• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه 24 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

ادعای تهیه‌کننده فیلم انتخاباتی “ماه گرفتگی”⇐بودجه‌مان کمتر از 2 میلیارد بود

15 شهریور 1395
در گفتگو, گوناگون
0 0
A A
4
ادعای تهیه‌کننده فیلم انتخاباتی “ماه گرفتگی”⇐بودجه‌مان کمتر از 2 میلیارد بود

ماه گرفتگی

سینماژورنال: هفت سال پس از انتخابات پرحاشیه سال 88 تنها محصولات سینمای داستانی ایران که مرتبط با انتخابات تولید شده‌اند، دو فیلم هستند؛ یکی «پایان نامه» ساخته حامد کلاهداری و دیگری «قلاده های طلا» ساخته ابوالقاسم طالبی. البته داشته ایم فیلمهایی مانند «خیابانهای آرام» کمال تبریزی و «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی کیا که به گونه ای نمادین و غیرمستقیم به آن اتفاق پرداخته بودند اما آثاری که مستقیم به انتخابات پرداخته اند همان دو فیلم هستند.

به گزارش سینماژورنال تازه ترین محصولی که منطبق با اتفاقات 88 در مسیر تولید است «ماه گرفتگی» نام دارد. فیلمی که با حمایت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ساخته می شود و بناست برای اولین بار در جشنواره فیلم مقاومت رونمایی شود.

«ماه گرفتگی» را مسعود اطیابی کارگردانی کرده است و تهیه کنندگی آن را هم هادی انباردار برعهده داشته است.  کل داستان «ماه گرفتگی» در روز ۳۰ خرداد ۸۸ می گذرد؛ یعنی روزی که تظاهراتی با عنوان سکوت از میدان انقلاب تا میدان آزادی برگزار شد و در این روز مسجد لولاگر آتش گرفت و ندا آقاسلطان در خیابان کارگر در اثر اصابت گلوله کشته شد.

مسعود اطیابی برخی حوادث ۳۰ خرداد ۸۸ را عینا بازسازی کرده و برای برخی دیگر تنها به استفاده از تصاویر آرشیوی و خبری بسنده کرده است. کامبیز دیرباز، سارا خوئینی ها،  الهه حصاری، شهرام عبدلی، قاسم زارع و ارسلان قاسمی بازیگران این کار هستند.

پرهیز از غلبه نگاه سیاسی

 هادی انباردار تهیه کننده «ماه گرفتگی» درباره نوع روایت این فیلم و نگاهش به حوادث منتج از انتخابات 88 به «صبح نو» گفت: سعی کردیم چه در روایت و چه در ساختار فیلم شریفی را تولید کنیم و برای همین سعی کردیم نگاههای سیاسی را کنار بگذاریم و کاری کنیم که فیلم به سمت و سوی خاصی نغلتد. اساس کار بر مبنای میانه روی و اعتدال بود یعنی سعی شده یک تصویرسازی آسیب شناسانه از حوادث آن سال ارائه شود.

انباردار درباره انتقاداتی که نسبت به نگاه سیاسی آثاری که پیشتر درباره انتخابات ساخته شده وجود دارد اظهار داشت: اینکه براساس آنچه قبلا دیده ایم درباره «ماه گرفتگی» قضاوت کنیم، درست نیست. اتفاقی در آن برهه در کشور رخ داده و برای اینکه بتوانیم آن اتفاق را آسیب شناسی کنیم دو راه داریم؛ یا اینکه از زبان تند استفاده کنیم و هر تلاش هنری در این زمینه صورت می گیرد را زیر سوال ببریم یا آن که چون علاقه به کشور داریم، بکوشیم با دیالوگهای معتدل و آرام با مخالفان بحث کنیم.

این تهیه کننده افزود: در «ماه گرفتگی» به دنبال آسیب شناسی بودیم و نه سیاسی‌بازی. خواستیم آسیبی که آن تشنجات به مردم وارد کرد را پیش رو بگذاریم.

قضاوتهای زودهنگام نتیجه جهل است

انباردار در پاسخ به این پرسش که بسیاری از فیلمنامه نویسان از این می گویند که اتفاقات 88 جزو سوژه هایی است که به شدت با ممیزی اداره نظارت اشاد مواجه می شود و برای همین فیلمسازان علاقه ای به کار در این حیطه نشان نمی دهند گفت: بحث ممیزی اگر در برخورد با سوژه هایی صورت گیرد که عنادورزی در آنها وجود دارد طبیعی است وگرنه سناریست اگر باهوش باشد می داند چطور بنویسد که هم در اصل ماجرا خدشه وارد نشود و هم اینکه ممیزی به اثرش وارد نشود.

وتی از این تهیه کننده پرسیدیم که آیا گمان نمی کند که به مانند محصولاتی نظیر «پایان نامه» و «قلاده های طلا»، «ماه گرفتگی» هم به هنگام اکران با بایکوت طیف شبه‌روشنفکر سینما مواجه شود وی باز هم بر مضمون غیرسیاسی اثرش تأکید کرد و به «صبح نو» گفت: اتفاقی در تاریخ کشور ما رخ داده است و به دلیل بافت خاص کشور ما واکنشهای متفاوتی را موجب شده است. حالا از فیلمسازان چه انتظاری دارید؟ اینکه در برابر این اتفاق سکوت کنند و واکنش نشان ندهند. این خوب نیست که فیلمسازی در این باره به تابو بدل شود و برخی قبل از آن که کار تولید شود و روی پرده بیاید شروع کنند به هجمه های تند و تیز علیه آن.

وی ادامه داد: شخصا برایم عجیب بود که برخی از بازیگرانی که در پیش تولید به ما قول همکاری داده بودند بعد از امضای قرارداد زیر قول و قرار زدند. چرا؟ چون به شدت تحت فشارهای همین طیفی بودند که حتی ندیده به قضاوت درباره اثر پرداختند. به صراحت می گویم این فضاسازیها از جهل است. چطور می شود شما مضمون فیلمنامه ای را ندانی و همین که فکر می کنی درباره انتخابات است به موضع گیری درباره اش بپردازی؟

ماه گرفتگی
هادی انباردار(راست) و مسعود اطیابی(چپ) در پشت صحنه “ماه گرفتگی”

متفاوت با تمام فیلمهای انتخاباتی

این تهیه کننده درباره دورنمایش نسبت به اکران سراسری «ماه گرفتگی» اظهار داشت: من طرفدار دیالوگ و حرف زدن هستم و به همه پیشنهاد می کنم فیلم را بعد از اکران ببینند و سپس درباره آن اعلام موضع کنند. فیلمهایی که تاکنون درباره انتخابات ساخته شده متفاوت است با «ماه گرفتگی» به خصوص که مسعود اطیابی که توانایی های خود را در جلب مخاطب عام هم نشان داده در این پروژه کنار ماست. به جز آن یک فیلمنامه خوب و منسجم داشتیم که گره های مخاطب پسند هم دارد.

بودجه ما کمتر از 2 میلیارد بود

هادی انباردار در پاسخ به این پرسش «صبح نو» که شایعه تخصیص بودجه چندمیلیاردی برای فیلم چقدر صحت دارد با خنده ای گفت: اصلا بودجه ما در این حد نبود و خیلی کمتر از پروژه هایی دیگر است که دور و برمان می بینیم. «ماه گرفتگی» به لحاظ بودجه یک فیلم معمولی است اما به لحاظ فضاسازی و تنوع لوکیشن و وجود سکانسهای خیابانی جزو آثار مطرح سینمای ایران است. سابقه سینمایی من نشان می دهد که زیاد اهل بریز و بپاش نیستم و همیشه سعی کرده ام با حداقل هزینه بیشترین بازدهی را داشته باشم.

وقتی از این تهیه کننده خواستیم که به صراحت بودجه تولید «ماه گرفتگی» را بگوید و مثلا اینکه دریافت بودجه 5 میلیاردی صحت دارد یا نه اظهار داشت: 5 میلیارد که شوخی است. خیلی کمتر از اینهاست. بودجه ما کمتر از 2 میلیارد بوده است ضمن اینکه به عنوان سرمایه گذار هم در تولید حضور داشته ام.

انباردار پیرامون دستمزد بالای بازیگرانی نظیر کامبیز دیرباز که گفته شده با چند برابر دستمزد معمول شان در «ماه گرفتگی» حاضر شده اند گفت: به هیچ کس چند برابر دستمزدش را نداده ایم. سعی کردیم معقول و منصفانه در تخصیص دستمزد عمل کنیم و شاید دستمزد برخی بازیگران من کمتر از دستمزدشان در پروژه ای باشد که کمی قبلتر از کار ما در آن حاضر بودند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=28074
image_print
برچسب ها: maah gereftegimasood atyabiانجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدسسارا خوئینی هاکامبیز دیربازماه گرفتگیمسعود اطیابیهادی انباردار
نوشته قبلی

ادعای یک نماینده مجلس⇐”…سالوادور” صادرات فرهنگی جمهوری اسلامی است

نوشته‌ی بعدی

پایان کارمندی حامد بهداد برای شهرداری!+عکس

مطالب مرتبط

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

23 آذر 1404

سینماروزان: نشست تخصصی و کارگاه انتقال تجربه «عکاسی جنگ و مستند اجتماعی» توسط آلفرد یعقوب‌زاده، عکاس باسابقه و دارنده جوایز...

رادیومقاومت

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

22 آذر 1404

سینماروزان: رادیو مقاومت، اول دی‌ماه برای ششمین سال متوالی فعالیت خود را آغاز می‌کند. این شبکه با هدف روایت اقتدار...

جشنواره پژواک

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

21 آذر 1404

سینماروزان: با حکم حمیدرضا افتخاری، دبیر پنجمین جشنواره ملی برنامه‌های رادیویی پژواک، مسئولان بخش‌های مختلف این رویداد ملی معرفی و...

نوشته‌ی بعدی
حامد بهداد در کار تازه میرباقری جلوی دوربین می‌رود

پایان کارمندی حامد بهداد برای شهرداری!+عکس

دیدگاه‌ها 4

  1. لیا می‌گوید:
    قبل 9 سال

    کمتر از 2 میلیارد؟؟؟
    باید باور کنیم؟؟؟

    پاسخ
  2. رفیع می‌گوید:
    قبل 9 سال

    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

    پاسخ
  3. رفیعی می‌گوید:
    قبل 9 سال

    ببخشید اونوقت دستمزد کامبیز چقدر بوده که حاضر شده دوباره مثل مجید سوزوکی سوار موتور بشه
    اماا این بار انگار موتور 1000 به جای سوزوکی

    پاسخ
  4. الی می‌گوید:
    قبل 9 سال

    دستمزد فیلمنامه نویس اش که هیچ سابقه قبلی نداشته چقدر بوده؟؟؟

    پاسخ

پاسخ دادن به رفیع لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم‌-کنسرت «بازی تاج و تخت»

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

کنسرت بزرگ جواد زکی شمس‌آبادی با ارکستر کامل؛ ۲۷ آذر در اریکه ایرانیان

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

تبلیغات

ویژه ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟
خبر وسط

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404

سینماروزان: دو فیلم ایرانی داریم که مهمترین نماینده‌های ما در اسکار غیر انگلیسی زبان هستند؛ یکی "علت مرگ‌ نامعلوم" که...

ادامه مطلب
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم