سینماروزان/حامد مظفری: ذات شبکهی تلویزیونی آیفیلم از همان ابتدای راه اندازی، تمرکز بر آرشیو غنی صداوسیما و بازپخش سریالهای ماندگار بود.
اگر آیفیلم توانست برند شود و به جایی برسد که در مناسبت های مختلف ناگاه با بازپخش سریالهایی مثل مختارنامه، بزنگاه، در چشم باد، پدرسالار، همسران و…، حتی بیشتر از سریالهای تازهتولید، مخاطب داشته باشد، به دلیل همان ذات اصلی شبکه است.
هم آیفیلم و هم آیفیلم۲ تمرکز خود را بر بازپخش آثار ماندگار گذاشتند و در این مسیر گاهی برخی سریالهای قدیمی را پالایش تصویری هم کردند که خدا خیرشان دهد ولی آنچه اخیرا تعجب برانگیز شد پخش سریالهای تر و تازه شبکه های دیگر از آیفیلم است.
اگر بازپخش اخیر سریال «گاندو» از آیفیلم۲ را به دلیل شرایط خاص سیاسی بدانیم اینکه سریال «آقای قاضی» مدتی کوتاه بعد از پخش از شبکه دوم، از آیفیلم سربرآورده را به کدام دلیل بدانیم؟؟ همان «گاندو» حداقل پنج سالی از پخش فصل اول و سه سالی از پخش فصل دوم آن گذشته اما «آقای قاضی» که فصل دوم آن تازه آذر۴۰۳ روی آنتن شبکه دو رفت چرا این قدر زود به آیفیلم رسیده؟
اینکه مخاطب درخواست بازپخش دارد؟ اگر واقعا این گونه است از همان کنداکتور شبکه دو برای بازپخش استفاده کنند و لااقل بگذارند مثل گاندو پنج سال از پخش اولیه بگذرد و بعد وارد آیفیلم کنند؟ شاید هم آمارهای متعدد از بالا بودن میزان مخاطبان مثلا بازپخش سریالهای رضا عطاران در آیفیلم باعث شده به فکر این بیفتند که آقای قاضی را هم وارد آیفیلم کنند بلکه بیشتر دیده شود؟
نقد تکرار مکررات سریال از فضاسازی که یادآور سکانسهای دادگاهی مجموعه دهه هفتادی «هزار برگ و هزار رنگ» با بازی فخرالدین صدیق شریف است تا آن تیپ مرد عصبی اخمآلودی که مدام جعفر جعفر میکند و متاسفانه توانایی های بهزاد خلج را هم محدود کرده، محل بحث نیست. فقط از مدیران تحولخواه انتظار میرود ذات شبکه ها را درنظر بگیرند و بعد به دنبال تحول باشند.
تحول در ساختار آیفیلم یعنی هیچ سریال قدیمی بدون بهبود کیفیت صدا و تصویر روی آنتن نرود تا رفته رفته تمام سریالهای قدیمی تلویزیون به نسخه های بهروز بدل شوند. بازپخش همان «هزار برگ و هزار رنگ» ساختهی مشترک حسین فردرو و حسین محب اهری خیلی بیشتر با ذات آیفیلم جور است.

این دیگه تهش بود
ماشاالله روز به روز برگ جدیدی در نقد مکش مرگ ما و الا بختکی رو میکنه این سایت
…
آخه عمویی آقای قاضی که بالای ۴۰ درصد بیننده داشته( نه فقط در نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما،بلکه آمار مراکز غیر وابسته به سازمان)مگه سریال های ۱۰ ، ۱۲ درصدی پلتفرم محبوب شماست که برا دیده شدن به شانتاژ و اما و اگر احتیاج داشته باشه ؟!
لذا سریعا بریز همونجا که میسوزه
ایشالا که ۴۰۰ درصد مخاطب داسته باسه
مگه کسی گفت مخاطب نداره
اگه داشته دیگه چرا دست به دامن آیفیلم؟
در همون شبکه اصلی پخش میکردن
سریال با مخاطب ۴۰ درصد
ولی نه قبل و نه بعد بازپخش
آگهی جداگونه نتونسته بگیره؟؟؟
همون آگهی تکراری روتین آیفیلم
میشه؟؟؟