• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 27 خرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

پاسخ «کیهان» به یک پرسش پیش‌بینی‌نشده⇐قسمت دوم «قلاده‌های طلا» جعبه سیاه کدام اتفاقات است؟

18 دی 1396
در گزارش
0 0
A A
0
ماجرای شکایت از بازیگر “قلاده‌های طلا” در دادسرای نظامی+عکس

قلاده های طلا

سینماروزان: «قلاده های طلا» در کنار «پایان نامه» از جمله آثار مرتبط با انتخابات88 بود که به هنگام رونمایی در جشنواره زیر چراغهای روشن(!) و بعدتر هنگام اکران واکنشهای مختلفی را موجب شد.

به گزارش سینماروزان شش سال بعد از تولید «قلاده های طلا» حالا روزنامه اصولگرای «کیهان» در گزارشی به قلم آرش فهیم به گمانه زنی درباره این پرداخته که اگر بنا شود قسمت دوم این فیلم ساخته شود باید درباره چه موضوعاتی سخن گوید.

گزارش «کیهان» را بخوانید:

اگر بنا باشد فیلمی درباره آشوب‌های سال 96 با عنوان «قلاده‌های طلای 2» ساخته شود، قطعا بخشی از این فیلم باید به جعبه سیاه جریان‌های اقتصادی کشور و فرایندهای خارج از دیدی که در این حوزه اتفاق می‌افتد بپردازد. امروز به فیلم‌هایی نیاز داریم که نشان دهد چه کسانی فشار معیشتی را به مردم تحمیل می‌کنند و بی‌عدالتی و گسترش فاصله طبقاتی و بیکاری و تورم و فساد، براساس چه اندیشه‌ای در سطح جامعه گسترش می‌یابد.
اتفاقا امسال بخش ویژه جشنواره عمار که درواقع جنبش واره فرهنگی انقلاب محسوب می‌شود به کار و کارگر اختصاص داشت. در این جشنواره چند فیلم مستند و همچنین داستانی با مضامین اجتماعی و اقتصادی به نمایش درآمد. چون سیاستگذاران این جشنواره به نیکی دریافته‌اند که در کنار پرداختن به موضوعات استراتژیک همچون جبهه مقاومت و مبارزه با استعمار بین‌المللی، جبهه فرهنگی انقلاب مطابق با هویت اصلی و اصیل خود باید در حوزه اجتماعی و برای عدالت نیز به جامعه الگو ارائه دهد.

آن هم در شرایطی که سینمای اجتماعی ما و فیلمسازان مدعی روشنفکری به تکرار مضامین و سیاه‌نمایی دچار شده‌اند و توان تولید فیلم راهگشا و آسیب‌شناسانه درباره معضلات اجتماعی را ندارند. در این شرایط سینمای مستقل از کلیشه‌های شبه روشنفکرانه و آزاد از فرامین جشنواره‌های غربی باید خلأ موجود را پر کنند. و مگر غیر از این است که جشنواره عمار با آرمان پر کردن جاهای خالی و نیازهای واقعی مردم در حوزه فرهنگ و رسانه راه‌اندازی شده است؟ پس در چنین شرایطی، این جنبش فرهنگی و هنری عمار است که باید صدای رسای محرومان و مردم باشد که این راه جدید از سال گذشته در این جشنواره باز شد و امسال هم پیش رفت. همچنانکه مسئولیت همیشگی هنر متعهد از سوی رهبران دینی و انقلابی ما در این زمینه تعریف و ترسیم شده است.

از جمله: «هنر ديني به هيچ وجه به معناي قشري‌گري و تظاهر رياكارانه ديني نيست. اين هنر لزوماً با واژگان ديني به وجود نمي‌آيد. اي بسا هنري صد درصد ديني باشد، اما در آن از واژگان عرفي و ديني استفاده نشده باشد… هنر ديني «عدالت» را در جامعه به صورت يك ارزش معرفي مي‌كند. ولو شما هيچ اسمي از دين و هيچ آيه‌اي از قرآن و هيچ حديثي در باب عدالت در خلال هنرتان نياوريد… شما مي توانيد در باب «عدالت» رساترين سخن را در هنر بياوريد. در اين صورت به هنر ديني توجه كرده‌ايد.»
(بیانات رهبر انقلاب در جمع هنرمندان؛ 81/5/1)

نوع پرداختن به مضامین اجتماعی در سینمای انقلاب باید سه تفاوت عمده با جنس فیلم‌های اجتماعی شبه روشنفکرانه داشته باشند. در فیلم‌های جشنواره‌ای صرفا به معلول‌ها پرداخته می‌شود اما سینمای انقلاب باید علت‌ها و زمینه‌های بروز معضلات و بی‌عدالتی را نشانه رود. به طور مثال، یکی از منشأهای بی‌عدالتی در جامعه، برخی از نظریه‌پردازها و اساتید رشته‌های اقتصادی و علوم اجتماعی در دانشگاه‌ها هستند که نسخه‌های لیبرال و مطابق با صندوق بین‌المللی پول را برای جامعه تجویز می‌کنند. تفاوت دوم این است که سینمای روشنفکری القاگر یأس، پوچی و بن بست است در حالی که سینمای انقلاب، حماسی است و روحیه مقاومت و مبارزه را در مخاطب خود بر می‌انگیزد. تفاوت سوم هم این است که سینمای متظاهر به روشنفکری فارغ از راهنمایی و نشان دادن مسیرهای گشایش است اما سینمای متعهد باید به طور مستقیم یا غیرمستقیم، چاره‌ای را هم به تماشاگر خود بنماید. این سه شاخص، می‌توانند فیلم عدالتخواه و انقلابی را از فیلم سیاه‌نما و چرک، جدا کنند.

یکی از مسئولیت‌های امروز سینمای انقلاب، فعالیت بیشتر و همچنین تجدید نظر در نحوه بازنمایی رژیم پهلوی است. درحالی که در جبهه مقابل انقلاب هر سال فیلم‌های سینمایی و مستند فراوانی در جهت تطهیر سلطنت ساخته می‌شود، در این سو و طی سال‌های اخیر فقط یک مجموعه مستند با عنوان «در برابر طوفان» به طور واقعی به نقد عملکرد حاکمیت شاهنشاهی در ایران پرداخته است.

بقیه فیلم‌ها یا سریال‌هایی که در این باره ساخته شده‌اند نتوانسته‌اند به طور عمیق و تأثیرگذار به کنه پهلوی وارد شوند. یکی از زمینه‌های ایجاد فتنه در ایران که سینمای انقلاب باید به تقابل با آن بپردازد، کمرنگ کردن وجوه عدالت‌خواهانه انقلاب اسلامی است. متأسفانه به خاطر کم کاری فعالان فرهنگی و رسانه‌ای در نمایش مفسد و مظالم اقتصادی رژیم پهلوی، یک خلأ ایجاد شده که فرصت را برای القای یک فریب در ذهن افراد کم هوش و بی‌دانش فراهم کرده است؛ اینکه عده‌ای همواره در پی القای این دروغ هستند که وضعیت اقتصادی در دوران پهلوی عالی و همه چیز ارزان و بلکه رایگان بود! ا

ین درحالی است که حتی وقتی پای صحبت آنانی که مدافع چنین گزاره‌هایی درباره دوران پیش از انقلاب هستند می‌نشینیم از خودشان می‌شنویم که حتی هزینه تأمین نیازهای ابتدایی خود را هم نداشتند. این انحراف، ناشی از عدم بازنمایی کامل و درست شرایط اجتماعی کشور در دوران پهلوی در محصولات رسانه‌ای، فیلم‌ها و سریال‌هایی است که با این موضوع ساخته شده‌اند. تقلیل معرفی فضای اجتماعی پیش از انقلاب به مسائلی چون رواج برهنگی و غربزدگی، ناخواسته به جذاب نشان دادن آن دوران منجر می‌شود. به همین دلیل هم یکی از خطوط در حال پیگیری شبکه‌های معاند، نمایش فیلم‌فارسی‌های مستهجن است تا از این طریق، تصور و توهمی پرجاذبه از زمان شاه برای برخی از جوانان ایجاد کنند. نظریه‌پردازان و سیاستگذاران فرهنگی جبهه انقلاب باید به فکر یک آنتی‌تز موثر در برابر تز تطهیر رژیم پهلوی باشند. کارنامه پدر و پسر دیکتاتور به قدری سیاه است که روی هر نقطه آن انگشت بگذاریم، می‌توان یک فیلم یا اثر هنری تراژیک ساخت.

مثلا بسیاری از مردم نمی‌دانند که رضاشاه نیز همچون پادشاهان قاجار، بخش‌هایی از خاک ایران را به صورت رایگان به خارجی‌ها واگذار کرده بود. بخش‌هایی چون کوه‌های آرارات که تا قبل از رضاشاه جزو خاک ایران بود و امروز متعلق به ترکیه است یا سرچشمه رود هیرمند که در روزگاری نه چندان دور جزو سرزمین ما بود اما رضاخان آن را هم به افغانستان بخشید و… این‌ها را بگذارید در کنار مبالغ هنگفتی که این قزاق مستبد از ایران خارج و به حساب‌های شخصی خود در خارج از کشور منتقل کرد. همچنانکه فرزندش نیز موقع فرار از دست مردم ایران چنین کاری کرد. چرا در سریال‌هایی که هر سال به مناسبت پیروزی انقلاب ساخته می‌شود هیچ‌اشاره‌ای به این اتفاقات دردناک نمی‌شود؟

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=46584
image_print
برچسب ها: ابوالقاسم طالبیقلاده های طلاقلاده های طلا2
نوشته قبلی

اظهارات رییس دو دوره قبل کاخ جشنواره که فیلمش به جشنواره امسال راه نیافته⇐کاهش 50درصدی هزینه‌های جشنواره، نشدنی است/حاضرم برای شفاف‌سازی هزینه‌های دوره گذشته را رسانه‌ای کنم!⇔سینماروزان: در آغاز شفاف‌سازی، ریز دستمزد خود و همکاران‌تان در کاخ را منتشر کنید

نوشته‌ی بعدی

حمیدرضا آذرنگ و رضا یزدانی راوی تاریخ آبی‌های پایتخت شدند+عکس

مطالب مرتبط

جعفر پناهی-دستیار اسبق کیارستمی- نخل طلای جشنواره کن۲۰۲۵ را از بازیگر آثار کیارستمی گرفت!/فیلم روستایی؛ بازنده‌ی مطلق!

جعفر پناهی-دستیار اسبق کیارستمی- نخل طلای جشنواره کن۲۰۲۵ را از بازیگر آثار کیارستمی گرفت!/فیلم روستایی؛ بازنده‌ی مطلق!

3 خرداد 1404

سینماروزان: ساعاتی بعد از انتشار لیست کامل آرای منتقدان اسکرین‌دیلی که با صدرنشینی «تصادف ساده» همراه بود(اینجا را بخوانید) جعفر...

رسانه انگلیسی منتشر کرد: داستان کامل فیلم «زن و بچه»سعید روستایی   

رسانه انگلیسی منتشر کرد: داستان کامل فیلم «زن و بچه»سعید روستایی   

2 خرداد 1404

سینماروزان/محمد شاکری: ساعاتی کوتاه بعد از اولین رونمایی فیلم‌ «زن و بچه» در جشنواره فیلم کن۲۰۲۵،‌ رسانه انگلیسی گاردین در...

روایت بازیگر "تاراج" از ساخت اسکله به‌دلیل ممنوع‌کاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما  

روایت بازیگر “تاراج” از ساخت اسکله به‌دلیل ممنوع‌کاری!/پاسداشت میراث ایرج قادری در موزه سینما  

26 اردیبهشت 1404

سینماروزان/مهدی فلاح: با نمایش فیلم "تاراج" ساخته درخشان زنده‌یاد ایرج قادری در موزه سینما با حضور هنرمندان، همکاران این سینماگر...

نوشته‌ی بعدی
حمیدرضا آذرنگ و رضا یزدانی راوی تاریخ آبی‌های پایتخت شدند+عکس

حمیدرضا آذرنگ و رضا یزدانی راوی تاریخ آبی‌های پایتخت شدند+عکس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 
خبر وسط

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404

سینماروزان: در روزهای پرحادثه انتهای خرداد۴۰۴ بد نیست مروری کنیم بر اینکه چرا ناصر تقوایی سه سال بعد از «ناخدا...

ادامه مطلب
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

23 خرداد 1404
پردیس سینمایی ارگ تجریش

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

23 خرداد 1404
«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

23 خرداد 1404
“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

22 خرداد 1404
صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

21 خرداد 1404

پربازدیدها

  • از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    110 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 44 توئیت 28
  • نسخه‌ی زنانه مازیار(شهره) لرستانی روی پرده!+توضیحات کارگردان درباره حذف نامش از تیتراژ

    94 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 38 توئیت 24
  • رسانه انگلیسی منتشر کرد: داستان کامل فیلم «زن و بچه»سعید روستایی   

    83 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 33 توئیت 21
  • داود اشرفِ سریال «وحشی» در واقعیت کیست؟/ قاتلی که از زندان فرار می‌کند؟

    75 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 30 توئیت 19
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • انتشار آرای کامل اسکرین‌دیلی بر جشنواره کن۲۰۲۵/«تصادف ساده» با جعفر پناهی: اول/«زن و بچه»سعید روستایی: سوم از آخر!

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8

آخرین مطالب

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

جشن منتقدان خانه سینما به تعویق افتاد/ امروز زمان همدلی با دل‌های داغدار و جان‌های استوار است

صدور پروانه برای دو مدیر اسبق!

بیانیه شورای عالی خانه هنرمندان ایران در پی وقایع اخیر 

بازگشت نماوا به شبکه خانگی 

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

واکنش ابراهیم حاتمی‌کیا به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و دل‌نوشته‌ای برای سرداران شهید

«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

تبلیغات

ویژه ها

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 
خبر وسط

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404

سینماروزان: در روزهای پرحادثه انتهای خرداد۴۰۴ بد نیست مروری کنیم بر اینکه چرا ناصر تقوایی سه سال بعد از «ناخدا...

ادامه مطلب
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

23 خرداد 1404
پردیس سینمایی ارگ تجریش

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

23 خرداد 1404
«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

23 خرداد 1404
“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

22 خرداد 1404
صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

21 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم