• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 11 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

فصل هرس سيما⇐تلويزيوني بهتر با ادغام شبكه‌ها و حذف برنامه‌هاي كپي و موازي

20 اسفند 1394
در یادداشت
0 0
A A
0
“کیهان” خبر داد⇐ همراهی یک کارشناس زن تلویزیون با داعش+عکس

تلویزیون

سینماژورنال/محمدصادق عابدینی: حذف شبكه‌هاي كم مخاطب در تلويزيون با ادغام در ديگر شبكه‌ها بعد از اعلام معاون سيما جدي‌تر از قبل به نظر مي‌‌رسد. اين حذف مي‌تواند شامل برنامه‌هايي كه در چند سال اخير به صورت موازي و كپي شده در شبكه‌هاي مختلف روي آنتن رفته نيز اعمال شود تا هزينه‌هاي شبكه‌ها كاهش پيدا كند و با داشتن برنامه‌هاي اصلي، بر جذابيت تلويزيون افزوده شود.
ادغام شبكه‌هاي تلويزيوني در سال آينده به عنوان گزينه روي ميز مديران ارشد صداوسيما مطرح است، پروسه‌اي كه در آن هزينه‌هاي بالاي HD شدن شبكه‌هاي تلويزيوني را كاهش مي‌‌دهد و در مجموع به نفع وضع ملي سازمان است. در اين بين بايد يك فكر جدي نيز براي برنامه‌هاي موازي‌كاري و كپي شده نيز شود.

انواع كپي‌كاري‌ها در تلويزيون
در علم مديريت بحثي به نام «بنچ ماركينگ» وجود دارد. در تعريف علمي بنچ ماركينگ توضيحات زيادي مي‌‌توان داد، اما راحت‌ترين تعريف آن اين است كه نگاه كنيد ديگران چطور موفق شده‌اند و شما هم همان كار را انجام دهيد.
اين تعريف ساده را در برنامه‌سازي تلويزيوني براي صداوسيما مي‌‌توان به خوبي مشاهده كرد، اما برنامه‌سازان ايراني كمي كار را راحت‌تر كرده‌اند؛ يعني در فرايند بنچ ماركينگ«خلاقيت» را حذف و جاي آن را به «كپي» دادند؛ كپي‌كاري از شبكه‌هاي ماهواره‌اي به خصوص برنامه‌هاي شبكه‌هاي فارسي زبان در مرحله اول و در مرحله دوم كپي كردن از روي دست ديگر شبكه‌هاي تحت پوشش صداوسيما كه همان همكاران درون سازماني نيز به شمار مي‌‌روند.
هر روز با يك گردش ساده در ميان بيش از 20 شبكه‌اي كه از طريق ست آپ باكس در اختيار بينندگان صداوسيما قرار مي‌‌گيرد، مي‌‌توان به مجموعه‌اي از برنامه‌هاي اصلي، كپي شده و موازي رسيد. برنامه‌هاي موازي بيشتر در موضوع برنامه كپي هستند و شايد در نوع اجرا تفاوت‌هايي با برنامه اصلي داشته باشند.

برنامه‌هاي خانوادگي و معارفي در صدر
از صبح تا غروب برنامه‌هاي خانواده محور كه مخاطب اصلي‌شان زنان خانه‌دار و كارمند است در شبكه‌هاي مختلف جولان مي‌‌دهند.
شبكه يك سيما «خانواده يك»، شبكه 2 «زنده باد زندگي»، «گلبرگ» شبكه 3 و شبكه 5 «به خانه بر مي‌‌گرديم» شباهت‌هاي زيادي به هم دارند.  اگر صرفاً آيتم آشپزي اين برنامه‌ها را در نظر بگيريم مي‌‌توانيم برنامه‌هاي «دستپخت» شبكه يك و «دست پخت خودماني» شبكه2، «بهونه» 3 سيما را به «آشپزخانه شماره 3» كه از شبكه بازار پخش مي‌‌شود نيز به اين ليست افزود.
از سوي ديگر تقريباً همه شبكه‌هاي سيما در ساعات نزديك به اذان ظهر برنامه‌هاي معارفي را روي آنتن مي‌‌برند. شبكه يك «‌قاف تا قبله»، «از آن مي‌‌گويند» شبكه 2 و «سمت خدا» شبكه 3، «تا نيايش» شبكه 5به علاوه برنامه‌هاي معارفي شبكه قرآن سيما كه رويكرد مشابه و يكساني دارند.
درباره برنامه‌هاي ورزشي نيز بايد گفت موفقيت برنامه شبكه 3 سيما باعث شده تا ديگر شبكه‌ها هم بخواهند برنامه‌هايشان «90» باشد!

سينمايي‌هاي موازي
همان طور كه برنامه «90» از سوي شبكه‌هاي ديگر كپي شده، برنامه «هفت» نيز در يك موازي كاري آشكار از سوي شبكه 4 با عنوان «سينماي ايران» كپي شد.
با اين تفاوت كه شبكه 4 به دليل نداشتن مخاطب نتوانسته در رقابت سينمايي با برنامه شبكه 3 حرفي براي گفتن داشته باشد.
جالب اينجا است كه رئيس سازمان صداوسيما در احكام مديران سيما براي هر شبكه رويكرد تخصصي در نظر و هر شبكه مسئوليت مشخصي را بر عهده گرفته است. اين تقسيم مسئوليت‌ها قاعدتاً بايد باعث شود تا هيچ شبكه‌اي برنامه مشابه يا موازي با ديگر شبكه‌ها نداشته باشد، ولي در عمل اين اتفاق رخ نداده است.

پول را به مرغوب‌ها بدهيد
همان طور كه تلويزيون براي هر ثانيه آگهي هزينه دريافت مي‌‌كند، پخش هر ثانيه برنامه نيز براي سازمان صداوسيما هزينه‌بر است. فرقي هم نمي‌كند برنامه توليدي باشد كه همه هزينه‌اش را سازمان تقبل كرده باشد يا اينكه به صورت مشاركتي ساخته شده باشد. هزينه‌هاي ثابتي مانند نيروي انساني نيز كه جاي خود را دارد.
حال چرا بايد در شرايطي كه حتي حقوق كارمندان سازمان با تعويق پرداخت مي‌‌شود، پول صداوسيما براي برنامه‌هاي بي‌كيفيت و بدون بيننده به هدر رود؟
چابك‌سازي سازماني كه توسط دكتر سرافراز عنوان شده نه‌تنها در موضوع نيروي انساني بلكه در توليد برنامه نيز بايد اجرا شود. سازمان با حذف برنامه‌سازاني كه عملكرد مناسبي در توليد برنامه نداشته‌اند، حداقل مي‌‌تواند فضا را براي حضور نيرو‌هاي كيفي و ديده شدن برنامه‌سازان با استعداد فراهم كند.

HD شدن شبكه‌ها؛ نويد يك سال خوب
اراده سازمان صداوسيما در تبديل كيفيت پخش تصاوير از SD به HD و راه‌اندازي اولين شبكه استاني HD براي استان تهران، HD شدن‌ شبكه‌هاي ‌آي‌فيلم، پرس تي وي و الكوثر در ماه‌هاي گذشته اكنون قرار است با پخش HD شبكه 3سيما و آغاز پخش شبكه مستند با كيفيت HD در هفته آخر سال جاري نويد تحولات خوب در تلويزيون باشد.
در شرايطي كه هزينه‌هاي فني اين تغييرات بالا است، صداوسيما خود را ملزم به بهتر شدن كرده است. ادغام شبكه‌هاي كم بيننده در ديگر شبكه‌ها براي كاهش هزينه‌هاي اين فرايند است.
گفته مي‌‌شود در سال آتي يك شبكه تلويزيوني در شبكه مستند ادغام خواهد شد. شايعه ادغام شبكه 4 سيما اگرچه تنها در حد شايعه است، اما مي‌‌تواند گزينه مناسبي به شمار آيد. آنچه مسلم است در سال پيش رو تلويزيون باز هم به كاهش هزينه‌ها ادامه خواهد داد و چه بهتر كه ادغام‌ها نه تنها در سطح شبكه‌ها، بلكه در سطح برنامه‌ها هم اجرا شود.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=19350
image_print
برچسب ها: ادغام شبکه هاتلویزیون
نوشته قبلی

قسمت دوم “نهنگ عنبر” خردادماه کلید می‌خورد

نوشته‌ی بعدی

روایت کارگردان “کلاه پهلوی” از رقاصی در فیلم فرمان‌آرا، “لمپن” خوانده شدن شورای پروانه نمایش توسط محمد رحمانیان، اصرار بر حضور روحانی در شورا و…

مطالب مرتبط

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: گفتگوی بهروز افخمی مجری برنامه تلویزیونی «هفت» با رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، گفتگوی ویژه‌ای نبود چون درباره...

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

از ابوالفتح صحاف تا خالق هزاردستان در فیلم «خانه‌ی ارواح»!/سرگردان از خیانتِ اجساد

19 خرداد 1404

سینماروزان/محمد شاکری: فیلم کمدی «خانه ارواح» شاید به دلیل اینکه محصول یکی دو سال اخیر نیست بیش از آن که...

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در کشوری زندگی می کنیم که سرنخ همه امورات هنری ، فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی به دولت...

نوشته‌ی بعدی
روایت کارگردان “کلاه پهلوی” از رقاصی در فیلم فرمان‌آرا، “لمپن” خوانده شدن شورای پروانه نمایش توسط محمد رحمانیان، اصرار بر حضور روحانی در شورا و…

روایت کارگردان "کلاه پهلوی" از رقاصی در فیلم فرمان‌آرا، "لمپن" خوانده شدن شورای پروانه نمایش توسط محمد رحمانیان، اصرار بر حضور روحانی در شورا و...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    47 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    34 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

اسرار عمارت نفرين شده!⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «شکارگاه» با بازی پرویز پرستویی، الهام پاوه نژاد، سوگل خلیق، مهدی حسینی نیا و…+فیلم

طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

داریوش خنجی؛ فیلمبرداری با دید برجسته هنری و تسلط فنی /در نشست نقد کتاب خنجی چه گذشت؟   

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم