• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 10 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

پرسش رسانه اصولگرا: چرا سینما و تلویزیون از ورود به زندگی لاجوردی واهمه دارد؟⇔پرسش سینماروزان: چرا لاجوردی از پایان‌بندی فیلم 3ارگانی «ماجرای نیمروز» حذف شد؟

12 شهریور 1396
در گزارش
1 0
A A
6
پرسش رسانه اصولگرا: چرا سینما و تلویزیون از ورود به زندگی لاجوردی واهمه دارد؟⇔پرسش سینماروزان: چرا لاجوردی از پایان‌بندی فیلم 3ارگانی «ماجرای نیمروز» حذف شد؟

اسدالله لاجوری-شهید بهشتی

سینماروزان:  اسدالله لاجوردی از جمله چهره های  پرحضور ابتدای انقلاب است که هنوز هیچ کدام از مدیومهای هنرهای نمایشی درباره مختصات زندگی و فعالیتهای او به طور مشخص ورود کرده‌اند.

به گزارش سینماروزان البته سال قبل فیلم 3ارگانی «ماجرای نیمروز» را داشتیم که سعی کرده بود جایی در میانه ها، لاجوردی را وارد فیلم کند؛ البته ورودی کاملا تیپیکال بدون اثرگذاری در درام اما  بدون هیچ دلیل دراماتیک موجهی پایان بندی فیلم که منطبق با واقعیات می بایست با حضور لاجوردی در خانه موسی خیابانی به تصویر در می‌آمد بی‌حضور وی و با قرار دادن فرزند رجوی در آغوش فردی به جز لاجوردی به پایان رسید؛ موضوعی که یک تحریف تاریخی آشکار بود و انگار سازندگان فیلم عامدا نخواسته بودند این صحنه که می تواند احساس مثبتی را روانه شخصیت کند شامل حال لاجوردی کنند.

وقتی فیلم با لرزاندن مکرر دوربین سوپر شانزده میلی متری قصد دارد بگوید یک مستندداستانی است و کاملا به تاریخ وفادار است و قصد تحریف تاریخ را ندارد این تحریف جای پرسشهای جدی دارد.

  اگر سازندگان این فیلم دلیل موجهی در تحریف این  بخش پایانی از یک ماجرای تاریخی در  قالب فیلمی که میخواهد به سینماوریته نزدیک شود داشته باشند، شنیدنی خواهد بود و سینماروزان آمادگی  نشر این موضوع را دارد که بالاخره بدانیم  آخرالامر لاجوردی چرا جایش با شخص دیگری عوض شد؟

به تازگی خبرگزاری اصولگرای «سینماپرس» در یادداشتی پرسشی درباره چرایی واهمه سینما و تلویزیون از ورود به زندگی لاجوردی را مطرح کرده که پرسشی بحق است اما پرسش زمانی کاملتر می‌شد که می‌دانستیم چرا در فیلمی که 3ارگان از حوزه هنری تا فارابی و تصویرشهر وابسته به شهرداری برایش بودجه گذاشته بودند به راحتی بخشی از تاریخ با حذف لاجوردی تحریف شده است.

متن یادداشت سینماپرس را بخوانید:

طی چندماه اخیر رهبر معظم انقلاب به تشخیص «شهید» و «جلاد» در وقایع انقلاب اسلامی بخصوص دهه شصت تاکید داشتند، ساخت آثار هنری همچون فیلم، انیمیشن، مستند و سریال و تصویر کشیدن زندگی نامه افرادی همچون شهید لاجوردی می‌تواند نقش پر رنگ تصویر را در جهت شناخت شخصیت‌های تاریخی انقلابی نشان دهد.

به گزارش سینماروزان و به نقل از «سینماپرس» البته ناگفته نماند که ساخت آثار هنری فقط مختص سینما نیست. به تصویر درآوردن زندگی شهید لاجوردی می‌تواند در قالب یک مستند داستانی یا ساخت فیلم کوتاه و حتی تولید سریال تلویزیونی در این خصوص باشد.

حال با توجه به فرمان «آتش به اختیار» رهبر معظم انقلاب باید دید کدامیک از افراد و نهادها از قبیل سازمان سینمایی، صدا و سیما، سازمان فرهنگی هنری اوج، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حوزه هنری و… به خواسته رهبری جامه عمل می‌پوشاند و می‌تواند چهره رحمانی و انقلابی این شهید بزرگوار را به تصویر درآورد.

در طول سال‌های پس از انقلاب منافقین بارها کمر به ترور و قتل شهید اسدالله لاجوردی بستند ولی در هر بار ناکام بودند تا اینکه در اول شهریور ۱۳۷۷ وی توسط علی اصغر غضنفرنژاد و علی اکبر اکبری از اعضای گروهک منافقین مورد سوء قصد قرار گرفت و به شهادت رسید.

در شب اجرای این ترور، گروهک منافقین، طی بیانیه‌ای، به صورت رسمی، مسئولیت ترور را پذیرفت. ساعاتی پس از شهادت اسدالله لاجوردی، خبرگزاری جمهوری اسلامی که زیر نظر ف. و اداره می‌شد، حاضر نشد عنوان شهید را برای لاجوردی به کار گیرد.

این مسئله حتی در سخنان رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه ظهر روز عاشورای (۲۶ فروردین) سال ۷۹ نیز انعکاس یافت: من این درد درونی خودم را فراموش نمی‌کنم که در یک‌سال‌ونیم پیش، وقتی که شهید عالی‌مقام و سید عزیز و بزرگوار، شهید لاجوردی به شهادت رسید – کسی که چهره‌ بسیار درخشانی بود و بسیار کسانی از مجاهدات او در دوران مبارزات و در دوران اختناق خبر ندارند که این مرد چه کرد و کجاها بود و چگونه زندگی کرد؛ چه زندان‌هایی کشید و چه زحمت‌هایی متحمل شد. بعد از انقلاب نیز بی‌تظاهرترین کارها را که سخت‌ترین هم بود، بر دوش گرفت و آخر هم شهید شد – یکی از روزنامه‌ها نوشت ترور لاجوردی، ترور نیست! یعنی آنها عنوان ترور را هم عوض کردند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=42339
image_print
برچسب ها: اسدالله لاجوردیتلویزیونسینما
نوشته قبلی

دومین اجرای متفاوت «کارما» به روی صحنه می‌رود

نوشته‌ی بعدی

افشاگری یک آقازاده درباره حذف یک آقازاده خرابکار از سریال «گسل»

مطالب مرتبط

مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404

سینماروزان: برخلاف یکی دو سال گذشته که در بازپخش عاشورایی ترین محصول تلویزیون، حرف و حدیث پیش می‌آمد امسال آیفیلم...

عباس صالحی، رائد فریدزاده، محمدمهدی عسگرپور، علی دهکردی

ذکر خیر بدحجاب و بی‌حجاب توسط وزیر ارشاد

6 تیر 1404

سینماروزان: عباس صالحی وزیر ارشاد به تازگی و همراه با رائد فریدزاده رییس سینما، دیداری با روسای خانه سینما داشته...

جعفر پناهی-دستیار اسبق کیارستمی- نخل طلای جشنواره کن۲۰۲۵ را از بازیگر آثار کیارستمی گرفت!/فیلم روستایی؛ بازنده‌ی مطلق!

جعفر پناهی-دستیار اسبق کیارستمی- نخل طلای جشنواره کن۲۰۲۵ را از بازیگر آثار کیارستمی گرفت!/فیلم روستایی؛ بازنده‌ی مطلق!

3 خرداد 1404

سینماروزان: ساعاتی بعد از انتشار لیست کامل آرای منتقدان اسکرین‌دیلی که با صدرنشینی «تصادف ساده» همراه بود(اینجا را بخوانید) جعفر...

نوشته‌ی بعدی
افشاگری یک آقازاده درباره حذف یک آقازاده خرابکار از سریال «گسل»

افشاگری یک آقازاده درباره حذف یک آقازاده خرابکار از سریال «گسل»

دیدگاه‌ها 6

  1. نظرعلیان می‌گوید:
    قبل 8 سال

    ممیدونید چرا از ماجرای نیمروز حذف شد لاجوردی؟؟؟به خاطر مشاوره های اصلاحاتچیا به کارگردان؟ به خاطر مشاوره های همون داماد نویسنده سابق روزنامه الف که حالا شده تئوریسین این رسانه ها و البته با تئوریهاش کاری کرده که همه مجلات مثلا راهبردی تا اخر ماه روی کیوسک باد کنه

    پاسخ
    • مجید غضنفری می‌گوید:
      قبل 8 سال

      منظور اقای م.ق هست؟؟
      یا الف.ز؟؟

      پاسخ
  2. مجید مولایی می‌گوید:
    قبل 8 سال

    خاک بر سرشون که دلاوری مثل لاجوردی رو به خاطر خوشامد چهار تا نون به نرخ روزخور از پایان فیلم حذف کردن
    افسوس به حال حوزه هنری که از این فیلم حمایت کرد و اونوقت نیومد بگه چرا در سکانس اخر لاجوردی نیست؟؟
    شما اگه مستندهای اون اتفاق و یک بار دیده باشید می بینید که بچه رجوی تو بغل لاجوردی ه

    پاسخ
  3. م.ت می‌گوید:
    قبل 8 سال

    پرسش از مدیران حوزه: چرا لاجوردی از پایان بندی فیلم نیمروز حذف شد؟؟؟ آیا شما داعیه داران انقلاب و جلوگیری از تحریف آن نبودید؟

    پاسخ
  4. حماسه ایرانی می‌گوید:
    قبل 8 سال

    علت حذف شدن این… شرم زیاد بر پیشانی کارگردان بود. در این فیلم به اندازه کافی دروغ های نان آور به هم بافته بود که خجالت می کشید خود را شیفته… هم نشان بدهد. من هم آن تصویر تلوزیون را سالها بعد دیدم. هرکس آنرا دیده اشک به چشم آورده که … شکنجه گر و قاتل (که نامه ی امیرانتظام بزرگ افشاگر اوست) بچه رجوی را در کنار جسد خونین مادر در آغوش گرفته و پای او را می بوسد (صرف نظر از اینکه این سازمان بعدها چه کرد و رجوی خود کمتر از… نبود). خود این صحنه گویای خیلی مسائل است و آینه ای است در مقابل ریا و جنایت. کمتر کسی می تواند از … بدون عرق شرم صحبت کند آنکه صحبت می کند آنی است که پیراهن سلطان به تن کرده است و کودکی هم نیست که فریاد برآرد که سلطان لخت است. آقای مولایی هم شما و هم ما می دانیم شما کلمه دلاور را به چه قیمتی در ماه می فروشید که بر … می نهید. این واژه برای… خود واژه را از شرم به هم می ریزد.

    پاسخ
  5. محمد می‌گوید:
    قبل 5 سال

    متاسفم که آدمکشهای مجاهدین رو مظلوم نمایی میکنید با خون مادر بچه و قهرمانهای شهید رو قاتل . متاسفم تا ابد برای همه مون . برای خودم که نتونستم دفاع کنم از حق و بلندگو دست شماست . که اولین فیلم حقی که ساخته شد درباره مجاهدبن رو با پیسوند سه ارگانه خطاب کنید اوف بر شما و بر ما .

    پاسخ

پاسخ دادن به نظرعلیان لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • سیدضیاءالدین دری، همایون شهنواز و سریال سووشون

    از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    117 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 47 توئیت 29
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    46 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 12
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    34 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

اسرار عمارت نفرين شده!⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «شکارگاه» با بازی پرویز پرستویی، الهام پاوه نژاد، سوگل خلیق، مهدی حسینی نیا و…+فیلم

طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

داریوش خنجی؛ فیلمبرداری با دید برجسته هنری و تسلط فنی /در نشست نقد کتاب خنجی چه گذشت؟   

مرگ جمال اجلالی؛ بازیگری که فنی‌زاده را به وجد آورد!

جایزه بهترین بازیگر زن و مرد جشنواره والنسيا به «در انتهای شب» رسید

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم