• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 11 مرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

باید رو به جلو حرکت کرد…

محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود

2 اردیبهشت 1401
در گفتگو
3 0
A A
0
محمود عطشانی فیلمبردار

محمود عطشانی فیلمبردار

سینماروزان: محمود عطشانی ازجمله فیلمبرداران ایرانی است که کار خود را پله پله و به تدریج شروع کرده و ادامه داده و توانسته در آثاری به عنوان همکار حضور داشته باشد نظیر کاتیوشا، دموکراسی تو روز روشن، هفت معکوس، یادم تو را فراموش، پارادایس و… که اغلب جزو محصولات متفاوت سینمای ایران قرار میگیرند. عطشانی جزو مدیران فیلمبرداری است که هر دو ورژن نگاتیو و دیجیتال را تجربه کرده و همین باعث شده نوعی زیبایی شناسی مناسب با پرده عریض در کارهایش به چشم بخورد.

*شما در زمره فیلمبرداران هستید که بی هیاهو و در آرامش سعی کرده اید عنصری مفید برای پروژه های مختلف باشید و در عین پرکاری،کیفیت را در کارهای تان لحاظ کرده اید.

**به لطف دوستان و همکاران بنده به عنوان مدیر فیلمبرداری سینما پیشنهادهای فراوانی را دارم که مجبور هستم تمامی فیلمنامه ها و سناریوهایی که دوستان کارگردان و تهیه کننده به من پیشنهاد میدهند را بخوانم و بالا و پایین کنم و اگر در خود ببینم که میتوانم مهارت یا فنون جدیدی در آن پروژه داشته باشم انتخاب کنم و همکاری را قبول کنم و هر فیلمنامه ای را که ببینم چالشی در آن نیست با احترام رد کرده و برایشان آرزوی موفقیت میکنم. البته این ویژگی را از بزرگان حیطه فیلمبرداری سینمای ایران و افرادی همچون نعمت حقیقی، مازیار پرتو،علیرضا زرین دست و اصغر رفیعی جم آموخته ام.

*چطور تشخیص می‌دهید فیلمنامه ای قابلیت آن را دارد که به برگردان تصویری قابل قبولی بدل گردد؟

**این خیلی موضوع پیچیده ای هست و هر کسی که به صورت حرفه ای در سینما فعالیت دارد تعریف متفاوتی از یک فیلنامه خوب و بد میتواند داشته باشد اما به نظر من فیلمنامه ای خوب است که برای من به عنوان مدیر فیلمبرداری چالش جدیدی نسبت به کارهای قبلی داشته باشد، این نوع فیلمنامه ها اساسا نه تنها در موضوع فیلم بلکه در نوع ساختار هم باید چالش داشته باشند. اغلب فیلنامه هایی که میخوانم موضوع و گره های خوبی در روایت دارند اما از لحاظ بصری و تکنیک فیلمبرداری هیچ نگاه ویژه ای به آن نشده و یک روال ساده و تکراری در بحث پروداکشن طی میشود. همین امر باعث میشود که من در انتخابم کمی شک کنم و با کارگردان و تهیه کننده آن فیلم ساعتها بحث و گفتگو کنم که بار فنی این فیلمنامه پائین است. حالا اگر با تغییرات به نتیجه برسیم در آن پروژه همکاری خواهم کرد وگرنه قطع همکاری خواهم کرد. البته در اکثر مواقع دوستان عزیز کارگردان و تهیه کننده که پیشنهاد کاری میدهند به واسطه تجربیات بنده این تغییرات را اعمال کرده و با یکدیگر همکاری خواهیم کرد.

*آیا دستمزد هم برایتان عنصری جهت قبول پیشنهاد است؟ گویا جزو فیلمبرداران گران هستید که با هر پروژه ای کار نمی کنید؟

**اینکه میگویند من جزو پنج فیلمبردار برتر از لحاظ دستمزد در کشورم میباشم یک‌بحث است و کیفیت تولید، بحث دیگر. مسأله دستمزد تا به حال باعث عدم همکاری من با تهیه کنندگان محترم سینما نشده چون آنها با علم و آگاهی به این موضوع به بنده پیشنهاد همکاری میدهند و خوشبختانه تهیه کنندگانی با من همکاری میکنند که از لحاظ بودجه فیلم در درجات منطقی در سینما هستند و اساسا سینما با بودجه کم اسمش سینما نیست! و میشود تله‌فیلم! چون برای چشم بیننده باید ارزش قائل شد و این ارزش قائل شدن هم هزینه دارد. هزینه که نباید فقط صرف بازیگر گردد بلکه باید برای استانداردسازی بصری هم هزینه صرف کرد.

*همین وسواس در انتخاب پروژه های مناسب پرده عریض سینما نیست که باعث شده محمود عطشانی را فیلمبردار گران بدانند؟

** در سینما یا باید خاص باشید یا فقط اسم سینما را یدک بکشید. شما هر چه در زمینه فعالیت خود خاص و صاحب سبک باشید از هر لحاظی چه مالی و چه برند شدن، برد کرده اید. هر چقدر بر فنون جدید مسلط بوده و اهل فن باشید میتوانید خلاقیت و نوآوری جدیدتری داشته باشید و این امر شما را روی قله نگه میدارد و باعث میشود خواه ناخواه دستمزد شما هم بالا و بالاتر برود. من هم سعی خودم را کرده ام و میکنم که همیشه در کنار پرکار بودن انتخابهای خوبی داشته باشم و در کنارش بتوانم خلاقیت و نوآوری داشته باشم که به نظر خیلی از کارشناسان و منتقدان در این امر موفق ظاهر شدم.

* آینده حرفه ای خود را در ایران میبینید یا برای خود جایگاهی دیگر در تولیدات مشترک در نظر دارید ؟

**قطعا هر هنرمندی یا نخبه ای در زمینه کاری خود جایگاه بالا مرتبه در نظر دارد و من هم از این قاعده جدا نیستم. به نظرم یک هنرمند عالی مرتبه باید در سرتاسر دنیا کار کند و فعالیت داشته باشد تا هم کسب تجربه داشته باشد و هم فنون ومهارتهای فردی خود را با علاقمندان به همان رشته در میان بگذارد. قطعا من به این موضوع علاقه بسیاری دارم و هدفهای من به جز مشارکت در تولید آثار استاندارد، در اختیار گذاشتن تمام داشته هایم برای دوستداران به این رشته است تا کلاسهای ورکشاپ در سرتا سر دنیا برگزار کنم و در کنار کارم بتونم به جوانترها هم کمک کنم. سینمای دنیا پر از تجربیات مختلف هست و اگر از آنها عقب بمانی از دنیا عقب مانده ای؛ این موضوع همیشه سر لوحه زندگی من است.

محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود
محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود

*شما جوایز مختلفی در جشنواره های مختلفی کسب کرده اید. آیا هنوز اشتیاق دارید برای دریافت جوایز؟؟

**دریافت جایزه واقعا شیرین است. من هر روز صبح که از خواب بیدار میشوم و به سر کار میروم با این حس و حال شروع به کار میکنم که دارم بهترین کارم را انجام میدهم و همین اتفاق باعث میشود که این جوایز و افتخارات برای من تکرار شود و من باز هم رو به جلو حرکت کنم با اشتیاق و مهارت های جدید.

*چه سهمی از افتخارات را برای سینمای ایران می‌دانید؟

**افتخارات تکرار شدنی هستند ولی امیدوارم نام نیک از من به جا بماند و من این قول را میدهم همانگونه که تلاشم را کرده ام که در حال حاضر از بهترین های رشته خودم باشم این مسیر را در آینده ادامه دهم تا بتوانم چه در کشور خود چه در کشورهای مختلف کمک ویژه ای به فیلمبرداری در صنعت سینما داشته باشم. صدالبته که بخش عمده موفقیت یک فیلمبردار در هر نقطه دنیا به زادگاهش می‌رسد و بخش اصلی‌تر به کل صنعت سینما.

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=79648
image_print
برچسب ها: محمود عطشانیمحمود عطشانی فیلمبردار
نوشته قبلی

آغاز پیش فروش کمدی #انفرادی با بازی عطاران

نوشته‌ی بعدی

بازگشت عادل بعد از تأیید رهبری؟؟+توصیه به جلیلی برای پرهیز از اغراق!

مطالب مرتبط

آتش تقی پور

خانه‌تکانی را از اینجا آغاز کنید/توصیه‌ی آتش تقی‌پور بازیگر پیشکسوت به مدیران فرهنگی

18 تیر 1404

سینماروزان: برخلاف ادعاهایی که طرح می‌شود و با وجود پشت سر گذاشتن شرایط حساس جنگ دوازده روزه، مدیران فرهنگی همچنان...

مهدی مصیبی تهیه‌کننده

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

14 تیر 1404

سینماروزان: مهدی مصیبی تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران، مدیر سیرافیلم، از مدیران سینما گلریز(یوسف آباد) سابقه تولید حدود سی فیلم و...

سروش انتظامی

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

11 تیر 1404

سینماروزان: سروش انتظامی فرزند خلف استاد مجید انتظامی و نوه استاد عزت‌الله انتظامی است. او این روزها با پخش سریال...

نوشته‌ی بعدی
بازگشت عادل فردوسی پور به شبکه سه بعد از تأیید رهبری؟

بازگشت عادل بعد از تأیید رهبری؟؟+توصیه به جلیلی برای پرهیز از اغراق!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

پردیس+زندگی
خبر

“صددام” ۱۲۲میلیارد/”پیرپسر” ۱۰۴میلیارد/”مرد عینکی” ۳۱میلیارد/”زن و بچه” ۲۸میلیارد/”فرمانروای آب” دوروزه ۲۵۰میلیون!+آمار کامل فروش

10 مرداد 1404

سینماروزان: با ورود "مرد عینکی" و "زن و بچه" به اکران و قرارگیری کنار "پیرپسر" حالا سه فیلم هستند که...

ادامه مطلب
تحقق پیش‌بینی یک ماه و نیم قبل↵فیلم”پیرپسر”صدمیلیاردی شد و عباس آقای سوپرگوشت، ته قلبمان ماند!

تحقق پیش‌بینی یک ماه و نیم قبل↵فیلم”پیرپسر”صدمیلیاردی شد و عباس آقای سوپرگوشت، ته قلبمان ماند!

9 مرداد 1404
مشکلات صدای فرهاد و داریوش و فریدون فروغی چه بود؟/کدام خواننده‌های لس‌آنجلسی، پولکی نیستند؟/داریوش در اوج اعتیاد پدری از ما درآورد که نگو…/چرا ابی زن دلیل شد؟/شادمهر نصف ویژگی‌های یک هنرمند را ندارد/برای امیرقاسمی زن گرفتم و حالا دشمنم شده!/سندی و گروهش یخچال خانه مرا خالی کردند!+عذرخواهی پنجاه درصد‌‌ی از سیاوش قمیشی+ماجرای درگیری با گوگوش+کیفیت رپ خوانی تتلو+ماجرای پیتزا دلیوری در ابتدای ورود به آمریکا؟+جریان یک‌ شب بازداشت به‌خاطر بیتلز 

مشکلات صدای فرهاد و داریوش و فریدون فروغی چه بود؟/کدام خواننده‌های لس‌آنجلسی، پولکی نیستند؟/داریوش در اوج اعتیاد پدری از ما درآورد که نگو…/چرا ابی زن دلیل شد؟/شادمهر نصف ویژگی‌های یک هنرمند را ندارد/برای امیرقاسمی زن گرفتم و حالا دشمنم شده!/سندی و گروهش یخچال خانه مرا خالی کردند!+عذرخواهی پنجاه درصد‌‌ی از سیاوش قمیشی+ماجرای درگیری با گوگوش+کیفیت رپ خوانی تتلو+ماجرای پیتزا دلیوری در ابتدای ورود به آمریکا؟+جریان یک‌ شب بازداشت به‌خاطر بیتلز 

7 مرداد 1404
فریدزاده شرط شاهسواری را پذیرفت!/شاهسواری دبیر جشنواره اصلی فجر شد!+معرفی دبیر بین‌الملل فجر بدون اعلام زمان برگزاری!

فریدزاده شرط شاهسواری را پذیرفت!/شاهسواری دبیر جشنواره اصلی فجر شد!+معرفی دبیر بین‌الملل فجر بدون اعلام زمان برگزاری!

5 مرداد 1404
خیرِ اخراج؟⇐انتشار آنونس فیلم «زن و بچه»با بازی پریناز ایزدیار، پیمان معادی و…+فیلم

خیرِ اخراج؟⇐انتشار آنونس فیلم «زن و بچه»با بازی پریناز ایزدیار، پیمان معادی و…+فیلم

4 مرداد 1404
اویس طوفانی اصل+وحید طوفانی اصل

ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی

1 مرداد 1404
اویس طوفانی معاون فرهنگی فارابی شد

معرفی معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی/جانشین تهیه‌ی فیلم آقازاده‌ی حاتمی‌کیا وارد شد

31 تیر 1404

پربازدیدها

  • بازگشت بهرام افشاری به سینما با  فیلم «مرد عینکی»+رونمایی از پوستر بدون بازیگر زن!؟ 

    بازگشت بهرام افشاری به سینما با  فیلم «مرد عینکی»+رونمایی از پوستر بدون بازیگر زن!؟ 

    167 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 67 توئیت 42
  • بازگشتِ کارگردانِ شکست‌خورده‌ی اکران نوروز⇐فیلم «جزایر قناری» در راه اکران+پوستر 

    111 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 44 توئیت 28
  • درگذشت همایون؛ بازیگر تپلی دوست‌داشتنی «سلطان قلبها»/ممنوع‌کار مرحوم شد!

    102 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 41 توئیت 26
  • بهرام افشاری در حبس؟⇐رونمایی از اولین ویدیوی «مرد عینکی» +فیلم

    80 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 32 توئیت 20
  • تعویق اکران «زن و بچه»/«مرد عینکی» با خالق «فسیل» روی پرده میرود؟

    45 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 11
  • سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • جایزه سی میلیون دلاری برای سر بهرام افشاری!؟⇐تیزر رسمی فیلم “مرد عینکی” منتشر شد+ویدیو 

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • مشکلات صدای فرهاد و داریوش و فریدون فروغی چه بود؟/کدام خواننده‌های لس‌آنجلسی، پولکی نیستند؟/داریوش در اوج اعتیاد پدری از ما درآورد که نگو…/چرا ابی زن دلیل شد؟/شادمهر نصف ویژگی‌های یک هنرمند را ندارد/برای امیرقاسمی زن گرفتم و حالا دشمنم شده!/سندی و گروهش یخچال خانه مرا خالی کردند!+عذرخواهی پنجاه درصد‌‌ی از سیاوش قمیشی+ماجرای درگیری با گوگوش+کیفیت رپ خوانی تتلو+ماجرای پیتزا دلیوری در ابتدای ورود به آمریکا؟+جریان یک‌ شب بازداشت به‌خاطر بیتلز 

    29 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 7

آخرین مطالب

“صددام” ۱۲۲میلیارد/”پیرپسر” ۱۰۴میلیارد/”مرد عینکی” ۳۱میلیارد/”زن و بچه” ۲۸میلیارد/”فرمانروای آب” دوروزه ۲۵۰میلیون!+آمار کامل فروش

مانی حقیقی: فیلم نمی‌سازم که جواب بدهم، فیلم می‌سازم که سؤال بسازم

توسط انجمن سینمای جوانان ایران/آثار محمدرضا مرادی در بسته «۴ فیلم ۴ اقتباس» روی پرده می‌رود

در آغاز دومین هفته اکران صورت گرفت/رونمایی از پوستر جدید «جزایر قناری»

بررسی نسبت گیشه با سینمای ایران در «سینما رو به آینده»

تحقق پیش‌بینی یک ماه و نیم قبل↵فیلم”پیرپسر”صدمیلیاردی شد و عباس آقای سوپرگوشت، ته قلبمان ماند!

اکران و نقد «صدای متال» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

گیشه تابستان همچنان داغ است/رکوردشکنی مخاطبان سینما در اولین سه‌شنبه مرداد

فصل 10 پاتوق فیلم کوتاه کلید خورد / از نقش تاریخی فیلمخانه ملی تا تجربه‌های نوین ساختاری و مضمونی

از ماهور الوند و شهرام مکری تا ژاله آموزگار/سخنرانی‌های تدکس دانشگاه تهران 2025 منتشر شد

تبلیغات

ویژه ها

پردیس+زندگی
خبر

“صددام” ۱۲۲میلیارد/”پیرپسر” ۱۰۴میلیارد/”مرد عینکی” ۳۱میلیارد/”زن و بچه” ۲۸میلیارد/”فرمانروای آب” دوروزه ۲۵۰میلیون!+آمار کامل فروش

10 مرداد 1404

سینماروزان: با ورود "مرد عینکی" و "زن و بچه" به اکران و قرارگیری کنار "پیرپسر" حالا سه فیلم هستند که...

ادامه مطلب
تحقق پیش‌بینی یک ماه و نیم قبل↵فیلم”پیرپسر”صدمیلیاردی شد و عباس آقای سوپرگوشت، ته قلبمان ماند!

تحقق پیش‌بینی یک ماه و نیم قبل↵فیلم”پیرپسر”صدمیلیاردی شد و عباس آقای سوپرگوشت، ته قلبمان ماند!

9 مرداد 1404
مشکلات صدای فرهاد و داریوش و فریدون فروغی چه بود؟/کدام خواننده‌های لس‌آنجلسی، پولکی نیستند؟/داریوش در اوج اعتیاد پدری از ما درآورد که نگو…/چرا ابی زن دلیل شد؟/شادمهر نصف ویژگی‌های یک هنرمند را ندارد/برای امیرقاسمی زن گرفتم و حالا دشمنم شده!/سندی و گروهش یخچال خانه مرا خالی کردند!+عذرخواهی پنجاه درصد‌‌ی از سیاوش قمیشی+ماجرای درگیری با گوگوش+کیفیت رپ خوانی تتلو+ماجرای پیتزا دلیوری در ابتدای ورود به آمریکا؟+جریان یک‌ شب بازداشت به‌خاطر بیتلز 

مشکلات صدای فرهاد و داریوش و فریدون فروغی چه بود؟/کدام خواننده‌های لس‌آنجلسی، پولکی نیستند؟/داریوش در اوج اعتیاد پدری از ما درآورد که نگو…/چرا ابی زن دلیل شد؟/شادمهر نصف ویژگی‌های یک هنرمند را ندارد/برای امیرقاسمی زن گرفتم و حالا دشمنم شده!/سندی و گروهش یخچال خانه مرا خالی کردند!+عذرخواهی پنجاه درصد‌‌ی از سیاوش قمیشی+ماجرای درگیری با گوگوش+کیفیت رپ خوانی تتلو+ماجرای پیتزا دلیوری در ابتدای ورود به آمریکا؟+جریان یک‌ شب بازداشت به‌خاطر بیتلز 

7 مرداد 1404
فریدزاده شرط شاهسواری را پذیرفت!/شاهسواری دبیر جشنواره اصلی فجر شد!+معرفی دبیر بین‌الملل فجر بدون اعلام زمان برگزاری!

فریدزاده شرط شاهسواری را پذیرفت!/شاهسواری دبیر جشنواره اصلی فجر شد!+معرفی دبیر بین‌الملل فجر بدون اعلام زمان برگزاری!

5 مرداد 1404
خیرِ اخراج؟⇐انتشار آنونس فیلم «زن و بچه»با بازی پریناز ایزدیار، پیمان معادی و…+فیلم

خیرِ اخراج؟⇐انتشار آنونس فیلم «زن و بچه»با بازی پریناز ایزدیار، پیمان معادی و…+فیلم

4 مرداد 1404
اویس طوفانی اصل+وحید طوفانی اصل

ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی

1 مرداد 1404
اویس طوفانی معاون فرهنگی فارابی شد

معرفی معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی/جانشین تهیه‌ی فیلم آقازاده‌ی حاتمی‌کیا وارد شد

31 تیر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم