• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 29 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه رک و راست

نقطه‌نظر بی‌تعارف ابوالحسن داوودی علیه فیلم “دانه انجیر معابد”؛ فیلمی توقیفی که یکی از کاندیداهای اسکار۲۰۲۵ است!

29 بهمن 1403
در رک و راست, ویژه
22 0
A A
0
نقطه‌نظر بی‌تعارف ابوالحسن داوودی علیه فیلم "دانه انجیر معابد"؛ فیلمی توقیفی که یکی از کاندیداهای اسکار۲۰۲۵ است!

نقطه‌نظر بی‌تعارف ابوالحسن داوودی علیه فیلم "دانه انجیر معابد"؛ فیلمی توقیفی که یکی از کاندیداهای اسکار۲۰۲۵ است!

سینماروزان: اگرچه به مانند همه این سالها نماینده رسمی سینمای ایران در اسکار۲۰۲۵-فیلم “در آغوش درخت”- نتوانست حتی به جمع کاندیداهای اولیه اسکار خارجی راه پیدا کند ولی فیلم توقیفی محمد رسول اف یکی از کاندیداهای اسکار شده.

 

“دانه انجیر معابد” ساخته محمد رسول اف با داستانی شبیه “برادران لیلا” و “غریزه” و “پیرپسر”-درباره تقابل فرزند/ فرزندان علیه پدر- محصول مشترک ایران، آلمان و فرانسه است و از سوی سینمای آلمان هم نماینده اسکار شد.

 

ابوالحسن داوودی کارگردانی که آخرین بار کمدی پرفروش “هزارپا” را ساخته بود با نقد جریان ممیزی درباره فیلم رسول اف به روزنامه ایران میگوید: به نظرم «دانه انجیر معابد» یک فیلم کاملاً معمولی است؛ فیلمی که هم اشکال فنی دارد، هم اشکال فیلمنامه‌ای و هم اشکال اجرایی. اگر این فیلم در شرایط عادی ساخته و دیده می‌شد در نهایت مثل همه فیلم‌های دیگر یک عده دوستش داشتند و برخی هم اصلاً آن‌ را نمی‌پسندیدند. اما این فیلم به شکل کاملاً غیرقانونی ساخته شد و با بستری که برایش فراهم شد، یک عده را تهییج کرد که اصلاً وقتی می‌خواهند فیلم بسازند دیگر نگاه نکنند به روند قانونی دریافت مجوز. آنها می‌خواهند یک شبه به گلدن گلوب و اسکار برسند و این فیلم راهنمای کارشان شده است.

 

وی ادامه داد: آنها دیگر مثل ما هم نیستند که برایشان مهم باشد یک همکار صنفی در شورای نمایش است یا کسی دیگر، برایشان مهم نیست پروانه ساخت و نمایشی وجود دارد یا نه. باید بپذیریم که ارکان حوزه نمایش تغییر کرده است. آیا اصلاً مدیران نگاهی به شرایط پیش رو دارند؟ به این فکر می‌کنند همین مسیری که شکل گرفته در یک سال آینده به کجا منتهی می‌شود؟ اصلاً این حق را به خودشان می‌دهند که به عنوان مدیر فرهنگی یک سال جلوتر از خودشان را ببینند؟؟چرا باید اثری که من می‌خواهم بسازم بر اساس یک فیلمنامه پیش‌داوری شود؛ پیش‌داوری با همان شناخت محدود. من از فیلمنامه‌نویسی به دنیای فیلمسازی آمدم و به واقع معتقدم فیلمنامه‌نویسی یک دستورالعمل برای محصولی است که قرار است توسط عواملی دیگر و با یک تیم شصت نفره ساخته شود. چطور می‌توان این محصول نهایی را با این همه نیرو که در چگونگی ساخت آن دخالت دارند، تنها بر اساس فیلمنامه قضاوت کرد؟! قصد من تخطئه فیلمنامه‌نویسی نیست، بله فیلمنامه‌نویسی واقعاً یک هنر است همچنان که دستورالعمل‌نویسی درست هم یک هنر است. همچنین به من کارگردان کمک می‌کند که کارم را بهتر و دقیق‌تر انجام بدهم. سؤال من این است که آیا مدیر فرهنگی یا یک ممیز، این درک را دارد که یک سال و دو سال آینده که این فیلم احتمالاً به نمایش در‌می‌آید جامعه مخاطبش چه شکلی است؟! چه نیازی دارد و درکش از پیرامونش و دنیا چگونه است؟

 

داوودی افزود: این توقیف‌ها در اکثر مواقع به ضد خود تبدیل می‌شود یعنی به جای اینکه فیلم دیده نشود، اتفاقاً کنجکاوی ایجاد می‌کند که دیده شود. برخی مواقع بعضی از این حربه برای ایجاد فضای تبلیغاتی استفاده می‌کنند و چیزی در فیلم می‌گذارند که فیلم به نوعی مهر توقیف بخورد تا اعتبار بگیرد. اگر توقیف را به معنای انسداد بدانیم – به این تعبیر که یک مدیر فرهنگی نخواهد نوع و جریانی از سینما رشد کند- تجربه تاریخی نشان داده حاصل انسداد، حذف رقیب نیست اتفاقاً قد علم کردن رقیب دیگری مثل سینمای زیرزمینی است یا ممکن است در برابر این انسداد، ابتذال ایجاد شود و فیلمساز برای جبران، سراغ فیلمی برود که گیشه‌اش تضمین شده است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=86659
image_print
برچسب ها: ابوالحسن داوودیفیلم دانه انجیر معابدمحمد رسول اف
نوشته قبلی

با اجرای مصطفی محمودی و تهیه کنندگی زهرا رمضانعلی در رادیو نمایش/فصل چهارم “نقد آورد” از چهارم اسفند آغاز می شود

نوشته‌ی بعدی

مرگ ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت؛ خالق خوش‌خط صدای معاون کلانتر!

مطالب مرتبط

پرویز پرستویی: فیلم "سرخپوست" برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما...+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و... 

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

28 شهریور 1404

سینماروزان: قبل از پیشنهاد فیلم «سرخپوست» قرار بود من و نیما جاویدی فیلم «جنتلمن» را با هم کار کنیم و...

رقابت با علی سرتیپی و پردیس کورش؟⇐تهیه‌کننده «مارمولک» با پردیس 10سالنه مجهز به IMAX می‌آید+عکس

“پیرپسر” ۱۷۰میلیارد و “مرد عینکی” ۱۳۸میلیارد/”صددام” ۱۳۵میلیارد/”زن و بچه” ۸۶/۵میلیارد/”ناجورها” ۳۱/۵میلیارد/”گوزنهای اتوبان” دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

28 شهریور 1404

سینماروزان: پیشتاز فروش هفتگی همچنان مرد عینکی است با بهرام افشاری و پس از آن ناجورها قرار دارد با پژمان...

مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

28 شهریور 1404

سینماروزان: فیلم سینمایی «قرار نوامبر» با بازی مهناز افشار و کاوه آهنگر به کارگردانی مهدی سوداگران ساخته شد. فیلم سینمایی...

نوشته‌ی بعدی
مرگ ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت؛ خالق خوش‌خط صدای معاون کلانتر!

مرگ ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت؛ خالق خوش‌خط صدای معاون کلانتر!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    1200 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 480 توئیت 300
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    766 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 306 توئیت 192
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    386 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 154 توئیت 97
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    373 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 149 توئیت 93
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    229 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 92 توئیت 57
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    190 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 48
  • مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

    190 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 48
  • برگزاری فیلم-کنسرت هری پاتر در هتل اسپیناس

    186 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 74 توئیت 47

آخرین مطالب

در پنجمین شب سینمایی سوره اتفاق افتاد/پاسداشت جعفری جوزانی،حسین یاری و حسین زندباف

نقد و بررسی سریال «دکستر: رستاخیز» – بازگشت پرهیجان یک قاتل افسانه‌ای

معرفی گروه انتخاب بخش مسابقه نخستین جشنواره ملی فیلم های کمدی سینمای ایران

علیرضا قربانی در شب آخر «ایرانم» در تهران: دوری از شما غمی است بر دل ما

اسامی فیلم‌های بخش پویانمایی ملی جشنواره فیلم کوتاه ۴۲ اعلام شد

تاریخ «بدون تاریخ» در عمان معلوم شد/ اعلام تاریخ برگزاری «بدون تاریخ» در عمان

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

“پیرپسر” ۱۷۰میلیارد و “مرد عینکی” ۱۳۸میلیارد/”صددام” ۱۳۵میلیارد/”زن و بچه” ۸۶/۵میلیارد/”ناجورها” ۳۱/۵میلیارد/”گوزنهای اتوبان” دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

«تنها کنار هم» برنده دو جایزه کارگردانی و بازیگری از فستیوال الجزایر 

علی کفراش در آستانه چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران نوشت/فیلم کوتاه خالص‌ترین اشکال بیان در سینماست

تبلیغات

ویژه ها

پرویز پرستویی: فیلم "سرخپوست" برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما...+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و... 
خبر وسط

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

28 شهریور 1404

سینماروزان: قبل از پیشنهاد فیلم «سرخپوست» قرار بود من و نیما جاویدی فیلم «جنتلمن» را با هم کار کنیم و...

ادامه مطلب
رقابت با علی سرتیپی و پردیس کورش؟⇐تهیه‌کننده «مارمولک» با پردیس 10سالنه مجهز به IMAX می‌آید+عکس

“پیرپسر” ۱۷۰میلیارد و “مرد عینکی” ۱۳۸میلیارد/”صددام” ۱۳۵میلیارد/”زن و بچه” ۸۶/۵میلیارد/”ناجورها” ۳۱/۵میلیارد/”گوزنهای اتوبان” دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

28 شهریور 1404
مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

28 شهریور 1404
مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

27 شهریور 1404
فیلم «گوزن‌های اتوبان»

ماجرای یک قمار غریب؟!⇐رونمایی از آنونس فیلم «گوزن‌های اتوبان» با بازی نوید پورفرج، الناز شاکردوست، سامان صفاری و…+فیلم

26 شهریور 1404
پیرپسر+علت مرگ نامعلوم+مجید برزگر

حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

26 شهریور 1404
پوستر فیلم لاک پشت

اسرار یک خیانت؟/ رونمایی از پوستر فیلم «لاک پشت» با بازی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی و صابر ابر+عکس

25 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم