• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 12 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

پگاه نوربخش بازیگر نمایش «واتسلاو» مطرح کرد⇐چرا در هنرهای نمایشی کشور بستر لازم برای رشد و صعود وجود ندارد؟

29 مرداد 1396
در خبر, گوناگون
3 0
A A
0
پگاه نوربخش بازیگر نمایش «واتسلاو» مطرح کرد⇐چرا در هنرهای نمایشی کشور  بستر لازم برای رشد و صعود وجود ندارد؟

پگاه نوربخش

سینماروزان: نمایش «واتسلاو» به کارگردانی هاجر قهرمانی و تهیه‌کنندگی عادل بهنام‌پور از هفته دوم مردادماه در تماشاخانه باران روی صحنه رفته و باوجود تبلیغات محدود، مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است.

به همین بهانه گفتگویی با پگاه نوربخش بازیگر جوان این اثر نمایشی انجام شده است؛ بازیگر جوان و خوش آتیه‌ای که پیش از این در آثاری همچون «شیر در زنجیر» و «خانه فراموشان» توانست نظر مخاطبین و منتقدان را جلب نماید.

از شروع فعالیت در تئاتر بگویید؟
من از کودکی به سینما و تئاتر علاقه زیادی داشتم و سالها مخاطب آثار و نمایش‌های هنرمندان مختلف بودم، اما نسبت به ورود به دنیای هنر دچار تردید بودم و در حقیقت تصور می‌کردم این توانایی را ندارم که وارد این عرصه شوم تا اینکه به صورت کاملا اتفاقی برای ایفای نقش در یک نمایش انتخاب شدم و پس از آن و به واسطه این نمایش، پیشنهادات دیگری سر راه من قرار گرفت. اولین حضور حرفه‌ای من در دنیای تئاتر در نمایش «شیر در زنجیر» به کارگردانی دکتر محسن معینی بود که مورد استقبال مخاطبین قرار گفت، پس از آن تجربه همکاری با آقای مجتبی فروهر در تئاتر «خانه فراموشان» و چند فیلم کوتاه را داشتم و در نهایت کار به «واتسلاو» رسید.

چطور با این گروه نمایشی و کارگردان آن آشنا شدید؟
در ابتدا از طریق یکی از دوستان که با ایشان در نمایش قبلی آشنا شده بودم مطلع شدم که این گروه نمایشی به دنبال بازیگری برای ایفای نقش «عدالت» با مشخصه‌های خاصی  هستند. سپس با هاجر قهرمانی کارگردان و عادل بهنام‌پور تهیه کننده نمایش آشنا شده و سرانجام برای این نقش انتخاب شدم.

داستان «واتسلاو» را چگونه می‌بینید؟ فکر می‌کنید «واتسلاو» با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند؟
واتسلاو اثر  اسلاومير مروژك نویسنده لهستانی است که به علت مشکلات مختلفی که در آن زمان با حکومت داشت مدت زیادی را در تبعید زندگی کرد. به همین دلیل این نمایشنامه درون‌مایه اعتراضی داشته و در حقیقت نوعی نقد سیاسی-اجتماعی است. نقدی که در اثر شرایط آن زمان شکل گرفته اما محدود به آن دوره یا حتی شرایط جغرافیایی خاص آن نمی‌شود و می‌توان گفت «واتسلاو» فاقد قید زمان و مکان است. ماجرای آشنایی که از ابتدای تاریخ در همه نقاط جهان رخ داده، مفاهیمی همچون عشق، ظلم، عدالت، مساوات و برابری، اختلاف طبقاتی، جهل و خرافه و… که همواره در هرکجا رخ داده  و در حال تکرارند.

از اجرای نقش «عدالت» و ویژگیهای آن بگویید؟
نقش عدالت نقشی بسیار پیچیده است که به لحاظ حسی فراز و فرودهای بسیار دارد. شما در «عدالت» به نوعی نقطه اوج معصومیت، شادی، غم، درماندگی و بسیاری مسائل دیگر را می‌بینید و همین مساله، یعنی تغییرات حسی زیاد و فراز و فرودهای مکرر، موجب می‌شود تا فشار زیادی بر بازیگر وارد شود. تجربه حالات حسی مختلف و اینکه «عدالت» در هر یک از صحنه‌ها ویژگی‌ها و بازی منحصر به آن صحنه را دارد از دیگر ویژگی‌های این کاراکتر است.
به طور کل می‌توان گفت بن‌مایه اصلی شخصیت «عدالت» معصومیت و سادگی خاص این شخصیت است که ما انسان‌ها امروزه به شدت از آن دور شده ایم و همین موجب دشوارتر شدن ایفای چنین نقشی می‌شود.

هاجر قهرمانی کارگردان اثر تا چه میزان توانستند متن اصلی نمایشنامه و مفاهیم آن را به تصویر بکشند؟
به نظر من، هاجر قهرمانی به عنوان یک کارگردان جوان و خوش‌ذوق بسیار موفق ظاهر شدند. ایشان از ابتدای تمرینات تا اجرا همیشه فضا را به گونه‌ای مدیریت کردند که بازیگران و کلیه اعضای تیم، ضمن احساس یک هویت جمعی و هدف مشترک، از همدیگر بیاموزند و می‌توان گفت با توجه به دشواری‌های بسیار که سر راه یک کارگردان جوان زن قرار دارد، اجرای واتسلاو اجرای موفقی بود و در شرایطی که این اثر نمایشی از کمترین میزان حمایت و تبلیغات برخوردار بود، استقبال گسترده مخاطبین خود تایید کننده این واقعیت است.

ورود به دنیای تئاتر تا چه میزان برای بازیگران جوان دشوار است؟
من تصور می‌کنم ورود به دنیای تئاتر اگرچه ممکن است در ابتدا، راحت تر از ورود به سینما و تصویر به نظر برسد، اما ماندگار شدن در تئاتر دشوارتر است. متاسفانه باید پذیرفت که به نسبت سینما، تئاتر در ایران مخاطبین کمتری دارد. مخاطبینی که اغلب ترجیح می‌دهند به تماشای آثار افراد برجسته و شناخته‌شده بنشینند و این عرصه را برای هنرمندان جوان بسیار دشوار می‌کند.
به باور من اگر بازیگر یا کارگردان جوانی در تئاتر، برای خود رسالتی اخلاقی-اجتماعی داشته باشد و به دنبال هدفی متعالی باشد، شرایط برای او بسیار ناهموار خواهد بود. گزیده‌کار بودن و انتخاب هوشمندانه و صحیح، مسائلی هستند که روی آینده یک بازیگر تاثیر بسیار دارند اما باید بپذیریم که بستر لازم برای رشد و داشتن سیر صعودی صحیح در هنرهای نمایشی کشور ما وجود ندارد.

واتسلا
واتسلاو
پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=41821
image_print
برچسب ها: پگاه نوربخشهاجر قهرمانیواتسلاو
نوشته قبلی

ماجرای سفر پیمان قاسم‌خانی و کمال تبریزی به تایلند و قال گذاشتن گروه تولید یک سریال پرمخاطب

نوشته‌ی بعدی

پنج فراز خواندنی درباره شهاب حسینی و نمایشی به نام «اعتراف»⇔تیزهوشی شهاب یا ارضای حس خودشیفتگی استار ایرانی!؟

مطالب مرتبط

کانون+کارگردانان+سینمای+ایران

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

11 تیر 1404

سینماروزان: با وجود ورود به ماه چهارم سال هنوز خبری از تشکیل شورای صنفی نمایش جدید نیست و حالا کانون...

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

11 تیر 1404

سینماروزان: همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی، رادیو با تولید و پخش ویژه‌برنامه‌هایی تأثیرگذار، بستر ارتباط عاطفی...

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

10 تیر 1404

سینماروزان: پخش رئالیتی‌شوی «کارناوال» از چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۴ با انتشار قسمت نخست ادامه می‌یابد. رئالیتی‌شوی «کارناوال» رامبد جوان که...

نوشته‌ی بعدی
پنج فراز خواندنی درباره شهاب حسینی و نمایشی به نام «اعتراف»⇔تیزهوشی شهاب یا ارضای حس خودشیفتگی استار ایرانی!؟

پنج فراز خواندنی درباره شهاب حسینی و نمایشی به نام «اعتراف»⇔تیزهوشی شهاب یا ارضای حس خودشیفتگی استار ایرانی!؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    55 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم