۲۴۰۷۱۴۰۰

چه کسانی نگذاشتند بیضایی، “روز واقعه” را بسازد؟

فیلمنامه روز واقعه

سینماروزان: روزنامه اصولگرای فرهیختگان در تحلیلی بر دلایل ماندگاری فیلم “روز واقعه” از فیلمنامه این اثر نوشته بهرام بیضایی به‌عنوان عامل اصلی ماندگاری آن یاد کرده است.

این روزنامه با اشاره به  فیلمنامه نکته سنجانه بیضایی نوشت: در علل ماندگاری «روز واقعه» سخن‌های بسیاری گفته شده است، اما پرتکرارترین دلیلی که از زبان افراد مختلف عنوان شده، فیلمنامه نکته‌سنجانه بهرام بیضایی بود؛ کارگردانی که نهضت ژرف‌اندیشانه او در دهه ۵۰، به کام سینمادوستان خوش آمده بود و در دهه ۶۰، به‌عنوان یکی از پیشقراولان سینمای معناگرا به فعالیت خود ادامه داد.

فرهیختگان ادامه داد: بیضایی فراتر از یک نویسنده، جذابیت و فراگیری اثر را تضمین کرده و به آن عمق می‌بخشد. به همین دلیل است که خیلی از منتقدان، موفقیت “روز واقعه” را حاصل یک تلاش فردی ازسوی بیضایی دانسته که با یک کست خوب و اجرای کم‌اشکال، به فیلمی کالت در تاریخ سینمای ایران تبدیل شده است.

این روزنامه سپس به طرح پرسشی کلیدی پرداخت: تا امروز این مهم رسانه‌ای نشده که چه افراد یا جریان‌هایی، به چه دلیل مانع از تولید این فیلم توسط بیضایی شدند؟ قدرمسلم آنکه نام بیضایی، در تمام این سال‌ها، پررنگ‌تراز نام شهرام اسدی مطرح بوده است. عده‌ای تنها به اتکای نام بیضایی، اقدام به تماشای فیلم کردند. برخی دیگر هم که رابطه چندان خوبی با بیضایی نداشتند، با تماشای این فیلم، دیدگاه خود را تغییر داده و نگاه مثبتی به وی پیدا کردند.

روز واقعه+بهرام بیضایی

روز واقعه+بهرام بیضایی

به گزارش سینماروزان آنچه پرسش روزنامه فرهیختگان است بیش از هر چیز خطاب به مدیران موسوم به گلخانه‌ای است که در دهه شصت و تا حدودی هفتاد به طور رسمی، سینما را در اختیار داشتند و در دهه‌های بعد نیز قربای آنها همچنان در حلقه بالادستی سینما حضور دارند.

این جریان سینمای گلخانه‌‌‌ای بود که اصرار داشت در جزیی‌ترین امور مربوط به تولید آثار دخالت کند و پیش خود گمان می‌کرد نظارت سفت و سخت می‌تواند سینمای ایران را رشد دهد. این جریان گلخانه‌ای بود که بسیاری از بازیگران پاپیولار قبلی از فردین تا ناصر و حتی یکی مثل جمشید آریا- که میراث بعد ازانقلابی سینمای قهرمان‌محور بود- را ممنوع‌الفعالیت کرد.

واقعیت آن بود که آن نظارت سفت و سخت نه تنها در مجموع اسباب ترقی بدنه سینمای را موجب نشد بلکه  شکل گیری طیفی از فیلمسازان طفیلی فاقد اعتماد به نفس را رقم زد که اغلب آنها در دهه‌های بعد، از سینما حذف شدند و حتی بعضی از ستایش‌شده‌ترین‌شان از تلفیلم‌سازی برای جم سربرآوردند.

آن مدیران، فیلمسازانی همچون بیضایی، کیمیایی و تقوایی را فقط در شرایطی می‌خواستند که عین منویات آنها را پیاده کنند و در این بین معلوم هم بود که از ساخت “روز واقعه” توسط بیضایی حمایت نشود چون موفقیت بیضایی را کسی به نام آنها نمی‌نوشت ولی اگر کارگردانی تازه‌کار در رأس کار قرار می‌گرفت شاید بشد ثمره تولید را به آن جریان مدیریتی نسبت داد که البته، این اتفاق هم نیفتاد و سه دهه بعد از آن روزگار هر روز بیشتر از دیروز، نقش بیضایی در آن موفقیت پررنگتر می‌شود.

image_print
تاريخ انتشار: پنج شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۲۲
لینک کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=64961

بعدش؟

مطالب مرتبط

7 نظر برای مطلب "چه کسانی نگذاشتند بیضایی، “روز واقعه” را بسازد؟"

  1. حمیرا انصاری گفت:

    خیلی خنده داره
    طرف خودش فیلمنامه رو نوشته
    چرا نباید خودش بتونه بسازه

  2. حسینعلی تقیزاده گفت:

    باز خوبه امسال
    نسخه فول اچ دی شو نشون دادن
    سالای قبل که همون نسخه بی کیفیت
    بود

  3. امین راسخ گفت:

    همیشه برام سوال بود
    وقتی بیضایی به اون خوبی، روز واقعه نوشت
    چرا مجدد نزاشتن فیلمنامه مذهبی بنويسه

  4. محمد تجویدی گفت:

    بهرام بیضایی و داوود میرباقری
    توی ژانر تاریخی، بی تکراری
    و صد حیف که اونقدر که باید
    ازشون استفاده نکردیم

  5. سیدرضا جاودانی گفت:

    روز واقعه +مختار+سفیر
    این سه تا در قله هستن
    و مابقی مثل ولایت عشق+تنهاترین سردار+رستاخیز+…
    در دامنه
    و سایر هم که ته دره

  6. لاله دوعالم گفت:

    به نظر میرسه ریشه فرقه ای بیضایی
    سدراهش شد
    وگرنه کیمیایی هم از قبلیا بود
    که تونست ادامه بده

  7. حسن فرخی گفت:

    یکی به ما بگه
    چطور شد که فیلمنامه بیضایی
    رو دادن شهرام اسدی بسازه
    مگه اسدی کار تاریخی کرده بود؟
    باز اگه محمدعلی نجفی می‌ساخت
    یه سربداران ساخته بود
    یا همایون شهنواز دلیران تنگستان ساخته بود

بی‌پرده با مخاطبین

ارسال نظر

*

code