۲۴۰۴۱۳۹۹

مخالفت صد سینماگر شناخته‌شده با نشو و نمای رانت‌خواری مطبوعاتی(!) در سینما

حسین+انتظامی

سینماروزان: انتشار پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی بیش از هر چیز یادآور همان نظام درجه‌بندی مطبوعات بود؛ نظامی مبتنی بر درجه‌بندی رسانه‌ها که در دوران حضور حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی بنیان گذاشته شد و به‌جای آن که به روزنامه‌نگار و خبرنگار مستقلا از رسانه، بها دهد تسهیلات را به مدیران مسئولی ارزانی داشت که بسیاری از آنها در تمام عمر خود حتی ده سرمقاله هم ننوشته بودند!

فقط درنظر بگیرید که‌ قبل از حضور انتظامی در معاونت مطبوعاتی، تمام خبرنگاران بعد از احراز صلاحیت کاملا الکترونیک از طریق سامانه‌ای آنلاین قادر بودند به‌راحتی هم بیمه شوند و هم از تسهیلاتی مثل عیدی یا هدیه روز خبرنگار برخوردار شوند ولی درنتیجه نظام درجه‌بندی انتظامی حتی بیمه شدن خبرنگاران هم گره خورد به خواسته مدیران مسئولی که از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند تا خبرنگاران را بیمه نکنند!

بماند که درنتیجه این نظام مطبوعاتی تقریبا هیچ تسهیلات مستقیمی به سمت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نیامد و هرچه یارانه بود به مدیران مسئولی رسید که حائز درجه بالا در نظام درجه‌بندی شده بودند!
یعنی انتظامی حتی به این فکر نیفتاد که کفی از تسهیلات را به تمام رسانه‌های مجاز دهد و فقط درجه‌دارها(!!) بودند که انبوه یارانه‌ها را بردند و رسانه‌های بی‌درجه علیرغم کیفیت بالا هیچ سهمی از یارانه‌ها نداشتند.

آنچه پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی که توسط سازمان سینمایی تحت امر انتظامی ابلاغ شده را پرخطر می‌کند باز همین روند درجه‌بندی است!
در این نظام‌نامه باز امتیازدهی است که ملاک صدور مجوز تهیه‌کنندگی است و در این امتیازدهی هم اموری بی‌ربط همچون سابقه مدیریت(!) و سرمایه‌گذاری هم درشمول کسب امتیاز است!
از این پرخطرتر مستثنا کردن دفاتر تولید درجه یک از دریافت پروانه ساخت است و قرار دادن این دفاتر درجه یک در صدر الویت‌های حمایت دولتی است.

ناگفته پیداست همان طور که درجه‌بندی مطبوعات بخش عمده یارانه را به سمت رسانه‌های ارگانی سرازیر کرد و رسانه‌های مستقل را به محاق برد، این نظام‌نامه تهیه‌کنندگی هم باز بخش عمده رانت‌ها را نصیب دفاتری ارگانی می‌کند که درجه یک قلمداد می‌شوند و درنهایت سینماگران مستقل چنان له خواهند شد که نگو و نپرس.

همین روال غلط بوده که با واکنش صد سینماگر برجسته مواجه شده است. این صد سینماگر در نامه‌ای به حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی نسبت به پیش‌نویس منتشرشده از نظامنامه تهیه‌کنندگی سینما اعتراض کرده‌اند. این صد سینماگر با اعلام اینکه این نظامنامه درخدمت سرمایه‌داران رانتی و دولتی و در راستای محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید مستقل است، خواستار بازنگری در آن شده‌اند.

متن نامه این صد سینماگر به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسین انتظامی
رییس محترم سازمان سینمایی

ما سینماگران ایرانی اعتراض خود را نسبت به پیش نویس «نظامنامه تهیه‌کنندگی فیلم» اعلام می‌داریم.
متاسفانه این نظامنامه بر پایه امکانات و اقتضائات روزآمد سینما طراحی نشده و با نگاهی کهنه نه تنها خارج شدن فناوری‌های تولید و توزیع و نمایش را از انحصارهای مالی و سیاسی در نظر ندارد بلکه برعکس افقی را که پیش روی نسل جدید سینماگران گشوده شده و می‌تواند آن‌ها را در ارتباطی آسان و گسترده با مخاطبان قرار دهد و مردم را به سفارش‌دهندگان و تامین‌کنندگان اصلی سرمایه برای سینمای ایران بدل کند، نادیده گرفته است.
مبنای این نظامنامه حفظ و ایجاد انحصار و رانت برای عده‌ای خاص تحت عنوان راه‌اندازی موسسات فیلمسازی و بسترسازی برای ورود سرمایه‌های مشکوک است.
ما سینماگران معتقدیم سازمان سینمایی وظیفه دارد برخوردی روزآمد، آینده‌نگر و عادلانه با سینما و تمامی تهیه‌کنندگان و فیلمسازان داشته باشد و تقسیم‌بندی آنان بر اساس ثروت و رابطه و قدرت، موجب زوال ویژگی‌های فرهنگی و هنری و سینمایی فیلم‌های ایرانی می‌گردد که این رویکرد عملا به تقویت و بازتولید کلیشه‌های سیاسی و تجاری و حذف فیلمسازان و تهیه‌کنندگان مستقل و بخش خصوصی می‌انجامد. چنین مسیری قطعاً تضعیف و در نهایت سقوط سینمای ایران را در پی خواهد داشت.
ما از شما تقاضا داریم پشتیبان ذوق و تخصص و خلاقیت هنرمندان سینما باشید و نه حامی سرمایه‌داران رانتی و دولتی و محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید.
با سپاس

امضای سینماگران زیر، پای این نامه آمده است:

ابراهیم ابراهیمیان، طهورا ابوالقاسمی، علی ابراهیمی، شاهد احمدلو، احمد احمدی، حبیب اسماعیلی، دانش اقباشاوی، سیروس الوند، خسرو امیرصادقی، محسن امیریوسفی، عباس امینی، روح الله برادری، سمیرا برادری، مجید برزگر، امید بنکدار، بهنام بهزادی، حبیب الله بهمنی، کیومرث پوراحمد، حسن توکل‌نیا، علی توکل نیا، امیرحسین ترابی، مصطفی تقی زاده، علی‌اکبر ثقفی، محسن جاهد، مقصود جباری، مسعود جعفری جوزانی، منیژه حکمت، عزیزالله حمیدنژاد، سعید خانی، ادوین خاچیکیان، اکبر خامین، محسن دامادی، ابوالحسن داودی، علیرضا داوودنژاد، پوران درخشنده، سیدجلال الدین‌دری، رضا درمیشیان، کاظم راست‌گفتار، عباس رافعی، مهدی رحمانی، مسعود ردایی، سیروس رنجبر، علی زمانی عصمتی، علی ژکان، سامان سالور، ساسان سالور، رضا سبحانی، محمدعلی سجادی، کاوه سجادی حسینی، سیدامیر سیدزاده، حجت سیفی، مهدی صباغ زاده، کاوه صباغ زاده، ابوالفضل صفاری، یوسف صمدزاده، بهتاش صناعی‌ها، مرتضی علی عباس میرزایی، محمدرضا عرب، محمد عرب، پدرام علیزاده، سلیمان علی محمد، کیوان علیمحمدی، مهدی فخیم زاده، مهرداد فرید، بایرام فضلی، مجید قاری‌زاده، حجت قاسم‌زاده اصل، کامران قدکچیان، رهبر قنبری، مهرشاد کارخانی، بهرام کاظمی، بهمن کامیار، علی کریم، محمدهادی کریمی، بهمن گودرزی، منصور لشکری قوچانی، محمد متوسلانی، قربان محمدپور، علی مصفا، علیرضا معتمدی، خسرو معصومی، نادر مقدس، علی ملاقلی پور، وحید موسائیان، فرزاد موتمن، داود موثقی، فرهاد مهرانفر، تهمینه میلانی، اسماعیل میهن دوست، مهدی نادری، حسن نجفی، محمدعلی نجفی، محمد نشاط، حمید نعمت الله، عباس نظام دوست، نقی نعمتی، اصغر نعیمی، برزو نیک نژاد، سعید هاشمی و افشین هاشمی.

image_print
تاريخ انتشار: جمعه 8 می 2020 - 22:38

بعدش؟

مطالب مرتبط

بی‌پرده با مخاطبین

ارسال نظر

*

code