۰۲۱۱۱۴۰۰

حرفهای قابل تامل یک عضو تازه شوراهای نظارتی سینما⇐نه برای اصولگرایی هویتی قائلم و نه برای اصلاح طلبی!/بخش عمده آثار تولیدی سینما از نظر ساختاری، زیر خط استانداردند!/فیلمسازی که ریتم را نمی‌شناسد، اساساً فیلمساز نیست!/اغلب فیلمسازان ما حرف می‌زنند به جای اینکه چیزی را نشان دهند!/ در اغلب فیلم‌ها به‌جای تصویر، نمایش رادیویی می‌بینیم!/اگر قرار است فقط حرف بزنید، بروید سخنرانی کنید و مقاله بنویسید! چرا وقت مردم را می‌گیرید؟/چرا {فیلم‌های توقیفی} پروانه دریافت نکنند؟ /سیاست غالب بر شورا برخورد مهربانانه با آثار است!/حمید نعمت‌الله فیلمسازی است که غالباً آثارش قابل نمایش است، مگر نیاز به حذف یکی دو صحنه داشته باشد!!

سینماروزان/زهرا منصوری: شخصاً نه برای اصولگرایی هویتی قائلم و نه برای اصلاح طلبی. ما همه سینمایی هستیم یعنی بحث اول ما سینماست.

سعید مستغاثی عضو تازه شوراهای ساخت و نمایش سینمایی ارشاد با بیان مطلب فوق به خبرگزاری مهر گفت: به‌عنوان منتقد سینما که نزدیک به ۵۰ سال است فیلم می‌بینم و در جریان سینمای روز دنیا و جشنواره‌ها هم قرار دارم، معتقدم بیش از ۹۰ درصد از تولیدات سالانه سینمای ایران زیر خط استاندارد «سینمایی» قرار دارد.

مستغاثی ادامه داد: از نظر ساختار سینما، محصول استاندارد، کم داریم. هر فیلمی اول باید «سینما» باشد. با دلیل و برهان معتقدم که بیش از ۹۰ درصد فیلم‌های ما فاقد بیان سینمایی و زیر استاندارد هستند.

این عضو شوراهای نظارتی افزود: فیلمسازی که «ریتم» را نمی‌شناسد، اساساً فیلمساز نیست. اگر قرار است فقط «حرف بزنید» بروید سخنرانی کنید و مقاله بنویسید. کم‌خرج‌تر هم هست. چرا وقت مردم را می‌گیرید؟ اینکه مرکز آمار در سال ۹۸ اعلام کرد تنها ۵ تا ۶ درصد مردم ایران به سینما می‌روند و از پرفروش‌ترین فیلم استقبال می‌کنند، به همین دلیل است که این فیلم‌ها قبل از هر چیز دیگر، اساساً «فیلم» نیستند. در درجه بعدی این آثار نسبتی با «ایران» و «ایرانیت» ندارند.

وی افزود: شخصاً برای من به‌عنوان یک منتقد سینما که تجربه مستندسازی هم داشته‌ام و ۴۰ سال است سینمای ایران را رصد کرده‌ام، در درجه اول «سینمایی بودن» یک فیلم مهم است. اغلب فیلم‌ها امروز «شعار» است. اغلب فیلمسازان ما «حرف» می‌زنند به جای اینکه چیزی را نشان دهند. فیلمنامه‌هایی هم که در این مدت بررسی کرده‌ایم، اغلب «حرف» هستند. در فیلم‌ها هم چیزی به‌عنوان «تصویر» مشاهده نمی‌کنید، بیشتر سخنرانی و نمایش رادیویی است. این «سینما» نیست. با این وضعیت این شوراها خیلی به فیلم‌ها رحم می‌کنند که اجازه می‌دهند وارد شبکه توزیع شوند و این مسئله موجب خسران سینمادار و تماشاگر می‌شود، فقط تهیه‌کننده‌ها پول به جیب می‌زنند! یکی از عجایب در دنیا همین است که در سینمای ما قبل از اکران فیلم هم تهیه‌کننده پولش را به جیب زده است، این پدیده از باغ‌های معلق بابل هم عجیب‌تر است!

مستغاثی درباره احتمال رفع توقیف “قاتل و وحشی”حمید نعمت‌الله گفت: هنوز این فیلم را ندیده‌ام اما حمید نعمت‌الله فیلمسازی است که غالباً آثارش قابل نمایش است، مگر نیاز به حذف یکی دو صحنه داشته باشد. فیلم را اگر برای ما بیاورند می‌بینیم و نظر می‌دهیم.

سعید مستغاثی پیرامون دیگر فیلم‌های توقیفی مثل “کاناپه”، “صد سال به این سالها”، “گزارش یک جشن” و اینکه احتمال بررسی دوباره و دریافت پروانه توسط آنها وجود دارد یا نه، گفت: چرا {فیلم‌های توقیفی} پروانه دریافت نکنند؟ الان ۹۰ درصد فیلم‌های سینمای ایران یک سبک و سیاق مشخص دارند. وقتی سیاست غالب بر شورا همین برخورد مهربانانه با آثار است، اگر فیلمی خیلی افتضاح و فاجعه نباشد، چرا پروانه دریافت نکند؟ اما این به نفع سینمادار و مخاطب نیست. خیلی بد است سینمایی با این همه ادعای جهانی و جایزه اسکار و کن، تنها ۵ درصد از مردمش فیلم‌هایش را ببینند! آدم از این شرایط شرم می‌کند. باید فیلم‌های قوی‌تر بسازیم و بیشتر به دغدغه‌های مردم بپردازیم. دغدغه‌های مردم آن چیزی نیست که فلان شبکه خارجی و یا شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند. باید به بطن جامعه برویم. سینماگران باید از هاله‌ای که به دور خود پیچیده‌اند بیرون بیایند و مردم را ببینند. ای‌کاش لااقل کتاب بخوانند و فیلم ببینند. خیلی از فیلمسازان ما که من می‌شناسم‌شان افتخارشان این است که فیلم نمی‌بینند! لااقل بروید فیلم ببینید!

image_print
تاريخ انتشار: پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۰۲
لینک کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=66486

بعدش؟

مطالب مرتبط

بی‌پرده با مخاطبین

ارسال نظر

*

code