• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گوناگون

مقصود فیلمنامه‌نویس “خانه دختر” از “آزمایش رورشاک” چیست؟+عکس

۱۰ اسفند ۱۳۹۳
در گوناگون
0 0
A A
1
مقصود فیلمنامه‌نویس “خانه دختر” از “آزمایش رورشاک” چیست؟+عکس

خانه دختر

سینماژورنال: در حالی که در تصمیم اخیر شورای پروانه نمایش مقرر شده که فیلم پرحاشیه “خانه دختر” با برخی اصلاحات پروانه نمایش بگیرد امروز یاداشتی از پرویز شهبازی نگارنده فیلمنامه کار روی خروجی خبرگزاریها قرار گرفت.

به گزارش سینماژورنال شهبازی در این یادداشت که به نوعی درددل با مخاطبان شبیه است به دو روشی که برای تحلیل فیلم وجود دارد اشاره کرده؛

یکی روش حذفی و بستن راه تحلیل و ارائه نظرات گوناگون بر فیلم و تلاش برای حقنه کردن یک مفهوم خاص درباره فیلم و دیگر روش ایجابی و باز گذاشتن راه برای تحلیل مخاطب همان طور که خود فکر می کند.

ابتدا متن یادداشت شهبازی را می خوانیم:

دختری که به کرامتش توهین شده

اینکه از فیلم و یا از متن «خانه دختر» معنا و پیامی فهم بشود که مطلقا مطمح نظر پدیدآورندگان اثر نیست، از دو زاویه قابل بررسی است؛ اول اینکه راه را بر هرگونه تفسیر و تاویل خارج از متن ببندیم و نظر به نیت پدیدآورندگان -که در دسترس هستند- بگوییم هر پیام و معنایی خارج از آنچه ما ادعا می کنیم باطل و نادرست و مردود است، و به همین اساس بگوییم: فیلم «خانه دختر» درباره توهین به کرامت انسان، اصل محوری حقوق بشر اسلامی است. بنا بر آنچه در متن اثر موجود و حالا قابل مشاهده است، دختری در آستانه ازدواج، بی اجازه داماد به محلی برده می شود که احساس می کند به کرامت انسانی اش توهین شده است. دختری که به گواهی دوستان و اطرافیانش «اهل این حرف ها» نیست.

نامزدی که می گوید بنویس دوشیزه

دختری که حتی اجازه نمی دهد نامزد او چند ساعت قبل از ازدواج دست او را بگیرد. در آن محل کذایی چیزی اثبات نشد و مادر اشاره می کند که او اجازه چنین کاری را نداد و رفت. و پسر که در پاکی او یقین حاصل کرده به سنگ‌تراش می گوید به جای مرحومه «دوشیزه» بنویسد و اشاره از این گویاتر؟

برجسته بودن تم قضاوت

مسلم است که فیلم تم های فرعی و کاملا در کنترل دیگر هم دارد و برجسته ترین آنها تم قضاوت درباره شخص غایب است. همان تمی که فیلم «به آهستگی» داشت که بنده در سال ۸۳ نوشتم و آقای مازیار میری آن را کارگردانی کرد. در آن فیلم، پری، همسر محمود از خانه فرار می کند و مورد قضاوت اطرافیان قرار می گیرد و کم کم همه به مرگش رضایت می دهند، چنانکه در فیلم «خانه دختر» پدر از مرگ دختر چندان متاثر نیست و در دل به او شک کرده و به مرگش رضایت دارد. این یادآوری از فیلم «به آهستگی» نکته ای را هم در دل خود داشت، اینکه اولین بار نیست که نوشته ای از بنده را دوست دیگری بسازد.

 به روش “رورشاک” عمل کنیم

دوم اینکه راه را بر تفسیرها و تاویل های حتی لغزان و غافلگیرکننده باز بگذاریم و رویارویی اثر با مخاطب را به مثابه «آزمایش رورشاک» درنظر بگیریم و بپذیریم که بنا بر موقعیت مکانی و زمانی و اجتماعی و تحصیلی مخاطب، پیام های گوناگون و بعضا دور از ذهن خالق اثر، فهم می شود. این نگاه طرفداران بسیاری دارد حتما شنیده اید که می گویند «به تعداد مخاطبان فهم های متفاوت وجود دارد» اما اشکال از آنجا آغاز می شود که یک معنای ای بسا لغزان و نادرست، پیام غایی و نهایی اثر تلقی شود و خارج از حوزه نقد، حکم صادر کند و راه را بر تاویل دیگر مخاطبان اثر ببندد و موجب خسران شود. ناگفته پیداست که مولف احاطه بر چگونگی دریافت چنین فهمی ندارد و در صورت حیات، مسئولیت آن را نمی پذیرد، چنانکه بنده با این مختصر، سعی در انجام آن دارم.

آزمایش رورشاک چیست؟

به گزارش سینماژورنال همان طور که سیر محتوایی یادداشت شهبازی هم نشان می دهد وی علاقمند است که فیلمنامه اش به روش دوم و مبتنی بر متدی به نام “رورشاک” دیده شود.

اما “آزمایش رورشاک” چیست؟

“هرمان رورشاک” یا رورشاخ که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم زندگی می کرد، یک روانشناس سوئیسی بود که برای سنجش خلق و خوی شخصیتی آدمیان روشی را ابداع کرده بود موسوم به “تست رورشاک”.

هرمان رورشاک
هرمان رورشاک

شخصیت شناسی منطبق با عقاید نسبت به ده لکه مختلف

در این آزمایش، افراد، تلقی خودشان را از لکه‌های عجیب و غریب “جوهر” می‌گویند و براساس این تفسیر و تلقی، روانشناس، نوع شخصیت یا عملکرد احساسی فرد یا حتی اختلالات ذهنی‌اش را تشخیص می‌دهد.

رورشاک در دهه بیست میلادی در سوییس پس از مطالعه و آزمایش روی ۳۰۰ بیمار روانی و ۱۰۰ فرد سالم به عنوان شاهدهای کنترل، آزمایشی به نام «ده لکه» را ابداع کرد که با توجه به تفسیر این لکه‌ها از سوی فرد درمانگر می‌تواند به برخی جنبه‌های شخصیتی و درونی بیمار پی ببرد.

 الهام‌بخش رورشاک برای ابداع این تست روانشناسی، یک پزشک آلمانی به نام «جوستینوس کرنر» بود که در سال ۱۸۵۷ کتاب محبوبی از اشعارش را چاپ کرده بود. هر شعر او در این کتاب، از یک لکه تصادفی جوهر، الهام گرفته بود!

تست رورشاک
نمونه ای از “تست رورشاک”

۵ لکه سیاه، ۲ لکه سیاه و قرمز و سه لکه هم رنگی

به چز وی، “آلفرد بینه” روانشناس مشهور فرانسوی هم از لکه‌های جوهر به عنوان آزمایشی برای ارزیابی میزان خلاقیت استفاده کرده بود.

در این تست ۱۰ کارت که روی آنها لکه‌های متقارن نامنظمی چاپ شده به فرد مورد معاینه نشان داده می‌شود. ۵ تا از لکه‌ها سیاه و سفید هستند، ۲ لکه سیاه و قرمز و ۳ لکه هم رنگی. از فرد مورد معاینه خواسته می‌شود که بگوید تلقی و تفسیرش از هر کارت چیست و لکه جوهر را می‌تواند به چه چیزی تشبیه کند

این نظریه که تا به امروز مورد بحث و تحقیق زیادی از سوی انجمن‌های روان‌پزشکی و روان‌شناسی واقع شده است هفتاد سال پس از مرگ رورشاک و ۵۰ سال پس از مورد توجه قرارگرفتن آن در زادگاهش سوییس به صورت عمومی انتشار یافت.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=1309
image_print
برچسب ها: پرویز شهبازی، خانه دختر، شهارم شاه حسینی، رورشاک
نوشته قبلی

وسواس‌های فراوان الهام پاوه‌نژاد از بازیگری تا انتشار کتاب

نوشته‌ی بعدی

شرح سکانس‌های بحث‌برانگیز “نهنگ عنبر”+جزییات حضور رضا عطاران در خط مقدم!

مطالب مرتبط

راز قاتل زنجیره‌ای در سریال «دفتر یادداشت»

راز قاتل زنجیره‌ای در سریال «دفتر یادداشت»

۱۲ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان/مریم مبینی: اگر شما هم مثل من این روزها سریال «دفتر یادداشت» ساخته کیارش اسدی زاده را از فیلم نت...

نه صنعت مد در جای درست خود است و نه صنعت سینما!

نه صنعت مد در جای درست خود است و نه صنعت سینما!

۶ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان/کیوان بهارلویی: یک کارشناس مد معتقد است حضور طراحان زبده لباس در سینما به باورپذیری و محبوبیت یک کاراکتر کمک...

#هتل؛  تحکیم تعهد و اخلاق با یک پژمانِ جمشیدی نابغه!

#هتل؛  تحکیم تعهد و اخلاق با یک پژمانِ جمشیدی نابغه!

۳ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان/کیوان بهارلویی: معمولا منتقدان برای نوشتن درباره فیلم‌های کمدی که در حال حاضر در حال نمایش در سینمای ایران است...

نوشته‌ی بعدی
شرح سکانس‌های بحث‌برانگیز “نهنگ عنبر”+جزییات حضور رضا عطاران در خط مقدم!

شرح سکانس‌های بحث‌برانگیز "نهنگ عنبر"+جزییات حضور رضا عطاران در خط مقدم!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

دوقطبی “کمدی برای فروش گیشه_فیلم‌های پروپاگاندای ارگانی”، کل سینما را درنوردیده!/فضای شوراهای نظارتی را مقداری بازتر کردند چون خودشان هم فهمیدند گرفتار دوقطبی شده‌اند!/وقتی از شش فیلم پرفروش این سالها، چهار پروژه مربوط به یک کارگردان است یعنی حدود #نود درصد کارگردانان حرفه‌ای بیکارند!/حمایت‌های فارابی عادلانه نیست/چرا برخی از تولیدات مدیر #قبلی فارابی حتی اکران نشده و برخی هم به #تلویزیون واگذار شدند؟/آیا بنیاد فارابی مأموریتش عوض شده و به جای بنیاد فارابی، شده بنیاد ساخت تولید تلویزیونی؟/چرا در روز تودیع و معارفه فارابی حتی یک فیلم‌ساز معتبر و حرفه‌ای هم نبود؟/باید شرایط را فراهم کنند برای فعالیت سینماگران حرفه‌ای!
خبر وسط

دوقطبی “کمدی برای فروش گیشه_فیلم‌های پروپاگاندای ارگانی”، کل سینما را درنوردیده!/فضای شوراهای نظارتی را مقداری بازتر کردند چون خودشان هم فهمیدند گرفتار دوقطبی شده‌اند!/وقتی از شش فیلم پرفروش این سالها، چهار پروژه مربوط به یک کارگردان است یعنی حدود #نود درصد کارگردانان حرفه‌ای بیکارند!/حمایت‌های فارابی عادلانه نیست/چرا برخی از تولیدات مدیر #قبلی فارابی حتی اکران نشده و برخی هم به #تلویزیون واگذار شدند؟/آیا بنیاد فارابی مأموریتش عوض شده و به جای بنیاد فارابی، شده بنیاد ساخت تولید تلویزیونی؟/چرا در روز تودیع و معارفه فارابی حتی یک فیلم‌ساز معتبر و حرفه‌ای هم نبود؟/باید شرایط را فراهم کنند برای فعالیت سینماگران حرفه‌ای!

۱۳ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان: متأسفانه یکی از خصلت‌های اشتباهی که از قدیم‌الایام تا به امروز، حتی در سال‌های دور پیش از انقلاب هم...

ادامه مطلب
بازگشت #فسیل به سبد اکران پایتخت

بازگشت #فسیل به سبد اکران پایتخت

۱۲ آذر ۱۴۰۲
پشت پرده احضار تهیه‌کنندگان به دادسرای فرهنگ و رسانه

صدور حکم اعدام برای کارگردانی متهم به آزار!

۱۲ آذر ۱۴۰۲
دستور اکران همزمان فیلم یک روحانی و فیلمی از عطاران!+اکران دو فیلم دیگر

دستور اکران همزمان فیلم یک روحانی و فیلمی از عطاران!+اکران دو فیلم دیگر

۱۲ آذر ۱۴۰۲
سینمای اجتماعی؟ نه! فقط نقد اجتماعی داریم/ چطور شد که کارگردان #پوپک_و_مش_ماشالله، بازیگر شد؟

سینمای اجتماعی؟ نه! فقط نقد اجتماعی داریم/ چطور شد که کارگردان #پوپک_و_مش_ماشالله، بازیگر شد؟

۱۲ آذر ۱۴۰۲
مرگ شاهرخ شاهید؛ خواننده‌ای که با سریال #غریبه مشهور شد و #لعبت‌ش از سینمای بعد از انقلاب سردرآورد!

مرگ شاهرخ شاهید؛ خواننده‌ای که با سریال #غریبه مشهور شد و #لعبت‌ش از سینمای بعد از انقلاب سردرآورد!

۱۲ آذر ۱۴۰۲
چطور شد که ابوالفضل پورعرب پذیرفت نقش یک هواپیماربا را بازی کند؟

چطور شد که ابوالفضل پورعرب پذیرفت نقش یک هواپیماربا را بازی کند؟

۱۱ آذر ۱۴۰۲

پربازدیدها

  • مرگ اکبر احمدی بازیگر #مختارنامه؛ بازیگری که همکلاسی سعید کنگرانی بود!

    مرگ اکبر احمدی بازیگر #مختارنامه؛ بازیگری که همکلاسی سعید کنگرانی بود!

    1402 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 561 توئیت 351
  • درگذشت رضا معینی؛ مجری مسابقه خاطره‌ساز دهه شصت تلویزیون

    230 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 92 توئیت 58
  • مرگ شاهرخ شاهید؛ خواننده‌ای که با سریال #غریبه مشهور شد و #لعبت‌ش از سینمای بعد از انقلاب سردرآورد!

    76 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 30 توئیت 19
  • مرگ بیتا فرهی؛ که از مدلینگ در آمریکا به نقش یک #هامون مهرجویی رسید

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • مرگ حمیدرضا مرادی؛ پسرک تپل سینمای دهه شصت!

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازیگر مقتدر #مختارنامه دیگر هیچ کس را نمی‌شناسد!/حسین خانی‌بیک گرفتار بیماری مهلک

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت پروانه معصومی؛ بازیگری که با #رگبار بیضایی شهره شد ولی تا سالها از او دلخور بود!!

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • کدام سینماگران، زندگی‌شان #کاباره‌ای است؟!/حسین فرحبخش تهیه‌کننده سینما مطرح کرد

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

دوقطبی “کمدی برای فروش گیشه_فیلم‌های پروپاگاندای ارگانی”، کل سینما را درنوردیده!/فضای شوراهای نظارتی را مقداری بازتر کردند چون خودشان هم فهمیدند گرفتار دوقطبی شده‌اند!/وقتی از شش فیلم پرفروش این سالها، چهار پروژه مربوط به یک کارگردان است یعنی حدود #نود درصد کارگردانان حرفه‌ای بیکارند!/حمایت‌های فارابی عادلانه نیست/چرا برخی از تولیدات مدیر #قبلی فارابی حتی اکران نشده و برخی هم به #تلویزیون واگذار شدند؟/آیا بنیاد فارابی مأموریتش عوض شده و به جای بنیاد فارابی، شده بنیاد ساخت تولید تلویزیونی؟/چرا در روز تودیع و معارفه فارابی حتی یک فیلم‌ساز معتبر و حرفه‌ای هم نبود؟/باید شرایط را فراهم کنند برای فعالیت سینماگران حرفه‌ای!

رونمایی از پوستر فیلم “مسافری از گانورا”

فیلمبرداری «باور» به پایان رسید

«میراث سمی» به آنتن شبکه مستند رسید/ داستانِ حشره‌کشی مرگبارتر از بمب اتم

بازگشت #فسیل به سبد اکران پایتخت

«برف آخر» در ميان آثار سومین جشنواره فیلم «دریای سرخ جده»

صدور حکم اعدام برای کارگردانی متهم به آزار!

دستور اکران همزمان فیلم یک روحانی و فیلمی از عطاران!+اکران دو فیلم دیگر

سینمای اجتماعی؟ نه! فقط نقد اجتماعی داریم/ چطور شد که کارگردان #پوپک_و_مش_ماشالله، بازیگر شد؟

راز قاتل زنجیره‌ای در سریال «دفتر یادداشت»

تبلیغات

ویژه ها

دوقطبی “کمدی برای فروش گیشه_فیلم‌های پروپاگاندای ارگانی”، کل سینما را درنوردیده!/فضای شوراهای نظارتی را مقداری بازتر کردند چون خودشان هم فهمیدند گرفتار دوقطبی شده‌اند!/وقتی از شش فیلم پرفروش این سالها، چهار پروژه مربوط به یک کارگردان است یعنی حدود #نود درصد کارگردانان حرفه‌ای بیکارند!/حمایت‌های فارابی عادلانه نیست/چرا برخی از تولیدات مدیر #قبلی فارابی حتی اکران نشده و برخی هم به #تلویزیون واگذار شدند؟/آیا بنیاد فارابی مأموریتش عوض شده و به جای بنیاد فارابی، شده بنیاد ساخت تولید تلویزیونی؟/چرا در روز تودیع و معارفه فارابی حتی یک فیلم‌ساز معتبر و حرفه‌ای هم نبود؟/باید شرایط را فراهم کنند برای فعالیت سینماگران حرفه‌ای!
خبر وسط

دوقطبی “کمدی برای فروش گیشه_فیلم‌های پروپاگاندای ارگانی”، کل سینما را درنوردیده!/فضای شوراهای نظارتی را مقداری بازتر کردند چون خودشان هم فهمیدند گرفتار دوقطبی شده‌اند!/وقتی از شش فیلم پرفروش این سالها، چهار پروژه مربوط به یک کارگردان است یعنی حدود #نود درصد کارگردانان حرفه‌ای بیکارند!/حمایت‌های فارابی عادلانه نیست/چرا برخی از تولیدات مدیر #قبلی فارابی حتی اکران نشده و برخی هم به #تلویزیون واگذار شدند؟/آیا بنیاد فارابی مأموریتش عوض شده و به جای بنیاد فارابی، شده بنیاد ساخت تولید تلویزیونی؟/چرا در روز تودیع و معارفه فارابی حتی یک فیلم‌ساز معتبر و حرفه‌ای هم نبود؟/باید شرایط را فراهم کنند برای فعالیت سینماگران حرفه‌ای!

۱۳ آذر ۱۴۰۲

سینماروزان: متأسفانه یکی از خصلت‌های اشتباهی که از قدیم‌الایام تا به امروز، حتی در سال‌های دور پیش از انقلاب هم...

ادامه مطلب
بازگشت #فسیل به سبد اکران پایتخت

بازگشت #فسیل به سبد اکران پایتخت

۱۲ آذر ۱۴۰۲
پشت پرده احضار تهیه‌کنندگان به دادسرای فرهنگ و رسانه

صدور حکم اعدام برای کارگردانی متهم به آزار!

۱۲ آذر ۱۴۰۲
دستور اکران همزمان فیلم یک روحانی و فیلمی از عطاران!+اکران دو فیلم دیگر

دستور اکران همزمان فیلم یک روحانی و فیلمی از عطاران!+اکران دو فیلم دیگر

۱۲ آذر ۱۴۰۲
سینمای اجتماعی؟ نه! فقط نقد اجتماعی داریم/ چطور شد که کارگردان #پوپک_و_مش_ماشالله، بازیگر شد؟

سینمای اجتماعی؟ نه! فقط نقد اجتماعی داریم/ چطور شد که کارگردان #پوپک_و_مش_ماشالله، بازیگر شد؟

۱۲ آذر ۱۴۰۲
مرگ شاهرخ شاهید؛ خواننده‌ای که با سریال #غریبه مشهور شد و #لعبت‌ش از سینمای بعد از انقلاب سردرآورد!

مرگ شاهرخ شاهید؛ خواننده‌ای که با سریال #غریبه مشهور شد و #لعبت‌ش از سینمای بعد از انقلاب سردرآورد!

۱۲ آذر ۱۴۰۲
چطور شد که ابوالفضل پورعرب پذیرفت نقش یک هواپیماربا را بازی کند؟

چطور شد که ابوالفضل پورعرب پذیرفت نقش یک هواپیماربا را بازی کند؟

۱۱ آذر ۱۴۰۲
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم