سینماروزان: علیرضا تابش مدیرعامل فارابی که زمزمه های پرش عنقریب وی به یکی از زیرمجموعه های فرهنگی شهرداری بیش از هر زمان دیگری به گوش میرسد در تازه ترین بیلانی که از فعالیتهایش در فارابی ارائه داده از این گفته که فارابی در دولت یازدهم حقوق ۶۴ فیلم سینمایی را به کشورهای مختلف فروخته است.
به گزارش سینماروزان فارغ از آن که درباره درآمد ناشی از این فروش اطلاعاتی از سوی تابش اعلام نشده و تابش نگفته این فروش فیلم چقدر از هزینه های تولید را جبران کرده نکته ای هم وجود دارد درباره نحوه فروش که از فروش به شبکه های تلویزیونی و اینترنتی تا فروش به خطوط هواپیمایی را دربرمیگیرد.
از یک طرف مشخص نیست ملاک انتخاب فیلم برای فروش به شبکه های تلویزیونی یا خطوط هواپیمایی چه بوده و از طرف دیگر در فهرست فیلمهای به فروش رفته با فیلمهایی مانند «قشنگ و فرنگ» برمیخوریم که هنوز در داخل هم فرصت اکران پیدا نکرده اند!!
جالب است فیلمهایی نظیر «امکان مینا»، «تراژدی» و «خانه ای در خیابان چهل و یکم» و «ربوده شده» که در داخل هم مخاطب چندانی نداشته اند به خطوط هواپیمایی خارجی فروخته شده اند. چگونه و با چه قیمتی؟ مشخص نیست.
بماند که در میان فهرست فیلمهای فروخته شده آثاری نظیر «گاو»، «پدر»، «بادکنک سفید»، «بایسیکل ران»، «شهر زیبا» و «رقص در غبار» متعلق به سالها قبل هم دیده میشود؛ فیلمهایی که بیشتر به واسطه آوازه فعلی کارگردانانشان فروخته شدهاند و نه به واسطه تلاشهای بین الملل فارابی.
متن گفته های تابش درباره این معاملات سینمایی را بخوانید:
–در طی دولت یازدهم، در نتیجه مذاکرات به عمل آمده، با هدف گسترش دیپلماسی هنری و تعاملات سینمایی در عرصه بینالمللی، معاونت بینالملل بنیاد فارابی طبق قراردادهایی حقوق ۶۴ فیلم ایرانی را در قالب حقوق سینمایی، تلویزیونی، اینترنتی، ویدئویی و پخش درون پروازیِ خطوط هواپیمایی به فروش رسانده است.
–طبق قرادادهای منعقد شده، ۱۷ عنوان فیلم سینمایی به خطوط هواپیمایی کشورهای امارات، ترکیه، عمان، قطر، هند و… فروخته شده است که این فیلمها عبارتند از: «امکان مینا»، «آذر شهدخت پرویز و دیگران»، «پدر»، «تجریش ناتمام»، «تراژدی»، «جزیره رنگین»، «حورا»، «خانهای در خیابان چهل و یکم»، «خداحافظی طولانی»، «خواب آب»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «دربند»، «ربوده شده»، «سینما نیمکت»، «شیفت شب»، «طبقه حساس» و «قشنگ و فرنگ».
–برنامهریزیهای لازم برای اکران محدود ۸ عنوان فیلم شامل «استرداد»، «تراژدی»، «حکایت عاشقی»، «خانهای در خیابان چهل و یکم»، «ربوده شده»، «سیانور»، «سینما نیمکت» و «شیفت شب» در ۵ کشور استرالیا، ایتالیا، آلمان، آمریکا و کانادا به عمل آمده که در نتیجه، این برنامهها – در برخی موارد، با حضور عوامل – به انجام رسیده است.
— قرارداد واگذاری حقوق نمایش فیلمهای «راه آبی ابریشم»، «کفشهایم کو؟» و «ملک سلیمان» در هفتههای فیلم در کشورهای خارجی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منعقد شده که از این رخدادهای فرهنگی هم استقبال شایان توجهی به عمل آمده است.
–بنیاد سینمایی فارابی حقوق تلویزیونی ۲۵ عنوان فیلم در ۱۴ کشور اسلواکی، آلبانی، برزیل، بوسنی، ترکیه، تونس، رومانی، کرواسی، لبنان، مالزی، مکزیک، ویتنام، هند، یوگسلاوی و بنگلادش را نیز به فروش رسانده است که از میان این فیلمها میتوان به «آتش بس»، «بادکنک سفید»، «بایسیکلران»، «پدر»، «پرنده باز کوچک»، «پرواز مرغابیها»، «تو آزادی»، «جزیره رنگین»، «چوری»، «رقص در غبار»، «روز کارنامه»، «زمانی برای دوست داشتن»، «سوپر استار»، «شهر زیبا»، «عصر روز دهم»، «قبیله من» و… اشاره کرد.
— ۲۱ عنوان فیلم سینمایی نیز برای پخش اینترنتی، به شکل غیر انحصاری، برای بهرهبرداری کاربران در چین و خاور دور واگذار شده است که این عناوین عبارتند از «آتش بس»، «بادکنک سفید»، «پل چوبی»، «چک»، «چهل سالگی»، «خرس»، «خوابهای دنبالهدار»، «رویای سینما»، «روییدن در باد»، «زمانی برای دوست داشتن»، «سوپر استار»، «شب واقعه»، «شیر تو شیر»، «صدای پای من»، «طبقه سوم»، «عصر روز دهم»، «فرزند خوانده»، «قبیله من»، «گلوگاه»، «مامان بهروز منو زد» و «ملکه».
–فروش کلیه حقوق سینمایی/ ویدئویی/ تلویزیونی فیلمهای «رقص در غبار» و «شهر زیبا» به کشور فرانسه، حقوق ویدیویی ۵ عنوان فیلم «بادکنک سفید»، «بایسیکلران»، «پدر»، «کلوزآپ» و «گاو» به کشورهای آمریکا، برزیل، ترکیه، فرانسه و کانادا، و نیز واگذاری حقوق آرشیوی فیلمهای «شهر زیبا» و «رقص در غبار» نیز به کشور ژاپن صورت پذیرفته است.
جالبه که هر فیلمی که ایشون رفته پشت صحنه اش در این فهرست هست!!
ایکاش من هم دعوتش میکردم ناهار بیاد پشت صحنه
بلکه فیلم من هم فروخته بشه
ردپا فیلمهای خانم الف.میم منشی صحنه سابق و تهیه کننده اخیر که تقریبا در تمام کارهایی که فارابی حمایت میکنه اثری از ایشون هست و تازگیها به کانادا رفت و امد دارن هم اینجا دیده میشه
حتی درباره فروش رایت فیلمهایی که هنوز اکران نشدن
یکی توضیح بده در این باره
اقای تابش ای کاش از اون معاون بین الملل تون که سیصد ساله تو فارابی ه
و انشاالله سیصدسال دیگه هم تو فارابی باقی خواهد ماند بپرسید چطوری میشه
فیلمی تو داخل ایران هم مخاطب چندانی نداشته باشه و رویکرد مثبتی در جشنواره ها هم بهش نشده باشه و الان رایتش فروخته شده باشه؟
اقای بین الملل مادام العمر فارابی بیان و بگن رایتا رو با چه ارقامی فروختن؟ بالاغیرتا بابت هر فیلم ۱۰۰۰ دلار گرفتن؟؟؟؟
یا به صورت فله ای و در دی وی دی های چندفیلمه فیلما رو واگذار کرد؟
امير اسفنديارى تا نیروهایی بی ربط به سینما مثل تابش در فارابى هست بايد هم در بين الملل حكومت كنه!اگه تابش راست ميگه قرارداد اينهارو بذاره روى سايت فارابى،وبگه چقدر از اين همه فروش سهم بخش خصوصى است و فروختن بايسيكل ران و بادكنك سفيد و فيلمهاى اوليه فرهادى پس از اينهمه سال حاصل كدام تلاش فارابى است؟اينها بخاطر نام فيلمساز است