• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 27 اردیبهشت 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گوناگون

سریال «وحشی»؛ آغاز یک تراژدی واقعی از اعماق تاریکی؟؟؟

1 اردیبهشت 1404
در گوناگون
21 0
A A
0
سریال «وحشی»؛ آغاز یک تراژدی واقعی از اعماق تاریکی؟؟؟

سریال «وحشی»؛ آغاز یک تراژدی واقعی از اعماق تاریکی؟؟؟

سینماروزان/نوید جعفری: نظریه‌ای بسیار معروف در عالم تئاتر، سینما و حتی ادبیات داستانی وجود دارد که معتقد است هر داستان، علاوه بر همه ملزومات خود، به دو اصل مهم وابسته است: نخست، شروعی میخکوب‌کننده و تاثیرگذار و دوم، پایانی نفس‌گیر و ماندگار به‌گونه‌ای که مخاطب تا مدت‌ها پس از تجربه اثر، همچنان آن را در ذهن خود مرور ‌کند.

 

همان‌طور که در ساختار رمان، هر پاراگراف می‌تواند مخاطب را به خواندن پاراگراف بعدی تشویق کند، در سینما و سریال نیز هر بخش و هر قسمت می‌تواند تماشاگر را به ادامه مسیر ترغیب کند، اصطلاحا همان قلاب معروف که اگر در جای درست پرتاب نشود، نمی‌تواند به جذب مخاطب منجر شود.

 

هومن سیدی در تجربه قبلی خود با سریال «قورباغه» نشان داده که جهان داستان و روایت بصری را به‌خوبی می‌شناسد. برخلاف بسیاری از نمونه‌های مشابه که در نهایت بدل به یک تئاتر تصویری می‌شوند، او در سریالش از همان ساختار سینمایی بهره می‌برد و همین به تاثیرگذاری هرچه بیشتر اثر می‌انجامد. در حقیقت، چه در سریال «قورباغه» و چه حالا پس از تماشای نخستین قسمت سریال «وحشی»، می‌توان به روشنی دید که هر قسمت سریال او، خود بدل به فیلمی مجزا می‌شود که قرار است در کنار سایر قسمت‌ها، یک روایت داستانی کامل را بسازد.

 

سریال «وحشی» که شب های دوشنبه از فیلم نت پخش می شود از همان ابتدا تکلیفش را با بیننده روشن کرده است؛ داستانی که از دل واقعیت آمده و تنها به‌دلیل اقتضای فضای سریال، تغییراتی دراماتیک یافته است. همین جمله‌ی «بر اساس واقعیت» نخستین و جدی‌ترین تلنگر اثر به مخاطب است تا آن را با دقت بیشتر بپذیرد و داستان را مستندتر ببیند.

 

«وحشی» از دل تاریکی و اعماق زمین آغاز می‌شود. در مسیر بالا آمدن آدم‌ها و شخصیت اصلی با بازی جواد عزتی، تیتراژ در همراهی با صدای بالابر ظاهر می‌شود و مخاطب را از عمق به سطح می‌رساند. در همین قسمت نخست، داستان به‌گونه‌ای هوشمندانه هم آدم‌هایش را معرفی می‌کند و هم فضای روایت را شکل می‌دهد. با چند تصویر و دیالوگ، شخصیت اصلی را از ادامه آنچه در پیش است تبرئه می‌کند و به مخاطب می‌فهماند با مردی دلسوز، تنها و رنج‌کشیده روبه‌روست که تلاش می‌کند در جنگی نابرابر با جهان اطرافش، انسان باقی بماند. همین نگاه باعث می‌شود که ما به‌عنوان مخاطب، نسبت به سرنوشت او کنجکاو شویم. مرد جوانی که پدر و مادر پیر و بیمار خود را بر دوش می‌کشد و حتی آن ماشین سیمرغ رنگ‌ورورفته نیز تمثیلی از روان تکه‌پاره‌اش است که همچنان خود را در این شهر به این‌سو و آن‌سو می‌برد.

 

قسمت نخست «وحشی» دو بخش اصلی دارد: نخست، معرفی شخصیت‌ها و فضای کلی روایت از معدن تا حاشیه شهری که محل سکونت کارگران معدن است و دوم، واقعه‌ای که بر پایه‌ دلسوزی و سوء‌ظن شکل می‌گیرد و هرچه داود تلاش می‌کند از آن خارج شود، بیشتر در مردابش فرو می‌رود.

 

فیلمنامه‌های هومن سیدی نشان داده‌اند که او درک درستی از فضای هر داستان دارد و قطعاً تحقیق و پژوهش‌هایش به شکل‌گیری بهتر روایت کمک کرده‌اند. برخلاف نمونه‌های مشابهی که گویی از سر تفنن به گوشه‌های کمتر دیده‌شده‌ی جامعه سرک می‌کشند، سیدی برای روایت داستانش نگاه یک‌سویه یا سانتی‌مانتال ندارد و به پدیده‌های روان‌شناختی توجه ویژه‌ای دارد. او در «وحشی» داستانش را در طبقه و جهان مورد نظر خود روایت می‌کند همان‌طور که در «مغزهای کوچک زنگ‌زده» سراغ حاشیه شهر و حلبی‌آباد می‌رود، یا در «خشم و هیاهو» زندگی یک موزیسین را بر اساس داستانی واقعی از پرونده شهلا جاهد بازسازی می‌کند یا آخرین فیلمش «جنگ جهانی سوم» که یک درام تراژیک است و به مدد داستان و فیلمنامه‌اش به فیلمی قابل توجه بدل شد.

 

در واقع، این همه‌جانبه‌نگری از او هنرمندی چندبعدی ساخته است. هومن سیدی در بازیگری، هم کمدی، هم درام و هم دیگر ژانرها را در سینما و سریال آزموده و در اغلب آن‌ها موفق ظاهر شده است، اما در نویسندگی و کارگردانی، هوشمندانه تلاش کرده است که مولف باشد.

 

همان‌طور که روایت فراواقعی «قورباغه» را با رویکردی سوررئالیستی و مدرن در قالب یک سریال ارائه می‌دهد، حالا در «وحشی» با تکیه بر یک داستان واقعی، روایتی متفاوت از گوشه‌ای دیگر از جامعه‌اش را به مخاطب عرضه می‌کند.

 

نام مجموعه «وحشی» دقیقا در تضاد با شخصیت قهرمان است؛ قهرمانی که نشان داده در برابر خشونت و درگیری، می‌کوشد راهی منطقی بیابد و از آن‌ها دوری کند. اما چرخش روزگار قرار است او را به موجودی دیگر بدل کند.

 

قسمت نخست «وحشی» اگرچه ممکن است حدس و گمان‌های متعددی را در ذهن مخاطب زنده کند که برخی از آن‌ها هم به واقعیت بپیوندند، اما این فضاسازی دردناک از بخشی از جامعه که با فقر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری دست‌به‌گریبان است، سریال سیدی را به اثری قابل احترام برای بیننده بدل می‌کند.

 

پلتفرم فیلم‌نت در این سال‌ها نشان داده که استانداردهای ساخت و احترام به شعور مخاطب برایش در اولویت قرار دارد و به همین دلیل است که در اغلب نظرسنجی‌ها، بهترین امتیازها را از آنِ خود کرده است هرچند برخی از مجموعه‌هایش در مقایسه با تولیدات قبلی کمتر دیده شده‌اند، اما دلیلش همان سطح انتظاری است که خود فیلم‌نت در مخاطبش ایجاد کرده است. با این حال، همان مجموعه‌ها نیز به‌صورت جداگانه دارای استانداردهایی‌اند که بسیاری از تولیدات شبکه خانگی و تلویزیونی از آن بی‌بهره‌اند. در حقیقت، کارنامه سریالی فیلم‌نت این اطمینان را به مخاطب می‌دهد که قرار نیست هر اثری را تولید و پخش کند.

 

سریال تازه‌ هومن سیدی از همین ابتدا نشان داده که یکی از مهم‌ترین آثار سال ۱۴۰۴ خواهد بود؛ چراکه بنیادش بر داستانی هوشمندانه و اصولی استوار شده و اگر دیگر قسمت‌ها همچون قسمت نخست، با ساختاری سینمایی پیش بروند، بی‌تردید «وحشی» با استقبال مخاطبان روبه‌رو خواهد شد.

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=87560
image_print
برچسب ها: سریال وحشیفیلمنتهومن سیدی
نوشته قبلی

«هیچکاک تروفو»؛ روایتی از تاثیر یک گفت‌وگوی تاریخی بر سینماگران سراسر جهان

نوشته‌ی بعدی

زنگ اکران «رویاشهر» نواخته شد/ تحقق رویای هنرمندان کاشانی

مطالب مرتبط

برپایی کنسرت تلفیقی موسیقی و نقاشی

برپایی کنسرت تلفیقی موسیقی و نقاشی

24 اردیبهشت 1404

سینماروزان/کیوان بهارلویی: کنسرت تلفیقی موسیقی و نقاشی در شهر زیبای محلات برگزار می شود. برای اولین بار است که برای...

علیرضا قربانی در استادیوم آزادی می‌خواند

علیرضا قربانی در استادیوم آزادی می‌خواند

24 اردیبهشت 1404

سینماروزان/مهدی فلاح: علیرضا قربانی تورکنسرت «ایرانم» را با اجرای قطعات جدید، خرداد سال‌جاری از تهران آغاز می‌کند. تورکنسرت‌ جدید علیرضا...

جاباما و فیدیبو

فستیوال فرهنگ و موسیقی به وسعت همه ایران

24 اردیبهشت 1404

سینماروزان/مهدی فلاح: برگزارکنندگان و تیم‌های اجرایی که در زمینه فستیوال‌های فرهنگی بومی و محلی فعالیت دارند، می‌توانند رویدادهای خود را...

نوشته‌ی بعدی
زنگ اکران «رویاشهر» نواخته شد/ تحقق رویای هنرمندان کاشانی

زنگ اکران «رویاشهر» نواخته شد/ تحقق رویای هنرمندان کاشانی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

روایت بازیگر “تاراج” از ساخت اسکله به‌دلیل ممنوع‌کاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما   
گزارش

روایت بازیگر “تاراج” از ساخت اسکله به‌دلیل ممنوع‌کاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما  

26 اردیبهشت 1404

سینماروزان/مهدی فلاح: با نمایش فیلم "تاراج" ساخته درخشان زنده‌یاد ایرج قادری در موزه سینما با حضور هنرمندان، همکاران این سینماگر...

ادامه مطلب
پردیس+زندگی

“دایناسور” ۱۴۰میلیارد شد/”موسی” ۶۶میلیارد و “کوکتل مولوتف” ۵۹میلیارد/”رها” در مرز ۳۴میلیارد/”پسر دلفینی۲” در نزدیکی ۲۷میلیارد/عبور “صددام” از ۳۱میلیارد/”خانه ارواح” در مرز ۱۰میلیارد/”زیبا صدایم کن” ۲/۵میلیارد/”بی سروصدا” دوروزه ۶۰۰میلیونی شد/”اسفند” نیم میلیارد!+آمار کامل فروش

26 اردیبهشت 1404
اوج مجددا پشت محمدحسین مهدویان!

اوج مجددا پشت مهدویان!

25 اردیبهشت 1404
روزنامه همشهری: سریال «سووشون» مشکل پخش ندارد/تهیه‌کننده: حتی مجوز تبلیغات صادر نشده!/

روزنامه همشهری: سریال «سووشون» مشکل پخش ندارد/تهیه‌کننده: حتی مجوز تبلیغات صادر نشده!/

24 اردیبهشت 1404
یک عاشقانه نامتقارن…!⇐رونمایی از آنونس فیلم «بی سروصدا»+ویدئو 

یک عاشقانه نامتقارن…!⇐رونمایی از آنونس فیلم «بی سروصدا»+ویدئو 

24 اردیبهشت 1404
صدور پروانه برای تهیه‌کننده "عروس"/صدور پروانه همکاری تهیه‌کننده "فسیل" و یک کارگردان زن!/صدور پروانه همکاری صباغ‌زاده و دامادِ موسوی!+...   

صدور پروانه برای تهیه‌کننده “عروس”/صدور پروانه همکاری تهیه‌کننده “فسیل” و یک کارگردان زن!/صدور پروانه همکاری صباغ‌زاده و دامادِ موسوی!+…   

23 اردیبهشت 1404
امین، مهران، هادی و یک جنجال بزرگ⇐نخستین تصویر از ستارگان فیلم سینمایی «آقای زالو»

امین، مهران، هادی و یک جنجال بزرگ⇐نخستین تصویر از ستارگان فیلم سینمایی «آقای زالو»

22 اردیبهشت 1404

پربازدیدها

  • شما واقعا خواجه‌ای؟ ⇐تیزر فیلم کمدی "خانه ارواح" با بازی پژمان جمشیدی و کاظم سیاحی منتشر شد+ویدئو 

    شما واقعا خواجه‌ای؟ ⇐تیزر فیلم کمدی “خانه ارواح” با بازی پژمان جمشیدی و کاظم سیاحی منتشر شد+ویدئو 

    132 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 53 توئیت 33
  • سریال «لمندگان»؛ ای کاش از تجربه‌ی خزاعی می‌آموختید

    118 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 47 توئیت 30
  • فیلم «زن و بچه»سعید روستایی «با حجاب» در کن۲۰۲۵+ سرمایه‌گذار کیست؟+اعلام خط داستانی فیلم درباره ارتباط زن مطلقه و بوی‌فرند!

    114 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 46 توئیت 29
  • سریال «یزدان» با نویسنده‌ی «آبان» در شبکه سوم تلویزیون+رونمایی از تیزر

    59 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • صدام در ایران/رونمایی از تیزر فیلم کمدی «صددام» با بازی رضا عطاران، پریناز ایزدیار و…+ویدیو

    55 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • زایش یک زندگی⇐رونمایی از تریلر ۱۲۳ ثانیه ای سریال «سووشون» با بازی میلاد کیمرام، بهنوش طباطبایی و…+ویدیو

    46 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 12
  • آقازاده‌ی ایرج قادری؛ مدیر هلدینگ منسوب به بابک زنجانی!؟

    46 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 12
  • سریال «قول مردونه»؛ نچسبِ بی‌مزه!

    43 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 17 توئیت 11

آخرین مطالب

روایت بازیگر “تاراج” از ساخت اسکله به‌دلیل ممنوع‌کاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما  

“دایناسور” ۱۴۰میلیارد شد/”موسی” ۶۶میلیارد و “کوکتل مولوتف” ۵۹میلیارد/”رها” در مرز ۳۴میلیارد/”پسر دلفینی۲” در نزدیکی ۲۷میلیارد/عبور “صددام” از ۳۱میلیارد/”خانه ارواح” در مرز ۱۰میلیارد/”زیبا صدایم کن” ۲/۵میلیارد/”بی سروصدا” دوروزه ۶۰۰میلیونی شد/”اسفند” نیم میلیارد!+آمار کامل فروش

دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند

بازیگران همکار رضا عطاران در سریال «اجل معلق» معرفی شدند+پوستر

اوج مجددا پشت مهدویان!

پایان «آبان» با حضور اهالی رسانه/اقدام متفاوت سازندگان سریال پرمخاطب نمایش خانگی

برپایی کنسرت تلفیقی موسیقی و نقاشی

«رویاشهر» پُرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینماها شد

علیرضا قربانی در استادیوم آزادی می‌خواند

فیلمی به کارگردانی روزبه روحی‌پور/ «نبرد روی بام» مقابل دوربین رفت

تبلیغات

ویژه ها

روایت بازیگر “تاراج” از ساخت اسکله به‌دلیل ممنوع‌کاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما   
گزارش

روایت بازیگر “تاراج” از ساخت اسکله به‌دلیل ممنوع‌کاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما  

26 اردیبهشت 1404

سینماروزان/مهدی فلاح: با نمایش فیلم "تاراج" ساخته درخشان زنده‌یاد ایرج قادری در موزه سینما با حضور هنرمندان، همکاران این سینماگر...

ادامه مطلب
پردیس+زندگی

“دایناسور” ۱۴۰میلیارد شد/”موسی” ۶۶میلیارد و “کوکتل مولوتف” ۵۹میلیارد/”رها” در مرز ۳۴میلیارد/”پسر دلفینی۲” در نزدیکی ۲۷میلیارد/عبور “صددام” از ۳۱میلیارد/”خانه ارواح” در مرز ۱۰میلیارد/”زیبا صدایم کن” ۲/۵میلیارد/”بی سروصدا” دوروزه ۶۰۰میلیونی شد/”اسفند” نیم میلیارد!+آمار کامل فروش

26 اردیبهشت 1404
اوج مجددا پشت محمدحسین مهدویان!

اوج مجددا پشت مهدویان!

25 اردیبهشت 1404
روزنامه همشهری: سریال «سووشون» مشکل پخش ندارد/تهیه‌کننده: حتی مجوز تبلیغات صادر نشده!/

روزنامه همشهری: سریال «سووشون» مشکل پخش ندارد/تهیه‌کننده: حتی مجوز تبلیغات صادر نشده!/

24 اردیبهشت 1404
یک عاشقانه نامتقارن…!⇐رونمایی از آنونس فیلم «بی سروصدا»+ویدئو 

یک عاشقانه نامتقارن…!⇐رونمایی از آنونس فیلم «بی سروصدا»+ویدئو 

24 اردیبهشت 1404
صدور پروانه برای تهیه‌کننده "عروس"/صدور پروانه همکاری تهیه‌کننده "فسیل" و یک کارگردان زن!/صدور پروانه همکاری صباغ‌زاده و دامادِ موسوی!+...   

صدور پروانه برای تهیه‌کننده “عروس”/صدور پروانه همکاری تهیه‌کننده “فسیل” و یک کارگردان زن!/صدور پروانه همکاری صباغ‌زاده و دامادِ موسوی!+…   

23 اردیبهشت 1404
امین، مهران، هادی و یک جنجال بزرگ⇐نخستین تصویر از ستارگان فیلم سینمایی «آقای زالو»

امین، مهران، هادی و یک جنجال بزرگ⇐نخستین تصویر از ستارگان فیلم سینمایی «آقای زالو»

22 اردیبهشت 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم