• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 29 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

همکاری دو نوازنده زن ایرانی با یک ناشر موسیقی آلمانی!/آیا این همکاری به معنای جهانی شدن موسیقی‌ ماست؟

28 فروردین 1394
در گزارش
0 1
A A
0
همکاری دو نوازنده زن ایرانی با یک ناشر موسیقی آلمانی!/آیا این همکاری به معنای جهانی شدن موسیقی‌ ماست؟

نقش

سینماژورنال: «ای.سی.ام» یکی از مهم‌ترین شرکت‌های نشر موسیقی در جهان است. در این میان سهم هنرمندان ایرانی در انتشار اثر با همراهی این شرکت بسیار اندک است؛ درواقع تنها کیهان کلهر است که موفق شده ٢ اثر با این شرکت منتشر کند؛ حالا اما قرار است اولین همکاری مشترک این شرکت و نشر موسیقی هرمس انجام شود.

به گزارش سینماژورنال زمان ضبط تیرماه است و قرار است آلبوم «نقش» که دوئت کلارینت و گیتار کلاسیک با هنرمندی گلفام خیام و مونا مطبوع ریاحی است، در شهر لوگانو سوییس به تهیه‌کنندگی مانفرد آیشر و رامین صدیقی کلید بخورد؛ اثری که بهار‌ سال آینده به انتشار درخواهد آمد.

صدیقی درباره دلیل انتخاب این اثر به “شهروند” گفت: من سلیقه موسیقایی مدیر سی.ای.ام را می‌شناسم و به همین خاطر است که با وجود آثار متعددی که ما در هرمس منتشر می‌کنیم، اصرار داشتم اثری برای این همکاری مشترک انتخاب شود که با جواب «نه» محترمانه آنان روبه‌رو نشود. به همین خاطر در این سال‌ها صبر کردم تا پروژه‌ای شکل گیرد که برای آنان هم جذابیت حرفه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: در این میان «نقش» (گلفام خیام و مونا مطبوع ریاحی) می‌توانست این استعداد را داشته باشد و در صورت این همکاری، طبعا پوشش بین‌المللی گسترده‌ای را به‌دست آورد. چون همان‌طور که می‌دانید این شرکت دارای اعتبار جهانی است و اثری که در آن منتشر می‌شود نیز در همین ابعاد معرفی خواهد شد.

ترکیبی که کمتر شنیده شده

صدیقی افزود: من براساس آشنایی و سلیقه موزیکال آنان احساس کردم که این پروژه، بهترین اتفاقی است که می‌تواند در این زمینه رخ دهد. علاوه‌بر آن باید این موضوع را نیز اضافه کرد که دوئت گیتار کلاسیک و کلارینت حتی در خارج از ایران، ترکیبی است که کمتر شنیده شده است؛ یعنی این اثر هم ایده‌ای خاص دارد و هم این‌که این ٢ هنرمند برای اثرشان یک طرح روایی جذابی دارند که در آن از المان‌هایی بهره گرفته شده که حتی برای شنونده غیر ایرانی نیز بکر است. خیام و ریاحی درعین‌حال که از موسیقی بختیاری و قومی ایران بهره گرفته‌اند، ‌در این اثر فضایی مدرن ایجاد کرده‌اند.

آن‌طور که صدیقی می‌گوید، «نقش»، با بهره‌گیری از گنجینه‌ موسیقی اقوام ایران و ادغام آن با عناصر موسیقی معاصر، به‌دنبال زبان موسیقایی خود است.  این ٢ زن پیش از این نیز اجراهایی بین‌المللی داشته‌اند که از جمله آن می‌توان به فستیوال موسیقی معاصر در اتریش (Glatt und Verkehrt) و همچنین فستیوال موسیقی تلفیقی Les Nuits du Monde در سوییس اشاره کرد.

ناشر موسیقی جاز
ای.سی.ام مخفف Edition of Contemporary Music، یک شرکت آلمانی ناشر موسیقی است که توسط مانفرد آیشر در‌ سال ١٩٦٩ در شهر گرفلفینگ، حومه مونیخ بنیان نهاده شد.

ای.‌سی.‌ام بیشتر برای انتشارات مربوط به موسیقی جاز شناخته می‌شود، اگرچه این شرکت تاکنون طیف گسترده‌ای از موسیقی‌ها را منتشر کرده و هنرمندان همکار این شرکت غالبا از مرز میان گونه‌های موسیقی عبور کرده‌اند.

در کنار این آثار، مجموعه‌های موسوم به «سری‌های جدید ای‌.سی.‌ام» از دهه ١٩٨٠ عرضه می‌شوند که بیشتر دربردارنده موسیقی کلاسیک، موسیقی معاصر و موسیقی ملل هستند. شعار ای.‌سی.‌ام «زیباترین صدا بعد از سکوت» است که از گزارش مرور آثار ای.‌سی.‌ام در مجله کودا، نشریه کانادایی اختصاصی موسیقی جاز، در ‌سال ١٩٧١ گرفته شده است.

سوال سینماژورنال: آیا ضبط آلبوم در آلمان یعنی جهانی شدن موسیقی ایرانی؟

سوال اینجاست که ضبط چنین آلبومهایی با حضور موزیسینهای ایرانی در دل اروپا چقدر میتواند اسباب جهانی شدن موسیقی ایرانی را فراهم آورد؟ اصلا چنین آلبومهایی چقدر در کشور مقصد طرفدار دارند که بخواهیم درباره جهانی شدن موسیقی مان به واسطه انتشار آنها صحبت کنیم؟

حتی اگر این نوع موسیقی جهانی هم بشود آیا میتوان آن را به عنوان مدلی از موسیقی موسوم به ایرانی که در داخل ایران هم مخاطب دارد به جهانیان عرضه کرد؟

در توانایی چهره هایی چون گلفام خیام و مونا مطبوع ریاحی شکی نیست اما آثاری که این موزیسینها با نام دونوازی تولید میکنند حتی در ایران هم مخاطب چندانی ندارد که حالا تهیه کننده ای پیدا شده و به فکر صادرات آنها افتاده.

صادرات هنری درباره محصولی رخ میدهد که قبل از همه در کشور مبدا مورد پسند مخاطبان باشد و متاسفانه آثار این هنرمندان علیرغم به کار آمدن برای دانشجویان رشته های هنری محبوب مخاطبان عام نیستند.

پس خودمان را فریب ندهیم و بیخود به شانتاژ این ماجرا نپردازیم که با ضبط یک آلبوم در آلمان کمک کرده ایم به جهانی شدن موسیقی.

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=2597
image_print
برچسب ها: آلمانای.سی.امرامین صدیقیگلفام خیاممونا مطبوع ریاحینقش
نوشته قبلی

نادیده گرفتن حقوق حیوانات در مورد سگی که در “رخ دیوانه” ایفای نقش کرده؟!/صاحب سگ: نه تنها دستمزدی نگرفتیم که در تیتراژ هم نامی از ما برده نشد/ابوالحسن داوودی: قرار نبود چیزی پرداخت شود یا نامشان در تیتراژ بیاید

نوشته‌ی بعدی

یک سکانس سینمایی: عضو زن شورای شهر از بازی با بچه‌هایش می‌گوید…

مطالب مرتبط

رهبری درباره فیلم "موسی" ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404

سینماروزان: پایگاه اطلاع رسانی رهبری، فیلمی منتشر کرده از  تمجید رهبر انقلاب نسبت به فیلم #موسی_کلیم‌الله و متعاقب آن اولین...

... و بالاخره حسن پورشیرازی به حرف آمد/«پیرپسر» و مشکلات تصویب!

… و بالاخره حسن پورشیرازی به حرف آمد/«پیرپسر» و مشکلات تصویب!

4 شهریور 1404

سینماروزان: از زمان اکران ویژه فیلم "پیرپسر" در جشنواره فجر۴۳ تا حالا که فروش فیلم به حدود ۱۵۰ میلیارد رسیده،...

مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404

سینماروزان: برخلاف یکی دو سال گذشته که در بازپخش عاشورایی ترین محصول تلویزیون، حرف و حدیث پیش می‌آمد امسال آیفیلم...

نوشته‌ی بعدی
یک سکانس سینمایی: عضو زن شورای شهر از بازی با بچه‌هایش می‌گوید…

یک سکانس سینمایی: عضو زن شورای شهر از بازی با بچه‌هایش می‌گوید...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    1200 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 480 توئیت 300
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    766 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 306 توئیت 192
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    386 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 154 توئیت 97
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    373 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 149 توئیت 93
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    229 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 92 توئیت 57
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    190 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 48
  • مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

    190 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 48
  • برگزاری فیلم-کنسرت هری پاتر در هتل اسپیناس

    186 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 74 توئیت 47

آخرین مطالب

در پنجمین شب سینمایی سوره اتفاق افتاد/پاسداشت جعفری جوزانی،حسین یاری و حسین زندباف

نقد و بررسی سریال «دکستر: رستاخیز» – بازگشت پرهیجان یک قاتل افسانه‌ای

معرفی گروه انتخاب بخش مسابقه نخستین جشنواره ملی فیلم های کمدی سینمای ایران

علیرضا قربانی در شب آخر «ایرانم» در تهران: دوری از شما غمی است بر دل ما

اسامی فیلم‌های بخش پویانمایی ملی جشنواره فیلم کوتاه ۴۲ اعلام شد

تاریخ «بدون تاریخ» در عمان معلوم شد/ اعلام تاریخ برگزاری «بدون تاریخ» در عمان

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

“پیرپسر” ۱۷۰میلیارد و “مرد عینکی” ۱۳۸میلیارد/”صددام” ۱۳۵میلیارد/”زن و بچه” ۸۶/۵میلیارد/”ناجورها” ۳۱/۵میلیارد/”گوزنهای اتوبان” دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

«تنها کنار هم» برنده دو جایزه کارگردانی و بازیگری از فستیوال الجزایر 

علی کفراش در آستانه چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران نوشت/فیلم کوتاه خالص‌ترین اشکال بیان در سینماست

تبلیغات

ویژه ها

پرویز پرستویی: فیلم "سرخپوست" برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما...+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و... 
خبر وسط

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

28 شهریور 1404

سینماروزان: قبل از پیشنهاد فیلم «سرخپوست» قرار بود من و نیما جاویدی فیلم «جنتلمن» را با هم کار کنیم و...

ادامه مطلب
رقابت با علی سرتیپی و پردیس کورش؟⇐تهیه‌کننده «مارمولک» با پردیس 10سالنه مجهز به IMAX می‌آید+عکس

“پیرپسر” ۱۷۰میلیارد و “مرد عینکی” ۱۳۸میلیارد/”صددام” ۱۳۵میلیارد/”زن و بچه” ۸۶/۵میلیارد/”ناجورها” ۳۱/۵میلیارد/”گوزنهای اتوبان” دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

28 شهریور 1404
مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

28 شهریور 1404
مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

27 شهریور 1404
فیلم «گوزن‌های اتوبان»

ماجرای یک قمار غریب؟!⇐رونمایی از آنونس فیلم «گوزن‌های اتوبان» با بازی نوید پورفرج، الناز شاکردوست، سامان صفاری و…+فیلم

26 شهریور 1404
پیرپسر+علت مرگ نامعلوم+مجید برزگر

حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

26 شهریور 1404
پوستر فیلم لاک پشت

اسرار یک خیانت؟/ رونمایی از پوستر فیلم «لاک پشت» با بازی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی و صابر ابر+عکس

25 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم