• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
جمعه 13 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر وسط

در یک برنامه رادیویی بیان شد: به ایوبی هم “هنروتجربه” تحمیل شد/ چرا اعتماد به نفس ارائه آمار دقیق از تعداد مخاطبان این گروه وجود ندارد؟/ برخی مخاطب را کنار گذاشته‌اند و از همان پیش‌تولید “خاص” می‌سازند برای این گروه!

19 شهریور 1394
در خبر وسط, گوناگون
0 0
A A
0
فروش كمتر از يك ميلياردي 13 فيلم “هنر و تجربه” در 6 ماه…

هنر و تجربه

سینماژورنال: عصر پنجشنبه 19 شهریور ماه در برنامه “سینمامعیار” رادیوگفتگو مناظره ای پیرامون گروه سینمایی تازه تأسیس “هنروتجربه” صورت گرفت.

به گزارش سینماژورنال نکته جالب این مناظره آنجا بود که هیچ کدام از دست اندرکاران این گروه سینمایی و حتی روابط عمومی آن در برنامه شرکت نکردند و البته درباره دلایل این عدم حضور نیز شفاف سازی صورت نگرفت.

مجری برنامه هم در بخشی از عدم همراهی این چهره ها و البته عدم پاسخگویی رییس سازمان سینمایی به تماسهایی که از سوی برنامه برای شرکت در بحث صورت گرفته گلایه کرد.

از آن سو محمدحسین فرحبخش کارگردان و تهیه کننده سینما، رضا استادی روزنامه نگار و جبار آذین منتقد پیشکسوت که دو نفر اول به صورت حضوری در برنامه حضور داشتند و نفر سوم به صورت تلفنی صحبتهای جالبی را درباره این گروه سینمایی مطرح کردند.

محمدحسین فرحبخش: اگر “هنروتجربه” گروه ملی بود که نباید فیلمهایش با ده نفر مخاطب اکران می شد

محمدحسین فرحبخش مانند همیشه مشی انتقادی خود را نسبت به این گروه حفظ کرد و بیان داشت: اینکه هنروتجربه را مختص تعدادی فیلم خاص و این گروه سینمایی بدانیم اشتباه محض است زیرا کل سینمای ایران هنروتجربه است.

وی ادامه داد: با به کارگیری تجربه است که هنر رشد می کند و برای همین تقریبا تمامی فیلمسازانی که در تاریخ سینمای ایران فعالیت داشته اند سعی کرده اند از هر دو عنصر هنر و تجربه بهره ببرند.

فرحبخش درباره اینکه رییس سازمان سینمایی گفته است سینمای ملی ایران در گروی گروه هنروتجربه است بیان داشت: اصلا این طور نیست که این گروه نمایانگر سینمای ملی ما باشد. اگر هنروتجربه یک گروه ملی بود که نباید سالنهای نمایش فیلمهایش در ساعات مختلف روز با ده پانزده نفر مخاطب فیلم پخش کند.

کارگردان “خصوصی” و “مستانه” خاطرنشان ساخت: سینمای ملی یعنی سینمایی که آینه جامعه باشد و البته در کنار سیاهی، سفیدی را هم نشان دهد نه اینکه فیلمهای تلخ بی مورد را صرفا برای ژست عرضه کند.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه اعتقاد دارد این گروه سینمایی خارج از خواست سازمان سینمایی ایجاد شده بیان کرد: من فکر می کنم ایجاد گروه هنروتجربه به آقای ایوبی هم تحمیل شده؛ یعنی ایشان باطنا این گروه را قبول ندارد و چون به ایشان تحمیل شده طبیعی است که از آن دفاع کند.

فرحبخش با بیان اینکه برخلاف تصور مدیران این گروه که تاریخ را با آغاز فعالیت خود نوشته اند سالها پیش از این هم فیلمهای مستقل و کم مخاطب وجود داشته اند ولی برای اکران آنها تعداد زیادی سالن را از گردونه خارج نمی کردند اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی هم فیلمهایی داشتیم مثل “نفرین” ناصر تقوایی و “سوته دلان” علی حاتمی که گروه سینمایی آنها را اکران نمی کرد و سینمایی مثل کاپری(بهمن) به صورت تک سانس آنها را اکران می کرد.

وی ادامه داد: به نظرم برای اکران فیلمهای این چنینی نباید سینما را از گردونه رقابت خارج کرد بلکه باید سالنهای فرسوده را احیا کنند برای این گونه فیلمها.

رضا استادی: این گروه عرصه ای شده برای حقوق گرفتن چهره هایی که سالهاست در سیستمهای مدیریتی هستند

رضا استادی روزنامه نگار و مدیرمسئول سایت “سینمامثبت” دیگر مهمان برنامه بود. وی با اشاره به اینکه طبیعیست که ایوبی از گروه هنروتجربه دفاع کند بیان داشت: همه مدیران سعی دارند آنچه را اانجام داده اند مثبت ارزیابی کنند. خیلی از اظهارنظرات رییس سازمان سینمایی هم چنین است یعنی نسبت جدی با واقعیت ندارد؛ موفقیت “هنروتجربه” هم یکی از اظهارنظرات است.

وی ادامه داد: حرف آخر را اول می گویم. اساسا هنروتجربه بیشتر از آن که عرصه برای سینماگران جوان باشد عرصه ای است برای حقوق گرفتن چهره هایی که سالهاست در سیستمهای مدیریتی هستند و از این سازمان به سازمان دیگر می روند بدون اینکه تعصبی نسبت به فعالیتهای خود داشته باشند.

این منتقد و روزنامه نگار جوان افزود: در سالهای نه چندان دور سینماتکهایی بود که فیلمهای به لحاظ ساختاری متفاوت را که گروه سینمایی نداشتند بی هیاهو و با حداقل بودجه نمایش می دادند و این همه اغراق پشتش نبود و بودجه های هنگفت برای این گونه اکرانها درنظر گرفته نمی شد.

استادی خاطرنشان ساخت: اینکه در شرایطی که عطش مردم برای رفتن به سمت اقتصاد رقابتی است آثار یک سری فیلمساز را داخل آکواریوم عرضه کنیم اشتباه ترین کار ممکن است. از آن طرف فراهم کردن شرایط برای اکران یکی از وظایف کارگردان است. کارگردان باید محصولی خلق کند که درجه ای از اقبال داشته باشد که بتواند لااقل 5 سالن برای فیلمش بگیرد.

استادی افزود: چرا آمار دقیق فروش فیلمها اعلام نمی شود و چرا اعتماد به نفس ندارند که آمار دقیق بدهند از تعداد مخاطبان ماهانه این گروه. از آن طرف شاهد هستیم که هزینه فراوان برای تبلیغات این گروه چه به صورت تراکت و چه به صورت بنر و بیلبورد و چاپ و انتشار مجله صورت می گیرد. یک قلم فقط هزینه چاپ مجله این گروه حداقل نسخه ای20 هزار تومان است که واقعا معلوم نیست برای چه کسانی منتشر می شود؟

رضا استادی با اشاره به نظرسنجی اخیر سازمان سینمایی بیان داشت: سازمان سینمایی نظرسنجی برای کیفیت هنروتجربه انجام داد و فقط 325 نفر در آن شرکت کرده اند؛ این را مقایسه کنید با حجم صندلی که در این طرح درنظر گرفته شده تا همه چیز دستتان بیاید.

جبار آذین: برخی مخاطب را کنار گذاشته‌اند و از همان پیش‌تولید “خاص” می‌سازند برای این گروه

جبار آذین منتقد پیشکوست که مهمان تلفنی برنامه بود نیز با بیانی صریح ایوبی را درباره کیفیت گروه هنروتجربه به مناظره دعوت کرد. وی گفت: ایوبی شریفتر از بسیاری از مدیران سینمایی ماست اما بیان ایشان که گفته سینمای ایران در گروی هنروتجربه است صددرصد نادرست است و اگر ایوبی غیر از این فکر میکند من ایشان را به مناظره دعوت می کنم!

وی ادامه داد: هیچ تعریفی برای این نوع سینمای موسوم به هنروتجربه نشده؛ در این گروه از فیلم توقیفی گرفته تا فیلم حرفه ای و آماتور همه در کنار هم اکران می شوند. در صورتی که اگر این گروه محل نمایش آثار تجربی است که باید فرق باشد میان حرفه ای هایی که به تجربه روی آوردند با آماتورهایی که سینما را تجربه می دانند.

آذین با اشاره به عدم سیاستگذاری واحد در انتخاب فیلم برای این گروه خاطرنشان ساخت: واقعا جای “باشو غریبه کوچک” در این گروه کجاست؟ یا “کپی برابر اصل” در این گروه چه می کند؟ آیا صرفا اعتبار فیلمسازان این قبیل آثار باعث شده آنها را هم وارد هنروتجربه کنیم؟

این منتقد قدیمی سینمای ایران که سالها مسئولیت تحریریه ماهنامه “نقد سینما” را برعهده داشت تاکید کرد: متاسفانه راه اندازی این گروه به جای اینکه باعث رقابت بیشتر میان فیلمسازان برای جلب مخاطب شود باعث شده برخی از همان پیش تولید “خاص” بسازند برای این گروه! یعنی مخاطب عام را کنار بگذارند و برای تسهیلات ارائه شده در این گروه فیلم بسازند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=9786
image_print
برچسب ها: جبار آذینرادیوگفتگورضا استادیسینمامعیارمحمدحسین فرحبخشهنروتجربه
نوشته قبلی

ادعاهای عجیب حافظ ناظری: اگر کسی می‌خواست {آلبوم مرا} نقد کند باید تمام قطعاتی که من اجرا کرده‌ام را اجرا می‌کرد!/شما خیلی در مورد من نمی دانید اما یواش یواش متوجه می شوید!

نوشته‌ی بعدی

انتقاد گریمور ایتالیایی فیلم مجیدی از بینی‌های عمل شده بازیگران زن ایرانی+عکس

مطالب مرتبط

تعویق اکران «زن و بچه»/«مرد عینکی» با خالق «فسیل» روی پرده میرود؟

تعویق اکران «زن و بچه»/«مرد عینکی» با خالق «فسیل» روی پرده میرود؟

12 تیر 1404

سینماروزان: شرایط پیش آمده بعد از جنگ دوازده روزه، به فروش سینماها هم آسیب زده و در نتیجه ی آن،...

کانون+کارگردانان+سینمای+ایران

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

11 تیر 1404

سینماروزان: با وجود ورود به ماه چهارم سال هنوز خبری از تشکیل شورای صنفی نمایش جدید نیست و حالا کانون...

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم   

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

11 تیر 1404

سینماروزان: سروش انتظامی فرزند خلف استاد مجید انتظامی و نوه استاد عزت‌الله انتظامی است. او این روزها با پخش سریال...

نوشته‌ی بعدی
بازیگر زن “یتیم‌خانه ایران” هم به GEM پیوست!+عکس

انتقاد گریمور ایتالیایی فیلم مجیدی از بینی‌های عمل شده بازیگران زن ایرانی+عکس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم
خبر

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم

12 تیر 1404

سینماروزان: آنونس سریال جدید فیلمنت با عنوان «از یاد رفته»-بر وزن «بر باد رفته» اثر مشهور مارگارت میچل- رونمایی شد....

ادامه مطلب
مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    60 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    39 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8

آخرین مطالب

تعویق اکران «زن و بچه»/«مرد عینکی» با خالق «فسیل» روی پرده میرود؟

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

تبلیغات

ویژه ها

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم
خبر

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم

12 تیر 1404

سینماروزان: آنونس سریال جدید فیلمنت با عنوان «از یاد رفته»-بر وزن «بر باد رفته» اثر مشهور مارگارت میچل- رونمایی شد....

ادامه مطلب
مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم