سینماروزان: رییس سازمان سینمایی سوره، در نشست خبری ۲۷ شهریور میزبان اهالی رسانه شد و درباره فعالیتهای جدید سازمان توضیحاتی را ارایه کرد.
نشست خبری حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره، با حضور محدثه پیرهادی مدیر مرکز فیلم جوان سوره، هادی فیروزمندی مدیر ارتباطات سازمان سینمایی سوره، خبرنگاران و عکاسان رسانه در سالن زندهیاد فرجالله سلحشور این سازمان برگزار شد.
هادی فیروزمندی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی سوره ابتدا ضمن خوشامدگویی به خبرنگاران بیان کرد: به فاصله کوتاهی از روز ملی سینما بر آن شدیم که دومین نشست سازمان سینمایی سوره را در دوره مدیریت جدید برگزار میکنیم. بهانه این نشست که به نظرمان رسید زمان مناسبی برای برگزار آن است، توضیحی درباره رویکردها و برنامههای ما در ادامه مسیر و همچنین نگاهی به گذشته و آینده است.
حمیدرضا جعفریان ابتدا ضمن تبریک حلول ماه ربیعالاول و خوشامدگویی به اهالی رسانه ابتدا بیان کرد: ما در دوره مدیریتی جدید تلاش کردیم با آغوش باز پذیرای نقدها باشیم چراکه تصور میکنیم این نقدها میتواند به پیشرفت ما و افتادن در مسیر درست کمک کند. ما نه مثل عزیزانی هستیم که در روز ملی سینما برای سینما فاتحه خواندند و نه مانند کسانی هستیم که وضعیت سینما را ایدهآل میدانند. سینما دغدغه و مساله ماست که به آن فکر و برایش برنامهریزی میکنیم، اگرچه هنوز با نقطه ایدهآل فاصله داریم.
احیای سینمای قهرمان محور و امیدآفرین
وی با اشاره به اینکه هویت سازمان سینمایی سوره به هویت حوزه هنری و دوران پرفروغ آن شناخته میشود، مطرح کرد: هویت سینمایی حوزه هنری را در طی سالها با امیدآفرینی و ارایه تصویر روشنی از سینمای ایران می شناسیم. ما در تلاشیم تا سینمای قهرمانمحور، شورآفرین و امیدبخش را احیا و در آثارمان به ارزش خانواده توجه کنیم. همچنین علاقهمندیم در آثارمان مخاطب را به نگاه متفاوت به جهان و دغدغه مندی درباره ایران عزیز سوق دهیم.
رییس سازمان سینمایی سوره ادامه داد: همه آنچه که بیان کردم، مولفههای مدنظر حوزه هنری طی این سالها بوده است و ما تلاش خواهیم کرد تا در چارچوب حرفهای و وفاق و همدلی با هنرمندان و دست گذاشتن بر نقاط اشتراک با آنان مسیر سینمای ایران را پیش گیریم. در عین حال هر رویکرد دلسوزانهای را که فکر کنیم قابلیت پیگیری دارد، دنبال می کنیم.
وی افزود: یکی از اهداف اصلی سازمان سینمایی سوره توجه به سینمای قهرمانمحور است و حتی شعار سازمان نیز بر این مبنا انتخاب شده است: (این قصه قهرمان دارد.) برنامه داریم تا احیای سینمای قهرمان محور را پیگیری کنیم و این مساله در مرحله نگارش و تولید آثار مدنظر قرار میگیرد تا قهرمانان به عنوان نمونه و الگو به مخاطبان معرفی شوند.
مشارکت و همافزایی سوره با سایر نهادها
جعفریان با اشاره به اینکه سازمان سینمایی سوره امسال با ۶ اثر سینمایی در جشنواره فجر و فیلم کودک و نوجوان حاضر می شود، بیان کرد: بر اساس تجربه مشارکت و همافزایی با نهادهای مختلف امسال هم ۶ اثر خود را که دارای تنوع ژانر و فیلمساز هستند، با همکاری و مشارکت دیگر نهادها تولید خواهیم کرد. فیلم سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیهکنندگی علی شیرمحمدی یکی از آثار است که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی انجام میشود و این روزها مراحل پایانی فیلمبرداری را پشت سر میگذارد. این فیلم یک روایت قهرمانانه از یک شخصیت ملی در دهه ۴۰ است.
وی ادامه داد: فیلم سینمایی دیگری با محوریت کنش قهرمانانه شهید علی اکبر شیرودی را نیز با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید خواهیم کرد. این اثر به کارگردانی محمد عسگری که فیلمسازی جوان است و در فجر ۴۱ با فیلم سینمایی «اتاقک گلی» خوش درخشید و تهیهکنندگی حبیب والینژاد در مراحل پایانی پیشتولید قرار دارد. در باشگاه فیلم سوره نیز اثری در فضای دهه ۶۰ ویژه نوجوان که اقتباسی از کتاب «باغ کیانوش» است، با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید میشود. این اثر نیز محوریت کنش قهرمانی گروهی از نوجوانان را دارد.
رییس سازمان سینمایی سوره با بیان اینکه فیلم دیگری با نام موقت «نقطه صفر زمین» با مشارکت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و موسسه تصویرشهر خواهیم ساخت، اظهار کرد: این اثر به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیهکنندگی حبیب والینژاد با محوریت حادثه تراژدیک و ملی زلزله بم در آستانه تولید است.
تمرکز ویژه بر مخاطب کودک و نوجوان
جعفریان ادامه داد: همچنین باتوجه به محور تحولی حوزه هنری و سیاستهای سازمان سینمایی سوره برای تمرکز روی مخاطب کودک و نوجوان تلاش داریم سالی یک انیمیشن سینمایی تولید کنیم. بر این اساس امسال ۲ انیمیشن سینمایی «رویاشهر» و «مسافری از گانورا» را داریم که خروجی رویداد «رویازی» است. سازندگان «رویاشهر» پیش از این انیمیشن «بنیامین» را ساخته بودند و این اثر در فضای فانتزی و تخیلی و جدال بین خیر و شر است. «مسافری از گانورا» که فضایی فانتزی و تخیلی دارد، درباره ورود فضاییها به ایران است و قهرمانانش سه کودک خردسال هستند. ناگفته نماند که این اثر با مشارکت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و صندوق سپهر تولید و برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان ارسال شده است. البته امیدوارم هر دو انیمیشن را در جشنواره فیلم فجر امسال نیز ببینیم. ناگفته نماند که انیمیشن سینمایی در ایران زیر مدت زمان ۳ سال ساخته نمیشود و اگر سالی یک انیمیشن به اکران برسانیم، خوب است.
وی با اشاره به اینکه سازمان سینمایی سوره به حوزه سریال انیمیشن نیز ورود کرده و آثاری در مرحله تولید دارد، بیان کرد: ما تلاش کردیم در تعامل با سازمان صداوسیما آثاری را طراحی و تصویب کنیم که مخاطب کودک و نوجوان داشته باشد و بر این اساس تاکنون ۸ تا ۹ پروژه در دست تولید است. همچنین ۲ فصل از مجموعه انیمیشن «چل پله زیرزمین» در نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۲ روی آنتن صداوسیما رفت که قرار است فصل های بعدی آن نیز به تولید برسد. همچنین دو مجموعه تلویزیونی با محوریت نوجوان در دست تولید داریم که یکی با اقتباسی از کتاب «سرگذشت استعمار» ساخته شده و پاییز امسال به پخش خواهد رسید. همچنین یک مجموعه سریالی نوجوان درباشگاه فیلم سوره تولید خواهد شد.
۳ سریال جدید امسال کلید می زنیم
رییس سازمان سینمایی سوره، درباره شکل گیری و تثبیت مرکز سریال سوره عنوان کرد: حوزه هنری در طی این سالها کمتر وارد فضای سریال میشد اما ما به همت دوستانمان موفق شدیم از ۲ سال پیش جدیتر وارد فضای سریال شویم و اقتباس از آثار هنری را سرلوحه کار خود قرار دهیم. تله تئاتر «کاتب اعظم» و سریال «سوران» خروجی این اتفاق و این مسیر و سیاست گذاری در دست پیگیری است. ناگفته نماند که در حوزه سریال نیز ۸ طرح در دست نگارش داریم که احتمالا امسال ۳ طرح وارد مرحله تولید میشود که سریال «بوقچی» در فضای طنز و سریال «بن هور» درباره قرارگاه سری نصرت و شخصیت شهید علی هاشمی به کارگردانی مهدی جعفری از این دست هستند.
چهاردهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ در راه است
جعفریان با اشاره به اینکه سیزدهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ سال گذشته برگزار شد، مطرح کرد: این جشنواره که پس از ۴ سال وقفه برگزار شد، از سوی فیلمسازان جوان و هنرمندان و افرادی که با ما همراه و همدل شدند، مورد استقبال قرار گرفت. امسال هم بنا داریم چهاردهمین دوره این جشنواره را برگزار کنیم که اعضای شورای سیاستگذاری و فراخوان جشنواره به زودی اعلام میشود.
تشکیل مرکز فیلم جوان سوره برای حمایت از فیلمسازان جوان
وی با بیان اینکه سازمان سینمایی سوره از حدود ۲ سال پیش به فضای فیلم کوتاه ورود کرده است، تصریح کرد: یکی از اهداف ما برای ورود به حوزه فیلم کوتاه این بود که فیلمسازان جوان را برای ورود به عرصه فیلم بلند آماده کنیم. در این میان اما باتوجه به مساله فراتهران که مورد توجه حوزه هنری قرار گرفته است، به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت مدیریتی و قوه رهبری را توسعه دهیم و برای کشف استعدادها با دفاتر حوزه هنری همکاری کنیم. از اواخر سال گذشته این کار را در استانها پیگیری و با بررسی ۱۳ استان، ۸ استان را انتخاب کردیم و وارد فعالیت نهادسازی شدیم. این اتفاق در مرکز فیلم جوان سوره به همت محدثه پیرهادی مدیر مرکز رقم خورده است.
جعفریان درباره احیا و بازسازی سینماهای حوزه هنری گفت: ما یک برنامه ۴ ساله برای احیا و توسعه زیرساخت حوزه هنری داشتیم که در ۲ سال اخیر ظرفیت سینماهای حوزه دو برابر شده است و در مراحل پایانی فاز دوم توسعه هستیم و بزودی پردیس های سینمایی آزادی ارومیه و کیهان آبادان را به طور رسمی افتتاح می کنیم. اما در فاز سوم این طرح، یکی از برنامههای ما احداث مراکز فرهنگی چندمنظوره خانواده محور بود که سینما یکی از بخش های آن است. در این راستا چندین طرح در دست مطالعه داریم تا با طمانیه بیشتر برای توسعه سینما آینده پیش برویم. ناگفته نماند که ظرفیت سینماهای ما یک سوم ظرفیت اکران کشور است که امیدوارم بتوانیم آن را به ۵۰ درصد برسانیم.
وی درباره برگزاری سومین شب سینمایی سوره نیز یادآور شد: در دوره جدید فعالیت سینمایی حوزه هنری در راستای همان رویکرد همدلی و وفاق میان اهالی سینما، رویداد شب سینمایی سوره را طراحی و تاکنون دو دوره آن را برگزار کردیم که به نوعی دورهمی فیلمسازان و هنرمندان جریان سینمای ایران با رویکرد پاسداشت بزرگانی از سینماست که برای سینمای انقلاب زحمات زیادی کشیده اند. امسال دوره سوم این جشن را در مهرماه برگزار میکنیم.
در ادامه نشست اهالی رسانه به طرح سوالات خود پرداختند.
اهمیت اقتباس از اسطوره های ایرانی و قرآنی
رییس سازمان سینمایی سوره ابتدا در پاسخ به این پرسش که این نهاد چه قدر در تولیدات خود به قصص قرآنی و قهرمانان باستانی توجه دارد، اظهار کرد: یک یا دو سریال در دست نگارش است که مربوط به قهرمانانی در ۲۰۰ سال اخیر است. همچنین انیمیشن کوتاهی در فضای شاهنامه تولید کردهایم. اما فراموش نکنیم در سینما پیچیدگی تولید وجود دارد و هزینهها بیشتر است. اقتباس از قصص قرآنی و ساخت آن دارای پیچیدگی است که باید توسط فیلمساز درک و سپس بازتاب داده شود. ما در این فضا اثری در دست تالیف نداریم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر مشارکت با نهادهای مختلف برای تولید آثار سینمایی اظهار کرد: ما از ابتدا درگیر پروژهها میشویم و اینگونه نیست که تنها سرمایهگذاری کنیم. در حقیقت ما در نقطهای به تالیف و تولید اثر ورود میکنیم که موثر باشیم. به عنوان مثال فیلمی که درباره شهید شیرودی میسازیم، طرح آن را برای اولین بار اول سال گذشته حبیب والینژاد با ما مطرح کرد. رفت و برگشتی که در فیلمنامهها اتفاق میافتد، بیش از حد است که گاهی باعث ناراحتی فیلمساز میشود. ما خطوط را دنبال و در رفت و برگشت با هنرمند تلاش میکنیم به اشتراک برسیم. باید بگویم که ایده فیلم «نقطه صفر زمین» را هم امیرعباس ربیعی یک سال و نیم گذشته به ما ارایه داد و با هم پیش رفتیم.
شأن مولف و جلب مشارکت از فارابی تا شهرداری
رییس سازمان سینمایی سوره افزود: مولف فیلم سینمایی «صبح اعدام» نیز بهروز افخمی بوده است و ایشان از مرحله ایده و متن در مسیر نگارش با ما در رفت و برگشت بودند. اثری که در باشگاه فیلم سوره تولید میشود، نیز چندین سال پیش کتاب «باغ کیانوش» بررسی شد و سپس حق اقتباس را از کانون خریدند و روی آن کار کردند. اساسا مبنای مشارکت و همراهی با نهادها به دلیل حس اعتماد و سیاستها و اولویتهاییست که بین ما و دیگر سازمانها مشترک است و همپوشانی دارد و از این موضوع استقبال می کنیم.
جعفریان در جواب به این سوال که نسبت این سازمان با بخش های دیگر حوزه هنری نظیر کودک و نوجوان چیست، مطرح کرد: تمرکز حوزه هنری کودک و نوجوان بیشتر روی کنشگریست و جنس فعالیتش تولیدی نیست. به عنوان مثال رویداد «یک صدا ایران» و کمپین «هیستوری» یا «فیلم بازی» را برگزار کردند و شکل دادند و هنگام اکران انیمیشن سینمایی «لوپتو» نیز به کمک ما آمدند. حوزه هنری کودک و نوجوان به دنبال شکلگیری جریان تبلیغی و ترویجی است که برونداد آن ممکن است اثر هنری باشد. در نهایت باید بگویم خروجی که حس همپوشانی دارد، برای ما مشخص است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان سینمایی سوره تنها روی جنس فیلم یا فیلمساز تمرکز ندارد، مطرح کرد: با نگاه فعالیت سازمان سینمایی سوره در سه سال اخیر میتوان دریافت که ما با فیلمسازان زیادی کار کردیم و ویترین جامعی در این زمینه داریم. در حقیقت از فیلمساز فیلم اولی که فرصت کار در شهر دیگری جز پایتخت ندارد تا کارگردانانی که فیلم دوم خود را در حوزه هنری ساختند. به عنوان مثال کارگردان چهار اثر حاضر ما در جشنواره فجر سال ۱۴۰۰ همه فیلمسازان فیلم دومی بودند.
تنوع ژانر و نسل فیلمسازان در سبد تولیدات سوره
رییس سازمان سینمایی سوره درباره علت همکاری با بهروز افخمی خاطرنشان کرد: لزوما تصمیمگیری برای همکاری با یک فیلمساز، الزما تجربه آخر یک او ملاکی برای همکاری نیست. بلکه به مجموعه فعالیت و اقدامات او توجه میکنیم. به عنوان مثال بهروز افخمی کارگردان «صبح اعدام» به هرحال یک سرمایه هنری است و از نگاه من، همکاری با ایشان نه تنها بلااشکال بلکه خوب است. حتی شاید بهتر است این پرسش مطرح شود که ایشان بر چه اساس انتخاب کرده است که با حوزه هنری کار کند. ما حتما قبل از انتخاب فیلمساز روی جزئیات فنی فیلمنامه، محل توسعه و جهت قصه تمرکز میکنیم و بهترین تصمیم را میگیریم.
جعفریان با اشاره به اینکه مخاطب در تولید اثر جایگاه ویژهای دارد و سیاستگذاری و هدفسازی برای شروع پروژه از تماشاگر شروع میشود، مطرح کرد: فیلم را برای آرشیو نمیسازیم و در مرحله طراحی و توسعه به اینکه باید دیده شود، فکر میکنیم. حتما مخاطب برای ما مهم است فیلمی که مخاطب نداشته باشد و دیده نشود فیلم نیست و ارزش ساخت ندارد. حتی به دنبال این هستیم که مخاطب خاموش را بیدار کنیم اما تنها به گیشه و آمار فروش نقطهای اکتفا نمیکنیم بلکه اثرگذاری آن، پخش بینالملل، اکران آنلاین و… نیز باید مدنظر قرار بگیرد. به عنوان مثال فیلم سینمایی «هناس» در اکران آنلاین و پخش بینالملل خوب دیده شد.
اهمیت و جایگاه مخاطب در ویترین سینمای سوره
رییس سازمان سینمایی سوره افزود: فیلم «اخت الرضا» اثری کمهزینه و متفاوت است که ما ابتدا به ساکن برای مخاطب داخلی طراحی نکردیم. ابتدا در فضای بینالملل دیدیم و بعد برای تماشاگر داخل کشور. از سوی دیگر انیمیشن «لوپتو» نزدیک به ۲۲ میلیارد فروش و اتفاقی خاص را برای صنعت سنیما رقم زد. ما تلاش میکنیم سیاستهایی را دنبال کنیم که هم مخاطب مورد توجه قرار بگیرد و هم فیلم در تعریف و طراحی درست و رفت و برگشت با فیلمساز شکل بگیرد. فیلمسازان هم قطعا در طی مسیر کاری خود افت و خیز دارند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نگاهش به وضعیت مطلوب سینما چیست؟ بیان کرد: باید بگویم کسانی که به فروش خوب سینما مباهات میکنند، از دستاورد بخش خصوصی میگویند که فعال و از بین نرفته است. در حقیقت به نظرم سینما هنوز دست بخش خصوصی است و اتفاق درستی هم است. ما به عنوان یکی از بخشهای اجرایی در حوزه تولید که ادعایی هم داریم، کارهایی را انجام میدهیم و درباره وضعیت مطلوب هم به نظرم فقط کافی است به آثار نگاه کنیم تا ببینیم واقعا شرایط به چه شکل است. با این حال معتقدم سینما با تالیف و خلق اثر است که قابل ارزیابی است و ما دنبال هویت حوزه و تولید آثار قهرمان محور با نگاهی به آینده ایران و ارایه جهانبینی متفاوت به مخاطب هستیم. نگاه مطلوب ما در این بخش تعریف میشود.
رییس سازمان سینمایی سوره درباره استفاده از هوش مصنوعی در آثار سینمایی گفت: در بخش هوش مصنوعی در سریال مشغول تست و سرمایهگذاری هستیم و به بضاعت خودمان میخواهیم در این حوزه ورود کنیم که بیشتر در بخش تصویر و تکنیک است. به عنوان مثال این کار را در سریال «سوران» انجام دادیم.
سهم اقتباس از تولیدات آینده
جعفریان درباره اقتباس از کتابهای سوره مهر برای ساخت سریال نیز گفت: کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»، «ماتیخان»، «آبنبات هلدار» و… از جمله آثاری هستند که برای ساخت سریال از انها اقتباس کردیم. اینکه کتاب به سریال کمک میکند یا سریال به پُرفروش شدن کتاب بحث پیچیدهای است اما کتاب «عصرهای کریسکان» به دیده شدن سریال «سوران» کمک کرد.
وی درباره ماندگارشدن قهرمانهایی که در آثار سازمان سینمایی سوره به تصویر کشیده میشوند، بیان کرد: این نوع مواجهه نیاز به پرداخت جدیتری در سینما دارد و مسیریست که باید طی شود. ما شروع یک مسیر هستیم و شخصیت و قصه هایی را انتخاب میکنیم که فکر می کنیم ابعاد قهرمانی دارند و نمی دانیم درنهایت چه اتفاقی رخ میدهد. همچنین فقط به دنبال معرفی یک قهرمان هم نیستیم. تلاش میکنیم تست و آزمون و خطا کنیم اما فراموش نکنیم ما نهایتا خطوطی را پیگیری میکنیم و کسی که قهرمان را خلق میکند، خالق است.
رییس سازمان سینمایی سوره در پایان خاطرنشان کرد: ما ابعاد شفافی در حوزه فرهنگ نداریم و به نظرم این موضوع شخصی است. در حقیقت وقتی رقمی اعلام می شود بیشتر کارکرد ژورنالیستی دارد، یعنی این آمار و ارقام کمکی به شفافیت نمیکند و در خدمت مسیر شفافیت هم نیست. به ویژه اینکه فضای سینما آنقدر کوچک است که همه خوب میدانیم هر کسی چقدر و از کجا گرفته است. البته در دولتهای قبل کارهایی انجام شد ولی به نظرم اینکه چقدر این اقدامات در کمک اصل شفافیت است محل سوال است. گاهی بیشتر پز است با این حال جنبه های مثبتی هم ممکن است داشته و باید جدی تر به آن نگاه کرد.