1

باید رو به جلو حرکت کرد…

سینماروزان: محمود عطشانی ازجمله فیلمبرداران ایرانی است که کار خود را پله پله و به تدریج شروع کرده و ادامه داده و توانسته در آثاری به عنوان همکار حضور داشته باشد نظیر کاتیوشا، دموکراسی تو روز روشن، هفت معکوس، یادم تو را فراموش، پارادایس و… که اغلب جزو محصولات متفاوت سینمای ایران قرار میگیرند. عطشانی جزو مدیران فیلمبرداری است که هر دو ورژن نگاتیو و دیجیتال را تجربه کرده و همین باعث شده نوعی زیبایی شناسی مناسب با پرده عریض در کارهایش به چشم بخورد.

*شما در زمره فیلمبرداران هستید که بی هیاهو و در آرامش سعی کرده اید عنصری مفید برای پروژه های مختلف باشید و در عین پرکاری،کیفیت را در کارهای تان لحاظ کرده اید.

**به لطف دوستان و همکاران بنده به عنوان مدیر فیلمبرداری سینما پیشنهادهای فراوانی را دارم که مجبور هستم تمامی فیلمنامه ها و سناریوهایی که دوستان کارگردان و تهیه کننده به من پیشنهاد میدهند را بخوانم و بالا و پایین کنم و اگر در خود ببینم که میتوانم مهارت یا فنون جدیدی در آن پروژه داشته باشم انتخاب کنم و همکاری را قبول کنم و هر فیلمنامه ای را که ببینم چالشی در آن نیست با احترام رد کرده و برایشان آرزوی موفقیت میکنم. البته این ویژگی را از بزرگان حیطه فیلمبرداری سینمای ایران و افرادی همچون نعمت حقیقی، مازیار پرتو،علیرضا زرین دست و اصغر رفیعی جم آموخته ام.

*چطور تشخیص می‌دهید فیلمنامه ای قابلیت آن را دارد که به برگردان تصویری قابل قبولی بدل گردد؟

**این خیلی موضوع پیچیده ای هست و هر کسی که به صورت حرفه ای در سینما فعالیت دارد تعریف متفاوتی از یک فیلنامه خوب و بد میتواند داشته باشد اما به نظر من فیلمنامه ای خوب است که برای من به عنوان مدیر فیلمبرداری چالش جدیدی نسبت به کارهای قبلی داشته باشد، این نوع فیلمنامه ها اساسا نه تنها در موضوع فیلم بلکه در نوع ساختار هم باید چالش داشته باشند. اغلب فیلنامه هایی که میخوانم موضوع و گره های خوبی در روایت دارند اما از لحاظ بصری و تکنیک فیلمبرداری هیچ نگاه ویژه ای به آن نشده و یک روال ساده و تکراری در بحث پروداکشن طی میشود. همین امر باعث میشود که من در انتخابم کمی شک کنم و با کارگردان و تهیه کننده آن فیلم ساعتها بحث و گفتگو کنم که بار فنی این فیلمنامه پائین است. حالا اگر با تغییرات به نتیجه برسیم در آن پروژه همکاری خواهم کرد وگرنه قطع همکاری خواهم کرد. البته در اکثر مواقع دوستان عزیز کارگردان و تهیه کننده که پیشنهاد کاری میدهند به واسطه تجربیات بنده این تغییرات را اعمال کرده و با یکدیگر همکاری خواهیم کرد.

*آیا دستمزد هم برایتان عنصری جهت قبول پیشنهاد است؟ گویا جزو فیلمبرداران گران هستید که با هر پروژه ای کار نمی کنید؟

**اینکه میگویند من جزو پنج فیلمبردار برتر از لحاظ دستمزد در کشورم میباشم یک‌بحث است و کیفیت تولید، بحث دیگر. مسأله دستمزد تا به حال باعث عدم همکاری من با تهیه کنندگان محترم سینما نشده چون آنها با علم و آگاهی به این موضوع به بنده پیشنهاد همکاری میدهند و خوشبختانه تهیه کنندگانی با من همکاری میکنند که از لحاظ بودجه فیلم در درجات منطقی در سینما هستند و اساسا سینما با بودجه کم اسمش سینما نیست! و میشود تله‌فیلم! چون برای چشم بیننده باید ارزش قائل شد و این ارزش قائل شدن هم هزینه دارد. هزینه که نباید فقط صرف بازیگر گردد بلکه باید برای استانداردسازی بصری هم هزینه صرف کرد.

*همین وسواس در انتخاب پروژه های مناسب پرده عریض سینما نیست که باعث شده محمود عطشانی را فیلمبردار گران بدانند؟

** در سینما یا باید خاص باشید یا فقط اسم سینما را یدک بکشید. شما هر چه در زمینه فعالیت خود خاص و صاحب سبک باشید از هر لحاظی چه مالی و چه برند شدن، برد کرده اید. هر چقدر بر فنون جدید مسلط بوده و اهل فن باشید میتوانید خلاقیت و نوآوری جدیدتری داشته باشید و این امر شما را روی قله نگه میدارد و باعث میشود خواه ناخواه دستمزد شما هم بالا و بالاتر برود. من هم سعی خودم را کرده ام و میکنم که همیشه در کنار پرکار بودن انتخابهای خوبی داشته باشم و در کنارش بتوانم خلاقیت و نوآوری داشته باشم که به نظر خیلی از کارشناسان و منتقدان در این امر موفق ظاهر شدم.

* آینده حرفه ای خود را در ایران میبینید یا برای خود جایگاهی دیگر در تولیدات مشترک در نظر دارید ؟

**قطعا هر هنرمندی یا نخبه ای در زمینه کاری خود جایگاه بالا مرتبه در نظر دارد و من هم از این قاعده جدا نیستم. به نظرم یک هنرمند عالی مرتبه باید در سرتاسر دنیا کار کند و فعالیت داشته باشد تا هم کسب تجربه داشته باشد و هم فنون ومهارتهای فردی خود را با علاقمندان به همان رشته در میان بگذارد. قطعا من به این موضوع علاقه بسیاری دارم و هدفهای من به جز مشارکت در تولید آثار استاندارد، در اختیار گذاشتن تمام داشته هایم برای دوستداران به این رشته است تا کلاسهای ورکشاپ در سرتا سر دنیا برگزار کنم و در کنار کارم بتونم به جوانترها هم کمک کنم. سینمای دنیا پر از تجربیات مختلف هست و اگر از آنها عقب بمانی از دنیا عقب مانده ای؛ این موضوع همیشه سر لوحه زندگی من است.

محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود
محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود

*شما جوایز مختلفی در جشنواره های مختلفی کسب کرده اید. آیا هنوز اشتیاق دارید برای دریافت جوایز؟؟

**دریافت جایزه واقعا شیرین است. من هر روز صبح که از خواب بیدار میشوم و به سر کار میروم با این حس و حال شروع به کار میکنم که دارم بهترین کارم را انجام میدهم و همین اتفاق باعث میشود که این جوایز و افتخارات برای من تکرار شود و من باز هم رو به جلو حرکت کنم با اشتیاق و مهارت های جدید.

*چه سهمی از افتخارات را برای سینمای ایران می‌دانید؟

**افتخارات تکرار شدنی هستند ولی امیدوارم نام نیک از من به جا بماند و من این قول را میدهم همانگونه که تلاشم را کرده ام که در حال حاضر از بهترین های رشته خودم باشم این مسیر را در آینده ادامه دهم تا بتوانم چه در کشور خود چه در کشورهای مختلف کمک ویژه ای به فیلمبرداری در صنعت سینما داشته باشم. صدالبته که بخش عمده موفقیت یک فیلمبردار در هر نقطه دنیا به زادگاهش می‌رسد و بخش اصلی‌تر به کل صنعت سینما.