سرود ملی‌گرایانه گرجی می‌خواند. این روند چندین بار در طول قصه تکرار می‌شود و ظاهرا فیلم‌ساز قصد دارد کلیه سرودهای ناسیونالیستی و ملی‌گرایانه گرجستان را برای بیننده خوانش کند.
آقای رئیس جمهور(که در تمامی صحنه‌های فیلم با همین نام خطاب می‌شود) به همراهان خود نیز اعتماد ندارد. نه به نخست وزیر و نه محافظانش. محافظانی که گویی در دل خود ستون پنجم هم دارند و هرکجا می‌روند خبر از شناسایی محل اختفای آنها توسط نیروهای حکومتی به گوش می‌رسد.
صحنه‌های سفر رئیس جمهور و یارانش در دل کوهستان‌ها و رودخانه‌های خروشان گرجستان چشم نواز است اما فیلم کماکان قصه ندارد و تنها مصائب رئیس جمهور را که به تاکید فیلمساز، محبوب مردم و مغضوب حکومت‌های خارجی و نیروهای دست‌نشانده و خائن آنهاست به نمایش گذاشته می شود.
نمایش فقر و انزوای مردم در کشوری که تا دو سال پیش جزوی از بزرگترین ابرقدرت جهان بوده‌اند، عجیب است. خصوصا وقتی فیلمساز قصد دفاع از رئیس‌جمهور را دارد. رئیس جمهوری که هرچه یارانش می‌گویند باید با خروج از کشور از ریخته‌شدن خون‌های بیشتر جلوگیری کند، زیر بار نمی‌رود و قصد تجهیز و جمع‌آوری نیرو را دارد. همه جا شایعه شده آن‌سوی کوه‌ها در نزدیکی یک سد تعدادی از نظامیان وفادار به رئیس جمهور در انتظار او هستند ولی به آنجا هم که می‌رسد تنها یک پسر بی‌خانمان از او استقبال می‌کند و همه به خانه‌هایشان برگشته‌اند. شب‌ هنگام افسری روس که هم لباس نظامی اتحاد شوروی را بر تن دارد و هم از واژه روسی «تاواریش» استفاده می‌کند به پناهگاه می‌آید و از او می‌خواهد کشور را ترک کند. پاسخ رئیس جمهور به او این است که در کشور خودت دستور بده نه اینجا.
در تمام طول فیلم شخصیت اصلی (رئیس جمهور) مدام صدای تظاهرات و شعار مردم را می‌شنود که گویی از او حمایت می‌کنند ولی هرگاه به خودش می‌آید می‌بیند توهمی بیش نبوده و خود را در تنهایی و سکوت می‌یابد.

رئیس جمهور کشوری که عملا در دست افراد دیگریست و هوادارانی که در خانه‌هایشان پنهان شده اند و تنها در خفا و مواجهه مستقیم از او حمایت می‌کنند و عکس او را می‌آویزند. نهایتا رئیس جمهور در انزوا و در حالی که تعداد زیادی از یارانش نیز او را ترک کرده‌اند فوت می‌کند. مرگی که علت آن همانطور که در تاریخ مشخص نیست به مخاطب هم گفته نمی‌شود.
کلیت «خیبولا» همین است. روایت مصائب و سختی‌هایی که رئیس جمهور قانونی و مشروع گرجستان پس از کودتا کشید. و البته علاقه شدید کارگردان گرجستانی به او و نهایتا تصویربرداری، صدا و موسیقی خوب و زحمت زیاد در تولید فیلم در ارتفاعات و کوه‌های بکر گرجستان. اما فیلم قصه ندارد و نگاه یکسویه و حمایت‌گرانه فیلمساز از رئیس جمهور خلع‌شده این اثر ارزشمند به لحاظ  فنی و بصری را به سمت پروپاگاندای ناسیونالیستی می‌کشاند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=49463
image_print
برچسب ها: امید عشیریخبیولا
نوشته قبلی

سازمان ارزشی، دریافتیهای میلیاردی نقی و شرکاء را رد کرد⇐اما نه اسناد واقعی پرداختها را منتشر کرد و نه پیرامون اقامت کانادای یک بازیگر «پایتخت5» و مراسم عروسی لاکچری بازیگر دیگر توضیح داد!

نوشته‌ی بعدی

حبیب کاووش خطاب به عبدالله اسفندیاری متذکر شد⇐آن زمان که شما معلم حق‌التدریس بودی من فیلمسازی می‌کردم!!/بعد از حضور امثال شما در مدیریت سینما بود که ما ممنوع از کار شدیم!/به هنگام صدارت امثال شما بود که قبله سینما از مردم به سمت جشنواره‌ها تنظیم شد/سینما را از مردم گرفتید و به جشنواره‌های غربی تحویل دادید/با پول ملت تکثیر می‌شوید و جشنواره فجر را دوتکه می‌کنید که چه شود؟

مطالب مرتبط

رادیومقاومت

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

22 آذر 1404

سینماروزان: رادیو مقاومت، اول دی‌ماه برای ششمین سال متوالی فعالیت خود را آغاز می‌کند. این شبکه با هدف روایت اقتدار...

جشنواره پژواک

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

21 آذر 1404

سینماروزان: با حکم حمیدرضا افتخاری، دبیر پنجمین جشنواره ملی برنامه‌های رادیویی پژواک، مسئولان بخش‌های مختلف این رویداد ملی معرفی و...

«شَبِ‌ موسیقی جنوبی» در پنجاهمین شب از سلسله شب‌های دلکوک خانه هنرمندان ایران

«شَبِ‌ موسیقی جنوبی» در پنجاهمین شب از سلسله شب‌های دلکوک خانه هنرمندان ایران

21 آذر 1404

سینماروزان:  «شَبِ موسیقی جنوبی» نخستین برنامه از فصل پاییز ۱۴۰۴ و پنجاهمین شب از سلسله شب‌های موسیقی محیطی دلکوک است...

نوشته‌ی بعدی
کارگردان «دادشاه» خطاب به وزیر ارشاد نوشت⇐چرا در سازمان سینمایی، میلی غیرقابل مقاومت برای «دیکتاتوری دلسوزانه» و بازگشت به دهه شصت را شاهدیم؟؟

حبیب کاووش خطاب به عبدالله اسفندیاری متذکر شد⇐آن زمان که شما معلم حق‌التدریس بودی من فیلمسازی می‌کردم!!/بعد از حضور امثال شما در مدیریت سینما بود که ما ممنوع از کار شدیم!/به هنگام صدارت امثال شما بود که قبله سینما از مردم به سمت جشنواره‌ها تنظیم شد/سینما را از مردم گرفتید و به جشنواره‌های غربی تحویل دادید/با پول ملت تکثیر می‌شوید و جشنواره فجر را دوتکه می‌کنید که چه شود؟

دیدگاه‌ها 1

  1. افروز می‌گوید:
    قبل 7 سال

    امیدجان
    قلم خوبی داری، منتقد خوبی خواهی شد، بیشتر بخون و اخر کار از بقیه مشورت بگیر
    with best wishes

    پاسخ

پاسخ دادن به افروز لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    354 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • آقای نقویان!مدیر محترم سیمافیلم! به فصول دوم و سوم «مختار» و «امام علی(ع)» هم فکر کنید!

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

کنسرت بزرگ جواد زکی شمس‌آبادی با ارکستر کامل؛ ۲۷ آذر در اریکه ایرانیان

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

مرتضی غفوری؛ برنده‌ی جایزه‌ی اصلی فستیوال باکو

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

«شَبِ‌ موسیقی جنوبی» در پنجاهمین شب از سلسله شب‌های دلکوک خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه «پنج امضاء» در شاهرود

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

سُها نیاستی دربرابر مرضیه برومند؟! فیلم «دختر پری خانوم» در راه فجر۴۴ 

تبلیغات

ویژه ها

پردیس اکومال کرج
خبر

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404

سینماروزان: صدرنشین فروش هفتگی دو فیلم "آقای زالو" و "کفایت مذاکرات" هستند؛ آقاي زالو بیش از ده میلیارد فروش هفتگی...

ادامه مطلب
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
اصغر سمسارزاده

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

15 آذر 1404
توقف «متری شش و نیم» کمی بالاتر از 27میلیارد/«تگزاس2» 17میلیاردی شد/دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع که سانسها را بلعیده‌اند بعد از دو هفته، رویهم فقط کمی بیش از 12میلیارد فروختند/«سرخپوست» 5میلیاردی شد/«زهرمار» دوروزه در مرز نیم میلیارد/«دختر شیطان» علیرغم تبعید به سانسهای کم‌مخاطب صبحگاهی(!) در آستانه میلیارد قرار گرفت+آمار کامل فروش

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

14 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم