• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنج شنبه ۹ آذر ۱۴۰۲
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

واقعه‌نگاری مهرجویی از “بازداشت در دوبی” و “گرفتاری در پاریس” در انتظار مجوز ارشاد

۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
در گزارش, گوناگون
0 0
A A
0
داریوش مهرجویی: نظارت سینمایی تبديل به رد كردن شده است/فقط مي‌شود نشست و دعا كرد كه مشكلي پيش نيايد

داریوش مهرجویی

سینماژورنال: داريوش مهرجويي را بيشتر با فيلم‌هايش مي‌شناسيم، اما او غير از فيلم‌سازي، هم ترجمه مي‌كند و هم داستان مي‌نويسد. قبلا «در خرابات مغان» و «به خاطر يك فيلم بلند لعنتي» او منتشر شده است.

به گزارش سینماژورنال او اخيرا سومين رمانش با نام «آن رسيد لعنتي» براي چاپ داده است، كتابي كه خودش مي‌گويد موضوعش حرص و آز است. در واقع داستاني درباره گذر از برزخ است. اين كتاب از سوي نشر به‌نگار در نمايشگاه كتاب منتشر خواهد شد.

مهرجویی در خلال گفتگو درباره این کتاب با “اعتماد” نکاتی را هم بیان کرده درباره انتشار دو کتاب با عناوین “خاطرات پاریس” و “عوج کلاب” که اولی ماجرای گرفتاری اش در پاریس را روایت می کند و دیگری ماجرای بازداشتش در دوبی.

سینماژورنال متن کامل گفتگوی مهرجویی را ارائه می دهد:


رمان «آن رسيد لعنتي» چه زماني نوشته شده است؟ در مورد داستان اين رمان توضيح مي‌دهيد؟
اين رمان را دو سال پيش نوشته‌ام. رمان «آن رسيد لعنتي» تم حرص و آز دارد كه از طريق ديگر سفر به يك زندگي جديد را دنبال مي‌كند. موضوع داستان، يك كارگردان تلويزيوني است كه سريالي ساخته و صداوسيما قرار است پولي را بابت آن بپردازد. كارگردان براساس اينكه اين پول به دستش خواهد رسيد، زندگي‌اش را دگرگون مي‌كند و براي همين با چالش‌ها و مشكلاتي مواجه مي‌شود. اين داستان در واقع درباره گذر از برزخ و رسيدن اين پول به شخصيت اصلي رمان است.
اين تم حرص و پولدار شدن در رمان ديگرم يعني «سفر به سرزمين فرشتگان» هم وجود دارد. با اين تفاوت كه در اين رمان علاوه بر اين مضمون، موضوع معصوميت و خوش‌قلبي در جريان فريبكاري‌هاي مالي و گول خوردن‌ها هم در نظر گرفته شده است. داستان «سفر به سرزمين فرشتگان» روايت يك زوج فريب‌خورده است كه گرفتار آگهي‌‌هاي تبليغاتي مثل برنده شدن چند ميليون دلاري جايزه شده‌اند و براي رسيدن به اين جايزه مسيري را طي مي‌كنند. «سفر به سرزمين فرشتگان» در واقع روياي توهم‌آميزي است كه بيشتر ما داريم و حاصل دلخوشي‌هايي است كه براي چيزهاي كوچكي مثل بردن يك جايزه ايجاد مي‌شود و در نهايت زندگي‌ها را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد.
اين رمان چند سال در انتظار مجوز چاپ بود و آيا تغييراتي هم در آن اعمال شده است؟
نه، تا آنجا كه من اطلاع دارم هيچ تغييراتي در آن اعمال نشده است. البته اطلاعات بيشتر در اين مورد را مي‌توان از ناشر پرسيد.
اين سوال را از اين بابت پرسيدم كه قبلا در خبرها و همزمان با چاپ رمان ديگر شما، «در خرابات مغان» اعلام شد كه «آن رسيد لعنتي» هم براي دريافت مجوز به ارشاد فرستاده شده است…
نه، اين‌طور نبود. من رمان «آن رسيد لعنتي» را بعد از «در خرابات مغان» نوشتم. حتي در مورد «در خرابات مغان» هم تصور اشتباهي در آن زمان ايجاد شد. اسم واقعي اين رمان «خدا در كازينو» است، در صورتي كه همه فكر مي‌كنند كه كتاب در رابطه با حافظ نوشته شده است موضوع ديگري دارد. داستان «در خرابات مغان» درباره يك بچه مسلمان ايراني است كه بعد از روزگاري مجبور شده در يك كازينو كه پدر زنش كارمند آن بوده است كار كند. تمام اعمال اسلامي‌اش مثل نماز و روزه‌اش سرجاي خودش است، اما از بد روزگار در فيلادلفيا و آتلانتيك سيتي، مركز كازينوهاي امريكا زندگي و كار مي‌كند.
به جز «آن رسيد لعنتي» كتاب‌هاي بعدي من همه بعد از «در خرابات مغان» نوشته شده است.
در خبرها اعلام شده بود دو كتاب «خاطرات پاريس» و «عوج كلاب» هم براي مجوز به ارشاد ارايه شده‌اند؛ در مورد آنها توضيح مي‌دهيد؟
دو كتاب خاطره هستند كه يكي از آنها مربوط به سال‌هاي اول بعد از انقلاب مي‌شود. من يك دوره سه‌چهار ساله را در پاريس بودم. آن زمان ما را به فستيوال كن براي فيلم «مدرسه‌اي كه مي‌رفتيم» دعوت كردند و با وجود اينكه ويزاي ما صادر شد فيلم توقيف شد و به جشنواره نرسيد و در آنجا ماندگار شديم. اين خاطره، داستان سه يا چهارسالي است كه من در آنجا بودم. داستان «عوج كلاب» هم سوءتفاهمي است كه در دوبي رخ داد و من را به خاطر چند قرص آسپرين و سرماخوردگي دستگير كردند و خلاصه چهار شب من را بازداشت كردند.
«آن رسيد لعنتي» يا رمان ديگرتان به نمايشگاه كتاب امسال مي‌رسد؟
احتمالا مي‌رسند، اما از كتاب‌هاي خاطرات خبر ندارم كه مجوز گرفته‌اند يا نه.
از كتاب‌ها و ترجمه‌هاي ديگرتان در نمايشگاه امسال چاپ جديدي منتشر خواهد شد؟
اطلاعي ندارم. دو رمان و چندتا كتاب ترجمه دارم. مي‌دانم كه كتاب «جهان هولوگرافيك» تا الان به چاپ چهلم رسيده و فكر مي‌كنم كه چاپ جديدتر آن اين روزها بيرون بيايد.
شما فيلم مي‌سازيد و حرفه اصلي‌تان كارگرداني است و در كنار آن كار ترجمه و كارگرداني تئاتر هم مي‌كنيد. چرا سراغ نوشتن رمان رفتيد؟ داستان‌نويسي چه ويژگي داشت كه با فيلمسازي نمي‌شد بيانش كرد؟
هركسي مي‌تواند در عين حال چند كار را همزمان انجام دهد و مجبور نيست كه تنها در يك حوزه كار كند. در واقع من بيشتر نويسنده‌ام و تمام سناريوهايم را هم خودم نوشته‌ام. هميشه آرزويم اين بوده كه يك رمان‌نويس شوم و بنويسم. در اين ميان به سينما هم خيلي علاقه داشتم. اما شما تا بخواهيد يك فيلمي را شروع كنيد و به سرانجام برسانيد يكي دو سال زمان مي‌برد. در اين بين شما چه كار بايد كنيد؟ من ترجيح مي‌دهم بنشينم رمان بنويسم و ترجمه كنم.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=21546
image_print
برچسب ها: آن رسيد لعنتيجهان هولوگرافيكخاطرات پاریسداریوش مهرجوییدر خرابات مغانعوج کلاب
نوشته قبلی

تأکید تهیه‌کننده “گاوخونی” و “آل” بر ادغام مجدد بخش بین‌الملل با جشنواره فجر

نوشته‌ی بعدی

نیما شاهرخ‌شاهی: تلویزیون در پرداختن به ایدز کارنامه قابل قبولی ندارد

مطالب مرتبط

نه صنعت مد در جای درست خود است و نه صنعت سینما!

نه صنعت مد در جای درست خود است و نه صنعت سینما!

۶ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان/کیوان بهارلویی: یک کارشناس مد معتقد است حضور طراحان زبده لباس در سینما به باورپذیری و محبوبیت یک کاراکتر کمک...

چرا به کتاب #هیولا نوشته #محسن_امیریوسفی اجازه توزیع ندادند؟

چرا به کتاب #هیولا نوشته #محسن_امیریوسفی اجازه توزیع ندادند؟

۶ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان/مهدی فلاح: محسن امیریوسفی که فیلمی به نام #قیف با بازی رضا عطاران را آماده اکران دارد، هنوز نتوانسته مجوز...

کیانوش عیاری به‌دنبال اقتباس از #کلیدر؟/بازیگر #روزگار_قریب مطرح کرد

کیانوش عیاری به‌دنبال اقتباس از #کلیدر؟/بازیگر #روزگار_قریب مطرح کرد

۵ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان/حامد مظفری: در شرایطی که کیانوش عیاری یک کمدی با بازی رضا عطاران-پژمان جمشیدی با عنوان #ویلای_ساحلی را آماده اکران...

نوشته‌ی بعدی
نیما شاهرخ‌شاهی: تلویزیون در پرداختن به ایدز کارنامه قابل قبولی ندارد

نیما شاهرخ‌شاهی: تلویزیون در پرداختن به ایدز کارنامه قابل قبولی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

کدام سینماگران، زندگی‌شان #کاباره‌ای است؟!/حسین فرحبخش تهیه‌کننده سینما مطرح کرد
خبر وسط

جامعه صنفی تهیه‌کنندگان؛ تنها صنف قانونی سینما!/چرا صنوف کارگری شده سینما را در خانه کارگر نمی‌پذیرند؟!

۸ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان/کیوان بهارلویی: به دنبال جدایی بزرگترین صنف تهیه‌کنندگی-جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران- از شورای عالی تهیه‌کنندگان، خواه ناخواه کلیت شورا...

ادامه مطلب
ماجرای همکاری پروانه معصومی و محسن مخملباف!/سینماگر نزدیک به این بازیگر تشریح کرد

ماجرای همکاری پروانه معصومی و محسن مخملباف!/سینماگر نزدیک به این بازیگر تشریح کرد

۷ آذر ۱۴۰۲
توصیه #پولی کارگردان #کوچه_مردها به جوانان!

توصیه #پولی کارگردان #کوچه_مردها به جوانان!

۶ آذر ۱۴۰۲
پروانه معصومی: دعا می‌کنم در سال جدید هیچ بازیگری محتاج سینما نشود/ اولین تجربه کارگردانی‌ام یعنی مستند “زندگی مادر رضا سوخته‌سرایی” عیدی من است به تمام مادران ایرانی

درگذشت پروانه معصومی؛ بازیگری که با #رگبار بیضایی شهره شد ولی تا سالها از او دلخور بود!!

۶ آذر ۱۴۰۲
چرا به کتاب #هیولا نوشته #محسن_امیریوسفی اجازه توزیع ندادند؟

چرا به کتاب #هیولا نوشته #محسن_امیریوسفی اجازه توزیع ندادند؟

۶ آذر ۱۴۰۲
دیگر کسی حوصله‌ مطالعه ندارد!

دیگر کسی حوصله‌ مطالعه ندارد!

۶ آذر ۱۴۰۲
کیانوش عیاری به‌دنبال اقتباس از #کلیدر؟/بازیگر #روزگار_قریب مطرح کرد

کیانوش عیاری به‌دنبال اقتباس از #کلیدر؟/بازیگر #روزگار_قریب مطرح کرد

۵ آذر ۱۴۰۲

پربازدیدها

  • مرگ اکبر احمدی بازیگر #مختارنامه؛ بازیگری که همکلاسی سعید کنگرانی بود!

    مرگ اکبر احمدی بازیگر #مختارنامه؛ بازیگری که همکلاسی سعید کنگرانی بود!

    1392 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 557 توئیت 348
  • «بنیاد هنرمندان مهرآفرین» برگزار می‌کند: آغاز ثبت‌نام فراخوان استعدادیابی بازیگری «هفت رخ» از ۱۵ آبان ماه

    262 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 105 توئیت 66
  • مرگ بیتا فرهی؛ که از مدلینگ در آمریکا به نقش یک #هامون مهرجویی رسید

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • بازیگر مقتدر #مختارنامه دیگر هیچ کس را نمی‌شناسد!/حسین خانی‌بیک گرفتار بیماری مهلک

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • مرگ حمیدرضا مرادی؛ پسرک تپل سینمای دهه شصت!

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8
  • درگذشت #اکبر_گلپایگانی؛ مرد حنجره طلایی که از پازولینی، یک میلیون دلار غرامت گرفت

    28 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 11 توئیت 7
  • کدام سینماگران، زندگی‌شان #کاباره‌ای است؟!/حسین فرحبخش تهیه‌کننده سینما مطرح کرد

    28 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 11 توئیت 7
  • با عبور از فیلم «انفرادی»؛ «هتل» دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران شد/ ۸۰ میلیارد فروش در ۳۵ روز

    2626 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 1050 توئیت 657

آخرین مطالب

متفاوت‌ترین فیلم #فجر۴۱ روی پرده+تیزر

فروش «جوجه تیغی» در آستانه ۵ میلیارد

با رونمایی از پوستر «میراث سمی» آماده نمایش شد

جامعه صنفی تهیه‌کنندگان؛ تنها صنف قانونی سینما!/چرا صنوف کارگری شده سینما را در خانه کارگر نمی‌پذیرند؟!

#سلفی_با_رستم روی پرده+تیزر

نمایش فیلم «درب» در جشنواره چنای هند و هواپیمایی ایرفرانس همزمان با گروه هنر و تجربه

“پرونده باز است” از ۹/۸ در اکران آنلاین

واکنش مخاطب به «دفتر یادداشت» و «مرداب» چه بود/ رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی

ماجرای همکاری پروانه معصومی و محسن مخملباف!/سینماگر نزدیک به این بازیگر تشریح کرد

جایزه بهترین فیلم بخش «سینمای دیگر» جشنواره پالرمو ی ایتالیا به «نفس» رسید

تبلیغات

ویژه ها

کدام سینماگران، زندگی‌شان #کاباره‌ای است؟!/حسین فرحبخش تهیه‌کننده سینما مطرح کرد
خبر وسط

جامعه صنفی تهیه‌کنندگان؛ تنها صنف قانونی سینما!/چرا صنوف کارگری شده سینما را در خانه کارگر نمی‌پذیرند؟!

۸ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان/کیوان بهارلویی: به دنبال جدایی بزرگترین صنف تهیه‌کنندگی-جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران- از شورای عالی تهیه‌کنندگان، خواه ناخواه کلیت شورا...

ادامه مطلب
ماجرای همکاری پروانه معصومی و محسن مخملباف!/سینماگر نزدیک به این بازیگر تشریح کرد

ماجرای همکاری پروانه معصومی و محسن مخملباف!/سینماگر نزدیک به این بازیگر تشریح کرد

۷ آذر ۱۴۰۲
توصیه #پولی کارگردان #کوچه_مردها به جوانان!

توصیه #پولی کارگردان #کوچه_مردها به جوانان!

۶ آذر ۱۴۰۲
پروانه معصومی: دعا می‌کنم در سال جدید هیچ بازیگری محتاج سینما نشود/ اولین تجربه کارگردانی‌ام یعنی مستند “زندگی مادر رضا سوخته‌سرایی” عیدی من است به تمام مادران ایرانی

درگذشت پروانه معصومی؛ بازیگری که با #رگبار بیضایی شهره شد ولی تا سالها از او دلخور بود!!

۶ آذر ۱۴۰۲
چرا به کتاب #هیولا نوشته #محسن_امیریوسفی اجازه توزیع ندادند؟

چرا به کتاب #هیولا نوشته #محسن_امیریوسفی اجازه توزیع ندادند؟

۶ آذر ۱۴۰۲
دیگر کسی حوصله‌ مطالعه ندارد!

دیگر کسی حوصله‌ مطالعه ندارد!

۶ آذر ۱۴۰۲
کیانوش عیاری به‌دنبال اقتباس از #کلیدر؟/بازیگر #روزگار_قریب مطرح کرد

کیانوش عیاری به‌دنبال اقتباس از #کلیدر؟/بازیگر #روزگار_قریب مطرح کرد

۵ آذر ۱۴۰۲
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم