• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 10 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه رک و راست

فارابی در مسیر واگذاری به بخش خصوصی؟⇐مدیرعامل سابق: امکان ندارد/یک عضو هیأت امنا: من که چیزی نشنیده‌ام/یک کارشناس: چاره‌ای جز حذف فارابی نیست

2 آبان 1395
در رک و راست
0 0
A A
2
فارابی در مسیر واگذاری به بخش خصوصی؟⇐مدیرعامل سابق: امکان ندارد/یک عضو هیأت امنا: من که چیزی نشنیده‌ام/یک کارشناس: چاره‌ای جز حذف فارابی نیست

بنیاد سینمایی فارابی

سینماروزان: در ابتدای دهه 60 مدیران وقت ارشاد برای آنکه بتوانند سیاست‌های خویش در حیطه تولید محصولات سینمایی مورد قبول خود را به طور جدی دنبال کنند بنیادی غیرانتفاعی به نام بنیاد سینمایی فارابی را راه‌اندازی کردند. بنیادی که آقای فخرالدین انوار معاون سینمایی وقت ارشاد رفیق سالیان خود آقای سیدمحمد بهشتی را به مدیرعاملی آن برگزید و نام بنیاد نیز از باشگاهی به نام فارابی که پیش از انقلاب اسلامی کارش توسعه کلوب‌های نمایش فیلم بود به عاریه گرفته شد.

 به گزارش سینماروزان و به نقل از “صبح نو” حمایت‌های سالیان دراز معاونت‌های سینمایی مختلف از بنیاد سینمایی فارابی سبب شد که این نهاد به ظاهر غیرانتفاعی و در باطن کاملاً دولتی جایگاهی قدرتمند در عرصه تولیدات سینمای ایران پیدا کند و تقریباً تمامی سینماگران ایرانی برای یک بار هم که شده گذرشان به ساختمان این بنیاد در خیابان سی تیر افتاده باشد؛ ساختمانی که زمانی ملک قوام السلطنه نخست وزیر دو سلسله قاجار و پهلوی بود.
فارابی همان قدر که در گذر دوران و به واسطه بودجه‌های حمایتی که از معاونت و بعدتر، سازمان سینمایی به آن سرازیر می‌شد قوی‌تر و قوی‌تر شد، نوعی گستردگی بی‌حساب و کتاب در نیروی انسانی نیز پیدا کرد که همین گسترش طولی در ابتدای دهه نود یعنی زمانی که دولتمردان مرتب درباره کمبود منابع مالی درکشور سخن می‌گفتند، برایش دردسرساز شد.
این دردسرها تأثیری مستقیم بر فارابی داشت و خیلی زود زمزمه‌هایی درباره تعدیل نیروی انسانی در این بنیاد و حتی واگذاری آن به بخش خصوصی شنیده شد.
اما آیا بنیادی که با نام غیرانتفاعی تشکیل شده ولی نیروهای سینمایی دولت نقش مهمی در چینش هیأت‌امنای آن دارند، امکان خصوصی شدن دارد؟

فارابی نمی‌تواند خصوصی شود
یکی از مدیران سابق بنیاد سینمایی فارابی که البته نمی‌خواهد نامش فاش شود با بیان اینکه ماهیت بنیاد فارابی امکان خصوصی بودن را از آن گرفته است گفت: فارابی نمی‌تواند خصوصی شود به یک دلیل مهم و آن هم اینکه تمام اموال این بنیاد متعلق به دولت است و حتی اگر این بنیاد منحل هم شود باید اموال آن به دولت برگردد.
وی ادامه داد: درست است که گفته شده فارابی مؤسسه‌ای غیرانتفاعی است اما این مؤسسه کاملاً وابسته به دولت است و حتی هیأت‌امنای آن هم نمی‌تواند حکم به خصوصی‌سازی آن دهد! البته در برهه‌هایی از زمان دیده‌ایم که خواسته‌اند با تغییر اساسنامه فارابی آن را خصوصی کنند که با همین تغییر اساسنامه هم مخالفت‌هایی صورت گرفت و به نتیجه نرسید.
این مدیر سابق با اشاره به اینکه فارابی راه‌اندازی شد برای آن که بازوی حمایتی قوی برای سینمای ایران باشد بیان داشت: برای بهبود اوضاع سینمای ایران دو تقسیم کار مهم صورت گرفت؛ یکی حمایت و دیگری نظارت. نظارت که از طریق اداره نظارت و ارزشیابی صورت گرفت و حمایت هم از کانال فارابی.
این مدیر سابق در پاسخ به این پرسش که اگر امکان خصوصی شدن فارابی نباشد پس ذکر پسوند «غیرانتفاعی» کنار نام آن برای چیست؟ بیان داشت: فارابی توسط دولت تأسیس شده است و سیستم هیأت‌امنایی دارد و همواره هم در هیأت‌امنای آن مدیران سینمایی وقت مؤثر بوده‌اند. خلاصه کنم، فارابی ماهیت غیردولتی دارد اما نه به معنای خصوصی بودن!

فارابی باید از درگیری در تولید دست بکشد
رامین رحیمی، پخش کننده و کارشناس اقتصاد سینما اما فکر می‌کند سیاست‌های مدیریتی باید به سمت حذف فارابی برود. رحیمی با اشاره به اینکه در درازمدت بهتر است که نهادهای حمایتی به سمت حذف شدن بروند بیان داشت: البته حذف کامل فارابی که امکان‌پذیر نیست اما فارابی آرام آرام باید به سمتی برود که از درگیری در تولید دست کشیده و به سمت کارهای پژوهشی و تحقیقاتی برود.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دولت هم بدش نیاید که تزریق بودجه در سینما را کاهش دهد و به قولی سینمای ایران را از حالت سوبسیدی خارج کند اما یقیناً این اتفاق نمی‌تواند دفعتاً رخ دهد و باید به تدریج و آرام آرام تصدی‌گری را کاهش داد. درست مثل تاجری که اعلام ورشکستگی می‌کند، دولت هم می‌تواند این توجیه را داشته باشد که مشارکت مستقیم در تولید برایش سودآور نبوده پس دلیلی برای امتداد موجودیت سازوکار زیان‌ده وجود ندارد.

رامین رحیمی
رامین رحیمی

وقتی از رحیمی پرسیدیم که با حذف بازوی حمایتی دولت در تولید آن گاه جایگاه نظارتی سازمان سینمایی زیر سؤال نمی‌رود؟ پاسخ داد: به هر حال با حذف سوبسیدهای دولتی، دولت نمی‌تواند نقش نظارتی قوی خود را بازی کند. همین حالا هم که همه چیز کجدارومریز است باز هم می‌بینیم که کم نیستند فیلمسازانی که قید دریافت پروانه ساخت سینمایی را می زنندیا با پروانه ویدیویی فیلم می‌سازند یا اصلاً پروانه نمی‌گیرند. می‌ماند یک پروسه نظارتی در مرحله پروانه نمایش که آن هم با گستردگی سامانه VOD(ویدیوی درخواستی) به تدریج اثرگذاری خود را از دست می‌دهد.

خصوصی یا دولتی؛ باید گرفت و گیرها را حل کرد
حالا باید دید نظرات اعضای ذینفع در بنیاد سینمایی فارابی فعلی درباره خصوصی شدن آن چیست؟
محمود عزیزی، بازیگر و مدرس دانشگاه که از اعضای هیأت‌امنای بنیاد سینمایی فارابی است، با بیان اینکه تاکنون هیچ حرفی درباره واگذاری فارابی به بخش خصوصی نشنیده است گفت: آنچه درباره خصوصی شدن یا دولتی ماندن می‌شنویم عمدتاً به دلیل گرفت و گیرهایی است که در فارابی وجود دارند. اصولاً تمامی مراکزی که به بخش دولتی متصل‌اند معمولاً یک گیرهایی در روند اجرایی دارند چراکه این گونه مراکز عموماً جزو نهادهایی‌اند که تمنا و درخواست از آنها زیاد است. به نظرم فارغ از آن که این مؤسسه خصوصی شود یا در حالت فعلی بماند، باید کوشید این گیرها را مرتفع کرد.
وی ادامه داد: مسأله اصلی سیاست‌های کلان سینمایی است و تعریف مسوولیت در فارابی. به عنوان عضوی از هیأت‌امنای فارابی، همواره به دنبال این هستیم که وظایف فارابی منطبق با امکانات و ابزار موجود به درستی تعریف شود و اگر این تعریف درست صورت گیرد آن گاه دیگر با حجم بالایی از تمناهای سینماگران از این مؤسسه مواجه نخواهیم بود.
عزیزی در ادامه با اشاره به تقسیم‌بندی مقطعی بین سینماگران به  گفت: به نظر می‌رسد سینماگران ما هر وقت خودشان از سفره امکانات سهمی می‌برند همه چیز برایشان خوب است اما هر وقت سهمی بهشان نمی‌رسد متوجه گرفت و گیر می‌شوند! مسأله بر سر این است که وقتی بودجه محدود است، به هر حال به برخی کمتر می‌رسد. با این حال اگر دوستان سینمایی فکر می‌کنند اساس کار و سیاست‌گذاری فارابی ایراد دارد چه اشکالی دارد که به میدان بیایند و برای حل مشکل کمک کنند.

محمود عزیزی
محمود عزیزی
پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=30070
image_print
برچسب ها: بنیاد سینمایی فارابیخصوصی سازیرامین رحیمیمحمود عزیزی
نوشته قبلی

شکست تک‌قطبی اکران با “یتیم‌خانه ایران”؟⇔”یتیم‌خانه…” از چهارشنبه روی پرده می‌رود

نوشته‌ی بعدی

احسان علیخانی برنامه زمستانی شبکه نسیم را می‌سازد

مطالب مرتبط

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: گفتگوی بهروز افخمی مجری برنامه تلویزیونی «هفت» با رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، گفتگوی ویژه‌ای نبود چون درباره...

عباس صالحی، رائد فریدزاده، محمدمهدی عسگرپور، علی دهکردی

ذکر خیر بدحجاب و بی‌حجاب توسط وزیر ارشاد

6 تیر 1404

سینماروزان: عباس صالحی وزیر ارشاد به تازگی و همراه با رائد فریدزاده رییس سینما، دیداری با روسای خانه سینما داشته...

ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404

سینماروزان: در روزهای پرحادثه انتهای خرداد۴۰۴ بد نیست مروری کنیم بر اینکه چرا ناصر تقوایی سه سال بعد از «ناخدا...

نوشته‌ی بعدی
دفاع تمام قد بازیگر زن “اخراجیها3” از احسان علیخانی

احسان علیخانی برنامه زمستانی شبکه نسیم را می‌سازد

دیدگاه‌ها 2

  1. نسترن می‌گوید:
    قبل 9 سال

    فارابی چاره ای نداره جز تعطیل شدن؟
    الان کارکرد فارابی چیه؟
    جز اینکه کارگردانان برن صف بایستن واسه وامها 200 -300 تومنی
    مشارکت فارابی هم که فقط به خودیا میرسه
    همه این کارا رو میشه تو یه دفتر کوچیک تو همون ارشاد انجام داد خب

    پاسخ
  2. رها می‌گوید:
    قبل 9 سال

    به نظرم باید ورودی بودجه این بنیاد و بزارن کنار خروجی فعالیتش تا معلوم بشه
    چقدر سودده بوده
    اونوقت دیگه راحت میشه تعطیلش کرد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • سیدضیاءالدین دری، همایون شهنواز و سریال سووشون

    از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    117 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 47 توئیت 29
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    46 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 12
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    34 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

اسرار عمارت نفرين شده!⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «شکارگاه» با بازی پرویز پرستویی، الهام پاوه نژاد، سوگل خلیق، مهدی حسینی نیا و…+فیلم

طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

داریوش خنجی؛ فیلمبرداری با دید برجسته هنری و تسلط فنی /در نشست نقد کتاب خنجی چه گذشت؟   

مرگ جمال اجلالی؛ بازیگری که فنی‌زاده را به وجد آورد!

جایزه بهترین بازیگر زن و مرد جشنواره والنسيا به «در انتهای شب» رسید

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم