۰۷۰۹۱۳۹۹

آقای دبیر! چه خوب که درباره واژه “معضل” توضیح دادید و چه خوب که به ایرادات پوستر واقفید اما…

سینماژورنال/مهدی فلاح‌صابر: حضور محمد حیدری دبیر جشنواره سی و چهارم فیلم فجر در برنامه سینمایی شبکه چهارم سیما همراه بود با پذیرفتن برخی انتقادات حاشیه‌برانگیز معطوف به جشنواره از سوی این مدیر.

به گزارش سینماژورنال یکی از مهمترین حواشی پیش آمده برای مدیریت حیدری استفاده از صفت “معضل” برای فیلم “آشغالهای دوست داشتنی” محسن امیریوسفی بود که در متن استعفانامه شهاب حسینی از مشاوره جشنواره نیز به آن به عنوان مصداقی مبنی بر اینکه در این دوره هم بنا نیست اتفاق تازه ای بیفتد اشاره شده بود.

چه خوب که گفته قبلی‌تان را اصلاح کردید

دبیر جشنواره سی و چهارم فیلم فجر روی آنتن زنده با عذرخواهی از به کار بردن این صفت بیان کرد: من در نشست خبری اعلام کردم که “آشغال‌های دوست داشتنی” معضل شده است و منظورم این بود که این فیلم هر دوره به جشنواره ارائه می‌شود و نتوانسته وارد جشنواره شود. اگر آقای امیریوسفی از این صحبت من دلگیری پیدا کرده‌اند، عذرخواهی می‌کنم.

عذرخواهی یک مدیر از فیلمساز به خاطر استفاده از یک واژه دارای بار منفی بالا نشان از آن دارد که حیدری آدم انتقادپذیری است و دلش نمی‌خواهد طوری گفتگو کند که مخاطبانش ناراحت شوند. این یک نکته مثبت برای این دبیر است.

چه خوب که به ایرادات پوستر واقفید

دومین مورد حاشیه برانگیز جشنواره سی و چهارم ماجرای طراحی پوستر آن و انتقاداتهای بسیار به شکل و شمایل این پوستر بود. حیدری با پذیرفتن این ایرادها اظهار داشت: به نحوه اجرای پوستر ایرادهایی گرفته شده و قرار است اجرای نهایی‌تری روی آن انجام شود تا برای روزهای جشنواره حاضر شود.

هرچند در اداوار مختلف جشنواره سابقه نداشته که پوستری یک بار طراحی شود و به دلیل مشکلات، مجددا مورد بازبینی قرار گیرد اما به هر حال همین که دبیر جشنواره متوجه مشکلات طراحی یک تیم سه‌نفره-که دو نفر هم تجربه ای در طراحی ندارند- شده و از اجرای نهایی‌تر آن در روزهای آتی خبر داده است مایه امیدواری است و یک نکته مثبت دیگر در کارنامه مدیریتی حیدری ولی…

ولی این را هم نباید از نظر دور داشت که برای جشنواره ای سی و چهار ساله مانند فجر اصلا زیبنده نیست که فارغ از ایرادات زیبایی‌شناسانه، گافهایی بزرگ مثلا در ثبت نادرست تاریخ میلادی روی پوستر رخ دهد آن هم با حضور نه یک نفر که سه نفر در تیم طراحی!

به هر حال جشنواره فجر جشنواره‌ای است که زمانی پوستر آن را چهره‌هایی چون عباس کیارستمی، ابراهیم حقیقی و مرتضی ممیز طراحی کرده‌اند و با این عقبه اینکه حالا و بعد از نزدیک به سه دهه و نیم، تازه بعد از رونمایی به فکر رفع اشکالات پوستر بیفتیم خیلی هم برخورنده است.

بهتر بود این ایرادات در همان اتودهای ابتدایی گرفته می‌شد و لازم نبود که دبیر جشنواره مجبور به رفع ایراد در مراحل بعد از رسانه‌ای شدن انتقادات باشد به بیان بهتر و با اجازه حضرت حافظ “گاف بد، مصلحت آن است که مطلق ندهیم”…

از آن گذشته بد نبود که دبیر جشنواره درباره آنچه با عبارت “اجرای نهایی‎‌تر” پوستر از آن یاد کرده‌اند هم توضیحی می‌دادند تا مشخص شود که این اجرای نهایی‌تر مبتنی بر رفع کدام ایرادات این پوستر است؟ ایرادات استتیک یا زیبایی‌شناسانه بناست رفع شود یا ایرادات موجود در کمپوزیسیون اثر؟ و آیا برای رفع این ایرادات هم دوباره از همان تیم سه‌نفره قبلی بهره خواهند گرفت یا این بار به سراغ چهره‌هایی شناخته‌شده‌تر خواهند رفت؟

آقای دبیر! یک مدیر سینمایی موفق است که می‌تواند موفقیت در فیلمسازی را هم تجربه کند

این دو نکته مرتبط با واژه “معضل” و مشکلات پوستر را که کنار بگذاریم می‌رسیم به نگاه دبیر به جایگاه مدیریتی که در آن قرار گرفته است. حیدری با اشاره به اینکه ترجیح می‌داد با فیلمسازی وارد سینما شود و نه با مدیریت سینمایی اما بخاطر حضور حجت‌ا.. ایوبی وارد سیکل مدیریتی جشنواره شد بیان داشت: حضور من در مدیریت سینما تا زمانی که اهالی سینما بخواهند ادامه خواهد داشت و اگر قرار باشد نباشم، سراغ فیلم‌سازی می‌روم.

اینکه دبیر جشنواره خواسته اهالی سینما را شرط حضورش در دبیرخانه جشنواره فیلم فجر بداند خیلی هم خوب است اما اینکه اگر روزی برسد که نقض این گفته به اثبات برسد یعنی اهالی سینما، او را نخواهند، وی به سراغ فیلمسازی می‌رود چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

دلیل اصلی این امر نوعی بی‌اعتمادی است که در این گفته نسبت به فیلمسازان وجود دارد؛ صریحش این می شود مدیرانی که نمی‌توانند کارنامه مدیریتی ایده‌آلی از خود به جای بگذارند راحت می‌توانند وارد وادی فیلمسازی شده و تهیه کنندگی یا کارگردانی کنند.

فیلمسازی به اله‌مانهایی نیاز دارد که نیاز مدیران موفق است

 هر دو حرفه تهیه‌کنندگی یا کارگردانی بیش از هر چیز به توانایی به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل نیاز دارند که این نیز خود از اله‌مان‌های اصلی مدیریت است در نتیجه آنها که توانایی مدیریت‌های سینمایی را ندارند نخواهند توانست فیلمسازانی موفق شوند.

اینکه دبیر جشنواره، فیلمسازی را آلترناتیوی می‌داند برای زمانی که باید دبیرخانه جشنواره را ترک کند خیلی هم خوب است اما ایشان این را هم باید بداند که یک مدیر سینمایی ناموفق نخواهد توانست یک فیلمساز موفق شود و البته که یک مدیر موفق قطعا فیلمساز موفق‌تری خواهد شد.

image_print
تاريخ انتشار: جمعه 8 ژانویه 2016 - 13:42
لینک کوتاه: http://www.cinemajournal.ir/?p=16285

بعدش؟

مطالب مرتبط

5 نظر برای مطلب "آقای دبیر! چه خوب که درباره واژه “معضل” توضیح دادید و چه خوب که به ایرادات پوستر واقفید اما…"

  1. محسن گفت:

    بنده مدتی است که سایت شمارا دنبال میکنم… اما در رابطه با دبیر جشنواره وتوانایی هایشان بایستی عرص کنم به لحاظ سابقه شغلی که در طول ۴۰سال گذشته داشته ام وایشان را قریب شاید ده سال گذشته می شناسم باید از فعالیتهای تاتریش شناخت که تا چه اندازه موفق بوده است؟ دبیری جشنواره جشنواره فیلم فجر هم قبلا دوست وهمکارمان محمدخزایی را داشته است. حالا تا اینجای کار که جناب حیدری با تیمی که در کنارشان هستند وبا هدایت دکتر ایوبی ومشورتهای اهالی سینما که نامشان اورده نمی شود توانسته خوب پیش برود. روال گزینش فیلمها هم همان روال سابق بوده کسانیکه در طول ۳۴ سال گذشته در راس مدیریت امور سینمایی بوده اند ایشان را در پشت پرده و شاید به عبارتی علنی مشورت می دهند. از جمله جیرانی وشجاع نوری وغیر. پس زیاد هم حیدری تنها نیست. کاخ جشنواره هم امسال شاهد ریزش اساسی از افراد غیر حرفه ای رسانه ای خواهد بود. ویک مدیریت عالی با حضور دکتر غریب پور. فیلمسازانی که هم دلخوری دارند وشما وما سنگشان را به سینه می زنیم براساس تجربه ای که دارم بدانید با دبیر اشتی وبه توافق خواهند رسید. در این میان ما سنگ روی یخ خواهیم شد. والبته نقدبه کاروسازهای جشنواره با بی طرفی وظیفه شماست. وگرنه اگر غیر از این باشد. نامش می شود. پاچه خواری با عذر خواهی از پاچه خواران نازنین. مطلب به درازا کشید. ببخشید.

    • الی گفت:

      دوست عزیز مگر در این گزارش درباره فیلمهای جشنواره و یا مدیریت بهروز غریب پور نکته ای نوشته شده بود…جالب است که دو سوم مطلب کاملا جنبه ایجابی دارد و حتی دو بار دبیر جشنواره تحسین شده است بخاطر صداقتش و آن گاه شما حرف از پاچه خواری میزنید؟

    • رهی گفت:

      به نظرم خود شما پاچه خوااارتری برادر…
      تا چه اندازه موفق بوده؟؟
      بگو تا بدونیم

  2. لیا گفت:

    این منتقدان پدر کاخ جشنواه رو درآوردن…درباره اونا هم بنویسید…یه برچسب منتقد چسبوندن بهشون و دم جشنواره که میشود یاد سینما می افتند و میروند و یک کارت میگیرند و ده روز فیلم می بینند و ناهار و شام صرف میکنند؟

  3. محسن فاضلی گفت:

    بنده از دبیر جشنواره دفاعی نکرده ام. و واقعیت امر را گفته ام. برو بچه های سایت هم در جریان امر دبیرخانه جشنواره هستند. مگر غیر از این است. که افرادی که در جشنواره های گذشته بوده اند اکنون هم با دبیر خانه همکاری می کنند. ضمنا اشاره کرده ام که اگر حیدری موفق ویا موفق نبوده باید به کارنامه گذشته اش رجوع کرد. دوم اینکه نویسنده یادداشت هم از چند نکته مثبت دبیر نوشته است. اما درخصوص فیلمسازی اینده دبیر فعلا که یک ارزوست. ومعلوم نیست اصلا سال اینده چه اتفاقی رخ دهد. داستان پوستر هم بایستی از سوی طراحان صاحب نام مورد قضاوت قرار بگیرد. به هرحالا این پوستر کار ونتیجه سه نفر اهل سینما است. حتی اگر اجرای متوسطی هم داشته باشد خاطره شکیبایی را برایمان زنده می کند. سوم در خصوص کاخ جشنواره دوستان سایت می دانند که هرساله چه کسانی با زد وبند به کاخ ورود پیدا می کنند. چهارم دعوای زرگری میان دبیر وفیلمسازان را جدی نه گیریم. درخصوص پاچه خواری شما که احساس ناراحتی کرده اید ومرا پاچه خوار می دانید نظر لطف دارید. درپایان با احترام به تمام دوستان اهل قلم بنده قصد ازرده خاطر کسی را ندارم.

بی‌پرده با مخاطبین

ارسال نظر

*

code