• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 3 خرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

«لالالند»؛ فضایی خاطره انگیز برای مخاطب

21 اسفند 1395
در خبر, گوناگون
0 0
A A
0
«لالالند»؛ فضایی خاطره انگیز برای مخاطب

لالالند

سینماروزان: نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «لالا لند» شامگاه جمعه 20 اسفند در کافه رومنس با  حضور علاقمندان سینما و برخی از منتقدان برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از نمایش فیلم رضا درستکار منتقد سینما، اظهار داشت: ساخت آثار موزیکال از اواخر دهۀ 50 در هالیوود آغاز شد اما می‌توان ردپای بهترین فیلم‌های موزیکال را دهۀ 60 جست‌و‌جو کرد.

وی با اشاره به تفاوت‌های لالالند با دیگر آثار موزیکال هالیوود، اظهار داشت: درون‌مایۀ این فیلم، وجه‌تمایز آن با آثار شاخص موزیکال است. در این قبیل آثار، غالباً فیلمساز به محتوا و هدف خاصی نمی‌اندیشد و بیشتر به دنبال ایجاد فضایی مفرّح برای مخاطب است که این فضا معمولاً در بستر عاشقانگی و شیدایی اتفاق می‌افتد.

این منتقد سینما با اشاره به تفاوت‌های لالالند با دیگر آثار موزیکال هالیوود، اظهار داشت: درون‌مایۀ این فیلم، وجه‌تمایز آن با آثار شاخص موزیکال است. به عبارت دیگر لالالند گرچه فیلمی موزیکال است اما در مسیری متفاوت حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه تقابل آرزو و رؤیا با جهان واقعیت، دست‌مایۀ اصلی «دیمن شزل»(کارگردان لالالند) است، اضافه کرد: شخصیت‌های اصلی این فیلم در بستر درام و بر پایۀ عشقی ناب و اهورایی و با آرزوهای فردی بزرگ، به سمت یکدیگر کشیده می‌شوند، به وصال می‌رسند اما این وصال با نیل به واقعیت‌های عینی جامعه‌ی پر از ترافیک و تخاصم، به انفصال ختم می‌شود.

درستکار اظهار داشت: نکته قابل توجه در لالالند، حرکت داستان در مسیری متفاوت نسبت به فیلم‌های موزیکال است. پایان‌خوش، یکی از بارزه‌های اصلی آثار موزیکال است اما در این فیلم، گرچه با تراژدی پایان نمی‌پذیرد اما پایان خوشی هم ندارد. در واقع فیلمساز با واقع‌بینی و هوشمندی خود و البته با شناخت برتر از واقعیت‌های زندگی امروزی، به‌بهترین شکل داستان را پیش می‌برد.

وی افزود: تقریبا تمامی منتقدان بزرگ و کوچک سینما، چه در اروپا و چه امریکا، این فیلم را اثری قابل تحسین می‌دانند، ولی با کلی گویی این‌که کارگردانی خوب بر پایۀ داستانی مناسب و بازی‌های باکیفیت، وارد جزئیات و بطن فیلم نشده‌اند.

او اضافه کرد: قدرت و هنرنمایی کارگردان را می‌توان در سکانس اول فیلم، به‌خوبی دید. هم‌افزایی انسان‌ها در ترافیک سنگین و همگرایی آنان با موسیقی یکی از نقاط روشن لالالند است خاصه اینکه در این سکانس شخصیت مرد و زن قصه، تنها انسان‌های بی‌تفاوت به این همگرایی و هم‌نوایی هستند. در واقع این بی‌تفاوتی، اولین نقطۀ مشترک این دو است.

وی ادامه داد: شخصیت‌های اصلی قصه گرچه با عشقی ناب به سمت یکدیگر گرایش و میل پیدا می‌کنند اما هر یک در ذهن، رؤیایی فردی در سر دارند، مرد داستان در پی رسیدن به کافه‌ای بزرگ است و زن، سودای بازیگری دارد. رسیدن به این اهداف مادی‌ست که باعث می‌شود، نقطۀ پایان عشق این دو شخصیت رخ‌دهد.

این منتقد سینما با اشاره به ابعاد اجتماعی لالالند و ارتباط آن با جامعه ایرانی، گفت: طبق آماری که از سوی دوستی در قوه قضائیه شنیدم؛ آمار طلاق به شکل فزاینده‌ای رشد داشته و از سوی دیگر، ازدواج در سنین بالای 40 سال هم افزایش یافته است. این آمار، درواقع به ما نشان می‌دهد که در روابط امروزی جامعه ما چقدر ما به دنبال نفع و استفاده‌های شخصی هستیم تا ایجاد یک رابطه پر از شور و عاطفه! اتفاقا ازدواج فرد در سنین بالا، دلیلی جز رهایی از تنهایی و ترس از پیری ندارد؛ خاصه اینکه در ذهن اجتماع بشری، مرد فاعل ارتباط زناشویی است در حالیکه استمرار حیات بشر از منشاء زن سرچشمه می‌گیرد.

درستکار یادآور شد: در لالالند نیز، مادامی که شخصیت مرد و زن داستان، بر اساس فطرت و غریزۀ انسانی رفتار می‌کنند، عشق وجود دارد اما به‌محض اینکه اهداف دنیایی مهمترین دغدغۀ ذهنی شخصیت‌ها می‌شود، انفصال آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: سکانس پایانی این فیلم به‌خوبی نشان می‌دهد، هر دو شخصیت اصلی به اهداف دنیایی خود رسیده‌اند اما به قیمت از دست دادن حسی پاک به نام عشق.

منتقد سینما با بیان اینکه لالالند نشان‌دهندۀ عاشقانگی‌های پاک است، اظهار داشت: سینمای امروز جهان و خاصه سینمای ایران، با مفهوم و تجلی عشق بیگانه است و تلاشی برای به تصویر کشیدن عشقی محترم انجام نمی‌دهد. در این شرایط، تولید اثری مانند لالالند، نقطۀ روشن سینما است.

درستکار با اشاره به اینکه همواره عشق از نگاه مردانه بیان می‌شود، لالالند را یادآور کازابلانکا دانست و خاطرنشان کرد: نشانه‌گذاری‌ها در این فیلم مخصوصاً نوع رنگ‌بندی و استفاده از المان‌های سینمای دهۀ 50 و 60 میلادی، مخاطب را در فضای کازابلانکا قرار می‌دهد خاصه در سکانس پایانی که زن معصومیت عشق را به قیمت ازدواج با فردی پولدار و رسیدن به شهرت از دست می‌دهد اما مرد همچنان سر پیمان خود وفادار است.

قاقانی: «لالالند» بر پایۀ موسیقی جاز بنا شده است

در بخش دیگری از این نشست، خدایار قاقانی؛ منتقد سینما، تحصیلات موسیقیایی کارگردان لالالند را یکی از رموز موفقیت این فیلم دانست و گفت: این فیلم بر پایۀ ساختمان و قوانین شکل‌گیری موسیقی جاز بنا شده است.

وی افزود: کارگردان با الهام از نوع موسیقی جاز، به‌خوبی توانسته عنصر غافلگیری را در فیلم بکار گیرد و حتی در پردازش شخصیت‌های اصلی نیز از آن استفاده کند.

قاقانی با بیان اینکه لالالند فیلمی برای ستایش موسیقی است، ادامه داد: در این فیلم، هرجا موسیقی حاضر است، سکانس-پلان نیز وجود دارد اما در مواقعی که موسیقی شنیده نمی‌شود، سکانس‌ها کات می‌شوند. به عبارت دیگر، موسیقی شرط پیوستگی و مایۀ اتصال سکانس‌ها و پلان‌ها است.

این منتقد سینما اضافه کرد: جنس موسیقی و صدا، یادآور دهۀ 60 میلادی است؛ به‌همین دلیل فضایی خاطره‌انگیز خاصه برای خود امریکایی‌ها دارد چراکه دهۀ 60 میلادی جایگاهی خاص در ذهن اجتماعی امریکایی‌ها دارد.

لالالند؛ به کارگردانی و نویسندگی دیمین شزل (DamienChazelle) و بازی اما‌ واتسون و رایان ‌گاسلینگ یکی از فیلم‌های تحسین‌برانگیز و درخشان سال‌های اخیر سینمای جهان است که توانست هفت جایزه از گلدن‌گلوپ و شش جایزه از اسکار، ازجمله بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اصلی زن و بهترین موسیقی (جاستین هورویتز) را از آن خود کند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=35863
image_print
برچسب ها: کافه رومنسلالالند
نوشته قبلی

مرحبا به اعتراف روی آنتن زنده⇐تهیه‌کننده فیلم «3ارگانی»: عادت کرده‌ایم که منافع‌مان را در تولید ببریم

نوشته‌ی بعدی

دو پرسش کلیدی محمدهادی کریمی به بهانه حضور رییسی تازه در سینما⇐چرا خصوصی‌سازی در این سالها مسیری کاملا عکس گرفت؟/چرا بودجه تولید صرف اموری شد که متولیانی همچون وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ دارد؟

مطالب مرتبط

علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشم‌هایش» پیوستند

علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشم‌هایش» پیوستند

2 خرداد 1404

سینماروزان/مهدی فلاح: علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به فیلم سینمایی «چشم‌هایش» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا پیوستند که با...

پردیس سینمایی نارسیس

“دایناسور” در مرز ۱۴۳میلیارد و “موسی(ع)” ۶۷میلیارد/”کوکتل مولوتف” ۶۰میلیارد/”صددام” ۵۰میلیارد/”رها” مماس با ۳۵میلیارد/”خانه ارواح” ۱۲میلیارد/”رویاشهر” در مرز ۱۰میلیارد/”زیبا…” و “سلام‌علیکم…” در آستانه‌ی ۵میلیارد/”بی سروصدا” ۲میلیارد!+آمار کامل فروش

2 خرداد 1404

سینماروزان/کیوان بهارلویی: در میان فیلم‌های اکران نوروز، "دایناسور" همچنان به فروش خود ادامه می‌دهد و ۲/۵میلیارد این هفته فروخته و...

لیست بازیگران سریال «استخوان سوز» کامل شد

لیست بازیگران سریال «استخوان سوز» کامل شد

2 خرداد 1404

سینماروزان/مهدی فلاح: سریال «استخوان سوز» ساخته مجید اسماعیلی درحالی از نیمه فیلمبرداری گذشت که تمام بازیگران در نقش‌های خود جلوی...

نوشته‌ی بعدی
مميزي‌هاي عرفي براي ويروسي كه دراماتيك زاده شد

دو پرسش کلیدی محمدهادی کریمی به بهانه حضور رییسی تازه در سینما⇐چرا خصوصی‌سازی در این سالها مسیری کاملا عکس گرفت؟/چرا بودجه تولید صرف اموری شد که متولیانی همچون وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

سریال «یزدان»؛ همینی هست که هست!
خبر وسط

سریال «یزدان»؛ همینی هست که هست!

30 اردیبهشت 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: سریال «یزدان» بازگشت دوباره منوچهر هادی به سریال سازی در تلویزیون بعد از تجاربی مثل «خوب بد زشت»...

ادامه مطلب
روحَت شاد و یادت گرامی!⇐رونمایی از آنونس سریال "اجل معلق" با بازی رضا عطاران، عباس جمشیدی‌فر، الیکا عبدالرزاقی و...!+ویدیو

روحَت شاد و یادت گرامی!⇐رونمایی از آنونس سریال “اجل معلق” با بازی رضا عطاران، عباس جمشیدی‌فر، الیکا عبدالرزاقی و…!+ویدیو

29 اردیبهشت 1404
هوشنگ توکلی کارگردان سریال «مدرس» به‌دنبال ساخت فیلم «گیلگمش»

کارگردان سریال «مدرس» به‌دنبال ساخت فیلم «گیلگمش»

27 اردیبهشت 1404
روایت بازیگر "تاراج" از ساخت اسکله به‌دلیل ممنوع‌کاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما  

روایت بازیگر “تاراج” از ساخت اسکله به‌دلیل ممنوع‌کاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما  

26 اردیبهشت 1404
پردیس+زندگی

“دایناسور” ۱۴۰میلیارد شد/”موسی” ۶۶میلیارد و “کوکتل مولوتف” ۵۹میلیارد/”رها” در مرز ۳۴میلیارد/”پسر دلفینی۲” در نزدیکی ۲۷میلیارد/عبور “صددام” از ۳۱میلیارد/”خانه ارواح” در مرز ۱۰میلیارد/”زیبا صدایم کن” ۲/۵میلیارد/”بی سروصدا” دوروزه ۶۰۰میلیونی شد/”اسفند” نیم میلیارد!+آمار کامل فروش

26 اردیبهشت 1404
اوج مجددا پشت محمدحسین مهدویان!

اوج مجددا پشت مهدویان!

25 اردیبهشت 1404
روزنامه همشهری: سریال «سووشون» مشکل پخش ندارد/تهیه‌کننده: حتی مجوز تبلیغات صادر نشده!/

روزنامه همشهری: سریال «سووشون» مشکل پخش ندارد/تهیه‌کننده: حتی مجوز تبلیغات صادر نشده!/

24 اردیبهشت 1404

پربازدیدها

  • شما واقعا خواجه‌ای؟ ⇐تیزر فیلم کمدی "خانه ارواح" با بازی پژمان جمشیدی و کاظم سیاحی منتشر شد+ویدئو 

    شما واقعا خواجه‌ای؟ ⇐تیزر فیلم کمدی “خانه ارواح” با بازی پژمان جمشیدی و کاظم سیاحی منتشر شد+ویدئو 

    136 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 54 توئیت 34
  • سریال «لمندگان»؛ ای کاش از تجربه‌ی خزاعی می‌آموختید

    124 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 50 توئیت 31
  • فیلم «زن و بچه»سعید روستایی «با حجاب» در کن۲۰۲۵+ سرمایه‌گذار کیست؟+اعلام خط داستانی فیلم درباره ارتباط زن مطلقه و بوی‌فرند!

    154 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 62 توئیت 39
  • نسخه‌ی زنانه مازیار(شهره) لرستانی روی پرده!+توضیحات کارگردان درباره حذف نامش از تیتراژ

    70 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 28 توئیت 18
  • سریال «یزدان» با نویسنده‌ی «آبان» در شبکه سوم تلویزیون+رونمایی از تیزر

    60 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • صدام در ایران/رونمایی از تیزر فیلم کمدی «صددام» با بازی رضا عطاران، پریناز ایزدیار و…+ویدیو

    59 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • آقازاده‌ی ایرج قادری؛ مدیر هلدینگ منسوب به بابک زنجانی!؟

    51 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 20 توئیت 13
  • زایش یک زندگی⇐رونمایی از تریلر ۱۲۳ ثانیه ای سریال «سووشون» با بازی میلاد کیمرام، بهنوش طباطبایی و…+ویدیو

    50 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 20 توئیت 13

آخرین مطالب

علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشم‌هایش» پیوستند

“دایناسور” در مرز ۱۴۳میلیارد و “موسی(ع)” ۶۷میلیارد/”کوکتل مولوتف” ۶۰میلیارد/”صددام” ۵۰میلیارد/”رها” مماس با ۳۵میلیارد/”خانه ارواح” ۱۲میلیارد/”رویاشهر” در مرز ۱۰میلیارد/”زیبا…” و “سلام‌علیکم…” در آستانه‌ی ۵میلیارد/”بی سروصدا” ۲میلیارد!+آمار کامل فروش

لیست بازیگران سریال «استخوان سوز» کامل شد

افتتاحیه متفاوت فیلم “صبح اعدام” در زادگاه طیب حاج رضایی

رسانه انگلیسی منتشر کرد: داستان کامل فیلم «زن و بچه»سعید روستایی   

اعلام رسمی تاریخ عرضه سریال «سووشون» +پوستر

مسابقه ویژه برای طرفداران دنیای هری پاتر برگزار می‌شود/ سفر واقعی به مدرسه هاگوارتز

«سینماسلامت» با «گوزن‌های اتوبان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

«پاکول»؛ روایتی از عشق، تنهایی و پیچیدگی‌های روابط انسانی

تقدیر از بهزاد فراهانی در اکران مردمی فیلم سینمایی «سلام علیکم حاج آقا»

تبلیغات

ویژه ها

سریال «یزدان»؛ همینی هست که هست!
خبر وسط

سریال «یزدان»؛ همینی هست که هست!

30 اردیبهشت 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: سریال «یزدان» بازگشت دوباره منوچهر هادی به سریال سازی در تلویزیون بعد از تجاربی مثل «خوب بد زشت»...

ادامه مطلب
روحَت شاد و یادت گرامی!⇐رونمایی از آنونس سریال "اجل معلق" با بازی رضا عطاران، عباس جمشیدی‌فر، الیکا عبدالرزاقی و...!+ویدیو

روحَت شاد و یادت گرامی!⇐رونمایی از آنونس سریال “اجل معلق” با بازی رضا عطاران، عباس جمشیدی‌فر، الیکا عبدالرزاقی و…!+ویدیو

29 اردیبهشت 1404
هوشنگ توکلی کارگردان سریال «مدرس» به‌دنبال ساخت فیلم «گیلگمش»

کارگردان سریال «مدرس» به‌دنبال ساخت فیلم «گیلگمش»

27 اردیبهشت 1404
روایت بازیگر "تاراج" از ساخت اسکله به‌دلیل ممنوع‌کاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما  

روایت بازیگر “تاراج” از ساخت اسکله به‌دلیل ممنوع‌کاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما  

26 اردیبهشت 1404
پردیس+زندگی

“دایناسور” ۱۴۰میلیارد شد/”موسی” ۶۶میلیارد و “کوکتل مولوتف” ۵۹میلیارد/”رها” در مرز ۳۴میلیارد/”پسر دلفینی۲” در نزدیکی ۲۷میلیارد/عبور “صددام” از ۳۱میلیارد/”خانه ارواح” در مرز ۱۰میلیارد/”زیبا صدایم کن” ۲/۵میلیارد/”بی سروصدا” دوروزه ۶۰۰میلیونی شد/”اسفند” نیم میلیارد!+آمار کامل فروش

26 اردیبهشت 1404
اوج مجددا پشت محمدحسین مهدویان!

اوج مجددا پشت مهدویان!

25 اردیبهشت 1404
روزنامه همشهری: سریال «سووشون» مشکل پخش ندارد/تهیه‌کننده: حتی مجوز تبلیغات صادر نشده!/

روزنامه همشهری: سریال «سووشون» مشکل پخش ندارد/تهیه‌کننده: حتی مجوز تبلیغات صادر نشده!/

24 اردیبهشت 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم