• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 23 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

امین تارخ مدعی شد⇐مخاطب روستایی فکر می‌کند مناسبات جامعه ایرانی مانند مناسبات سریالهای ماهواره‌ای است

27 آذر 1394
در گفتگو, گوناگون
0 0
A A
4
پیشنهاد 200 میلیونی امین حیایی برای بازی در برابر میترا حجار

امین تارخ

سینماژورنال: امین تاریخ بازیگر سینما و تلویزیون که در ماههای اخیر به خاطر گفتگوهایی که درباره کیفیت بازیگری و جذب بازیگر در سینمای ایران داشته است در کانون توجه قرار داشته است در یکی از تازه ترین گفتگوهایش گفته های جلال آل احمد داستان نویس سرشناس معاصر را ملاکی کرده برای ارزیابی کیفیت شبکه های ماهواره ای.

به گزارش سینماژورنال تارخ با اشاره به گفته ای از آل احمد که در آن از نقش نشریات چاپی در شکل دهی به شعور مخاطبان سخن گفته بود این فرضیه را مطرح کرده که روستانشینان گمان می‌کنند هر چه در سریالهای ماهواره ای است درست است.

با هجمه گسترده‌ای از کانال‌های ماهواره‌ای روبه‌روییم

امین تارخ به “شهروند” گفته است: کافی است تلویزیون را روشن کنیم و با هجمه گسترده‌ای از کانال‌های ماهواره‌ای روبه‌رو شویم. کانال‌هایی که به پخش سریال‌هایی مشغولند که مطلقا با فرهنگ جامعه ما همسانی ندارند که هیچ، بتدریج ما را از فرهنگ اصیل و غنی خودمان هم تهی کرده و به فرهنگ بیگانه نزدیک می‌کند. این آسیبی است که درحال‌حاضر فرهنگ ما را تهدید می‌کند و سیاست‌گذاران فرهنگی باید برای جلوگیری از تبعات این آسیب به تمهیدات جدی بپردازند.

سریالهای ماهواره ای به عادی سازی خیانت می پردازند

وی ادامه داده است: اگر دقت کنیم، می‌بینیم مهمترین صدمه‌ای که از رهگذر ورود سریال‌های ماهواره‌ای بویژه، سریال‌های ترکیه‌ای به کشور ما وارد می‌شود پدیده عادی‌سازی است. مضامین این سریال‌ها در لفافه و به شکل تلویحی این پیام را ناخودآگاه به ذهن ما متبادر می‌سازد که مفاهیمی چون خیانت، دروغگویی، ناامنی درکانون خانواده و… امری عادی است. این بزرگترین خطری است که جامعه ما را تهدید می‌کند.

بازیگر “بوعلی سینا” و “سربداران” افزوده است: خاصه این‌که همان‌طور که اشاره کردم این سریال‌ها به شکل هوشمندانه فرهنگ ما را نشانه رفته‌اند و مفاهیم نکوهش شده‌ای مثل خیانت را بتدریج در جامعه ما جا می‌اندازند و آن را عادی جلوه می‌دهند. مسأله‌ای که دراین زمینه وجود دارد این است که وقتی چنین سریال‌هایی به‌عنوان مثال، در روستای کوچکی پخش شود، مخاطبی که به دیدن این سریال‌ها نشسته تصور می‌کند چیزی که در این سریال‌ها گفته می‌شود درست است وگرنه در قالب سریال از تلویزیون پخش نمی‌شد.

جلال میگفت اگر یک مطلب غلط با حروف چاپی منتشر شود مردم آن را راحتتر قبول می کنند

امین تارخ خاطرنشان ساخته است: درواقع مخاطب درچنین شرایطی، تفاوت درست و نادرست را به آن شکلی که باید درک نمی‌کند؛ مثل تفاوت حروف چاپی و دست‌نوشته. دراین ارتباط به یاد سخنی از جلال‌ آل‌ احمد می‌افتم که همیشه می‌گفت: «اگر یک مطلب غلط با حروف چاپی منتشر شود، مردم آن را راحت‌تر قبول می‌کنند». سریال‌های ماهواره هم به درستی مصداق همین مسأله است.

مخاطب روستایی با تماشای سریالهای ماهواره ای گمان می کند جامعه خودش هم به این سمت و سو رفته

این بازیگر و مدرس بازیگری با اشاره به مخاطبان روستانشین گفته است: مخاطبی که در شهر یا روستای کوچکی زندگی می‌کند و این سریال‌ها را می‌بیند با خود فکر می‌کند لابد مناسبات جامعه خودش هم در حال‌حاضر به این سمت و سو درحال حرکت است و به این خاطر است که چنین سریالی‌هایی ساخته و پخش می‌شود.

وی ادامه داده است: درحالی که نمی‌داند این مسائل وارداتی است و از کشور دیگر به فرهنگ ما وارد شده و همان‌طور که اشاره کردم هیچ  همخوانی با فرهنگ کشور ما ندارد. اما می‌آید و آرام‌آرام نزد مخاطب جا می‌افتد. روی این اصل است که می‌خواهم بگویم در عرصه سریال‌سازی می‌توانیم دوباره همان جایگاه سابق را نزد مردم داشته باشیم؛ مشروط بر آن‌که از پتانسیل این وادی، نیروی انسانی و همین‌طور سوژه‌های خانوادگی خوب بهره ببریم و اجازه بدهیم سریال‌هایی با این مضامین هم ساخته شوند تا رونق از دست رفته دوباره به تلویزیون برگردد.

وقتی بودجه نمی دهند و دایره انتخاب سوژه هم تنگ است طبیعی است که باید شاهد ورود سریالهای ماهواره ای باشیم

تارخ تأکید کرده است: ولی وقتی دایره انتخاب سوژه‌ها چندان که پیش‌تر هم اشاره کردم، روز‌به‌روز تنگ‌تر و با حساسیت‌های مدیران مواجه می‌شود یا وقتی که بودجه کافی برای ساخت سریال‌های درجه یک در اختیار کارگردانان گذاشته نمی‌شود طبیعی است که باید بنشینم و شاهد ورود سریال‌های ماهواره‌ای باشیم که دیدن این سریال‌ها نه‌تنها محاسنی برایمان در پی ندارند که با آسیب و تبعات نیز توأم هستند. اگر عزم جدی برای توجه به تولیدات داخلی از سوی مدیران درنظر گرفته شود، بازهم می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در عرصه تلویزیون باشیم. ضمن این‌که مردم ثابت کرده‌اند تولیدات وطنی  کیفی را به سریال‌های ماهواره‌ای ترجیح می‌دهند، مشروط بر آن‌که این سریال‌ها برایشان جذابیت‌های لازم را داشته باشند.

پی نوشت سینماژورنال:

آنچه تارخ درباره گستردگی دامنه مخاطبان شبکه های ماهواره ای گفته است کاملا درست است اما به نظر می رسد اینکه او مخاطبان روستانشین یا مخاطبان شهرهای کوچک را آدمهایی منفک از جامعه پیرامونی می داند که از حال و هوای جامعه خویش و بی ربطی آن با سریالهای ماهواره ای خبر ندارند چندان درست نیست.

مردمان روستاهای ایران به مدد وسایل ارتباط جهانی و از جمله همین اینترنت و اپلیکیشن های ارتباطی به لحاظ گستره اطلاعات عمومی فرق چندانی با مردمان شهرنشین ندارند و طبیعی است که اگر به صورت موردی هم به بررسی روستاها بپردازیم به سختی بتوانیم روستایی را پیدا کنیم که مردمان آن گمان کنند آنچه در سریالهای ماهواره ای روایت می شود مرتبط است با زندگی مثلا در پایتخت ایران!

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=13288
image_print
برچسب ها: امین تارخبوعلی سیناجلال‌ آل‌ احمدروستاسربدارانشبکه های ماهواره ایشهر کوچک
نوشته قبلی

سرمایه‌گزار فیلم تازه تهیه‌کننده “کیمیا” هم مشخص شد

نوشته‌ی بعدی

ممانعت از پخش تیزر فیلم تازه بهرام رادان در رسانه ملی⇐مورد ممنوع‌التصویری رادان همچنان باپرجاست/پای بازیگر “معمای شاه” هم در میان است

مطالب مرتبط

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

23 آذر 1404

سینماروزان: نشست تخصصی و کارگاه انتقال تجربه «عکاسی جنگ و مستند اجتماعی» توسط آلفرد یعقوب‌زاده، عکاس باسابقه و دارنده جوایز...

رادیومقاومت

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

22 آذر 1404

سینماروزان: رادیو مقاومت، اول دی‌ماه برای ششمین سال متوالی فعالیت خود را آغاز می‌کند. این شبکه با هدف روایت اقتدار...

جشنواره پژواک

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

21 آذر 1404

سینماروزان: با حکم حمیدرضا افتخاری، دبیر پنجمین جشنواره ملی برنامه‌های رادیویی پژواک، مسئولان بخش‌های مختلف این رویداد ملی معرفی و...

نوشته‌ی بعدی
ممانعت از پخش تیزر فیلم تازه بهرام رادان در رسانه ملی⇐مورد ممنوع‌التصویری رادان همچنان باپرجاست/پای بازیگر “معمای شاه” هم در میان است

ممانعت از پخش تیزر فیلم تازه بهرام رادان در رسانه ملی⇐مورد ممنوع‌التصویری رادان همچنان باپرجاست/پای بازیگر "معمای شاه" هم در میان است

دیدگاه‌ها 4

  1. سامکیان می‌گوید:
    قبل 10 سال

    امین تارخ انقد خوبه انقد اصیل و عاشق کشورشه که اینطور ابراز نگرانی میکنه واسه مردم سرزمینش…
    استاد خیلی مردی
    یه مرد واقعی و…یه اسطوره ی همیشگی.

    پاسخ
  2. سام کیانی می‌گوید:
    قبل 10 سال

    امین تارخ انقد خوبه انقد اصیل وعاشق کشورشه که اینطوری ابراز نگرانی میکنه واسه مردم سرزمینش
    استاد خیلی مردی…
    یه مرد واقعی و…یه اسطوره ی همیشگی

    پاسخ
  3. پریسا می‌گوید:
    قبل 10 سال

    منم با نظر اقای سام کیانی موافقم.
    درود بر شما.

    پاسخ
  4. پریسا می‌گوید:
    قبل 10 سال

    با نظر سام کیانی کاملا موافقم.
    درود برشما

    پاسخ

پاسخ دادن به پریسا لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    354 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

کنسرت بزرگ جواد زکی شمس‌آبادی با ارکستر کامل؛ ۲۷ آذر در اریکه ایرانیان

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

مرتضی غفوری؛ برنده‌ی جایزه‌ی اصلی فستیوال باکو

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

«شَبِ‌ موسیقی جنوبی» در پنجاهمین شب از سلسله شب‌های دلکوک خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه «پنج امضاء» در شاهرود

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

تبلیغات

ویژه ها

پردیس اکومال کرج
خبر

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404

سینماروزان: صدرنشین فروش هفتگی دو فیلم "آقای زالو" و "کفایت مذاکرات" هستند؛ آقاي زالو بیش از ده میلیارد فروش هفتگی...

ادامه مطلب
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
اصغر سمسارزاده

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

15 آذر 1404
توقف «متری شش و نیم» کمی بالاتر از 27میلیارد/«تگزاس2» 17میلیاردی شد/دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع که سانسها را بلعیده‌اند بعد از دو هفته، رویهم فقط کمی بیش از 12میلیارد فروختند/«سرخپوست» 5میلیاردی شد/«زهرمار» دوروزه در مرز نیم میلیارد/«دختر شیطان» علیرغم تبعید به سانسهای کم‌مخاطب صبحگاهی(!) در آستانه میلیارد قرار گرفت+آمار کامل فروش

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

14 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم