• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 22 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

ادعای رسانه اصولگرا⇐نمایش فيلم توقيفي، مجالی براي ديده شدن جشنواره شهری که بودجه‌ای میلیاردی صرفش شده!؟

11 تیر 1396
در گزارش
0 1
A A
1
ادعای رسانه اصولگرا⇐نمایش فيلم توقيفي، مجالی براي ديده شدن جشنواره شهری که بودجه‌ای میلیاردی صرفش شده!؟

جشنواره فیلم شهر

سینماروزان: ششمین جشنواره فیلم شهر درحالی در مسیر برگزاری قرار گرفته است که هنوز جشنواره برگزار نشده بازار حواشی پیرامون آن داغ شده است.

به گزارش سینماروزان از جمله این حواشی حضور برخی فیلمهای توقیفی سالهای گذشته مانند «آشغالهای دوست داشتنی» در فهرست آثار این جشنواره است که البته هنوز از سوی برگزارکنندگان جشنواره تأیید نشده است.

روزنامه اصولگرای «جوان» در گزارشی پیرامون این جشنواره ضمن ادعای اینکه بودجه این جشنواره 4 میلیارد است(؟؟!) به انتقاد از نمایش احتمالی فیلمهای توقیفی در آن پرداخته است.

متن گزارش «جوان» را با ذکر این توضیح بخوانید که سینماروزان آماده است پاسخ دست اندرکاران جشنواره شهر نسبت به این ادعاهای پرسش برانگیز را منعکس کند:

با اينکه سال‌هاست سينماي ايران مبتلا به حبس شدن در فضاي شهري تهران و نيز دچار نوعي شهرزدگي مفرط است، سازمان تصوير شهر وابسته به شهرداري‌تهران ششمين سالي است که جشنواره‌اي با موضوع شهر برگزار مي‌کند؛ رويدادي که گفته مي‌شود برگزاري آن حدود 4 ميليارد تومان(؟؟؟) هزينه دربر دارد.
دبير جشنواره شهر امسال از قضا تهيه‌کننده برنامه «خندوانه» هم هست، برنامه‌اي که اين روزها به دليل حاشيه‌هايش جنجالي شده است. احمدي در تهيه «خندوانه» چقدر موفق عمل کرده که قرار است آخرين جشنواره فيلم شهر را هم برگزار کند؟

بي‌اثري جشنواره شهر
جشنواره‌هاي ايران برخلاف جشنواره‌ها در سراسر جهان همچنان موضوعي برگزار مي‌شوند، اين موضوعي بودن برخلاف جشنواره‌هاي فيلم معتبر جهان به شکلي رسمي انجام مي‌شود، کافي است ماجراي يک فيلم در شهر بگذرد، همين بهانه کافي است تا سيلي از آثار سينماي ايران روانه دبيرخانه جشنواره شوند. در اغلب جشنواره‌هاي معتبر فيلم در جهان اعلام مي‌شود که تنها معيار براي بررسي آثار جنبه هنري آنهاست ولي در جايزه دادن‌هاست که عيار اين ادعا معلوم مي‌شود.

جنبه هنري تنها بخشي از موضوع است و جنبه مهم ديگري چون گرايش‌هاي فکري و مفهومي نقش تعيين‌کننده‌تري دارد؛ رويکردي که البته اغلب به شکل غيررسمي اتخاذ مي‌شود، اما در جشنواره‌هاي فيلم ايران رسماً آثاري مغاير با اهداف اين رويدادهاي هنري اجازه شرکت مي‌يابند و بعضاً به آنها جايزه هم داده مي‌شود. مؤسسه تصوير شهر مدعي است با هدف نمايش آثار داخلي و خارجي با محوريت نقش شهر در زندگي انسان و پاسداشت تلاش سينماگران و همچنين ترويج اخلاق، مهرباني و همدلي در آثار سينمايي و تصويري، «ششمين جشنواره‎ بين‎‌المللي فيلم شهر» را برگزار مي‌کند. واژه‌هايي چون اخلاق، مهرباني يا همدلي در شهر آنقدر بار معنايي مثبت دارند که مديران غيرمتخصص و هميشه مشتاق براي کار فرهنگي را مجاب کند تا ويترين فرهنگي خود را پربار نشان بدهند.

معيارهاي گل و گشاد
جشنواره فيلم شهر در دوره‌هاي پيشين در ارائه جوايز به شکلي عمل کرده که همه آثار شانس جايزه گرفتن در اين رويداد هنري را براي اثر خود قائل هستند.

فيلم توقيفي حاشيه‌اي براي ديده شدن جشنواره
نه تنها اغلب آثار شرکت‌کننده در اين جشنواره اساساً هيچ ربط مستقيمي به موضوعات مطرح شده در فراخوان اين رويداد ندارد بلکه براي مثال اثري چون «آشغال‌هاي دوست داشتني» به لحاظ موضوعي در مغايرت کامل با آنچه اهداف جشنواره خوانده شده قرار دارد. جشنواره فيلم شهر در حالي مي‌رود تا ششمين دوره‌اش را برگزار کند که گفته مي‌شود مسئولان برگزارکننده آن درصدند فيلم توقيفي و بدون پروانه نمايش «آشغال‌هاي دوست داشتني» را در ليست آثار خود قرار دهند.

فيلمي که به دليل جانبداري از فتنه سال 88 حتي سازمان سينمايي دولت يازدهم هم ريسک نمايش آن را به جان نخريد. دو سال پيش محمد حيدري، دبير جشنواره فيلم فجر در حالي‌که فشارها براي حضور آشغال‌هاي دوست داشتني افزايش پيدا کرده بود بالاخره با ياد کردن از موضوع اين فيلم با عنوان معضل، به طور قاطع مانع نمايش آن در جشنواره شد حالا اما هيچ انتظاري از برگزارکنندگان جشنواره شهر براي شرکت دادن اين اثر وجود ندارد و تقريباً اين فيلم به جمع آشغال‌هاي دوست‌نداشتني سينماي ايران پيوسته است.

جشنواره‌ها در ايران سال‌هاست که بدون راهبرد حساب شده و برنامه‌ريزي منطقي برگزار مي‌شوند و تنها به کار ارائه بيلان و رزومه مديران سينمايي مي‌آيند. دورهمي‌هايي که باري به هر جهت و بدون هدف مشخص تنها برگزار مي‌شوند و قرار نيست از دل آنها به نفع بناي سست هنر کشور چيزي بيرون بيايد. اينکه مسئولان برگزار کننده ششمين جشنواره فيلم شهر از شرکت دادن فيلم توقيفي «آشغال‌هاي دوست داشتني» مقصود نازلي چون جلب توجه و به اصطلاح سروصدا کردن داشته‌اند، واقعيت تلخي است که نشان از اختلال اساسي در دستگاه‌هاي فرهنگي کشور دارد؛ اختلالي که بدون تزريق افکار و نيروهاي جوان و تازه نفس به بدنه اين مراکز هرگز سامان نخواهد يافت.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=39887
image_print
برچسب ها: آشغالهای دوست داشتنیجشنواره فیلم شهرسیدعلی احمدی
نوشته قبلی

در نامه بهمن فرمان‌آرا برای عباس کیارستمی آمد⇐احمد و بهمن یکی در خارج و دیگری در داخل روی تو را سفید کردند/خوشحال باش که بهمن ازدواج کرد

نوشته‌ی بعدی

توضیحات محسن کیایی درباره فیلمنامه‌های «پلاسکو» و «لونه زنبور»⇔اولی را مصطفی کیایی می‌سازد و دومی را کارگردان «زاپاس»

مطالب مرتبط

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404

سینماروزان: هنرمند برخلاف جهان علم از دل کوچک‌ترین جزئیات به روایت‌های بزرگ می‌رسد و همین موضوع‌محوری است که مسیر سینما...

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

1 آبان 1404

سینماروزان: در کمال تعجب مجددا محدودیت نمایش فیلم‌های مجوزدار در برخی شهرستان ها استارت خورده است... سینماهای قم مجوز پخش...

نوشته‌ی بعدی
سرقت خودروی بازیگر سینما در شب تولدش+عکس

توضیحات محسن کیایی درباره فیلمنامه‌های «پلاسکو» و «لونه زنبور»⇔اولی را مصطفی کیایی می‌سازد و دومی را کارگردان «زاپاس»

دیدگاه‌ها 1

  1. بهنام می‌گوید:
    قبل 8 سال

    د آخه چرا شعر میگی؟ چقدر موفق بود ؟…انقدر که به گواه نظرسنجی خود جدا و سیما …عامل نجات مناسبت های مهم تلوزیون بود …همین عید و رمضان رسانه رو کی نجات داد منصف ؟!

    پاسخ

پاسخ دادن به بهنام لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    354 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • آقای نقویان!مدیر محترم سیمافیلم! به فصول دوم و سوم «مختار» و «امام علی(ع)» هم فکر کنید!

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

کنسرت بزرگ جواد زکی شمس‌آبادی با ارکستر کامل؛ ۲۷ آذر در اریکه ایرانیان

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

مرتضی غفوری؛ برنده‌ی جایزه‌ی اصلی فستیوال باکو

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

«شَبِ‌ موسیقی جنوبی» در پنجاهمین شب از سلسله شب‌های دلکوک خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه «پنج امضاء» در شاهرود

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

سُها نیاستی دربرابر مرضیه برومند؟! فیلم «دختر پری خانوم» در راه فجر۴۴ 

تبلیغات

ویژه ها

پردیس اکومال کرج
خبر

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404

سینماروزان: صدرنشین فروش هفتگی دو فیلم "آقای زالو" و "کفایت مذاکرات" هستند؛ آقاي زالو بیش از ده میلیارد فروش هفتگی...

ادامه مطلب
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
اصغر سمسارزاده

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

15 آذر 1404
توقف «متری شش و نیم» کمی بالاتر از 27میلیارد/«تگزاس2» 17میلیاردی شد/دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع که سانسها را بلعیده‌اند بعد از دو هفته، رویهم فقط کمی بیش از 12میلیارد فروختند/«سرخپوست» 5میلیاردی شد/«زهرمار» دوروزه در مرز نیم میلیارد/«دختر شیطان» علیرغم تبعید به سانسهای کم‌مخاطب صبحگاهی(!) در آستانه میلیارد قرار گرفت+آمار کامل فروش

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

14 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم