• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 10 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه شیروانی داغ

مسعود ده‌نمکی در پاسخ به چرایی پرهیز از ورود به ادبیات داغ ژورنالیستی در برنامه «چهل و هشت»⇐پرهیز از جنجال کاملا خودخواسته بود/برای پرسش درباره شبهات سالهای جنگ نمی‌شود سروصدا کرد!/آرامش را بر برنامه حاکم کردم تا مهمانان راحتتر حرف بزنند/ وقتی در سایه  آرامش، میتوان حرفهای کلیدی را مطرح کرد چه نیازیست به هیاهو و جنجال؟؟

3 آبان 1397
در شیروانی داغ
0 0
A A
0
مسعود ده‌نمکی در پاسخ به چرایی پرهیز از ورود به ادبیات داغ ژورنالیستی در برنامه «چهل و هشت»⇐پرهیز از جنجال کاملا خودخواسته بود/برای پرسش درباره شبهات سالهای جنگ نمی‌شود سروصدا کرد!/آرامش را بر برنامه حاکم کردم تا مهمانان راحتتر حرف بزنند/ وقتی در سایه  آرامش، میتوان حرفهای کلیدی را مطرح کرد چه نیازیست به هیاهو و جنجال؟؟

مسعود ده نمکی-چهل و هشت

سینماروزان: مسعود ده‌نمکی از روزنامه‌نگاری آغاز کرد و بعد از پشت سر گذاشتن تجربه تولید آثاری در مدیومهای گوناگون از مستند گرفته تا فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی بار دیگر با اجرای برنامه گفتگومحور «چهل و هشت» بازگشتی داشت به فعالیتهای ژورنالیستی.

به گزارش سینماروزان و به نقل از «جام جم» ده‌نمکی زمانی که روزنامه‌نگاری می‌کرد می‌کوشید پرسشهایش از مقامات را طرح کند و در «چهل و هشت» هم همان طرح پرسش را در پیش گرفت ؛ فقط یک تفاوت در این میان وجود دارد.

ادبیات داغ ژورنالیستی، در برنامه اخیر ده‌نمکی جایی نداشت و او با گفتاری کاملا آرام و بی پرهیز از جنجالهای رایج برخی از مهمترین پرسشها درباره سالهای جنگ را از مهمانانش بپرسد اما همچنان همین روند پرآرامش هم مخاطب‌پسند بوده است. با ده‌نمکی درباره چرایی آمدن به سمت اجرا و کیفیت «چهل و هشت» حرف زده‌ایم.

*اینکه بعد از ساخت نزدیک به ده فیلم درام و مستند و همچنین دو سریال که اغلب در زمره آثار پرحاشیه سینما و تلویزیون بوده‌اند به عرصه اجرای یک برنامه گفتگومحور آمده‌اید از کجا نشأت گرفته؟ تب اجرای تاک‌شو، ده‌نمکی را به «چهل و هشت» آورده یا آن که دغدغه‌ای دیگر پشت این حضور است؟

چه زمانی که مستند می‌ساختم و چه زمانی که فیلم بلند و حتی سریال همواره در کنار درام و داستان‌پردازی به دنبال طرح برخی شبهات ذهنی خودم هم بودم. در سریال «معراجیها» که آخرین محصول تلویزیونی‌ام بوده است سعی کردم داستان را به دانشگاه ببرم و ممانعت از تشییع شهدا در دانشگاهها را عاملی کنم برای طرح سوال کمااینکه در آثاری مانند «اخراجیها» و حتی مستندهایی مثل «فقر و فحشا» نیز سوالاتی درباره کیفیت آدمهای حاضر در دفاع مقدس یا درباره ریشه‌های فحشا طرح شد. این طرح شبهات و به دنبال پاسخ بودن همیشه دغدغه‌ام بوده است تا اخیرا که تهیه کنندگان «چهل و هشت» به سراغم آمدند و ازم خواستند به عنوان یک مجری-کارشناس برنامه را اجرا کنم و من هم برای اینکه فرصتی باشد برای طرح شبهات سالهای جنگ دفاع مقدس، پیشنهاد را پذیرفتم.

* کمتر پیش آمده مهمانانی که تاکنون در برابرتان نشسته‌اند از طرح پرسشی-ولو کلیدی‌ترین پرسش- دچار انقباض رفتاری شوند و موضع بگیرند. این ناشی از تصویر آرامش‌بخشی است که از ده‌نمکی در قامت مجری «چهل و هشت» می‌بینیم؟

چون می‌خواستم در «چهل و هشت» شبهات دفاع مقدس را مطرح کنم و اغلب مهمانان هم از سابقه من آگاهی داشتند بنابراین گاردشان در برابرم باز بود و می‌دانستند که برنامه، مغرضانه نیست و برای همین خیلی راحت حرف زدند. به جز این، برنامه برای شبکه چهارم تولید شده و دیگر همگان می‌دانند شبکه چهارم شبکه‌ایست کاملا تخصصی با مخاطب خاص و حاوی برنامه‌هایی که به دنبال ارائه راهبرد هستند نه جنجال اما خوشبختانه در همین مدت کوتاهی که از برنامه گذشته، اقبال مخاطبان عام به آن خیلی خوب بوده است و امیدوارم می‌کند به نتیجه کار.

*چقدر از اقبال مخاطبان را ناشی از حضور برندی به نام مسعود ده‌نمکی در مقام مجری می‌دانید؟ به هر حال باید قبول کرد که برنامه‌های راهبردی اگر مجریِ چهره نداشته باشند ممکن است دیده شدن‌شان به زمانی بسیار بیشتر از اینها نیاز داشته باشد.

این هم لطف خداست که شامل حال من شده است. خدا همیشه نظرش به من بوده که چه در زمان انتشار نشریه، چه زمان ساخت فیلم و سریال و چه حالا که برنامه تلویزیونی اجرا می‌کنم، مورد توجه مخاطبان واقع می‌شوم. این وضعیت خدادادی است و باید قدرش را دانست.

*تصویری که از ده‌نمکیِ روزنامه‌نگار سراغ داریم تصویری است پرهیاهو و خالق برخی تیترهای جنجالی تاریخ مطبوعات! در «چهل و هشت» اما به شدت از جنجالی شدن فاصله گرفته‌اید.

پرهیز از جنجال در «چهل و هشت» خودخواسته بوده است تا مهمانان برنامه احساس امنیت کنند. برنامه، کاملا راهبردی است و برای همین مهمان نباید حس کند که بناست مچش گرفته شود. اگر هم می‌بینید برنامه تا اینجا پربار بوده برای همین ایجاد آرامش است. اگر آرامش نبود بسیاری از اسرار و رازهای مگوی دوران دفاع مقدس مطرح نمی‌شد. وقتی در سایه همین آرامش، حرفها زده می‌شود و از آن سو مردم کوچه و بازار هم از علاقه خود به موضوعات می‌گویند یعنی کارمان موفق بوده و گواهی بر آن که همچنان می‌توانیم بدون جنجال رسانه‌ای طرح موضوع کنیم و برای پرسشهای کلیدی مان پاسخ قانع کننده پیدا کنیم.

*…با این حساب از کیفیت نهایی کار رضایت خاطر دارید؟

بچه‌های تولید «چهل و هشت» بچه هایی تازه‌کار اما مستعد هستند و تاکنون خوب عمل کرده اند اما جا داشت که برخی کارهای دیگر برای برنامه می‌شد؛ مثلا تهیه یک سری آیتم‌های مرتبط با موضوع اصلی و ورود با زمان‌بندی مناسب به دل مباحث کلیدی.

* درباره پرسشهایی که از مهمانان «چهل و هشت» طرح می شود این شبهه مطرح است که آیا اینها پرسشهایی است که اتاق فکر برنامه در اختیار شما می‌گذارد یا آن که پرسشهای شخصی مسعود ده‌نمکی است که طرح میشود؟؟

البته که تولیدکنندگان برنامه براساس پیش فرضهایشان، پرسشهایی برای ارائه آماده می‌کنند اما بخش عمده پرسشها را خودم طرح می‌کنم. به هر حال برمبنای پژوهشهایی که در حیطه جنگ تحمیلی داشته ام وقتی از لابلای سخنان مهمان، سوالات و شبهات تازه‌ای شکل می‌گیرد سعی می‌کنم به‌لحظه آن سوالات را طرح کنم تا ناچار نباشیم برای طرح این شبهات تازه، مجددا برنامه‌های تازه‌تری بسازیم. این خاصیت تمام برنامه های گفتگومحور متکی بر سوژه است که از خلال گفته‌های مهمان، پرسشهای تازه شکل می‌گیرد و درباره «چهل و هشت» هم سعی می‌کنم بی تعارف این پرسشها را مطرح کنم.

* با رویه‌ای که از رک‌گویی ده‌نمکی در آثار سینمایی و کارنامه مطبوعاتیش و به خصوص توقیف برخی نشریاتش به خاطر همین رک‌گویی در ذهن داریم باید بپرسیم آیا «چهل و هشت» گرفتار سانسور هم شده است و شده است طرح سوالی از سوی شما با پاسخی از سوی مهمان مواجه شود که گرفتار ممیزی شود؟

 ممیزی خاصی نداشته‌ایم و تقریبا بخش عمده برنامه‌هایمان همان طور که ضبط شده روی آنتن رفته است. خودم هم به عنوان مخاطب که برنامه‌ها را پیگیری کردم ندیدم جمله یا گفته محسوسی از برنامه حذف شود؛ این خود گواهیست بر آن که طرح توأم باآرامش شبهات بهتر نتیجه می‌دهد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=53085
image_print
برچسب ها: چهل و هشتمسعود ده نمکی
نوشته قبلی

حبیب اسماعیلی بیان کرد⇐هرچقدر هزینه سینما رفتن کمتر باشد، فیلمها بیشتر دیده می‌شوند/نیم‌بها شدن قیمت بلیت در روزهای شنبه و سه‌شنبه، باعث چهار برابری میزان مخاطبان شده!/یک مخاطب کودک برابر است با سه مخاطب چون کودک بدون والدینش به سینما نمی‌آید

نوشته‌ی بعدی

«هزارپا» مماس با 38میلیارد به اکران خود ادامه میدهد/«مغزها…» 8میلیاردی شد/«لس آنجلس…» 4میلیارد را رد کرد/«لازانیا» بدون سینماهای شهرداری و بدون تیزر 2میلیاردی شد/«پیشونی سفید2» میلیاردی شد/دو فیلم ارگانی تازه‌ اکران‌شده رویهم 200هزار تومان هم نفروختند!!+آمار کامل فروش

مطالب مرتبط

فیلم درشکه چی ساخته نصرت کریمی

طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

8 تیر 1404

سینماروزان: ماجرای صدور حکم اعدام و قطع دست برای نصرت کریمی- کارگردان و بازیگر- در ابتدای انقلاب به خاطر ساخت...

فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404

سینماروزان/محمد شاکری: تقریبا همزمان با آغاز ماه محرم و بازپخش سریال «مختارنامه» ساخته داوود میرباقری و در حالی که حواشی...

سریال وحشی

سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

20 خرداد 1404

سینماروزان: بعد از پایان فصل اول سریال وحشی که قسمت هشتم آن نقطه اوج داستان و آغاز مجدد سیکل بدبختی‌‌های...

نوشته‌ی بعدی
آیا تقارن با ایام فاطمیه در چینش اکران نوروزی لحاظ شده است؟/سخنگوی شورا: سینماها ساعت 16 به بعد می‌توانند اکران داشته باشند

«هزارپا» مماس با 38میلیارد به اکران خود ادامه میدهد/«مغزها...» 8میلیاردی شد/«لس آنجلس...» 4میلیارد را رد کرد/«لازانیا» بدون سینماهای شهرداری و بدون تیزر 2میلیاردی شد/«پیشونی سفید2» میلیاردی شد/دو فیلم ارگانی تازه‌ اکران‌شده رویهم 200هزار تومان هم نفروختند!!+آمار کامل فروش

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • سیدضیاءالدین دری، همایون شهنواز و سریال سووشون

    از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    117 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 47 توئیت 29
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    46 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 12
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    34 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

اسرار عمارت نفرين شده!⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «شکارگاه» با بازی پرویز پرستویی، الهام پاوه نژاد، سوگل خلیق، مهدی حسینی نیا و…+فیلم

طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

داریوش خنجی؛ فیلمبرداری با دید برجسته هنری و تسلط فنی /در نشست نقد کتاب خنجی چه گذشت؟   

مرگ جمال اجلالی؛ بازیگری که فنی‌زاده را به وجد آورد!

جایزه بهترین بازیگر زن و مرد جشنواره والنسيا به «در انتهای شب» رسید

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم