• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 23 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

چرا خلعتبری و قربانی از محسن چاووشی جاماندند؟/ سرمایه‌گزار “شهرزاد” توضيح مي‌دهد

2 بهمن 1394
در یادداشت
2 1
A A
3
محسن چاووشی تیتراژ سریال تازه حسن فتحی را می‌خواند/این سریال به اعتیاد ربطی ندارد!

محسن چاووشی

سینماژورنال: بسیاری از آنها که کارهای حسن فتحی را پی گرفته اند حتما یادشان هست که وی یک دهه و نیم پیش از این سریالی به نام “شب دهم” را ساخته بود که یکی از عناصر  موفقیت آن سریال موسیقی آن بود.

به گزارش سینماژورنال موسیقی عاشقانه‌اي كه از چشم هاي سياه معشوق مي گفت براي پانزده سال پيش تلويزيرن آن هم در ايام عزاداری ماه محرم آن قدر براي مخاطب آن سالها شگفتي‌ساز بود كه اصل خود سريال كه براي اولين بار پاي كلاه مخملي هاي محبوب دهه چهل و پنچاه سينماي ايران را پس از انقلاب به صداوسيماي بسته  آن سالها باز مي كرد و از عشق هاي پاك و جوانمردانه ي آنها مي گفت.

همين ها كافي بود صداي كمتر شناخته شده  پرسوزو گدازي كه بر خلاف ادبيات و عرف رسمي سيما اعلام مي كرد كفر و ايمان چه به هم نزديك است در يادها كم وبيش بماند و سبب شهرت بيشتر  سازنده و خواننده اش شود.

چاووشی باعث شد خلعتبری به حاشیه برود

15 سال بعد از آن موفقیت وقتی حسن فتحی تصمیم گرفت “شهرزاد” را بسازد باز هم کار ساخت موسیقی و آواز تیتراژ را به خلعتبری-قربانی سپرد كه همه این سالها هم با آنها همکاری داشت. موسیقی و آواز قسمتهای ابتدایی “شهرزاد” هم توسط همین دو نفر تولید شد.

اما از قسمت پنجم به بعد و با ورود محسن چاووشی و همکارش بهروز صفاریان به سریال و پخش اولین قطعه ای که او برای “شهرزاد” ساخته بود به ناگاه صدای قربانی و نوای خلعتبری به حاشیه رانده شد.

خلعتبری-قربانی هم از سریال حذف شدند هم از آلبوم

این به حاشیه رفتن با پخش قطعات بعدی چاووشی یعنی “کجایی” و “افسار” برای “شهرزاد” پررنگ شد و استقبال مخاطب از عاشقانه های پرسوز و گدازی که چاووشی برای این کار خواند آن قدر زیاد بود که اول نغمه جدايي و به اصطلاح قهر آهنگساز قبلی شنيده شد و سپس محمدهادی رضوی سرمایه گذار “شهرزاد” از این گفت که در آلبوم موسیقی “شهرزاد” هم خبری از آثار خلعتبری و قربانی نخواهد بود!!

رضوی در چرایی این مسأله به “مهر” گفت: ما در بخش خصوصی فعالیت می کنیم و برای پول ارزش قائلیم اگر ببینیم پنج قسمت پخش شده آنطور که باید مردم را راضی نمی کند با همفکری شورای تصمیم گیری راه دیگری را امتحان می کنیم مثل همان اتفاقی که  دربخش موسيقي رخ داد.

این سرمایه گزار  كه داماد معاون اجرايي رييس جمهور هم مي باشد،افزود: حضور محسن چاووشی فضای کار را تأثیرگذارتر کرد و بالطبع در فروش هم تاثیر بسزایی داشت. با اینکه برخی شایعاتی مبنی بر دلخوری و جدا شدن این دو هنرمند مطرح شده اما به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد.

وی ادامه داد: تغییرات در همه جای دنیا اتفاق می افتد و کاملا به خاطر احترام به سلیقه مخاطب این جریان به سمت دیگری پیش رفت.

وی همکاری با خلعتبری و قربانی را باعث افتخار کل مجموعه دانست و گفت: خوشحالیم که نام ای دو هنرمند در کارنامه «شهرزاد» هست. پیش تر هم بابت این اتفاق عذرخواهی کردیم ولی هنرمندان بهتر از هر کسی می دانند اولویت کارهای فرهنگی مردم هستند. ارتباط «شهرزاد» با چاووشی با مردم صمیمی تر شد.

آینه عبرتی برای موزیسنهای سنت گرا

به گزارش سینماژورنال جدایی خلعتبری-قربانی که زمانی با “شب دهم” اثرشان مورد توجه قرار گرفته بود این فرضیه را بیش از پیش تأیید می کند که اگر هنرمندان نتوانند اقتضائات روز را شناخته و به‌روز حرکت کنند این مخاطبان خواهند بود که آنها را کنار خواهند زد.

علیرضا قربانی زمانی توانست مورد توجه قرار گیرد که همگان به دنبال شنیدن صدای چهره هایی چون محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و تا حدودی علیرضا افتخاری بودند.

وی و خلعتبری با تکیه بر قدری نوآوري در ارائه ي اثر و  صدالبته در انتخاب کلامي كه تا آن زمان عليرغم معاصر بودن، تكراري نبود، هم به “شب دهم” کمک کردند و هم راهی تازه را پیش روی گذشتگان قرار دادند اما افسوس که این نوآوری در طی سالهای بعد به نوعی تکرار رسید تا این بار محسن چاووشی باشد که از راه رسیده و آنها را از گردونه خارج کند…

سالهاست که اهالی موسیقی پاپ ایران از سوی بزرگان موسیقی سنتی با نگاهی از بالا نگریسته شده اند بی توجه به این نکته مهم که این درک اقتضائات زمان از سوی هنرمند است که او را جاودانه می کند و نه تعلق داشتن به سني يا سنتی خاص.

امید که همین یک مصداق از رقابت دو گروه موزیسین یکی متعلق به استانداردهای سالهای قبل و دیگری به‌روز، آینه عبرتی باشد پیش روی موزیسینهای  قديمي‌تر که کمی هم از برج عاج خویش پایین آمده و به فکر تعامل با جوانان موسیقی  و موسيقي جوانانه تر  يا موسيقي كه همانند جوانان از طراوت و تازگي بيشتري برخوردار باشد ، بيفتند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=17061
image_print
برچسب ها: بهروز صفاریانحسن فتحیشب دهمشهرزادعلیرضا قربانیفردین خلعتبریمحسن چاووشیمحمدهادی رضوی
نوشته قبلی

بانوی مشاور، داور فیلم اولیها شد+فهرست کامل داوران این بخش و فهرست سوابق

نوشته‌ی بعدی

“شیفت شب” نیکی کریمی در ده هفته به یک و نیم میلیارد رسید

مطالب مرتبط

فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

پیرپسر+ پسرکشی

تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

4 آذر 1404

سینماروزان/رضا فرج پور: هر چند که تقابل پدر و پسر در تاریخ و ادبیات کشورهای عالم هستی قدمتی دیرینه و...

نوشته‌ی بعدی
به دنبال استقبال مخاطبان⇐ تعداد سینماهای “شیفت شب” افزایش می‌یابد

"شیفت شب" نیکی کریمی در ده هفته به یک و نیم میلیارد رسید

دیدگاه‌ها 3

  1. ایمان.ا می‌گوید:
    قبل 10 سال

    البته که اجرای محسن چاوشی و نوع انتخاب اشعار ترانه های منتخبش، استادانه و تامل برانگیزست
    اما میتونست حداقل، تیتراژ آغازین و فوق العاده سریال شهرزاد ” مرغ آمین” با صدای موثر علیرضا قربانی و آهنگسازی ژرف و درخشان فردین خلعتبری به قوت خود باقی باشد و صدای دلربای محسن جان هم که در تیتراژ پایانی اثر کام مخاطبان را
    عاشقانه می ساخت.
    امان از این مردم مردم کردن بعضیا!
    امان از آفت پوپولیسم که بعضی از آدمای پرنفوذ و وابسته به قدرت حاکم، بدان مبتلا هستند!

    پاسخ
  2. محمد می‌گوید:
    قبل 9 سال

    واقعا متاسفم برای نویسنده این مقاله ، یه نویسنده حتما باید بدونه که موسیقی پاپ عامه پسنده و سنتی طرفداران خودش رو داره ، نظرت چیه چون فیلمهای کمدی حجو پرفروش تر از فیلمهای کمدی های معناگراست کلا فقط فیلم حجو بسازن ؟؟

    پاسخ

پاسخ دادن به محمد لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    354 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم‌-کنسرت «بازی تاج و تخت»

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

کنسرت بزرگ جواد زکی شمس‌آبادی با ارکستر کامل؛ ۲۷ آذر در اریکه ایرانیان

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

مرتضی غفوری؛ برنده‌ی جایزه‌ی اصلی فستیوال باکو

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

«شَبِ‌ موسیقی جنوبی» در پنجاهمین شب از سلسله شب‌های دلکوک خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه «پنج امضاء» در شاهرود

تبلیغات

ویژه ها

پردیس اکومال کرج
خبر

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404

سینماروزان: صدرنشین فروش هفتگی دو فیلم "آقای زالو" و "کفایت مذاکرات" هستند؛ آقاي زالو بیش از ده میلیارد فروش هفتگی...

ادامه مطلب
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
اصغر سمسارزاده

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

15 آذر 1404
توقف «متری شش و نیم» کمی بالاتر از 27میلیارد/«تگزاس2» 17میلیاردی شد/دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع که سانسها را بلعیده‌اند بعد از دو هفته، رویهم فقط کمی بیش از 12میلیارد فروختند/«سرخپوست» 5میلیاردی شد/«زهرمار» دوروزه در مرز نیم میلیارد/«دختر شیطان» علیرغم تبعید به سانسهای کم‌مخاطب صبحگاهی(!) در آستانه میلیارد قرار گرفت+آمار کامل فروش

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

14 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم