• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 1 مهر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

گالری والی میزبان نمایشگاه گلنار قسیمی شد

23 آبان 1402
در خبر
2 1
A A
0
گالری والی میزبان نمایشگاه گلنار قسیمی شد

گالری والی میزبان نمایشگاه گلنار قسیمی شد

سینماروزان/کیوان بهارلویی: «کتانژانت» عنوان نمایشگاه آثار نقاشی و حجم گلنار قسیمی است که با کیوریتوری سعید باباوند از۱۹ تا ۲۹ آبانماه در گالری والی در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

گلنار قسیمی گفت:«کتانژانت» نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی، کلاژ و مجسمه من است و نمایشگاه‌های انفرادی پیشنم در حوزه طلا و جواهر بوده است. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثاری که در دوران کرونا خلق کرده‌ام را در معرض دید مخاطبان گذاشته‌ام.
او افزود: این مجموعه دربرگیرنده بیش از ۱۰۰ اثر است و پالت رنگی تمام آثار این مجموعه سیاه و سفید و طیف رنگ‌های خاکستری که از سفید به سیاه می رسند است. کلاژهای این مجموعه را با ترکیب مواد بر روی مقوا بازیافتی و با هدف محیط زیستی خلق کرده ام و به مرور از ‌نقاشی‌ و کلاژها به مجسمه‌ رسیده‌ام. ۹۰ کلاژ در ابعاد مختلف بر روی دیوار به نمایش گذاشته شده‌اند و یک کلاژ بزرگ که اجزای این اثر با پیچ و مهره بهم متصل شده‌اند.
این هنرمند درباره مجسمه‌هایی که دراین نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته گفت: دو مجموعه مجسمه در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند. تعدادی از آن ها در فضا معلق هستند و تعدادی هم بر روی زمین جانمایی شده‌اند. مجسمه‌ها میان تهی و با چوب ساخته شده اند و فرم کلاژها و مجسمه‌ها همه یادآور فرم خانه هستند. کوچک ترین واحد اجتماعی خانه است و خانه ها با در کنار هم قرار گرفتن روستا، شهر، کشور و در نهایت کل جهان را می سازند و در کل این واحدهای اجتماعی همواره ما شاهد تلاقی، تضاد دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها هستیم و از ترکیب این تضادها است که کلاژ بزرگ کلان شهرها شکل می‌گیرند.
او افزود: من در این نمایشگاه تلاش کرده‌ام گوشه‌هایی از این کلان شهر را بسازم کلان شهری که در آن شاهد آلودگی‌های متعدد روحی و روانی هستیم. برخی از احجام در این فضا به حالت معلق قرار دارند و برخی نیز با پیچ و مهره به هم وصل شده‌اند.
این هنرمند ادامه داد:  این نمایشگاه شامل آثار سه مجموعه «سواد قریه»، «کتانژانت» و «قنطورس» است. در مجموعه‌ سواد قریه اگرچه در پی کشف روابط فرمی آبستره بودم اما از مسیر این مکاشفه به بازخلق جهانپیرامونم رسیدم. مناظر شهری در این دوره‌ کاری، تصویر معماری کهن ایران را فرایاد می‌آورد که با تیرگی اندود شده است. برای خلق این مجموعه کلاژ از پسماند استفاده کرده‌ام.
او افزود:«کتانژانت» دربرگیرنده آثاری است که در ابعاد بزرگ اجرا شده اند اما تفاوت اصلی دو مجموعه به ابعاد و تکنیک منحصرنمی شود. در کتانژانت نگاه من انتزاعی‌تر شده و با حذف جزییات به دنبال بیان ناب‌گرایانه‌تری در آثار بودم. «قنطورس» هم حجم‌های میان فرم و بی‌فرمی هستند اگرچه این حجم‌های چوبی خود شکلی ثابت و غیرقابل تغییر دارند اما در واقع یونیت‌هایی هستند که به تناسب فضا و حضور مخاطب و رفتار او تغییر می‌کنند. این یونیت‌ها در نسبت با هم و در چینش‌های متفاوت معنایی جدید می‌گیرند و به حجم‌هایی ناپایدار و بداهه بدل می‌شوند.
او گفت: چون در خانواده ‌ای اهل فرهنگ و هنر متولد شدم از دوران کودکی دلبسته نقاشی و مجسمه سازی شدم. اما به صورت حرفه‌ای از سال ١٣٨٤ فعالیت هنری ام را با طراحی طلا و جواهر آغاز کردم اما چون علاقه‌ اصلی‌ام نقاشی و مجسمه‌سازی بود، تصمیم گرفتم تا تمرکزم را روی  آموختن مباحث تخصصی هنرهای تجسمی نظیر طراحی، نقاشی، تکنیك‌های نقاشی و مجسمه‌سازی، فرم و فضا، زیبایی‌شناسی، تاریخ هنر و تصویرسازی  بگذارم و از آموزه‌های استادانی همچون محمد خلیلی، محمدحسین عماد، حمید سوری، هلیا دارابی، پیمان رحیمی‌زاده، ریما اسلام‌مسلك و علیرضا سمیع‌آذر در این سال‌ها بهره برده‌ام.

گلنار قسیمی در ١٣٥٣ در خانواده‌ای اهل فرهنگ و سیاست در تهران متولد شد.قسیمی کارشناسی نساجی را از دانشگاه امیرکبیر، ام.بی.ای هنر و دكتری حرفه‌ای بین رشته‌ای هنرهای ام.آی.تی.دی را از یونسکو دریافت کرده است.
او از سال ۹۵ تا کنون چهار نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در بیش از بیست نمایشگاه گروهی با موضوع طراحی طلا و جواهر، مجسمه و نقاشی در ایران و دیگر کشورها حضور داشته است. از این جمله می‌توان به بینال هنر لندن 2021، فستیوال آرت دبی 2021/ حراج بین المللی سالرنو ایتالیا 2020/ نمایشگاه موزه سیکا كره جنوبی  ٢0٢0/ نمایشگاه آنلاین جامعه‌ هنرمندان کانادا٢0٢0 / نمایشگاه گروهی سکو، گالری شکوه، 2020/ نمایشگاه گروهی گالری دانشگاه ابن سینا گرجستان، 2018 و نمایشگاه گروهی، رم، 2018 اشاره کرد.
قسیمی را باید هنرمندی چندوجهی بدانیم که  هم‌زمان به حوزه دیزاین و هنرهای تجسمی مشغول است و از سویی به مباحث تئوریک روانشناسی و تاریخ و تالیف کتاب و مقاله در این حوزه‌ها می‌پردازد.

در بخشی از استیمنت این نمایشگاه  که قسیمی نوشته است، آمده است، «شناسایی مرز‌ میان مجسمه‌سازی و معماری بسیار دشوار است به ویژه هنگامی که به این دو رشته هنری با رویکرد تاریخی نگاهی بیندازیم.
انسان غارنشین، در پستوی غار آنچه را تجسم می‌کرد، بر دیواره‌ها نقش می‌بست! و گویا در ناخودآگاهش نقش‌های نخستین خانه را با خود به دیگر دوره‌ها انتقال داد.
هر چه هزاره‌ها می‌گذرد و مدنیّت پا می‌گیرد، جداسازی مجسمه از معماری دشوار می‌گردد؛ از این‌رو تعریف روشن و مجزا از هر کدام دشوار است. مجسمه جزئی از بنا بود و بنا خاستگاه مجسمه‌ها! هر دو فضا می‌آفریند و معنا! معنایی اسطوره‌ای که ایده‌ای ازلی در قالب آیین نمود پیدا می‌کرد! بسیاری از پیکرک‌های نخستین کارکرد آیینی داشتند و تندیس‌هایی که بر فراز سازه‌ها نقش می‌بستند معنایی را در خود نهادینه ساختند! سازه‌ها نیز چنین کارکردی داشتند از استودان‌ها که فراز تپه‌ها شکل می‌گرفت تا گورهایی که فضا می‌آفریدند و گور سنگی که تجسم باور پیشینیان بود! نیایشگاهی که تجسم نیا و پدران پیشین را در ذهن نمودار می‌ساخت!
افزون بر آن باید کارکرد آیینی دست‌آفرینه‌ها را نیز یادآور شد که در سازه‌ها جا خوش می‌کردند! انسان با آفرینش مجسمه و سازه پیوسته فضا ساخت تا بازتاب تجسم‌ ذهنی خود را به نمایش بگذارد!چیستی و چگونگی بیشتر ایده‌ها و طرح‌هایی که در ساحت سازه‌ها و مجسمه‌ها به کار رفته، هنگامی آشکار می‌گردد که کارکرد ذهنی انسان‌های آن دوره را بهتر و بیشتر بشناسیم!انسان، تجسمش را بر مأمنش حک کرد و برای حفظ مأمن و خانه‌اش مجسمه ساخت!  در نبردها نخستین قربانی مجسمه بود و پس از آن بناهای باشکوه فرو می‌ریخت!
در جهان مدرن رنگ دوران دگرگونه شد
نمای بناها ساده‌تر و فضای درونی پیچیده‌تر شد! و مجسمه دیگر عضوی جداناپذیر از معماری نبود و آثار حجمی کارکردی زیباشناسانه پیدا کرده‌اند! چه در بیرون از فضای سازه و چه در درون، کارکردی دکوراتیو به خود گرفت  و در سطح شهر‌ها نیز همین رویکرد چیره شد. پس از گذشت زمان، ساختار معماری و مجسمه با مفاهیم‌ انتزاعی دگرگون شد. ولی درین میان‌ مجسمه بیشتر تاثیر پذیرفت! مجسمه‌ها در گستره رهیافت انتزاعی هنرمند از پبرامون جهان درونی او تعریف گردید!
آنچه را در ذهن می‌دید در عین می‌آفرید! این آثار بیان لحظه‌ و آنی بود که حس هنرمند در‌می‌یافت!با آنکه مجسمه آرام آرام مرزش را از فضای معماری جدا می‌ساخت ولی معماری بازتاب تجسم انسانیست که همچنان با ذهنش فضا می‌آفریند.خلق خانه‌ای برای پیکرها و هم پیکری برای خانه‌ها!
نمایشگاه «کتانژانت» تا ۲۹ آبانماه در گالری والی واقع در میدان ونک، خیابان خدامی پلاک ۷۲ میزبان علاقه‌مندان است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=78895
image_print
برچسب ها: گلنار قسیمینمایشگاه کتانژانت
نوشته قبلی

#جامعه_صنفی_تهیه‌کنندگان با اعلام #خروج از شورای‌عالی تهیه‌کنندگان مطرح کرد: از درون است که دچار نفاق و نفوذیم!/شورای عالی تهیه کنندگان که بنا بود محملی باشد برای اجماع عقلانیت، به محفلی بدل شد برای انفعال صنفی!/اگر منشاء منازعات، اختلاف در روش‌ها برای گره گشایی بود،  امروز با این حجم از انفعال و تلی از گرفتاری‌ مواجه نبودیم!/آقایانی که تا دیروز گرای ممنوع‌الخروجی سینماگران را می‌دادند،چگونه امروز در مخالفت با ممنوع‌کاری موضع می‌گیرند؟!!/نسخه‌ی پاک کردن دهه‌ها سابقه صنفی و رفتن ذیل وزارت کار بعنوان صنوف کارگری-کارفرمایی را چه کسانی برای سینمای ایران تجویز کردند؟/حاصل بدست آمده از چنین فریب بزرگی امروز بیشتر از هیچ است؟

نوشته‌ی بعدی

ادامه حضور فیلم سینمایی «خانه ماهرخ» در جشنواره های بین المللی

مطالب مرتبط

پژمان جمشیدی و سندروم عاشقی؟⇑رونمایی از تیزر رسمی کمدی عاشقانه «قسطنطنیه» با حضور بازیگران ایران و ترک

پژمان جمشیدی و سندروم عاشقی؟⇑رونمایی از تیزر رسمی کمدی عاشقانه «قسطنطنیه» با حضور بازیگران ایران و ترک

1 مهر 1404

سینماروزان: «قسطنطنیه» به تهیه‌کنندگی دکتر امین‌رضا چلبیانلو و کارگردانی کریم امینی از دوم مهرماه روی پرده سینماهای سراسر کشور است....

دومین پوستر فیلم «ناتوردشت» رونمایی شد+عکس

دومین پوستر فیلم «ناتوردشت» رونمایی شد+عکس

1 مهر 1404

سینماروزان: با گذشت ۳ هفته از آغاز اکران، دومین پوستر فیلم سینمایی «ناتوردشت» رونمایی شد.   به گزارش روابط عمومی...

«مورفئوس»؛ زاده شده از دل خواب‌های بی‌مرز و خیال‌های رها

«مورفئوس»؛ زاده شده از دل خواب‌های بی‌مرز و خیال‌های رها

1 مهر 1404

سینماروزان: نمایشگاه انفرادی نقاشی مینا گودرزی با نام «مورفئوس» با الهام از خواب‌ها در گالری بهار خانه هنرمندان ایران برگزار...

نوشته‌ی بعدی
ادامه حضور فیلم سینمایی «خانه ماهرخ» در جشنواره های بین المللی

ادامه حضور فیلم سینمایی «خانه ماهرخ» در جشنواره های بین المللی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    1205 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 482 توئیت 301
  • حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

    465 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 186 توئیت 116
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    389 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 156 توئیت 97
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    376 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 150 توئیت 94
  • مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

    194 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 78 توئیت 49
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    192 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 77 توئیت 48
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    231 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 92 توئیت 58
  • درگذشت وحید سلطانی؛ صدابردار تلویزیون و سینما/کارگردانِ «ستایش» عزادار شد!

    85 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 34 توئیت 21

آخرین مطالب

پژمان جمشیدی و سندروم عاشقی؟⇑رونمایی از تیزر رسمی کمدی عاشقانه «قسطنطنیه» با حضور بازیگران ایران و ترک

دومین پوستر فیلم «ناتوردشت» رونمایی شد+عکس

«مورفئوس»؛ زاده شده از دل خواب‌های بی‌مرز و خیال‌های رها

«ایرانم» علیرضا قربانی ۶ شب در یزد روی صحنه می‌رود

رونمایی از پوستر جشنواره فیلم کوتاه تهران

ماجرای واکسن دردسرسازِ پژمان جمشیدی⇐رونمایی از پوستر فیلم «قسطنطنیه»+عکس 

«حرکت آخر»؛ فیلم دوملیتی شهاب حسینی روی پرده می‌رود! 

مدیر هنری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شد

صدور پروانه برای کارمند سالیان ارشاد!+صدور پروانه برای مجید صالحی+صدور پروانه برای فیلمی یادآور باران کوثری

راه‌یابی فیلم «استاد» به جشنواره بین‌المللی نبرودی ایتالیا

تبلیغات

ویژه ها

پژمان جمشیدی و سندروم عاشقی؟⇑رونمایی از تیزر رسمی کمدی عاشقانه «قسطنطنیه» با حضور بازیگران ایران و ترک
خبر

پژمان جمشیدی و سندروم عاشقی؟⇑رونمایی از تیزر رسمی کمدی عاشقانه «قسطنطنیه» با حضور بازیگران ایران و ترک

1 مهر 1404

سینماروزان: «قسطنطنیه» به تهیه‌کنندگی دکتر امین‌رضا چلبیانلو و کارگردانی کریم امینی از دوم مهرماه روی پرده سینماهای سراسر کشور است....

ادامه مطلب
ماجرای واکسن دردسرسازِ پژمان جمشیدی⇐رونمایی از پوستر فیلم «قسطنطنیه»+عکس 

ماجرای واکسن دردسرسازِ پژمان جمشیدی⇐رونمایی از پوستر فیلم «قسطنطنیه»+عکس 

31 شهریور 1404
صدور پروانه برای کارمند سالیان ارشاد!+صدور پروانه برای مجید صالحی+صدور پروانه برای فیلمی یادآور باران کوثری

صدور پروانه برای کارمند سالیان ارشاد!+صدور پروانه برای مجید صالحی+صدور پروانه برای فیلمی یادآور باران کوثری

31 شهریور 1404
ورود به جنگ ۱۲روزه در فصل تازه‌ی سریال «پایتخت»!+ راه‌اندازی پایتخت‌مال در مازندران!

ورود به جنگ ۱۲روزه در فصل تازه‌ی سریال «پایتخت»!+ راه‌اندازی پایتخت‌مال در مازندران!

30 شهریور 1404
همراهی پژمان جمشیدی با بازیگر زن ترک/انتشار اولین تصاویر از فیلم «قسطنطنیه»؛ کمدی تازه کارگردان «فسیل»+ویدئو 

همراهی پژمان جمشیدی با بازیگر زن ترک/انتشار اولین تصاویر از فیلم «قسطنطنیه»؛ کمدی تازه کارگردان «فسیل»+ویدئو 

30 شهریور 1404
صدور پروانه برای مرتضی عقیلی+صدور دو پروانه دیگر 

صدور پروانه برای مرتضی عقیلی+صدور دو پروانه دیگر 

30 شهریور 1404
پرویز پرستویی: فیلم "سرخپوست" برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما...+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و... 

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

28 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم